• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny krok ku budowie Drogi Zielonej wraz z tunelem pod Pachołkiem

Krzysztof Koprowski
27 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Wizualizacja Drogi Zielonej wykonana na potrzeby Analizy Obsługi Transportowej Dolnego Tarasu.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. Kielnieńskiej (termin realizacji nie jest znany), która ma zachęcić do poparcia budowy ramy drogowej wokół Gdańska.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. Kielnieńskiej (termin realizacji nie jest znany), która ma zachęcić do poparcia budowy ramy drogowej wokół Gdańska.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. Opata Rybińskiego (termin realizacji nie jest znany), która ma zachęcić do poparcia budowy ramy drogowej wokół Gdańska.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. Opata Rybińskiego (termin realizacji nie jest znany), która ma zachęcić do poparcia budowy ramy drogowej wokół Gdańska.
  • Plansze z wizualizacjami zawieszone na płocie Parku Oliwskiego.

Gdańsk rozpoczyna kolejny etap przygotowań do budowy Drogi Zielonej i tunelu pod Pachołkiem. Urzędnicy prezentują sielskie wizualizacje ulic w Oliwie i Osowej, choć nie wiadomo, czy kiedykolwiek znajdą się pieniądze na ich przebudowę. Ostateczny wariant budowy nowej trasy poznamy jeszcze w tym roku.



Czy po zbudowaniu nowego układu komunikacyjnego, ulice Opata Rybińskiego i Kielnieńska przejdą metamorfozę zgodnie z wizualizacjami?

Pracownicy Biura Rozwoju Gdańska od zeszłego tygodnia odwiedzają kolejne dzielnice miasta, by przekonywać mieszkańców do budowy tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej.

Podczas spotkań (harmonogram pod tekstem) prezentują m.in. dotychczasowe wizualizacje Drogi Zielonej oraz - jako nowość - przebudowanych ulic Opata Rybińskiego zobacz na mapie GdańskaKielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska. Wizualizacje te zawieszone zostały również na płocie Parku Oliwskiego zobacz na mapie Gdańska.

Przypomnijmy, że podobną taktykę miasto przyjęło przy okazji budowy Trasy Słowackiego, kiedy pojawiały się zapowiedzi (bez wizualizacji), że "stara" ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska przejdzie co najmniej gruntowny remont.

Choć Trasa Słowackiego przecina Wrzeszcz już od czterech lat, to kilka metrów obok niej nadal straszą koleiny, zdewastowane chodniki i zaniedbana zieleń.

Jakie są zatem szanse, że podobny los nie spotka ulic w Oliwie i Osowej?

- Na tym etapie inwestycji nie jesteśmy w stanie wiążąco odpowiedzieć na to pytanie. Inwestycja jest możliwa do realizacji, jednak ostateczny jej kształt i warunki będą znane po wykonaniu projektu budowlanego i kosztorysu - mówi w imieniu Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego Michał Piotrowski z Referatu Prasowego UMG.
Jednocześnie wrzeszczanom urzędnicy obiecują remont ul. Słowackiego najwcześniej w 2018 r., ponieważ dopiero teraz prowadzone są prace nad dokumentacją techniczną.

  • Ulica Słowackiego nawet cztery lata po budowie Trasy Słowackiego nie może doczekać się remontu. Czy podobnie będzie z ulicami w Oliwie i Osowej?
  • Ulica Słowackiego nawet cztery lata po budowie Trasy Słowackiego nie może doczekać się remontu. Czy podobnie będzie z ulicami w Oliwie i Osowej?
  • Ulica Słowackiego nawet cztery lata po budowie Trasy Słowackiego nie może doczekać się remontu. Czy podobnie będzie z ulicami w Oliwie i Osowej?
  • Ulica Słowackiego nawet cztery lata po budowie Trasy Słowackiego nie może doczekać się remontu. Czy podobnie będzie z ulicami w Oliwie i Osowej?
  • Ulica Słowackiego nawet cztery lata po budowie Trasy Słowackiego nie może doczekać się remontu. Czy podobnie będzie z ulicami w Oliwie i Osowej?
Biuro Rozwoju Gdańska - oprócz wizualizacji - przygotowało także koncepcję szczegółowych rozwiązań dla Drogi Zielonej (m.in. w zakresie pasów ruchu, przebiegu tramwaju, chodników, dróg rowerowych, przejść dla pieszych itp.).

Jest ona zgodna z przedstawionymi wcześniej wizualizacjami - oczywiście z wyjątkiem braku budynków przy trasie, których istnienia (w takim kształcie) nie przewidują nawet obowiązujące plany zagospodarowania przestrzennego.

Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe z trzema koncepcjami

Oprócz BRG, trzy koncepcje wraz z podwariantami (różnice dotyczą przekrojów poszczególnych odcinków, węzła z obwodnicą oraz formy prowadzenia tramwaju) układu komunikacyjnego Nowa Kielnieńska - Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem - Droga Zielona przygotowało Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego.

Planowany przebieg ul. Nowej Kielnieńskiej, Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej (Zielonego Bulwaru). Planowany przebieg ul. Nowej Kielnieńskiej, Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej (Zielonego Bulwaru).
Tutaj naginanie (wirtualnej) rzeczywistości ograniczono do minimum, choć zaskakująco prezentuje się uzasadnienie dla nowego układu komunikacyjnego, wtłaczającego ponad dwukrotnie więcej aut na dolny taras niż obecna ul. Spacerowa.

- Trasa Nowa Spacerowa - Droga Zielona planowana i realizowana jako istotne narzędzie rewitalizacji i reurbanizacji (dogęszczania i umiastowienia) spełniać będzie równocześnie rolę zarówno profilaktyczną wobec degradacji modernistycznej zabudowy pasma mieszkaniowego (Dolny Taras), jak i wobec problemu tempa, zakresu i charakteru suburbanizacji (Górny Taras) - czytamy w dokumencie STEŚ.
Czytaj też: Przedsiębiorcy namawiają do budowy Drogi Zielonej

W dwóch koncepcjach BPBK pojawiają się ekrany akustyczne. Nie ma ich w koncepcji BRG oraz wariancie BPBK z tramwajem najbliżej domów. W dwóch koncepcjach BPBK pojawiają się ekrany akustyczne. Nie ma ich w koncepcji BRG oraz wariancie BPBK z tramwajem najbliżej domów.
Ekrany akustyczne i wały ziemne

Zamiast pierzei z wizualizacji BRG, w dwóch propozycjach dla Drogi Zielonej pojawia się ekran akustyczny o długości 410 metrów, którego zadaniem jest ochrona mieszkańców Zaspy przed hałasem z nowej arterii.

Na podstawie notatek ze spotkań wewnętrznych dowiadujemy się jednak, że pierwotnie zamiast ściany ekranów rozważano nawet... usypanie wałów ziemnych. Po wejściu na ich koronę, piesi i rowerzyści mieli pokonywać drogę kładkami nad ulicą.

Wał ziemny ma także służyć walce z hałasem na Osowej.

- Decyzja przeniesienia ruchu tranzytowego na obrzeża zabudowy wymaga odpowiednich zabezpieczeń akustycznych, w postaci wałów ziemnych oraz analogicznie wyznaczenia dogodnych przejść pieszo rowerowych do lasu - czytamy w dokumencie STEŚ.
Koncepcja lokalizacji parkingów oraz ich funkcji. Koncepcja lokalizacji parkingów oraz ich funkcji.
Jeszcze więcej miejsc parkingowych

Choć wzdłuż drogi planuje się poprowadzenie trasy tramwajowej, to sporo miejsca poświęcono potrzebie zwiększenia liczby miejsc parkingowych.

Częściowo na auta przeznaczona mogłaby być m.in. jedna jezdnia ul. Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska, mimo że w innych fragmentach STEŚ podkreśla się jej atrakcyjny charakter przestrzenny. Dopuszcza się utworzenie nowego parkingu na wysokości ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska (choć istnieje tam już prywatny wielokondygnacyjny obiekt) oraz budowę piętrowych parkingów "zintegrowanych z zielenią".

Zdaniem projektantów, mieszkańcy i turyści mają docierać samochodami w pas nadmorski, po to by tam... pojeździć na rowerze, pobiegać lub pospacerować z dziećmi.

Przesuń aby
porównać

Droga Czerwona, rozbudowa Drogi Zielonej do dwóch jezdni

BPBK zasygnalizowało w swojej pracy opcję podłączenia Drogi Zielonej do planowanej maksymalnie bezkolizyjnej Drogi Czerwonej (droga prowadzona wzdłuż torów kolejowych od Węzła Kliniczna do granicy z Sopotem).

W STEŚ zwrócono również uwagę na zapisy obowiązujące studium, w myśl których "w początkowej fazie Droga Zielona miałaby przekrój jednojezdniowy, następnie planowane jest zwiększenie przekroju do układu dwujezdniowego w zależności od odcinka w parametrach ulicy głównej lub ulicy głównej ruchu przyspieszonego".

Na razie wariant dwóch jezdni wydaje się jednak odległy. W notatkach z wewnętrznych spotkań pojawiają się stwierdzenia o zapotrzebowaniu na taki przekrój dopiero za ok. 20 lat, a realizacja tego mogłaby nastąpić nawet w formie drogi prowadzonej pod powierzchnią ziemi.

Przesuń aby
porównać

Poszukiwania wykonawcy kolejnej dokumentacji

I to właśnie materiały przygotowane przez Biuro Rozwoju Gdańska oraz Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego (w tym dodatkowa Analizy Obsługi Transportowej Dolnego Tarasu) będą najważniejszymi materiałami, z których korzystać ma zwycięzca przetargu na przygotowanie niezbędnej dokumentacji do uzyskania tzw. decyzji środowiskowych (wraz z raportem oddziaływania na środowisko).

Ponadto najlepszy oferent będzie miał za zadanie wskazanie ostatecznego wariantu realizacyjnego oraz przeprowadzenie konsultacji społecznych.

Ten etap przygotowań do realizacji ul. Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej zakończyć się powinien do 31 października przyszłego roku. O wyborze firmy zdecydują: cena (60 proc.) oraz przedłużenie okresu gwarancji jakości na przygotowane opracowania (w 40 proc.).

Harmonogram prac nad kolejnym etapem przygotowań dokumentacji na potrzeby nowego układu komunikacyjnego. Harmonogram prac nad kolejnym etapem przygotowań dokumentacji na potrzeby nowego układu komunikacyjnego.
Dopiero w kolejnych etapach powstanie projekt budowlany i wykonawczy, w którym omówiony zostanie każdy szczegół - od szerokości i dokładnego przebiegu jezdni po rodzaj płytki chodnikowej i wygląd małej architektury.

Nowy układ komunikacyjny elementem transeuropejskiej sieci transportowej

Inwestycja dojdzie do skutku, o ile miasto pozyska na ten cel niezbędne dofinansowanie. Urzędnicy liczą na pozyskanie unijnego dofinansowania nawet do 85 proc. kosztów przedsięwzięcia, wycenianego na ok. 1,98 mld zł. Śródki miałyby pochodzić z programu wspierania rozwoju transeuropejskich sieci transportowych (TEN-T).

Jeszcze przez dwa dni urzędnicy będą dyżurowali w wybranych punktach miasta i udzielali mieszkańcom informacji na temat nowego układu komunikacyjnego Nowa Kielnieńska - Nowa Spacerowa z tunelem - Droga Zielona.

Dyżury odbywają się w godz. 16-19. To oznacza, że można przyjść w dowolnym momencie, ponieważ forma spotkań nie przewiduje prezentacji dla publiczności, połączonej z dyskusją, ale bezpośrednią rozmowę z zainteresowanym mieszkańcem, który pojawi się podczas dyżuru.

Dyżury odbywają się w siedzibach rad dzielnic:
27 września - siedziba RD Zaspa Młyniec (ul. Pilotów 7 zobacz na mapie Gdańska),
28 września - siedziba RD Przymorze Wielkie (ul. Jagiellońska 5 zobacz na mapie Gdańska).

Wcześniej dyżury odbyły się w Osowej, Oliwie oraz na Żabiance i Przymorzu Małym.

Miejsca

Opinie (375) 3 zablokowane

  • ile razy mozna !

    przeciesz juz ktos mądry wyliczyl, ze budowa tej jednej drogi zagraza wszystkim innym planowany w Gdansku razem wziete, wiec jak mozna w ogole sie nad tym jeszcze zastanawiac, jak mozna brac cos takiego pod uwage ?!

    • 45 17

  • Kolesie Adamowicza od Damroki

    Już się niecierpliwią co tak długo idą te "konsultacje "

    • 32 13

  • To wszystko dla Sopotu (3)

    Sopot nie ma swojej komunikacji , ma ją od Gdańska
    Sopot nie ma swojej hali, ma ją od Gdańska
    Sopot nie ma swojego dojazdu do obwodnicy będzie miał za 2 mld od Gdańska!

    • 48 9

    • Przyłączyć Sopot do Gdańska

      • 11 0

    • Ma ul.Sopocka (1)

      • 0 4

      • to droga do Gdyni

        • 1 0

  • W Gdańsku same dziury i łaty w jezdniach a ci znowu chcą miliardy wywalać na tunel pod górą

    Silne lobby zachodnich firm budujących tunele (polskie firmy to tylko podwykonawcy), cały zysk transferowany jest z kraju..

    • 35 23

  • Autostrada w mieście - nie (1)

    Droga Zielona - tak.
    By żyło się lepiej. Życie jest tylko jedno,

    • 21 14

    • to zależy

      Budyń ma kilka żyć, a o jednym nawet zapomniał w oświadczeniu majątkowym

      • 4 4

  • Nie ważne w jakiej formie to powstanie to i tak zasmrodzi pas nadmorski

    • 29 15

  • Ta droga powinna powstać już dawno (15)

    Miasto musi się rozwijać, nie może stać w korkach i powinno mieć sprawne ogólne ramy komunikacyjne. Ten tunel aż się prosi o wykonanie. Kompletnie nie rozumiem ludzi, którzy narzekają. Ciekawe co powiecie gdy nagle ul. Opata Rybińskiego zmieni się w pieszy bulwar a zbędna pętla w Oliwie zostanie zabudowana? Niektórych najbardziej przerażają zmiany. Bojąc się tych zmian ujadają na lewo i prawo byle tylko nic wokół nich nie zmieniło się przez najbliższe 40 lat. Niestety zmiany są naturalną konsekwencja życia w dynamicznie rozwijającym się mieście. Dobrze, że się rozwija a nie zwija - wtedy zmian byłoby bardzo mało.
    Zmiany zawsze będą boleć jednych a cieszyć innych - taka kolej rzeczy. Chodzi jednak o to aby te plusy nie przesłoniły Wam minusów, które zawsze należy brać pod uwagę i w jak największym stopniu je niwelować.

    • 53 48

    • (10)

      Korki to raczej nie znikną, ale przynajmniej przestanie się korkować Oliwa.

      Niestety nadmorski odcinek DZ jest zbyt wąski i tam będzie korek. Ale na własne życzenie mieszkańców okolicznych dzielnic i tych, co zmniejszają przekrój tej ulicy.

      • 13 9

      • Jak stanie Grunwaldzka od Galerii Bałtyckiej do Sopotu na wuja ci odkorkowana Opata? (7)

        Przecież i tak nie dojedziesz do Oliwy.

        • 11 1

        • (6)

          Podobno Grunwaldzka miała już stanąć po wybudowaniu Nowej Słowackiego. Ale "specjaliści" od tego typu haseł się jednak pomylili.

          Wiec nie strasz

          • 4 8

          • (1)

            Wymyślasz. Jak miała stanąć Grunwaldzka skoro poleciała nad nią estakada?

            • 9 0

            • DZ przeleci rondem, więc w czym problem?

              • 2 1

          • przecież nadal stoi, rano i po południu (3)

            super droga za "bańkę" a korki dalej są...

            • 3 2

            • (2)

              Korki są zdecydowanie mniejsze, ale wynikają z braku rozwiązań bezkolizyjnych i braku DZ.

              • 2 5

              • jesteś idiotą (1)

                • 3 2

              • Ty bardziej

                • 0 2

      • na własne życzenie? co ty bierzesz? może pół ci wystarczy albo chociaż odpowiedni otwór (1)

        • 0 1

        • A kto protestuje przeciw DZ?

          • 3 0

    • mnie interesuje dobra zmiana

      Taka też jest wola narodu. Bo naród to my.
      autostradom z ekranami i tunelami - nie

      • 9 6

    • sposób na korki to budowa kolejnych dróg? (2)

      • 7 0

      • (1)

        Budowa alternatywnych dróg. Takich dziś w Gdańsku brak

        • 2 2

        • Mamy drogi wodne..........:)

          • 2 0

  • (1)

    Jesli tak ma wygladac Kielnienska i Rybinskiego to jestem za!:)

    • 17 9

    • A nie będzie tak wyglądała bo to tylko wizualizacje, więc jesteś przeciw :D

      • 8 4

  • Nie ma alternatywy (2)

    Nikt nie pokazał realnej alternatywy dla tunelu. Więc nie ma wyjścia i tunel powstać musi. I to im szybciej, tym lepiej.

    • 21 26

    • Jesteś idiotą i tyle w temacie. (1)

      • 6 4

      • Merytoryczne argumnety

        "Jesteś idiotą i tyle w temacie. "

        Cóż, tak jak pisałem, brak jakichkolwiek propozycji pokrywa się takimi wpisami.

        • 3 4

  • Co z HAŁASEM na wysokości Przymorza???? (6)

    Podobno nie ma być tam ekranów akustycznych a Droga Zielona to alternatywa dla Grunwaldzkiej i ilość aut na niej będzie ogromna. Prognozuję ciągły, jednostajny szum fali samochodów co bardzo wpłynie na pogorszenie jakości życia w dzielnicach mieszkaniowych.
    Błagam, jeśli to już przesądzone, zróbcie tę drogę chociaż w półtunelu, tak jak to robi się na świecie np. w Barcelonie - pólodkryty wykop chociaż trochę ograniczy halas.....

    • 25 8

    • (2)

      A na Grunwaldzkiej masz ekrany?

      • 5 7

      • przy Grunwaldzkiej

        Jest niewiele budynków mieszkalnych, raczej usługi.
        Chciałbyś mieszkać przy Grunwaldzkiej?

        • 3 0

      • Najwyższa pora aby dobudować.

        • 0 0

    • a kogo obchodzi jakość życia mieszkańców ?

      • 8 2

    • Co z komunikacją miejską?

      Miasto zamiast wydawać miliardy na drogi powinno usprawnić komunikację miejską. Obecnie ona nie funkcjonuje. SKM, PKM, ZKM nie współpracują ze sobą. Mała częstotliwość kursowania, brudne wnętrza pojazdów, smród, siedzenia chyba raz na 5 lat prane, skomplikowana obsługa biletomatów SKM - często nie działają i są pojedyncze egzemplarze. Dyskusyjny poziom bezpieczeństwa pasażerów. Dopóki nie się nie zmieni w tym temacie ulice będą dalej zakorkowane. Nie pomoże nawet budowa miejskich autostrad.

      • 2 1

    • Właśnie!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane