• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę

Krzysztof Koprowski
12 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Dortmundy sprowadzano głównie z myślą o obsłudze nowej trasy na Chełm. Następnie wszystkie stopniowo zmodernizowano. Podobnie ma się stać z kolejnymi używanymi pojazdami. Nz. N8C przed modernizacją. Dortmundy sprowadzano głównie z myślą o obsłudze nowej trasy na Chełm. Następnie wszystkie stopniowo zmodernizowano. Podobnie ma się stać z kolejnymi używanymi pojazdami. Nz. N8C przed modernizacją.

Gdański ZKM chce kupić kolejne używane tramwaje. Do jeżdżących po mieście Dortmundów ma dołączyć od 15 do 25 nowych- starych tramwajów. Pierwsze mają się pojawić w przyszłym roku.



Tramwaj typu N8C Duewag w barwach komunikacji miejskiej w Kassel. Tramwaj typu N8C Duewag w barwach komunikacji miejskiej w Kassel.
Kolejne używane tramwaje prawdopodobnie także będą pochodzić z Niemiec. Zakład Komunikacji Miejskiej przeprowadza właśnie tzw. rozpoznanie wśród innych przewoźników, którzy chcieliby sprzedać część swojego taboru.

Jakich tramwajów szuka ZKM? Pojazdy muszą być - podobnie jak Dortmundy - dwukierunkowe, by mogły zawracać bez pętli. To szczególnie ważne z punktu widzenia budowy linii tramwajowej na Morenę, gdzie nie planuje się budowy tradycyjnych pętli.

Nowy-stary tabor będzie można jednak spotkać na różnych trasach.

Największa wada zmodernizowanych gdańskich Dortmundów to:

- Tramwaje będą jeździły w zależności od potrzeb na wszystkich trasach. Zakup pojazdów używanych wynika z faktu, że są one tańsze od nowych, których cena waha się od 8 do 10 mln zł za sztukę, co przekracza możliwości finansowe ZKM i miasta. Dlatego rozwiązaniem tego problemu jest zakup pojazdów używanych. W 2007 roku zakupiliśmy 46 tramwajów N8C za kwotę 1,4 mln Euro, co stanowi 75 proc. kosztu jednego tramwaju. Obecny przetarg jest kontynuacją procesu wymiany części zdekapitalizowanego taboru na używany po modernizacji - tłumaczy Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Modernizacja ma być zbliżona do tego, co wykonano w Dortmundach. Przypomnijmy, że wstawiono w nich część niskopodłogową, zamontowano klimatyzację w kabinie motorniczego, wymieniono czoła składu oraz fotele.

Co konkretnie chce sprowadzić ZKM do Gdańska? Zgodnie z zapisami przetargowymi, mają to być pojazdy producentów: Duewag (ten sam, który produkował Dortmundy), BBC, AEG, Siemens lub równorzędnych o wieku nieprzekraczającym 32 lata (najstarsze Dortmundy mają obecnie 34 lata).

Tramwaje muszą pomieścić co najmniej 200 osób ("pojemność" gdańskich Dortmundów to ok. 226 os.). Jeśli chodzi o konstrukcję, to muszą mieć minimum trzy pary drzwi, oraz piasecznice (urządzenie do sypania piasku pod koła, zwiększającego przyczepność pojazdu, standardowe wyposażenia do pokonywania tras o dużym nachyleniu).

Gdańsk nie określa dokładnej ilości pojazdów, jakie chce zakupić. Będzie to od 15 do 25 tramwajów, a ilość ma zależeć od ich stanu oraz ceny. Ich dostawy mają być realizowane sukcesywnie począwszy od 2013 r.

Nam udało się ustalić, że największe szanse na trafienie do gdańska mają tramwaje z niemieckiego Kassel, które posiada ok. dwudziestu N8C, wszystkie wyprodukowane w latach 80. ZKM jednak nie potwierdza i jednocześnie nie zaprzecza tym spekulacjom.

Warto przypomnieć, że nie jest to pierwszy przetarg na zakup kolejnych używanych tramwajów. W maju 2011 r. planowano zakupić cztery N8C w odmianie wąskotorowej M8C z Niemiec. Ostatecznie nie doszło do transakcji, gdyż oficjalnie "nastąpiła zmiana w planach inwestycyjnych zamawiającego", a nieoficjalnie niemiecki Augsburg zdecydował dalej eksploatować wąskotorowe Dortmundy.

Miejsca

Opinie (348) 9 zablokowanych

  • Na Leniny kasa jest, na muzea kasa jest, na ecs kasa jest (18)

    na kościoły kasa jest, na działki biskupie kasa jest. Ale na tabor i infrastrukturę środków jak zwykle w Gdańsku nie ma.

    • 160 41

    • Uwaga (1)

      I czego się czepiasz od razu kościoła i księży. Nie jesteś chrześcijaninem to po ta twoja uwaga. Komuchy z liberałami kradną pieniądze, czyli twoi kumple, a nie księża. Podskocz panu W i panu A. Oboje są prezydentami i zdrajcami z Gdańska

      • 3 2

      • oho już paplanina "komuchy z liberałami". A teraz kolego doucz się kim jest komuch a kim liberał.

        I jakbyś nie wiedział kościół katolicki także ciągnie kase z budżetu i nie wiem z jakiej racji

        • 2 2

    • pętlę by może na końcu Bulońskiej zrobili

      ale tam jest biznes kościelnego

      • 2 0

    • kościoły i działki zostaw w spokoju, jak naród głupi to tak ma

      • 1 0

    • (7)

      nawet jeżeli kasa by była to kupowanie nowego jeżeli za 1/10 ceny można mieć zadbane używane podchodzi pod niegospodarność i megalomanię.

      ludzie tak się oburzają na te używane tramwaje jakby każdy w salonie nowy samochód kupował...

      • 20 4

      • Używane ale do modernizacji. (6)

        Koszt ostateczny po modernizacji nie wyniesie 1/10 nowego tylko może 1/3 nowego.

        • 7 1

        • ostatnie modernizacje wykazały inny stosunek - ponad 10 razy taniej niż 1 nowy pociąg tramwajowy (2)

          za 1/3 wartości nowego to SKM klei głupa na starych zajeżdżonych trupach

          • 5 1

          • (1)

            Ale porównaj sobie zakres tych modernizacji. W przypadków tramwajów jest on dużo mniejszy.

            • 1 2

            • bo i materiał do modernizacji lepszy - konstrukcyjnie i wiekowo

              a wywalić kasę jak na budowę nowego, ale na starych (głupich )zasadach - żaden interes

              • 3 1

        • (2)

          czyli 3 razy mniej niż jeden nowy!!!

          • 8 5

          • i pojeździ 3 razy krócej (1)

            • 2 4

            • tramwaj to nie autobus

              budowa silnika tramwajowego jest prostrza z uwagi na to ze to silnik elektryczny. na dobrym torowisku nie ma dziur wiec ani kola ani zawieszenie sie tak nie zużywa. prawda jest taka ze tramwaj moze jezdzic i 100 lat jak buda jest dobra. wymieniac silniki, zmieniac tapicerke i jezdzic

              • 13 2

    • Na leczenie idioty kasa jest.

      • 4 2

    • Na leczenie kasa jest (1)

      skorzystaj.

      • 11 20

      • właśnie na to też nie ma

        • 21 0

    • rozejrzyj się (2)

      zobacz ile jest budowane, a potem narzekaj

      • 14 30

      • Właśnie o to chodzi, że "jest budowane" ale niekoniecznie to co trzeba.

        • 32 5

      • chyba rozgrzebane

        • 30 5

  • Awaryjność!!!

    Jestem mieszkańcem Dzielnicy Stogi. Tu wjeżdżają właśnie te "stare" tramwaje i co w związku z tym mamy: 3 i 4 września br. w godzinach rannych koło 6 stoi linia na Stogi i z bo awaria tramwajów. Tłok w pojazdach bo ludzie do pracy, dzieciaki do szkoły... Kilka dni później awaria tramwaju na moście siennickim ruch zatrzymany znowu dotarcie do domu z opóźnieniem około godziny. Wczoraj znowu w kierunku na Stogi po południu stoją tramwaje. A zastępczej komunikacji nie uruchamia się tak sprawnie. Może to tylko przypadek ale zbyt często na tym odcinku. Można zrzucić winę na stan linii na tym odcinku - remont natychmiast. Najlepsze rozwiązanie na dziś: uruchomić linię autobusową na stałe o natężeniu jak tramwajowe linie. Póki co stary tabor nawet po remoncie będzie się sypał. kupujmy dalej złomy!

    • 3 6

  • (5)

    Rozwiazanie bez petli wola o pomste do nieba. Zdaje sie, ze na trojmiasto.pl byl nawet artykul ktory krytykowal rozwiazanie typu "trojkatowanie" albo po prostu krzyzowka na koncu trasy. Prawda jest taka, ze pieniadze za petle w skali kosztu calej inwestycji to grosze i jak zwykle szuka sie "oszczednosci" w projekcie ;//

    • 7 4

    • Pętla to zmarnowany obszar dla ... sitwy developerskiej w UM-ie.

      • 0 1

    • (1)

      No pewnie, lepiej zbudować coś co za jakiś czas może być nie wykorzystywane w przypadku przedłużenia linia. Aha., i żeby zbudować pętle potrzebna jest na to wystarczająca ilość miejsca wolnego.

      • 1 0

      • Tyle, że pętle przydają się także w przypadku remontów, poważniejszych awarii. Można wtedy skrócić trasę linii i komunikację zastepczą uruchomic na krótszym odcinku. W Krakowie jest sporo niewykorystywanych liniowo petli czy odcinków torowisk.

        • 0 1

    • widać, ze znasz się jak ... (1)

      pętla to nawet 20% całości kosztów torowiska

      • 1 0

      • No tak typowo polskie, zaprojektowac cos na 5 lat, zaoszczedzic 20 %, wiadomo do czyich kieszeni.

        • 0 1

  • ja kupiłem swojego Passata B5 TDI (13)

    też po niemcu, lekarzu ,rocznik 1937. nic nie stuka nic nie puka, po wymianie paska rozrządu, przebieg tylko 120 tys km. niemiec jezdzil tylko do kosciola. spalanie 4 litry na setke na autobanie z dortmundu do kartuz. polecam wszystkim

    • 94 45

    • JEDYNY TAKI GOLF IV TDI 1999 r (model 2000)

      zakupiony od niedowidzacego 91 letniego oficera SS w stanie spoczynku (zona adwokat, syn pilot, córka lekarz), 94tys. przebiegu gdyz bylo to 6 auto w rodzinie jezdzone tylko w sloneczne dni, na co dzien stal pod kocem w ogrzewanym garazu. tydzien przed sprzedaza ten 1 wlasciciel dokupil 2 komplety opon, wymienil rozrzad, oleje, plyny, paski i kompletne zawieszenie. takze nic nie stuka i nie puka, bez wkladu finansowego, tylko klima jest do nabicia. spalanie oscyluje w granicach 3L/100km, jak sa korki i ktos ma ciezka noge to 3.5L/100km. autko do tego stopnia bezawaryjne, ze czlowiek zapomnial jak mechanik wyglada, smialo mozna maske zaspawac. w dzien zakupu tego Golfika, syn wlasciciela zatankowal auto do pelna, umyl i nawoskowal na goraco a córka zrobila nam na droge kanapki i kawy w termos. samochód w stanie kolekcjonerskim, jedyny taki, tylko lac rope i jechac. na wyposazeniu sa: strumienica, szpera, wydech z kwasiaka, rozpórki kielichów, fajera momo, kubly Recaro. serdecznie polecam to zadbane, doinwestowane autko w Dieselku. bedzie sluzyc wiele lat gdyz nie jest wytluczone i wykatowane. sprzedaje z bólem serca swoja laleczke, pilnie z powodu wyjazdu, tylko dla milosnika marki, w dobre rece.

      • 5 0

    • Ha ha ha ha

      Po dziadku z niemiec nie jeden juz taki jezdzi w polsce. widac w niemczech same dziadki mieszkaja. przed sprzedaza przerejestruj auto na dziadka i zdejmij z licznika kilka kilomerow. dziala podobnie.

      • 2 0

    • Jeszcze lepszy jest model B4. Miejsca w kabinie więcej, zawieszenie przednie na uczciwych kolumnach McPhersona, a nie nieudane wielowahaczowe. I starczy zwykły 1.9 D 75 KM.

      Ale najlepszy silnik to dwulitrowy diesel mercedesa z modeli W123 i W124. Mułowaty, ale nie do zajechania. Średni przebieg 800 000 km do remontu

      • 3 1

    • weż daruj

      ten Twój niemiec zamurowany pewnie od półwiecza był i dlatego taki sprawny ten passat był, a ty gupi dałeś sie nabrac na głodny kawałek w tle ze staruszkiem

      • 1 3

    • 4 litry oleju silnikowego chyba, albo 4 litry na wstecznym:)!

      • 2 0

    • Rozumiem, że kiedyś dałeś siew rogi walnąć i teraz wywalasz na forum...

      te swoje prowokacje. Kup Dacie - igiełkę, powieś choineczkę zapachową, naklejeczkę PL, podkładkę jestem z Gdańska, do tego wrzuć LED-Y do dziennej jazdy z Alle..cośtam i wtedy to Ty będziesz panicho! Nic tylko do Wyczechowa na pierożki po nartach w Wieżycy, bo masz 4x4!!!

      • 7 7

    • Kaszubski Mercedes!

      • 16 0

    • Aaa, zapomniałem dodać:

      Niemiec miał do kościoła tylko 50 metrów to nigdy nawet do 3-go biegu nie dotarł. Skrzynia jak nowa!

      • 30 1

    • Ja, ja naturlich (1)

      Autobahn aus Dortmund nach Kartuzy?
      Sehr gut, sehr gut!!!!!!

      • 17 8

      • ohne Dziuren

        aber mit TIRówken

        • 14 5

    • garażowany, jeździła emerytka do kościoła (1)

      nie bity. Igła. Panie, nie patrzeć - kupować. lać i jechać.

      • 26 2

      • chyba ze śmiechu lać

        ;)

        • 22 1

    • Rocznik 1937 i tylko 120 tys km?

      Toż to ledwo na dojazd na front wystarczyłoby i powrót okrężna drogą, zygzakiem unikając ostrzału artyleryjskiego.

      • 52 1

  • Autobus przegubowy 1,4 mln, tramwaj 8 mln (1)

    Ciekawe co jest takie drogie w tramwajach że kosztują pięć razy więcej niż przegubowy Mercedes ?

    • 5 3

    • Silniki elektryczne, wózki, mocniejsza rama. Ponadto tramwaj jest większy niż autobus. Z drugiej strony kupno takiej samej "liczby miejsc" na tyle samo lat jest tańsze, gdyż tramwaj pracuje 30-50 lat a autobus 15-20.

      • 1 0

  • Mają 34 lata, bo niemcy dbali i serwisowali jak trzeba... (22)

    • 346 16

    • (12)

      Chodzi głównie o to że czas eksploatacji tramwajów jest wiele razy dłuższy od autobusów.

      • 37 3

      • nasz 105 mają po 40 lat (9)

        i też jeżdżą. Więc myślę, że znowu tak źle ich nie traktowano.

        • 44 17

        • Jakie 40 lat? Najstarsze pochodzą z konca lat 80-tych. (8)

          • 12 15

          • Z jakich 80tych?
            W dortmundach sa (byly) tabliczki z data produkcji.
            Jak byk jest 1979

            • 0 0

          • (4)

            Czyli do 40-tki niewiele im brakuje... a ja na emeryturę dopiero po 67 latach, tramwaje mają lepiej.

            • 24 6

            • No ale Ty... (3)

              ...prawdopodobnie nie nosisz na barana ponad 200 osób przez kilkanascie godzin na dobę.

              • 41 3

              • (2)

                można powiedzieć że jeden skład jeździ ok 18-20 godzin na dobę :)

                • 5 6

              • na prawdę intrygująca wymiana poglądów (1)

                • 14 1

              • zaiste

                jw

                • 13 0

          • Kiedyś w 105 pomiędzy środkową parą drzwi była tabliczka z datą produkcji

            Nie wiem jak jest teraz, na początku lat 90-tych to była norma.

            • 5 0

          • końca...

            ...lat 70-tych

            • 11 1

      • zwłaszcza w Gdańsku gdzie muszą śmigać (1)

        po dziurawych drogach, normalnie to aż mi szkoda tych autobusów. Te pierwsze Neoplany to chyba już na złom się nadają?

        • 21 7

        • Neoplan, nie była to udana konstrukcja.

          Solaris mocno ją poprawił. Wystarczy zobaczyć w okolice słupków przy szybach jak są pohewtane :)

          • 13 0

    • Słusznie, gdyby nie dbali i nie serwisowali

      to miałyby co najmniej 50 lat!

      • 8 1

    • Niemieckie lepsze niż polskie kupy!

      • 7 6

    • ale tak jak wszystkie pojazdy z niemiec.... (3)

      pierwszy właściciel - niemiecki emeryt, serwisowane, bezwypadkowe, przebieg 60 tys km :)))

      • 32 2

      • niepalący emeryt! (2)

        • 24 1

        • (1)

          .. jeżdżący tylko do kościoła w niedziele

          • 30 0

          • nie - tylko do stacji diagnostycznej na przeglady

            musial czyms tam jezdzic to se dziadzia kupil:)

            • 31 0

    • (2)

      żenua,stare tramwaje kupowac i za remont tego zabytku płacic, żenua w gdańskim stylu. jakby nie można było nowych kupic?

      • 5 49

      • nie żenuła i nie w gdańskim stylu, tak robią na całym świecie, tym bogatszym również

        a ty pewnie z miejscowości na północ za Sopotem...

        • 46 3

      • Czytanie ze zrozumieniem.

        Za koszt jednego nowego kupią z 20 starych, koszt remontu te pewnie równowartość drugiego, w najgorszym wypadku trzech nowych.

        A ja mogę jeździć trochę starszą komunikacją, byleby jeździła jak najczęściej a nie tramwaj raz na pół godziny.

        • 56 0

  • najpierw naprawcie torowiska na stogach (3)

    to co sie dzieje na torowiskach prowadzacych na plaze stogi od przerobki zaczynajac to skandal,najpierw nalezaloby naprawic torowiska i puscic nowsze tramwaje na stogi a potem myslec o rozbudowie trasy na morene!!!To wstyd by tyle lat bylo to zaniedbane, strach tam jezdzic a chetnych turystow w wakacje na wycieczke na plaze stogi bylo mnostwo!!!

    • 11 1

    • Przecież w sierpniu wystartował przetarg na ten remont. (2)

      Więc w czym problem?

      • 2 1

      • (1)

        na remont DWÓCH KILOMETRÓW linii. Od Bramy Żuławskiej do ulicy Sucharskiego. A remontu wymaga CAŁA linia, od skrzyżowania Armii Krajowej z Okopową aż do Stogów-plaży.

        • 0 1

        • Bez przesady. Aż tak bogatym miastem Gdańsk nie jest. W zasadzie trasa na Stogi z wyjątkiem Mostu Siennickiego i pętli Przeróbka jest w stanie średnim i nie kwalifikuje się do remontu.

          • 1 0

  • Brawo ZKM !

    To jest ekonomiczne i rozsadne myslenie - na miare mozliwosci ! A Dortmundy czy inne tranwaje z Niemiec sa w dobrym stanie !

    • 4 2

  • Ile gdańsk wydaje na ECS? (1)

    Ile to będzie nowych tramwajów?

    • 7 1

    • Na te

      Na samo utrzymanie wszystkie bzdury typu ECS ERGO Arena czy też teatr Szekspirowski mamy z budżetu wydawać około 100milionów rocznie w wersji optymistycznej czyli lekko licząc 15 nowych tramwajów dla plebsu.....

      • 4 1

  • Uwaga !!! (1)

    Proszę o uwagę!!! Ponieważ zkm gdańsk planuje zakup używanych tramwajów które są nie przystosowane dla osób niepełnosprawnych dlatego zwracam uwagę ponieważ te tramwaje nie mają rampy by wjechać wózkiem inwalidzkim o napędzie elektrycznym, bo jak wózek ma przednie koła o rozmiarze 200x50 to osoba niepełnosprawna nie jest wstanie wjechać bo pomiędzy przystankiem a tramwajem jest taka odległość że te koła wpadają i jest wtedy bardzo poważny problem z wjazdem i z dostaniem się do pojazdu jak również wydostaniem się z tej odległości tam gdzie koła się zaklinowały. Więc zwracam się z gorącym apelem żebyśmy zareagowali, ponieważ chcemy być aktywni i równo uprawnieni do korzystania tramwajów oraz komunikacji miejskiej. !!!!!!!!!!

    • 15 2

    • Należy tu zamontować platformę najazdową !!!!!!!!!

      nie bądź obojętny w tak ważnej sprawie !!! By żyło się wszystkim lepiej !!!

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane