• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę

Krzysztof Koprowski
12 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Dortmundy sprowadzano głównie z myślą o obsłudze nowej trasy na Chełm. Następnie wszystkie stopniowo zmodernizowano. Podobnie ma się stać z kolejnymi używanymi pojazdami. Nz. N8C przed modernizacją. Dortmundy sprowadzano głównie z myślą o obsłudze nowej trasy na Chełm. Następnie wszystkie stopniowo zmodernizowano. Podobnie ma się stać z kolejnymi używanymi pojazdami. Nz. N8C przed modernizacją.

Gdański ZKM chce kupić kolejne używane tramwaje. Do jeżdżących po mieście Dortmundów ma dołączyć od 15 do 25 nowych- starych tramwajów. Pierwsze mają się pojawić w przyszłym roku.



Tramwaj typu N8C Duewag w barwach komunikacji miejskiej w Kassel. Tramwaj typu N8C Duewag w barwach komunikacji miejskiej w Kassel.
Kolejne używane tramwaje prawdopodobnie także będą pochodzić z Niemiec. Zakład Komunikacji Miejskiej przeprowadza właśnie tzw. rozpoznanie wśród innych przewoźników, którzy chcieliby sprzedać część swojego taboru.

Jakich tramwajów szuka ZKM? Pojazdy muszą być - podobnie jak Dortmundy - dwukierunkowe, by mogły zawracać bez pętli. To szczególnie ważne z punktu widzenia budowy linii tramwajowej na Morenę, gdzie nie planuje się budowy tradycyjnych pętli.

Nowy-stary tabor będzie można jednak spotkać na różnych trasach.

Największa wada zmodernizowanych gdańskich Dortmundów to:

- Tramwaje będą jeździły w zależności od potrzeb na wszystkich trasach. Zakup pojazdów używanych wynika z faktu, że są one tańsze od nowych, których cena waha się od 8 do 10 mln zł za sztukę, co przekracza możliwości finansowe ZKM i miasta. Dlatego rozwiązaniem tego problemu jest zakup pojazdów używanych. W 2007 roku zakupiliśmy 46 tramwajów N8C za kwotę 1,4 mln Euro, co stanowi 75 proc. kosztu jednego tramwaju. Obecny przetarg jest kontynuacją procesu wymiany części zdekapitalizowanego taboru na używany po modernizacji - tłumaczy Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Modernizacja ma być zbliżona do tego, co wykonano w Dortmundach. Przypomnijmy, że wstawiono w nich część niskopodłogową, zamontowano klimatyzację w kabinie motorniczego, wymieniono czoła składu oraz fotele.

Co konkretnie chce sprowadzić ZKM do Gdańska? Zgodnie z zapisami przetargowymi, mają to być pojazdy producentów: Duewag (ten sam, który produkował Dortmundy), BBC, AEG, Siemens lub równorzędnych o wieku nieprzekraczającym 32 lata (najstarsze Dortmundy mają obecnie 34 lata).

Tramwaje muszą pomieścić co najmniej 200 osób ("pojemność" gdańskich Dortmundów to ok. 226 os.). Jeśli chodzi o konstrukcję, to muszą mieć minimum trzy pary drzwi, oraz piasecznice (urządzenie do sypania piasku pod koła, zwiększającego przyczepność pojazdu, standardowe wyposażenia do pokonywania tras o dużym nachyleniu).

Gdańsk nie określa dokładnej ilości pojazdów, jakie chce zakupić. Będzie to od 15 do 25 tramwajów, a ilość ma zależeć od ich stanu oraz ceny. Ich dostawy mają być realizowane sukcesywnie począwszy od 2013 r.

Nam udało się ustalić, że największe szanse na trafienie do gdańska mają tramwaje z niemieckiego Kassel, które posiada ok. dwudziestu N8C, wszystkie wyprodukowane w latach 80. ZKM jednak nie potwierdza i jednocześnie nie zaprzecza tym spekulacjom.

