• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny buspas w Gdyni. Na Władysława IV

Michał Sielski
5 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Buspas na ul. Władysława IV to trzeci z wyznaczonych w tym roku - po ul. Kieleckiej oraz Morskiej. Buspas na ul. Władysława IV to trzeci z wyznaczonych w tym roku - po ul. Kieleckiej oraz Morskiej.

Kolejny buspas pojawił się w Gdyni. Tym razem drogę wyłącznie dla autobusów wyznaczono na części ul. Władysława IV w kierunku Sopotu. To nie koniec, w mieście pojawią się kolejne udogodnienia dla pasażerów komunikacji publicznej.



Czy w Trójmieście powinno być więcej buspasów?

Buspas został wyznaczony na szerokiej, trzypasmowej jezdni. Teraz z prawego pasa ul. Władysława IV, na skrzyżowaniach z ulicami Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdyni oraz Żwirki i Wigury zobacz na mapie Gdyni, można tylko skręcać w prawo, ale autobusy mogą przejechać tymi pasami na wprost. Za skrzyżowaniem z ulicą Żwirki i Wigury, do przystanku Urząd Miasta - Władysława IV zobacz na mapie Gdyni, prawym pasem mogą jeździć wyłącznie autobusy. Zwłaszcza że na tym odcinku jest ich bardzo dużo. Podczas doby przejeżdża tu ich 1,4 tys. w obu kierunkach. W godzinach szczytu jeździ ich nawet 45-56 w ciągu godziny w każdym kierunku.

Z racji tego, że na drodze były wcześniej trzy pasy, a równolegle prowadzi tranzytowa Droga Różowa, buspas nie zwiększy znacząco korków dla samochodów. Pozwoli za to zaoszczędzić czas pasażerom pojazdów komunikacji publicznej. Według przeprowadzonej dzięki naukowcom Politechniki Gdańskiej analizie, podróż autobusem na tym odcinku skróci się od 11 do 47 proc.

Pierwsze buspasy świetnie się sprawdzają

Buspasy powstają dzięki unijnemu projektowi Civitas Dyn@mo. Pierwszy był pas dla autobusów na ul. Kieleckiej w stronę Witomina. Pasażerowie nim jadący codziennie mijają sznur stojących w korku samochodów. Drugi powstał w połowie tego roku na ul. Morskiej, w okolicy permanentnie zatłoczonego skrzyżowania z Estakadą Kwiatkowskiego. Nie spowodowały żadnych utrudnień dla kierowców, którzy szybko się do nich przyzwyczaili. Podobnie jak do "straty" kilku miejsc parkingowych przy głównej drodze, które zlikwidowane zostały, by przyspieszyć przejazd autobusów.


Będą kolejne

Następny buspas planowany jest na ul. Morskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Kalksztajnów zobacz na mapie Gdyni do skrzyżowania z ul. Grabowo zobacz na mapie Gdyni. Tam jednak na razie pasy są dwa. Na trzecim - częściowo wytyczonym - urządzono parking samochodowy.

- Dlatego w tym przypadku przeprowadziliśmy analizy wariantowe. Jedno z założeń opierało się na istniejącej infrastrukturze i wydzieleniu pasa na istniejącym obecnie, a drugie wymaga inwestycji i zmian w geometrii skrzyżowań. Wymaga to m.in. dobudowy pasa na części skrzyżowań, ale też likwidacji wielu miejsc parkingowych - mówi Jacek Oskarbski, kierownik Biura Inżynierii Transportu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.
Analizy wykazały, że największą efektywność miałoby wykonanie pasa dla autobusów w kierunku centrum w wariancie uwzględniającym przebudowy w pasie drogowym. Na to jednak przeznaczyć będzie trzeba większe środki inwestycyjne niż na pomalowanie pasów i postawienie kilku znaków drogowych.

Opinie (212) 6 zablokowanych

  • po co budować, lepiej malować!! (1)

    Zamiast dobudować nowy pas dla autobusów, znowu zabrano pozostałym uczestnikom ruchu drogowego jeden pas ruchu! Brawo! Wg zarządcy : lepiej malować farbą nowe linie niż coś rozbudowywać. Akurat na Władysława IV wpłynie to na jeszcze większe zakorkowanie w godzinach szczytu ....

    • 38 10

    • zgadza sie 100/100 idiotów w UM nie brakuje

      • 1 0

  • (16)

    Przydalby sie buspas na Wielkopolskiej....

    • 56 38

    • Buspas powinien być na Wielkopolskiej na odcinku drogi pod górę przed ul. Sopocką w kierunku Dąbrowy.Jest tam dość szeroki chodnik, a więc dorobienie dodatkowego pasa nie byłoby tak uciążliwe.

      • 1 0

    • Jakby były 3 pasy to czemu nie...

      • 4 1

    • i na swietojanskiej (3)

      • 14 7

      • (2)

        tam by sie przydal calkowity zakaz ruchu dla samochodow i autobusow.

        • 17 9

        • Po co?!?!?!

          • 0 1

        • a zwłaszcza dla rowerów

          • 9 9

    • rąb....nij sie w glowe... (6)

      to moze jeszcze wyznaczyc godziny przezazdow wielkopolska tylko dla autobusow...

      • 5 15

      • rąb....nij sie w glowe.... (3)

        Moim zdaniem wielkopolska to jedna z najbardziej zatłoczonych ulic w Gdyni. Bus-pas jest tam niezbędny. Niestety mentalność ludzi jest powalająca w negatywnym tego słowa znaczeniu. Komunikacja publiczna to jeden z najważniejszych systemów w dużym mieście. Natomiast w Polsce ludzie nie chcą się do niej przekonać. Wybierając samochód nie tylko zanieczyszczamy środowisko ale powodujemy też korki. Chcesz jechać samochodem i stać w korku to jedź, ale pozwól ludziom wybierającym ekologiczną komunikację publiczną zaoszczędzić trochę czasu. Nie będę wspominał o tym, że komunikacja publiczna jest tańsza. ale kto bogatemu zabroni.

        • 18 9

        • Bus-pas na najbardziej zatłoczonej ulicy w mieście?

          Hihi, pedalarstwu peron już kompletnie odjechał...

          • 1 2

        • :)

          jak to sobie wyobrażasz wielkopolska obsługuję kilka bardzo dużych osiedli, jeden pas dla autobusów i jeden na samochody? :), odrazu zróbmy z niej deptak....

          • 11 3

        • wiadomo ze jest drozsze ale skoro sie na to decyduje znaczy sie ze mnie na to stac, to ze jade samochodem po za centrum miasta nie znaczy ze mam jechac godzine dluzej niz kilka autobusow z plebsem... rowne uprawnienie ty chcesz byc szybko w domu po pracy i ja tak samo, wiec wszystkie pasy dostepne dla wszystkich po rowno !!!

          • 3 4

      • (1)

        musze was zmartwic, bo po wybudowaniu wezla dla PKM, na Wielkopolskiej maja byc buspasy.

        • 16 1

        • A to spokojna głowa

          Jak widzę jak szczurowaci zabierają się za temat PKM w Gdyni to jestem spokojny, jeszcze wiele lat im zejdzie.

          • 1 4

    • będzie za 3-4 lata

      zapisz tego posta i opraw w ramkę, przekonasz się :)

      • 0 0

    • Fakt!!!

      Wielkopolska powinna mieć buspas!!!Jest tak samo zakorkowana jak kielecka-pod górkę w godz, popołudniowych!!!Może jeździ tam mniej autobusów ale to koszmar wracać tamtędy z pracy-20min ostatnio!!!Ale motorami też mogliby tam śmigać....W niczym to nie przeszkadza....

      • 11 4

    • Będzie :)

      • 6 2

  • Tak na buspaay

    Jak najbardziej powinno byc wiecej buspasow I moze w koncu jakies na karwinach

    • 0 1

  • (1)

    bus pasa nie było nie było korków . jest bus pas są korki

    • 2 1

    • uśmiechnij się jesteś w Gdyni

      • 0 0

  • Wpuścić na buspasy legalnie -taxsowki,samochody elektryczne! Na zachętę i motory (1)

    I sluzby miejskie i motorowery ...i riksze z Indii z silnikami;):)

    • 7 2

    • i twojego starego

      • 0 1

  • Kolejne buspasy kosztem dróg rowerowych (3)

    Jestem na tak

    • 14 13

    • kretyn czy prowokator? (2)

      • 5 4

      • jedno i drugie :D

        • 0 0

      • moja mówi, że gnida społeczna

        a jak mnie oceniają mam w d.

        • 2 3

  • Bus jak to bus.

    Czyto jest rozwiązanie dla Gdyni i jej użytkowników czterech kółek? Okaże się to po czasie. Pomysł dobry, ale czy warto go stosować wszędzie? W dobie motoryzacji i oczywiście jej rozwoju może być strzał jak kulą w płot.

    • 0 0

  • blokada prawoskrętu (13)

    I teraz ci co chcą z władka na Śląkską i do Riviery skręcić będą blokowac środkowy pas i przy okazji buspas. No chyba tym razem ktoś się nie popisał

    • 180 40

    • nieważne czy się popisał (3)

      premię za racjonalizację wziął - i o to chodziło

      A za pół roku następny weźmie - za zlikwidowanie buspasa i przywrócenie ruchu samochodowego.

      I gra muzyka!

      • 14 11

      • Nikt ruchu samochodowego nie bedzie przywracał (2)

        To XXI wiek.... lata 70te mamy za sobą

        • 2 4

        • Rzecz oczywizda

          Jest moda na retro, jeździmy furmanką.

          • 0 0

        • W Gdyni trzymają się dobrze 90.

          • 5 1

    • Z taką właśnie sytuacją mamy do czynienia na Morskiej przed skrętem na Kwiatkowskiego jadąc od centrum. I do tego autobusy i trolejbusy po ruszeniu z przystanku przy kościele rezygnują z buspasa wjeżdżając na środkowy. Pytam, po jakiego grzyba było tworzenie tegoż, skoro pojazdy komunikacji miejskiej korzystają z niego tylko na odcinku od ul. Zakręt do Oksywia do przystanku przy kościele (jakieś 50m)

      • 3 0

    • i tak blokowali, bo jechali do początku asfaltu/końca brukowanej jezdni pasem prawym zamiast wjechać na prawoskręt... (1)

      to samo robią cymbały we Wrzeszczu - od poczty do olimpu, skręcający w stronę Partyzantów/Jaśkowej za "Manszatanem" :) zamiast jechać prawoskrętem to do końca pasem prawym bo bruczek.... Albo z pominięciem etapu zjechania na brukowany pas - parkują. Co za głąby!!!!

      • 7 7

      • a na Dmowskiego w gdansku

        nikt nie przestrzega buspasa .... czemu sie tam nie "pojawi" policja ? Stanąć ok 14 i postac do 17 ... mogę się założyć ,że wielu kierowców się zrzuci na nowy radiowóz a przy okazji w jeden dzien bezie na pensje dla tych policjantów i pasażerowie komunikacji miejskiej będą zadowoleni ... bo kogo obchodzą samochody gdzie w srodku siedzi 1 osoba.

        • 3 3

    • Chyba nie znasz zasad ruchu (1)

      na ostatnich metrach Bus Pasa można wjechać na ten pas i skręcić w prawo .
      Patrz na wyrysowane pasy

      • 5 4

      • Niby czemu na ostatnich metrach mozna. Jaki znak informuje ze sa ostatnie metry? Co oznacza ostatnie metry?

        • 8 3

    • (2)

      jak skręcają w prawo to zjeżdzają na buspas

      • 21 9

      • Hola hola na buspas nie mozna

        • 5 3

      • Hola hola na buspas nie mozna

        • 6 3

    • hahaha, weź się tato.

      • 7 2

  • Komunikacja mieszana (1)

    Zjezdzam samochodem do centrum (niestety musze autkiem) i zeby nie stac w korku wracam autobusem. Po samochod wracam wieczorem po szczycie.

    • 2 7

    • Dobreeeee :-)

      • 0 0

  • bus pas na Morskiej (1)

    przy Estakadzie - teoretycznie nie można po nim jeździć, w praktyce co 3 samochód po nim jeździ od ulicy Zakręt do Oksywia do Estakady. Ostatnio widziałem nawet radiowóz jadący za sznurkiem aut po buspasie.

    • 8 0

    • ...ale najlepsze jest to, że z tego śmiesznego buspasa pojazdy komunikacji miejskiej korzystają w większości na odcinku od ul. Zakręt do Oksywia do końca przystanku. Potem wjeżdżają na środkowy pas, a buspas świeci pustkami.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane