- 1 Wojskowa flota aut wyprzedała się na pniu (53 opinie)
- 2 Wyprosił z autobusu dzieci z hulajnogami (772 opinie)
- 3 Pierwsze spotkanie trzech prezydentek (306 opinii)
- 4 Protest na ul. Boh. Getta Warszawskiego (434 opinie)
- 5 15-latek autem na minuty uciekał policji (116 opinii)
- 6 Zwężenie na Estakadzie Kwiatkowskiego (25 opinii)
Kolejny krok ku budowie Drogi Zielonej wraz z tunelem pod Pachołkiem
Gdańsk rozpoczyna kolejny etap przygotowań do budowy Drogi Zielonej i tunelu pod Pachołkiem. Urzędnicy prezentują sielskie wizualizacje ulic w Oliwie i Osowej, choć nie wiadomo, czy kiedykolwiek znajdą się pieniądze na ich przebudowę. Ostateczny wariant budowy nowej trasy poznamy jeszcze w tym roku.
Podczas spotkań (harmonogram pod tekstem) prezentują m.in. dotychczasowe wizualizacje Drogi Zielonej oraz - jako nowość - przebudowanych ulic Opata Rybińskiego i Kielnieńskiej . Wizualizacje te zawieszone zostały również na płocie Parku Oliwskiego .
Przypomnijmy, że podobną taktykę miasto przyjęło przy okazji budowy Trasy Słowackiego, kiedy pojawiały się zapowiedzi (bez wizualizacji), że "stara" ul. Słowackiego przejdzie co najmniej gruntowny remont.
Choć Trasa Słowackiego przecina Wrzeszcz już od czterech lat, to kilka metrów obok niej nadal straszą koleiny, zdewastowane chodniki i zaniedbana zieleń.
Jakie są zatem szanse, że podobny los nie spotka ulic w Oliwie i Osowej?
- Na tym etapie inwestycji nie jesteśmy w stanie wiążąco odpowiedzieć na to pytanie. Inwestycja jest możliwa do realizacji, jednak ostateczny jej kształt i warunki będą znane po wykonaniu projektu budowlanego i kosztorysu - mówi w imieniu Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego Michał Piotrowski z Referatu Prasowego UMG.
Jednocześnie wrzeszczanom urzędnicy obiecują remont ul. Słowackiego najwcześniej w 2018 r., ponieważ dopiero teraz prowadzone są prace nad dokumentacją techniczną.
Biuro Rozwoju Gdańska - oprócz wizualizacji - przygotowało także koncepcję szczegółowych rozwiązań dla Drogi Zielonej (m.in. w zakresie pasów ruchu, przebiegu tramwaju, chodników, dróg rowerowych, przejść dla pieszych itp.).
Jest ona zgodna z przedstawionymi wcześniej wizualizacjami - oczywiście z wyjątkiem braku budynków przy trasie, których istnienia (w takim kształcie) nie przewidują nawet obowiązujące plany zagospodarowania przestrzennego.
Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?
Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe z trzema koncepcjami
Oprócz BRG, trzy koncepcje wraz z podwariantami (różnice dotyczą przekrojów poszczególnych odcinków, węzła z obwodnicą oraz formy prowadzenia tramwaju) układu komunikacyjnego Nowa Kielnieńska - Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem - Droga Zielona przygotowało Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego.
Tutaj naginanie (wirtualnej) rzeczywistości ograniczono do minimum, choć zaskakująco prezentuje się uzasadnienie dla nowego układu komunikacyjnego, wtłaczającego ponad dwukrotnie więcej aut na dolny taras niż obecna ul. Spacerowa.
- Trasa Nowa Spacerowa - Droga Zielona planowana i realizowana jako istotne narzędzie rewitalizacji i reurbanizacji (dogęszczania i umiastowienia) spełniać będzie równocześnie rolę zarówno profilaktyczną wobec degradacji modernistycznej zabudowy pasma mieszkaniowego (Dolny Taras), jak i wobec problemu tempa, zakresu i charakteru suburbanizacji (Górny Taras) - czytamy w dokumencie STEŚ.
Czytaj też: Przedsiębiorcy namawiają do budowy Drogi Zielonej
Ekrany akustyczne i wały ziemne
Zamiast pierzei z wizualizacji BRG, w dwóch propozycjach dla Drogi Zielonej pojawia się ekran akustyczny o długości 410 metrów, którego zadaniem jest ochrona mieszkańców Zaspy przed hałasem z nowej arterii.
Na podstawie notatek ze spotkań wewnętrznych dowiadujemy się jednak, że pierwotnie zamiast ściany ekranów rozważano nawet... usypanie wałów ziemnych. Po wejściu na ich koronę, piesi i rowerzyści mieli pokonywać drogę kładkami nad ulicą.
Wał ziemny ma także służyć walce z hałasem na Osowej.
- Decyzja przeniesienia ruchu tranzytowego na obrzeża zabudowy wymaga odpowiednich zabezpieczeń akustycznych, w postaci wałów ziemnych oraz analogicznie wyznaczenia dogodnych przejść pieszo rowerowych do lasu - czytamy w dokumencie STEŚ.
Jeszcze więcej miejsc parkingowych
Choć wzdłuż drogi planuje się poprowadzenie trasy tramwajowej, to sporo miejsca poświęcono potrzebie zwiększenia liczby miejsc parkingowych.
Częściowo na auta przeznaczona mogłaby być m.in. jedna jezdnia ul. Pomorskiej , mimo że w innych fragmentach STEŚ podkreśla się jej atrakcyjny charakter przestrzenny. Dopuszcza się utworzenie nowego parkingu na wysokości ul. Obrońców Wybrzeża (choć istnieje tam już prywatny wielokondygnacyjny obiekt) oraz budowę piętrowych parkingów "zintegrowanych z zielenią".
Zdaniem projektantów, mieszkańcy i turyści mają docierać samochodami w pas nadmorski, po to by tam... pojeździć na rowerze, pobiegać lub pospacerować z dziećmi.
porównać
Droga Czerwona, rozbudowa Drogi Zielonej do dwóch jezdni
BPBK zasygnalizowało w swojej pracy opcję podłączenia Drogi Zielonej do planowanej maksymalnie bezkolizyjnej Drogi Czerwonej (droga prowadzona wzdłuż torów kolejowych od Węzła Kliniczna do granicy z Sopotem).
W STEŚ zwrócono również uwagę na zapisy obowiązujące studium, w myśl których "w początkowej fazie Droga Zielona miałaby przekrój jednojezdniowy, następnie planowane jest zwiększenie przekroju do układu dwujezdniowego w zależności od odcinka w parametrach ulicy głównej lub ulicy głównej ruchu przyspieszonego".
Na razie wariant dwóch jezdni wydaje się jednak odległy. W notatkach z wewnętrznych spotkań pojawiają się stwierdzenia o zapotrzebowaniu na taki przekrój dopiero za ok. 20 lat, a realizacja tego mogłaby nastąpić nawet w formie drogi prowadzonej pod powierzchnią ziemi.
porównać
Poszukiwania wykonawcy kolejnej dokumentacji
I to właśnie materiały przygotowane przez Biuro Rozwoju Gdańska oraz Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego (w tym dodatkowa Analizy Obsługi Transportowej Dolnego Tarasu) będą najważniejszymi materiałami, z których korzystać ma zwycięzca przetargu na przygotowanie niezbędnej dokumentacji do uzyskania tzw. decyzji środowiskowych (wraz z raportem oddziaływania na środowisko).
Ponadto najlepszy oferent będzie miał za zadanie wskazanie ostatecznego wariantu realizacyjnego oraz przeprowadzenie konsultacji społecznych.
Ten etap przygotowań do realizacji ul. Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej zakończyć się powinien do 31 października przyszłego roku. O wyborze firmy zdecydują: cena (60 proc.) oraz przedłużenie okresu gwarancji jakości na przygotowane opracowania (w 40 proc.).
Dopiero w kolejnych etapach powstanie projekt budowlany i wykonawczy, w którym omówiony zostanie każdy szczegół - od szerokości i dokładnego przebiegu jezdni po rodzaj płytki chodnikowej i wygląd małej architektury.
Nowy układ komunikacyjny elementem transeuropejskiej sieci transportowej
Inwestycja dojdzie do skutku, o ile miasto pozyska na ten cel niezbędne dofinansowanie. Urzędnicy liczą na pozyskanie unijnego dofinansowania nawet do 85 proc. kosztów przedsięwzięcia, wycenianego na ok. 1,98 mld zł. Śródki miałyby pochodzić z programu wspierania rozwoju transeuropejskich sieci transportowych (TEN-T).
Dyżury odbywają się w godz. 16-19. To oznacza, że można przyjść w dowolnym momencie, ponieważ forma spotkań nie przewiduje prezentacji dla publiczności, połączonej z dyskusją, ale bezpośrednią rozmowę z zainteresowanym mieszkańcem, który pojawi się podczas dyżuru.
Dyżury odbywają się w siedzibach rad dzielnic:
27 września - siedziba RD Zaspa Młyniec (ul. Pilotów 7 ),
28 września - siedziba RD Przymorze Wielkie (ul. Jagiellońska 5 ).
Wcześniej dyżury odbyły się w Osowej, Oliwie oraz na Żabiance i Przymorzu Małym.
Miejsca
Opinie (375) 3 zablokowane
-
2016-09-27 10:31
Czy jest już powołany Prezes Budowy Tunelu? (1)
Jeżeli nie, to konieczne czem prędzej powinno to stanowisko zostać obsadzone, oczywiście z minimalnym wynagrodzeniem 100 tys. miesięcznie. Prezes musi mieć biura, sekretarki, fury służbowe i wizytówki - trzeba więc wygospodarować mu roczny budżet 5 mln aby mógł godnie prezesować.No i powołać radę nadzorczą, oczywiście z udziałem Sami Wiecie Kogo.
- 11 5
-
2016-09-27 14:51
Wiemy, wiemy...
- 1 0
-
2016-09-27 08:03
a (15)
Nie kazdy w tym miesicie to singiel mieszkajacy we wrzeszczu:/ Wyobrazcie sobie drodzy rowerzysci, ze mieszkaja tu rodziny, z dziecmi. A dzieci do przzedszkola trzeba zawiezc. Wiem wiem... pracujac w srodmiesciu powinnam mieszkac w srodmiesciu, zapitalac rowerkiem kilometr do pracy, ale od dziada pradziada mieszkam na poludniu gdanska. kiedys byla to wiocha zabita dechami. Do gdanska, do pracy mozna bylo dojechac autem. teraz to "wielka metropolia", drog jak nie bylo tak nie ma, tylko samochodow 100 razy wiecej. Komunikacja miejska coraz gorsza (szczegolnie od otwarcia PKM). Jak mam dojechac do pracy, pytam rowerzystow i pieszych z wrzeszcza?? Infrastruktura jest potrzebna, bo mieszkan i osiedli j est coraz wiecej.
- 17 23
-
2016-09-27 10:36
We Wrzeszczu tez mieszkaja rodziny z dziecmi. (1)
W tej dzielnicy mieszka ponad 50000 mieszkańców i proszę mi wierzyć, ze nie wszyscy mieszkają w okolicach najbardziej zasmrodzonej 6 -cio pasmowej ulicy Grunwaldzkiej co oznacza, ze nie każdemu to pasuje. Nie życzymy sobie kolejnej autostrady na dolnym tarasie. Nie chcemy wdychać spalin kolejnych tysięcy aut. A ta nowa droga jedynie zachęci ich właścicieli.
- 7 2
-
2016-09-27 14:35
a
okej, wzburzyły mnie głosy rowerzystów. Prawdę powiedziawszy doskonale z drugiej strony rozumiem mieszkańców Wrzeszcza.
- 0 1
-
2016-09-27 09:28
A czy wyobraża sobie Pani co można by zrobić dla polepszenia komunikacji miejskiej w Gdańsku za 2 mld złotych? (3)
Czy potrzebujemy kolejnych samochodów w mieście skoro, jak zdążyła Pani zauważyć, jest ich już 100 razy więcej?
- 7 3
-
2016-09-27 14:32
Tak, zauwazylam i popieram! Wolalabym wiecej linii tramwajowych, jakiekolwiek połączenie autobusowe z wielu rejonów! Uważam, że PKM to z perspektywy wiekszosci Gdanszczan nietrafiona inwestycja.
- 0 1
-
2016-09-27 10:41
(1)
Najpierw trzeba te 2 mld złotych mieć.
- 2 2
-
2016-09-27 10:49
mozna zaczac od 150mln zl z wkladu wlasnego do 'bulwaru'
- 3 3
-
2016-09-27 08:29
(7)
Te ciągłe wymówki z dziećmi i dojazdami!
Wygodnickie jaśnie Państwo! Kiedyś dzieci chodziły pieszo do szkoły, a rodzice jechali autobusem do pracy! I wyobraźcie sobie, że wszyscy żyli i mieli się dobrze!- 13 4
-
2016-09-27 08:32
(6)
" Kiedyś dzieci chodziły pieszo do szkoły ...."
Kiedyś były puste sklepy, a szczytem marzeń była meblościanka w mieszkaniu w bloku.- 7 9
-
2016-09-27 14:28
a
kiedys autobusy byly. dzis jest pkm.
- 0 1
-
2016-09-27 08:46
(4)
a co ma piernik do wiatraka?
- 7 2
-
2016-09-27 08:47
(3)
Skoro wolisz żyć w przeszłości, to w całej, a nie tylko fragmentarycznie.
- 4 5
-
2016-09-27 08:49
(2)
A co ma nowoczesność do chodzenia pieszo? Czy chodzenie pieszo i korzystanie z komunikacji miejskiej to oznaka zacofania?
- 7 2
-
2016-09-27 08:55
(1)
Przeczytaj, co sam napisałeś:
"Kiedyś dzieci chodziły pieszo do szkoły, a rodzice jechali autobusem do pracy! "
Dziś żyje się inaczej, dzieci chodzą do szkół niekoniecznie koło swego domu, rodzice nie pracują od 7-15 i nie mieszkają w bloku.
"Czy chodzenie pieszo i korzystanie z komunikacji miejskiej to oznaka zacofania"
Jak mieszkasz w okolicy dobrze skomunikowanej i w takowej pracujesz i dojazd do pracy komunikacją nie jest upierdliwy.
Jak mieszkasz w dzielnicy południowej, a pracujesz np. w Oliwie to masz już problem.- 3 3
-
2016-09-27 10:46
"Jak mieszkasz w dzielnicy południowej, a pracujesz np. w Oliwie to masz już problem." W jaki sposób to mój problem, że masz daleko do pracy?
Żyjesz w przeszłości, kiedyś wszędzie się dojeżdżało samochodem, teraz miasto się zagęszcza, na dzielnicach sypialnianych powstaje infrastruktura dzięki której po przysłowiowe bułki idziesz na piechotę bo wszystkie sklepy masz pod ręką.
Osobiście jestem za budową drogi zielonej w formie 2 pasów w każdą stronę bo to rama transportowa dolnego tarasu, ale po dobudowaniu słowackiego to by było na tyle więcej tam nie wepchniesz, tak czy inaczej albo zmiana sposobu myślenia albo korki korki korki :)- 2 3
-
2016-09-27 10:04
Proszę Pani ale dlaczego ja mieszkaniec Wrzeszcza
Mam cierpieć bo Pani chce szybciej dojechać do pracy?
- 7 2
-
2016-09-27 13:58
droga zielona jak i czerwona do bani!!!!
Sam mam samochód ale dlaczego w miastach wszystko się wokół tego kreci ??? Naprawde urzędnicy nie maja nic ciekawszego do roboty?
- 5 2
-
2016-09-27 13:51
w najblizszych latach ilosc aut w miastach bedzie spadac
A to za sprawa drożejących ubezpieczeń komunikacyjnych. Zobaczcie sobie ile kosztuje oc na Volvo S80 silnik 2.5benzyna dla osoby ktora od niedawna ma prawko. Pomogę Wam 4500zl !!!! To juz lepiej taksówkami jeździć.
- 4 1
-
2016-09-27 13:19
kolejny krok do kolejnyej kasy
dla kolesi z firm budowlanych dla deweloperow ale tez i dla firm ochroniarskich
- 4 2
-
2016-09-27 13:15
A gdzie droga rowerowa z Osowej do Oliwy?
To żałosne, najpierw trzeba zbudować bezpieczną drogę rowerową z Osowej do Gdańska, przez Oliwę lub wzdłuż Słowackiego. Póki co nadal brak sensownej alternatywy dla samochodu w Osowej. Już w Chwaszczynie wzdłuż Kielnieńskiej droga dla rowerów jest.
- 3 3
-
2016-09-27 13:01
Budować!
Potrzebujemy tej drogi! Popieram :)
- 6 8
-
2016-09-27 12:51
Wizualizacja Kielnieńskiej
To powielenie Łąkowej, być może autor ten sam lub ta sama szkoła. O ile w wypadku Łąkowej miało to uzasadnienie i pas zieleni pasował i pasuje w przestrzeni tej zabudowy a likwidacja torowiska podniosła walory spacerowe, to na Kielnieńskiej jest to czysty absurd. Ulica ta w dalszym ciągu będzie miała charakter zbiorczy dla ruchu osiedlowego i należy ją tak przebudować by funkcjonalność i bezpieczeństwo użytkowania się poprawiło. Przewężenie pasa drogowego na wysokości Juraty i Barniewickiej świadczy o totalnym zlekceważeniu zagadnienia płynnego i bezpiecznego ruchu. Należy wykupić gospodarstwo leżące bezpośrednio przy skrzyżowaniu Kielnieńskiej i Juraty i wybudowania tam ronda tak jak planuje się na skrzyżowaniu Kielnieńskiej i Sopockiej. Dla spacerów w pięknych plenerach otaczającej nas przyrody Osowianie chętnie poparli by projekt promenady przy Jeziorze Wysockim. Takie ładne przestrzenie tworzone są wokół zbiorników retencyjnych. Dlaczego uporczywa wizja tzw.ringu nie pozwala projektantom na żadną alternatywę? By wybudować NK i NS trzeba wyciąć pas 8 km lasu o różnej szerokości i na to Lasy Państwowe wyrażają zgodę ale żeby przeprowadzić 500m drogi w otwartym wykopie to się nigdy nie zgodzą. To najgłupszy i najważniejszy argument jaki usłyszałem na spotkaniu z pasjonatami najdroższego tunelu w Europie (zł/mbr). Bardzo ciężko rozmawia się z ludźmi zakotwiczonymi w swoich racjach. Stare sumy młode leszcze obsługują i sielanka trwa mętna woda sprzyja. A wystarczy pojechać do sąsiadów na północ, zachód czy południe, popatrzeć, posłuchać, pomyśleć.
- 8 2
-
2016-09-27 10:09
Po mojemu (2)
Drogę Zieloną na odcinku Parku Reagana wsadzić pod ziemię! Wykopać koryto i zadaszyć. Trochę podnieść teren do góry (nasypać ziemi z kopanego tunelu pod Pachołkiem) coby zbyt głębokiego koryta nie kopać. Tak bym schował tranzyt na tym odcinku. A u góry naprawić istniejącą drogę z dużymi chodnikami i parkingami.
Bez żadnych szynobusów, ostatecznie jak by miał jeździć tramwaj to bardzo wolno na całym odcinku drogi zielonej.
Zakładane plany z ekranami akustycznymi to jakaś pomyłka. Jak to sobie wyobrażacie? W takim pięknym miejscu postawić ściany które i tak zbyt wiele nie pomogą, bo ludzie mieszkający w blokach na wyższych piętrach i tak będą wszystko słyszeć. To się sprawdza przy niskiej zabudowie. Przejście przez tak szeroką drogę to tylko sygnalizacja dwuetapowa, która budzi niezadowolenie u pieszych i ich pupili w drodze do parku czy plaży.- 14 4
-
2016-09-27 11:02
a wodach grunowtych w tym miejscu słyszał? (1)
Więc jak chcesz robić k/ Parku Reagana tunel ???
- 3 4
-
2016-09-27 12:48
A widział tunel przy monciaku w Sopocie?
Wody gruntowe to mały problem. Prawie każda budowa w Trójmieście musiała stawić czoła wodom gruntowym. Od dawna są na to sposoby!
Ta droga i tak zabierze część parku. Tak jak pisałem. Część pod ziemią a cześć zostanie nadsypana. W tym miejscu jest park, wiec można ukształtować teren dowolnie.
Większym problemem jest to że w tej okolicy są ujęcia wody pitnej.- 5 1
-
2016-09-27 06:13
Najbardziej podoba mi się termin : dogęszczanie i umiastowienie (7)
- 99 3
-
2016-09-27 06:50
Zagęszczać, zagęszczać !!!!! (6)
Infrastruktura w Gdańsku zapóźniona o 20 lat w stosunku do powstających nowych osiedli daleko od centrum.
Dzika POlityka budowania osiedli 15 km od centrum miasta bez komunikacji, gigantyczne korki powodują olbrzymie straty dla gospodarki.- 13 23
-
2016-09-27 12:29
zagęszczać zabudowę
a nie infrastrukturę uliczną
- 2 1
-
2016-09-27 08:29
Wbrew wielu minusom masz rację co do zagęszczania, ale... (3)
Budowa tej drogi rozrzedzi!!!! Ułatwiając dojazdy zza obwodnicy wywalamy ludzi z miasta za obwodnicę. Na prawdę nie rozumiem dlaczego Gdańsk chce napchać jeszcze więcej samochodów z Kaszub do Centrum???
- 19 3
-
2016-09-27 08:34
faktycznie, bo każdego przecież stać aby mieszkać za 3000 zł miesięcznie (wynajem) (2)
albo kupować mieszkanie po 8000 zł / m
- 6 6
-
2016-09-27 11:27
skoro ktos jest tak biedny, to moze nie powinien sie pchac samochodem do centrum
Biedni ludzie na calym swiecie podrozuja komunikacja miejska, a za wjazd do centrum sie dodatkowo placi.
Zaplaciles za swoje lokum 3tys / mkw, a teraz uznajesz za moralnie slusznie niszczyc otoczenie kogos, kto zaplacil za swoje mieszkanie 5-8 tys / mkw.
Mentalnosc Kalego.- 4 4
-
2016-09-27 10:42
ale już wywalać tyle samo kasy na mieszkanie i wachę to już stać?
- 6 3
-
2016-09-27 07:37
O k urde
zagęść swoje komórki mózgowe. Bo teraz wiatr hula między nimi.
- 12 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.