Warto przypomnieć, że nie jest to pierwszy przetarg na zakup kolejnych używanych tramwajów. W maju 2011 r. planowano zakupić cztery N8C w odmianie wąskotorowej M8C z Niemiec. Ostatecznie nie doszło do transakcji, gdyż oficjalnie "nastąpiła zmiana w planach inwestycyjnych zamawiającego", a nieoficjalnie niemiecki Augsburg zdecydował dalej eksploatować wąskotorowe Dortmundy.

Miejsca

Opinie (348) 9 zablokowanych

  • Niedobre bo nie Polskie !!! (18)

    Kupujemy wyeksploatowane śmieci z Niemiec! Czy Polska to jeden wielki lumpeks - wychodzone, wyjeżdżone to do nas się upycha, czy naprawdę Polska jest gorsza od reszty Europy? A może rządzący mają poczucie niższości i starają się zarazić tym całe społeczeństwo , czy po prostu cukrują i wchodzą w d... bez mydła z brakiem honoru.

    • 9 21

    • polonez (2)

      Rozumiem że prywatnie jeździsz też polonezem aby wesprzeć polską myśl techniczną??

      • 4 0

      • Jeździłem Polonezem ładnych parę lat i nie widzę powodów, by na niego narzekać. No, może jakiś diesel by się przydał od maską.

        • 0 1

      • Polonez to konstrukcja FIAT-a sprzed 4 dekad

        a nie polska myśl techniczna. I dlatego mimo wszystko nadawało się to do uzytku...

        Polska myśl techniczna to była Syrena. Już w fazie prototypów cofnięta o jakies 20 lat w porównaniu z autami w innych krajach.

        • 3 0

    • hmmm... (1)

      We Wiedniu jeździ obecnie 190 wagonów wyprodukowanych w latach 1966-76 i jakoś nikt nie twierdzi że to odpady.

      • 8 1

      • A w Mediolanie można spotkać tramwaje mniej więcej 90-letnie.
        Jest tylko jedno "ale". We Wiedniu czy w Mediolanie o tabor się... dba. Jak bardzo dba o tabor ZKM Gdańsk, widać po stanie "105-ek"

        • 3 0

    • Tak! (4)

      Polska jest gorsza od reszty Europy i nic tego nie zmieni! Nie dogonimy Europy już nigdy, bo wszystkie wysoko rozwinięte kraje musiałyby się zatrzymać na jakieś 50 lat, żebyśmy mogli do nich dołączyć. Trzeba się z tym pogodzić!

      • 6 2

      • Ale więszość z nich cię cofa. (2)

        Włochy, Hiszpania itd. Francja czy Niderlandy stoją w miejscu w najlepszym razie. W zasadzie to poza Niemcami nikt się nie rozwija na zachód od nas.

        • 3 1

        • (1)

          Czyli jest duża szansa że ich dogonimy :)

          • 1 0

          • niestety, tuskoland się też cofa

            • 0 1

      • Właśnie dlatego jest tak a nie inaczej bo większość społeczeństwa w to wierzy i ma podejście podobne Twojemu
        Ja uważam że Polska nie jest gorsza tylko Politycy którzy nią kierują są do du.. nie walczą o to aby było lepiej.

        • 3 2

    • to może wyskocz ze swoich oszczędności i zafunduj 20 nowych trampków dla Gdańska (7)

      ksenofobko

      • 7 3

      • (6)

        Jesteś zarażony lub zarażona poczuciem niższości - wszyscy wyskakujemy z kasy pchając ją do Unii a oni nam serwują resztki niby dlaczego mamy je zjadać skoro jesteśmy pełnoprawnym jej członkiem. Czy jesteśmy gorsi czy Ci którzy rządzą Gdańskiem tak chcą.

        • 3 5

        • czy potrafisz wyciągać logiczne wnioski z danych liczbowych? (5)

          Polska wpłaca do Unii mniej niż dostaje pomocy

          • 8 2

          • (2)

            O jakiej pomocy mówisz człowieku! - wierzysz w propagandę he he co masz z tej pomocy? rozejrzyj się w okół siebie!

            • 2 4

            • ... (1)

              No to przedstaw swoje dane, swoje wyliczenia, poparte jakimiś dokumentami świadczące że jest inaczej. Propagande to własnie ty sam siejesz.

              • 4 1

              • Ja uważam że gdyby rząd Olszewskiego decydował o naszej gospodarce przez dwie kadencje, a grabarza naszej gospodarki towarzysza Balcerowicza by nie było, gdyby lewacy nie przejęli media mamiąc o nowym kraju rad, to na bazie zdrowego kapitalizmu kraj nasz żyłby w dobrobycie bez jałmużny z Brukseli. Za ich krótkich rządów był wyraźny postęp, każdy Polak wyraźnie odczuł poprawę życia. Pamiętam ten przeskok cywilizacyjny doskonale.

                Było to w okresie postkomunistycznym i tamte realia były inne, mentalność ludzi inna, budowa zdrowego kapitalizmu musiałaby trwać. Niestety michnikowszczyzna dorwała się do władzy i pierwsze co zniosła to cła od towarów z Zachodu mimo, że nie byliśmy w Unii. Potem była totalna likwidacja kopalń, stoczni i zakładów innych bo takie były nakazy z Brukseli (wcześniej analogiczne były z Moskwy). Dzisiaj bez tzw. "dotacji" z Unii Polska jest bezradna, nic nie jest w stanie samodzielnie zrealizować bo nie ma dochodów - banki, fabryki i najlepsze zakłady poszły za bezcen, zysk wywożą do swoich krajów. Polacy nie mają pracy w Polsce i dają dochód innym pracując u innych. Itd.

                • 1 7

          • (1)

            Trzeba być bardzo naiwnym żeby wierzyć w to, że ktoś nam bezinteresownie coś "daje".

            • 0 4

            • noo, pojęcie "pomocy" jest ci obce

              no chyba ze miałaby być ona skierowana do ciebie

              • 3 1

  • (11)

    Bydgoskie tramwaje nie mogą jeździć po torowisku jaki mamy obecnie na trasie na Stogi. To co to za tramwaje?

    • 71 29

    • (5)

      co to za torowisko??
      pesy by sie zaczely psuc odrazu jak 105iatki !

      • 15 1

      • (4)

        Nie piszę na temat torowiska tylko tramwajów - ale tramwaje inne dają radę i tam jeżdżą.

        • 7 3

        • (3)

          swing ma znacznie mniejszy prześwit i nie przetoczy się przez przełamany most siennicki.

          • 15 0

          • (2)

            Czyli nawet po remoncie Pesy nie będą mogły po tym moście jeździć?

            • 0 7

            • (1)

              Po remoncie będą mogły po prostu póki będzie istnieć skocznia siennicka PESY mają zakaz wjazdu.

              • 12 1

              • Jak na Stogach zobaczę kiedyś PESĘ, to zjem swój kapelusz. Idę o zakład, że nawet po remoncie nikt nigdy na "3" i "8" PESY nie zobaczy.

                • 3 3

    • 1000mm (3)

      W Bydgoszczy jest poprostu inny prześwit toru tj. 1000mm, w Gdańsku jest standardowy kolejowy tj. 1435mm.

      pozdrawiam

      • 1 12

      • (2)

        Nie zrozumiałeś. Mowa o zakupionych w bydgoskiej fabryce i jeżdżących w Gdańsku tramwajach PESA.

        • 9 2

        • Łada Samara mogła jeździć po wyboistych polnych drogach.
          Nowy Mercedes AMG nie. Co to za samochód?

