• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę

Krzysztof Koprowski
12 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Dortmundy sprowadzano głównie z myślą o obsłudze nowej trasy na Chełm. Następnie wszystkie stopniowo zmodernizowano. Podobnie ma się stać z kolejnymi używanymi pojazdami. Nz. N8C przed modernizacją. Dortmundy sprowadzano głównie z myślą o obsłudze nowej trasy na Chełm. Następnie wszystkie stopniowo zmodernizowano. Podobnie ma się stać z kolejnymi używanymi pojazdami. Nz. N8C przed modernizacją.

Gdański ZKM chce kupić kolejne używane tramwaje. Do jeżdżących po mieście Dortmundów ma dołączyć od 15 do 25 nowych- starych tramwajów. Pierwsze mają się pojawić w przyszłym roku.



Tramwaj typu N8C Duewag w barwach komunikacji miejskiej w Kassel. Tramwaj typu N8C Duewag w barwach komunikacji miejskiej w Kassel.
Kolejne używane tramwaje prawdopodobnie także będą pochodzić z Niemiec. Zakład Komunikacji Miejskiej przeprowadza właśnie tzw. rozpoznanie wśród innych przewoźników, którzy chcieliby sprzedać część swojego taboru.

Jakich tramwajów szuka ZKM? Pojazdy muszą być - podobnie jak Dortmundy - dwukierunkowe, by mogły zawracać bez pętli. To szczególnie ważne z punktu widzenia budowy linii tramwajowej na Morenę, gdzie nie planuje się budowy tradycyjnych pętli.

Nowy-stary tabor będzie można jednak spotkać na różnych trasach.

Największa wada zmodernizowanych gdańskich Dortmundów to:

- Tramwaje będą jeździły w zależności od potrzeb na wszystkich trasach. Zakup pojazdów używanych wynika z faktu, że są one tańsze od nowych, których cena waha się od 8 do 10 mln zł za sztukę, co przekracza możliwości finansowe ZKM i miasta. Dlatego rozwiązaniem tego problemu jest zakup pojazdów używanych. W 2007 roku zakupiliśmy 46 tramwajów N8C za kwotę 1,4 mln Euro, co stanowi 75 proc. kosztu jednego tramwaju. Obecny przetarg jest kontynuacją procesu wymiany części zdekapitalizowanego taboru na używany po modernizacji - tłumaczy Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Modernizacja ma być zbliżona do tego, co wykonano w Dortmundach. Przypomnijmy, że wstawiono w nich część niskopodłogową, zamontowano klimatyzację w kabinie motorniczego, wymieniono czoła składu oraz fotele.

Co konkretnie chce sprowadzić ZKM do Gdańska? Zgodnie z zapisami przetargowymi, mają to być pojazdy producentów: Duewag (ten sam, który produkował Dortmundy), BBC, AEG, Siemens lub równorzędnych o wieku nieprzekraczającym 32 lata (najstarsze Dortmundy mają obecnie 34 lata).

Tramwaje muszą pomieścić co najmniej 200 osób ("pojemność" gdańskich Dortmundów to ok. 226 os.). Jeśli chodzi o konstrukcję, to muszą mieć minimum trzy pary drzwi, oraz piasecznice (urządzenie do sypania piasku pod koła, zwiększającego przyczepność pojazdu, standardowe wyposażenia do pokonywania tras o dużym nachyleniu).

Gdańsk nie określa dokładnej ilości pojazdów, jakie chce zakupić. Będzie to od 15 do 25 tramwajów, a ilość ma zależeć od ich stanu oraz ceny. Ich dostawy mają być realizowane sukcesywnie począwszy od 2013 r.

Nam udało się ustalić, że największe szanse na trafienie do gdańska mają tramwaje z niemieckiego Kassel, które posiada ok. dwudziestu N8C, wszystkie wyprodukowane w latach 80. ZKM jednak nie potwierdza i jednocześnie nie zaprzecza tym spekulacjom.

Warto przypomnieć, że nie jest to pierwszy przetarg na zakup kolejnych używanych tramwajów. W maju 2011 r. planowano zakupić cztery N8C w odmianie wąskotorowej M8C z Niemiec. Ostatecznie nie doszło do transakcji, gdyż oficjalnie "nastąpiła zmiana w planach inwestycyjnych zamawiającego", a nieoficjalnie niemiecki Augsburg zdecydował dalej eksploatować wąskotorowe Dortmundy.

Miejsca

Opinie (348) 9 zablokowanych

  • to tramwaj wjedzie do biura spółdzielni mieszkaniowej?

    • 5 2

  • Ten tramwaj to straszne padło, ciasny jak cholera. (2)

    Poza tym ludzie jeżdżący tramwajami chyba zrezygnowali z używania mydła. W skm, pewnie też tak jest, ale przynajmniej jest większy przewiew.

    • 25 9

    • jeśli w SKM jest większy przewiew, to chyba nie w tej z Gdyni (1)

      tam to jest dopiero sauna i szadółki

      • 7 1

      • Zimą sauny nie ma, raczej komora kriogeniczna.

        • 1 1

  • (1)

    tramwaje dwukierunkowe zaczynają wracać do łask i bardzo dobrze, pragnę przypomnieć że Dortmundy doskonale zdały egzamin podczas remontu torowiska we Wrzeszczu, poza tym wreszcie ktoś pomyślał, że szoda przestrzeni na budowanie durnych pętli i taaaak 3-mać

    • 10 3

    • i na pętli tramwaj często piszczy

      na trójkącie torowym już nie

      • 3 1

  • Polak to jeden jest glupi,kupuje jakieś stare zlomy z Niemiec zamiast dać zarobić swoim,nic dziwnego potem że śmieją się z nas (2)

    na calym świecie i opowiadają dowcipy

    • 11 8

    • "polskość to nienormalność" (Donald Tusk) (1)

      u nas rządzą "niemcy"

      • 1 4

      • cysorz też pobiera pieniądze za siedzenie w radzie nadzorczej niemickiej firmy i za podwyższanie opłat Polakom

        • 0 0

  • (1)

    I bardzo dobrze, lepiej kupić 20 sztuk taboru zbliżonego do tego co obecnie posiadamy niż kupować po 1-2 sztuki nowego taboru, i to za każdym razem innego. Jednolitość taboru pozwala na lepsze utrzymanie go w dobrym stanie technicznym. W przypadku kupowania nowych pojazdów zakup takiego samego taboru jak posiadany może być problemem. Nie mamy żadnej gwarancji że w ogłoszonym przetargu wygra producent z takim taborem jaki posiadamy.

    • 11 6

    • To czemu na Chełm jeźdżą nowe

      Mam propozycję zmienić na chełm puścić te wysłużone Niemiec a na nową trase te które jeźdżą na chełm, przy okazji mozna wybrać takie które nie będą musiały zwalniać na krzywych torach

      • 2 1

  • (5)

    oto całe Gdańskie "władze" PO
    i ich "gospodarność"

    podczas gdy cywilizowane kraje,
    kupują nowe pojazdy, bo raz że nie trzeba wydawać na ich remonty a kwoty na utrzymanie są nieporównywalnie niższe, dwa nowe mogły by służyć przez spokojnie 3 czy 4 dziesięciolecia,
    to kraje trzeciego świata
    usłużnie skupują złom i wmawiają autochtonom jaki to POstęp
    nowe tramwaje zużywają mniej prądu są cichsze a w środku przyjaźniejsze (klima!)
    ale co tam
    nowe wszak mogły by być kupione w Polsce i dać zarobek tutejszym mieszkańcom
    ale co by wtedy zrobili biedni niemcy ze starym złomem?
    ale to do głowy nikomu nie przychodzi wszak w przetargu z tego co tu piszą wymieniono z nazwy same niemieckie firmy!!!
    a jeśli mowa o tramwajach używanych to czemu nie francuskie, włoskie, angielskie? czemu nie? czemu muszą być niemieckie?
    ale jak widać po niektórych komentarzach niektórym niewiele trzeba i nawet da się im wmówić że stare jest lepsze od nowego

    a pieniądze zapytacie?

    a ECS? odpowiem
    a lenin?
    a krytyka polityczna?
    a stadion?
    a bohomazy an blokach?
    a limuzyny urzędowe?
    a dwa "ekskluzywne" tojtoje za 300 tyś?

    by żyło się lepiej
    mirom i bąkom rzecz jasna

    a mieszkańcy niech się przejadą 30 letnim niemieckim złomem lub dowolną dziurawą gdańską drogą i wypoczną w dziurze pod notem lub na wyspie spichrzów

    • 22 20

    • (1)

      Biedaku - jak twój pisuar dojdzie do władzy to będziemy mieli jedynie Pieprzenie i Smoleńsk, sądy kapturowe, tramwaje z watykanu, telewizję z Torunia, ropę z piasku, gaz z bagien, samochody z Korei Płn. i wszędzie pomniki Zimnego Lecha oraz brata jego niebawem błogosławionego

      • 8 5

      • ciekawe jak się nazywa sekta w której mają takie jak twoje poglądy i czy moderator do niej nalezy skoro można pisać bzdury i wulgaryzmy nie na temat byle kogoś pobrażać

        merytorycznie nigdy niemieliście nic do powiedzenia
        to tylko tego po raz kolejny dowodzi

        • 3 2

    • Koszt utrzymania nowych pojazdów jest niższy? (1)

      Wytrzymają po 40 lat?

      Jasne.....

      Z punktu widzenia użytkownika zwykłego samochodu starczy porównać koszty utrzymania i trwałość choćby mercedesa z początku lat 90-tych i mercedesa z roku 2000. Niższe koszta użytkowania dotyczą tylko okresu gwarancyjnego, po nim zaczynają się kosztowne problemy, nie dość, że awarii wcale nie jest specjalnie mniej, to koszty naprawy są kilkukrotnie wyższe.
      Oczywiście nie oznacza to, że nie powinniśmy kupować nowych pojazdów, choćby ze względu na ich wyższy standard, ale twierdzenie, że kupno używanych jest nieopłacalne jest bzdurą.

      • 6 4

      • wyszpachluj lepiej swojego golfika
        a nie udowadniaj że krowa to koń
        i że 30 letni złom jest lepszy od nowego

        • 2 5

    • angielskie tramwaje? te sprzed 60 lat?

      a francuskie cuda (Alstom) to mamy w Gdańsku... dzięki, więcej nie trzeba.

      • 3 1

  • Uparli się na tramwaje dwukierunkowe, a ta funkcja nie jest wykorzystywana.

    • 5 5

  • Jak znowu zrobią część niskopodłogową tak nieustawną jak obecnie to znowu będzie padlina.

    • 4 1

  • Bo w Polsce... (6)

    robi się tak: inni pozbywają się rupieci, a My cieszymy się i za ogromne kwoty przytulamy je do serca:)

    • 78 41

    • (3)

      przecież kupują kilkadziesiąt sprawnych pojazdów za mniej niż jeden nowy...

      • 17 5

      • To podaj mi te liczby dokładne, bo w 99% wypowiedzi takich jak twoje widac kopiuj wklej bezmyślny poprzedników (2)

        • 4 5

        • Przecież jest w tekście! (1)

          "Zakup pojazdów używanych wynika z faktu, że są one tańsze od nowych, których cena waha się od 8 do 10 mln zł za sztukę (...) W 2007 roku zakupiliśmy 46 tramwajów N8C za kwotę 1,4 mln Euro, co stanowi 75 proc. kosztu jednego tramwaju"

          • 6 0

          • Yes. ale zauważ ze ceny w tym sponsorowanym newsie mowią nam tylko o tym - nie o konkurencji, to kpina a nie dane.

            • 5 3

    • "ogromne kwoty" ?

      parę razy taniej to jednak jest jakaś szczędość.
      Tramwajów powinna być cała masa, a nie kilka nowych.

      • 1 0

    • te kwoty właśnie nie są takie ogromne w porównaniu z nowymi.

      • 17 5

  • Artykuł sponsorowany (1)

    Porównaj tendencyjny artykuł i bardzo podzielone opinie czytelników. Proszę nie urabiać nas w ciemną masę.

    • 6 1

    • o jeny, to nie miało być o tym artykule :P

      Sorry :)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane