- 1 Gdynia ma dwóch nowych wiceprezydentów (123 opinie)
- 2 Kolejny pożar aut w Gdańsku. Podpalenie? (75 opinii)
- 3 Rozwód Koalicji Obywatelskiej z Dulkiewicz? (91 opinii)
- 4 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (191 opinii)
- 5 Burza o "nowy" parking, który już istnieje (187 opinii)
- 6 Sopot ma nowych wiceprezydentów (71 opinii)
Kolejny krok ku budowie Drogi Zielonej wraz z tunelem pod Pachołkiem
Gdańsk rozpoczyna kolejny etap przygotowań do budowy Drogi Zielonej i tunelu pod Pachołkiem. Urzędnicy prezentują sielskie wizualizacje ulic w Oliwie i Osowej, choć nie wiadomo, czy kiedykolwiek znajdą się pieniądze na ich przebudowę. Ostateczny wariant budowy nowej trasy poznamy jeszcze w tym roku.
Podczas spotkań (harmonogram pod tekstem) prezentują m.in. dotychczasowe wizualizacje Drogi Zielonej oraz - jako nowość - przebudowanych ulic Opata Rybińskiego i Kielnieńskiej . Wizualizacje te zawieszone zostały również na płocie Parku Oliwskiego .
Przypomnijmy, że podobną taktykę miasto przyjęło przy okazji budowy Trasy Słowackiego, kiedy pojawiały się zapowiedzi (bez wizualizacji), że "stara" ul. Słowackiego przejdzie co najmniej gruntowny remont.
Choć Trasa Słowackiego przecina Wrzeszcz już od czterech lat, to kilka metrów obok niej nadal straszą koleiny, zdewastowane chodniki i zaniedbana zieleń.
Jakie są zatem szanse, że podobny los nie spotka ulic w Oliwie i Osowej?
- Na tym etapie inwestycji nie jesteśmy w stanie wiążąco odpowiedzieć na to pytanie. Inwestycja jest możliwa do realizacji, jednak ostateczny jej kształt i warunki będą znane po wykonaniu projektu budowlanego i kosztorysu - mówi w imieniu Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego Michał Piotrowski z Referatu Prasowego UMG.
Jednocześnie wrzeszczanom urzędnicy obiecują remont ul. Słowackiego najwcześniej w 2018 r., ponieważ dopiero teraz prowadzone są prace nad dokumentacją techniczną.
Biuro Rozwoju Gdańska - oprócz wizualizacji - przygotowało także koncepcję szczegółowych rozwiązań dla Drogi Zielonej (m.in. w zakresie pasów ruchu, przebiegu tramwaju, chodników, dróg rowerowych, przejść dla pieszych itp.).
Jest ona zgodna z przedstawionymi wcześniej wizualizacjami - oczywiście z wyjątkiem braku budynków przy trasie, których istnienia (w takim kształcie) nie przewidują nawet obowiązujące plany zagospodarowania przestrzennego.
Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?
Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe z trzema koncepcjami
Oprócz BRG, trzy koncepcje wraz z podwariantami (różnice dotyczą przekrojów poszczególnych odcinków, węzła z obwodnicą oraz formy prowadzenia tramwaju) układu komunikacyjnego Nowa Kielnieńska - Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem - Droga Zielona przygotowało Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego.
Tutaj naginanie (wirtualnej) rzeczywistości ograniczono do minimum, choć zaskakująco prezentuje się uzasadnienie dla nowego układu komunikacyjnego, wtłaczającego ponad dwukrotnie więcej aut na dolny taras niż obecna ul. Spacerowa.
- Trasa Nowa Spacerowa - Droga Zielona planowana i realizowana jako istotne narzędzie rewitalizacji i reurbanizacji (dogęszczania i umiastowienia) spełniać będzie równocześnie rolę zarówno profilaktyczną wobec degradacji modernistycznej zabudowy pasma mieszkaniowego (Dolny Taras), jak i wobec problemu tempa, zakresu i charakteru suburbanizacji (Górny Taras) - czytamy w dokumencie STEŚ.
Czytaj też: Przedsiębiorcy namawiają do budowy Drogi Zielonej
Ekrany akustyczne i wały ziemne
Zamiast pierzei z wizualizacji BRG, w dwóch propozycjach dla Drogi Zielonej pojawia się ekran akustyczny o długości 410 metrów, którego zadaniem jest ochrona mieszkańców Zaspy przed hałasem z nowej arterii.
Na podstawie notatek ze spotkań wewnętrznych dowiadujemy się jednak, że pierwotnie zamiast ściany ekranów rozważano nawet... usypanie wałów ziemnych. Po wejściu na ich koronę, piesi i rowerzyści mieli pokonywać drogę kładkami nad ulicą.
Wał ziemny ma także służyć walce z hałasem na Osowej.
- Decyzja przeniesienia ruchu tranzytowego na obrzeża zabudowy wymaga odpowiednich zabezpieczeń akustycznych, w postaci wałów ziemnych oraz analogicznie wyznaczenia dogodnych przejść pieszo rowerowych do lasu - czytamy w dokumencie STEŚ.
Jeszcze więcej miejsc parkingowych
Choć wzdłuż drogi planuje się poprowadzenie trasy tramwajowej, to sporo miejsca poświęcono potrzebie zwiększenia liczby miejsc parkingowych.
Częściowo na auta przeznaczona mogłaby być m.in. jedna jezdnia ul. Pomorskiej , mimo że w innych fragmentach STEŚ podkreśla się jej atrakcyjny charakter przestrzenny. Dopuszcza się utworzenie nowego parkingu na wysokości ul. Obrońców Wybrzeża (choć istnieje tam już prywatny wielokondygnacyjny obiekt) oraz budowę piętrowych parkingów "zintegrowanych z zielenią".
Zdaniem projektantów, mieszkańcy i turyści mają docierać samochodami w pas nadmorski, po to by tam... pojeździć na rowerze, pobiegać lub pospacerować z dziećmi.
porównać
Droga Czerwona, rozbudowa Drogi Zielonej do dwóch jezdni
BPBK zasygnalizowało w swojej pracy opcję podłączenia Drogi Zielonej do planowanej maksymalnie bezkolizyjnej Drogi Czerwonej (droga prowadzona wzdłuż torów kolejowych od Węzła Kliniczna do granicy z Sopotem).
W STEŚ zwrócono również uwagę na zapisy obowiązujące studium, w myśl których "w początkowej fazie Droga Zielona miałaby przekrój jednojezdniowy, następnie planowane jest zwiększenie przekroju do układu dwujezdniowego w zależności od odcinka w parametrach ulicy głównej lub ulicy głównej ruchu przyspieszonego".
Na razie wariant dwóch jezdni wydaje się jednak odległy. W notatkach z wewnętrznych spotkań pojawiają się stwierdzenia o zapotrzebowaniu na taki przekrój dopiero za ok. 20 lat, a realizacja tego mogłaby nastąpić nawet w formie drogi prowadzonej pod powierzchnią ziemi.
porównać
Poszukiwania wykonawcy kolejnej dokumentacji
I to właśnie materiały przygotowane przez Biuro Rozwoju Gdańska oraz Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego (w tym dodatkowa Analizy Obsługi Transportowej Dolnego Tarasu) będą najważniejszymi materiałami, z których korzystać ma zwycięzca przetargu na przygotowanie niezbędnej dokumentacji do uzyskania tzw. decyzji środowiskowych (wraz z raportem oddziaływania na środowisko).
Ponadto najlepszy oferent będzie miał za zadanie wskazanie ostatecznego wariantu realizacyjnego oraz przeprowadzenie konsultacji społecznych.
Ten etap przygotowań do realizacji ul. Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej zakończyć się powinien do 31 października przyszłego roku. O wyborze firmy zdecydują: cena (60 proc.) oraz przedłużenie okresu gwarancji jakości na przygotowane opracowania (w 40 proc.).
Dopiero w kolejnych etapach powstanie projekt budowlany i wykonawczy, w którym omówiony zostanie każdy szczegół - od szerokości i dokładnego przebiegu jezdni po rodzaj płytki chodnikowej i wygląd małej architektury.
Nowy układ komunikacyjny elementem transeuropejskiej sieci transportowej
Inwestycja dojdzie do skutku, o ile miasto pozyska na ten cel niezbędne dofinansowanie. Urzędnicy liczą na pozyskanie unijnego dofinansowania nawet do 85 proc. kosztów przedsięwzięcia, wycenianego na ok. 1,98 mld zł. Śródki miałyby pochodzić z programu wspierania rozwoju transeuropejskich sieci transportowych (TEN-T).
Dyżury odbywają się w godz. 16-19. To oznacza, że można przyjść w dowolnym momencie, ponieważ forma spotkań nie przewiduje prezentacji dla publiczności, połączonej z dyskusją, ale bezpośrednią rozmowę z zainteresowanym mieszkańcem, który pojawi się podczas dyżuru.
Dyżury odbywają się w siedzibach rad dzielnic:
27 września - siedziba RD Zaspa Młyniec (ul. Pilotów 7 ),
28 września - siedziba RD Przymorze Wielkie (ul. Jagiellońska 5 ).
Wcześniej dyżury odbyły się w Osowej, Oliwie oraz na Żabiance i Przymorzu Małym.
Miejsca
Opinie (375) 3 zablokowane
-
2016-09-27 07:04
załamka!!! niby chcą unowocześniać ale planują jednopasmową jezdnię ;) (1)
i będzie jak z szadółkami - nie przewidzieli że będzie więcej śmieci, skoro oddają do użytku coraz więcej osiedli mieszkalnych,
tak i tu, na wizualizacjach widać więcej zabudowy ale jeden pas ruchu, bo przecież drugi wg planu przyda się dopiero za 20 lat,
śmiechu warte te ich plany- 23 16
-
2016-09-27 07:16
Oczywiście iż jeden pas to bzdura. Ale skoro ma być tam korek....
- 3 1
-
2016-09-27 07:07
Banda pana a nie odpuści bzdurnej inwestycji żeby kasiorkę tylko wyciacuagnac z unii jak z PKMka kolejka widmo
- 16 11
-
2016-09-27 07:07
To jest inwestycja, na której ktoś ma zarobić, a nie - z której ktoś ma skorzystać
Pomyślcie, kto wydaje opinie, kto jest nadwornym projektantem.
- 31 10
-
2016-09-27 07:09
Banda kolesi adamowicza działa żeby Kaśkę wyprowadzic
- 19 7
-
2016-09-27 07:33
Czyli miasto dalej forsuje inwestycje wbrew mieszkańcom
Za to realizując interesy deweloperów
- 32 13
-
2016-09-27 07:36
Kłamstwo (5)
Nie dość, że rozetną tą drogą nadmorski obszar na dwie części i mieszkańców odgrodzą od morza, to na pewno nie będzie wyglądało to tak, jak na wizualizacji. Stara Słowackiego jest najlepszym przykładem jak się "rewitalizuje" (co miasto obiecywało).
Nowa Słowaka to samo- betonowy moloch z ogrodzeniem jak w Jurassic Park.- 43 13
-
2016-09-27 08:10
(4)
Zasieki tam postawia?
Ilość bzdur wypisywanych przy okazji DZ pokazuje jakiś wielki problem z myśleniem.- 4 12
-
2016-09-27 08:44
Uważasz, że to bzdury? (1)
Zobacz jak wygląda istniejący odcinek drogi zielonej na Żabiance. Płot jak w wymienionym filmie.
Podobnie na Słowaka. Ekrany, wszędzie ekrany.- 11 1
-
2016-09-27 09:53
W sumie idealnie byłoby zrobić DZ w wykopie tak jak na Żabiance. Ale tam jest problem wód gruntowych.
- 4 0
-
2016-09-27 09:07
to naprawdę tak trudno sobie wyobrazić jak ta droga będzie wyglądała w praktyce? (1)
w tygodniu sznury aut, wieczorami kierowcy nadużywający prędkości, w weekendy wszystkie chodniki pozastawiane - tak to będzie wyglądało: hałas, smród i brud.
- 11 2
-
2016-09-27 09:51
W tygodniu sznury aut są już dziś. Bo DZ w sporej części już istnieje.
- 3 0
-
2016-09-27 07:39
(1)
jak już budujecie to zróbcie 4 pasy na drodze zielonej.
- 12 11
-
2016-09-27 09:22
sześć jak u Rusków w Moskwie.....jak szaleć to szaleć
- 6 1
-
2016-09-27 07:40
Już widzę te korki
Już teraz na zjeździe z POG tworzą się latem wielokilometrowe korki o rondzie w Straszynie nie wspominam, a jak wybudują Zieloną, to jeszcze to dowalą zintensyfikowanym ruchem z Oliwy. Skończy się na tym, że ciężarówki wrócą do jazdy przez Śródmieście
- 20 9
-
2016-09-27 07:42
super inwestycja!
- 11 23
-
2016-09-27 07:45
Architekci i ich wizualizacje (1)
Dlaczego architekci uparcie próbują wmówić nam, że nowo projektowane drogi będą jasne, czyste, z mnóstwem zieleni i minimalnym ruchem ulicznym, a przynajmniej tak to rysują na wizualizacjach? Przecież w rzeczywistości to będzie wyglądało jak dziś w godzinach szczytu na ul. Czarny Dwór. Niech nikt naiwnie nie myśli, że będzie ładniej.
- 36 3
-
2016-09-27 09:11
przypomina mi to reklamy samochodów
zawsze samotne na drodze, nawet w mieście, nigdy nie stoją na czerwonych światłach, zawsze czyste, drogi bez dziur etc.
- 7 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.