          • 13 0

        • przepraszam

          Faktycznie , teraz doczytałem, zwracam honor

          • 11 0

    • no nie są pancerne

      • 42 2

  • Szajs nie tramwaje. (2)

    Te dortmundy to istne badziewia ... Fajne były ale przed modernizacją miały mocną kabinę i dobrą elektrykę. Po trafieniu do moderszajsu mocna i sztywna kabina zamieniła się w szkielet zrobiony z zapałek a elektryka co chwile się zawiesza drzwi ciągle się zawieszają z powodu fotokomórki, która czasami sama z siebie źle działa ot tak. Jak dla mnie najlepsze tramwaje to Bombardiery - szkoda, że tylko 3 sztuki i Alstomy. Jeśli chodzi o Pesy to też święte nie są.

    • 10 6

    • No cóż

      ustawa o zamówieniach publicznych......tylko ciekawe jak C.K. Kraków to zrobił,że w trzech lub czterech przetargach wygrał Bombardier....

      • 4 1

    • Zgadzam się,jestem dyspozytorem we Wrzeszczu i jak wpisuję w karty uwag to przy Bombardierach są uwagi typu : luźne lusterko

      • 12 0

  • Pan redaktor sie nie spisal

    Pan redaktor praktycznie skopiowal oferte przetargową ze stronki zkm-u i troszke dodal od siebie.Wystarczyło użyc dobrego wujka google,to by wiedzial ze BBC, AEG, Siemens,to osprzet w który mają byc wyposażone tramwaje.A do Niemiec udal sie pan Prezydent Grudziądza z cała switą.Grudziądz nie ma kasy na tramwaje i chodzi o to zeby zrobic z tego wizyte polityczną(przyjechala głowa miasta do Kassel i będą tramwaje)Gdansk chce zakupić części do tych Helmutów a Grudziądz juz nie,wiec kto ma większe szanse??

    • 4 3

  • I dobrze. (3)

    Lepszym pomysłem jest modernizowanie Dortumndów, niż kupowanie nowych Swingów, które kosztują tyle, co 4 autobusy.

    • 126 39

    • te g.....ne tramwaje

      nie bedą miały klimy !!! ku..... co to ma być !!! one nawet zwykłego nawiewu nie maja !!! Lepiej kupić droższe ale wyposazone w klime.
      Już dość wożenia ludzi jak było w puszce

      • 6 1

    • pesa swing to guano najgorsze!

      mało miejsc siedzących i kiczowaty wygląd. porażka!

      • 8 9

    • Poprawka

      Jeden nowy autobus kosztuje 0,9-1,3 mln, jeden nowy tramwaj kosztuje 8-10 mln.

      • 14 1

  • Dortmundy (3)

    tylko cymbał może mówić ,że Dortmundy to dobry tramwaj...przypomnijcie sobie "luksus" jazdy latem ...bez klimatyzacji ,gdzie nie tylko pasażerowie mdleli ,ale i motorniczowie....brawo głąby z zarządu ZKM

    • 9 11

    • Powiem ci coś (2)

      Jak coś ci się nie podoba to zamieszkaj w innym mieście i zobaczysz wtedy swoją głupotę -_-

      • 7 3

      • (1)

        kim ty jesteś żebyś mówił co mam robić,a głupotę to widać w twojej żałosnej pisowni...nie potrafisz czegoś ...to się nie zabieraj do tego ,albo won

        • 2 5

        • I to właśnie światczy o twojej intelogiencji....

          • 3 1

  • "zamontowano klimatyzację w kabinie motorniczego" (8)

    No tak a tłuszcza niech się poci,
    może by tak urzędas jeden z drugim przejechał się takim tramwajem w upały a nie woził d..ę służbowym samochodem z klimatyzacją.

    • 35 8

    • klimatyzację w formie uchylnego trójkatnego okna ?

      a nie to dziękuję

      • 1 1

    • Jeszcze nie wymyślili takiej klimy, która by tyle bydła schłodziła. (4)

      • 3 6

      • Ile czasu w tramwaju spędza pasażer... (3)

        ...a ile motorniczy? Czyje dobre samopoczucie ma wpływ na bezpieczeństwo? Pasażerów, czy motorniczego?

        • 7 4

        • To dlaczego w samochodach (2)

          nie instalują klimatyzacji tylko dla kierowcy,było by można oszczędzić?

          • 3 3

          • a jaki samochód osobowy... (1)

            ...ma wewnątrz przestrzeń dla 220 osób?

            Przestrzeń w samochodzie jest porównywalna z przestrzenią kabiny motorniczego.

            • 3 2

            • A co ma piernik do wiatraka?

              • 3 1

    • Klima (1)

      klima jest tylko u motorniczego bo on siedzi w tej puszce cały dzień .

      • 8 1

      • To wymontujmy siedzenia

        więcej ludzi się zmieści.

        • 3 2

  • Solarisy (1)

    Podobno Solarisy mają fajne tramwaje. Jeśli to prawda, to dlaczego żaden jeszcze u nas nie jeździ by się o tym przekonać? Czyżby dlatego, bo rządzą u nas "niemcy" a te tramwaje okazałyby się dużo lepsze od tych niemieckich?

    • 5 5

    • "Solaris Tramino został zaprezentowany po raz pierwszy w 2009 roku. W maju tego roku zakończono realizację pierwszego kontraktu obejmującego dostawę 45 niskopodłogowych Tramino do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu. Z kolei w połowie 2013 roku pięć Tramino zawita do Jeny. Będą to pierwsze polskie tramwaje na rynku niemieckim."

      • 2 1

  • A SOLARIS ? (8)

    Solaris właśnie wypuścił swój pierwszy tramwaj. Czy nie lepiej byłoby zakupić nowoczesny, polski sprzęt by wspierać rodzimy przemysł ? Może i byłby droższe w zakupie, ale napewno lepiej rokują na przyszłość

    • 29 9

    • (1)

      A wiadomo jak będzie się spisywał?> Jakie ma choroby wieku dziecięcego> Jak będzie z serwisem.

      • 1 1

      • Musimy się popytać Niemców: "Firma Solaris wygrała kolejny kontrakt na dostawę tramwajów do Niemiec. Tym razem polski producent dostarczy 15 niskopodłogowych tramwajów marki Tramino miejskiemu przewoźnikowi z Brunszwiku."

        • 0 0

    • lepiej nie kupować prototypów... (3)

      mają wady wieku dziecięcego

      • 3 2

      • "Tramwaj przedseryjny jest pięcioczęściowym wieloprzegubowcem. Dzięki zastosowaniu klasycznych zestawów kołowych tramwaj marki Solaris gwarantuje najwyższy komfort podróży. Od lutego 2011 r. przedseryjny Tramino wozi pasażerów w regularnym ruchu liniowym po poznańskich torach".

        • 1 0

      • (1)

        a pesa to wyprobowana solidna maszyna niby?

        • 3 0

        • kilka typów wcześniej już zaliczyła, więc bardziej wypróbowana niż solaris

          • 1 1

    • (1)

      Zauważ ze jak się kupi jeden nowy tramwaj to nie zwiększy to ani częstotliwości kursowania, anie nie pozwoli na otwieranie nowych lini bez na już istniejących.

      • 5 3

      • Czemu na Chełm jeźdżą nowe i co 5 min

        • 1 1

  • "Nam udało się ustalić, że największe szanse na trafienie do gdańska mają tramwaje z niemieckiego Kassel" (3)

    Red. Koprowski to prawdziwy dziennikarz śledczy! :)

    (media lokalne w innym "zainteresowanym" mieście trąbią o tym od kilku tygodni)

    • 12 3

    • redaktor Koprowski chyba nie ma obowiązku czytać gazet z Gorzowa, prawda? (2)

      • 7 2

      • ale na 99% tak właśnie zrobił...

        ...i teraz zgrywa cwaniaka :) Gdyby zwyczajnie podał źródło tej informacji, nie byłby taki fajny :P

        • 2 0

      • No jasne...

        ...wystarczy "kliknąc" na gazeta w.... i wszystko jasne

        • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane