• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny krok w stronę budowy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej

szym
4 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Zaprojektowanie i budowa pierwszego, ponad 16-kilometrowego odcinka Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta pomiędzy Chwaszczynem a Żukowem będzie kosztować ponad 715 mln zł. Zaprojektowanie i budowa pierwszego, ponad 16-kilometrowego odcinka Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta pomiędzy Chwaszczynem a Żukowem będzie kosztować ponad 715 mln zł.

Jest zgoda na budowę pierwszego, ponad 16-kilometrowego odcinka Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT) pomiędzy Chwaszczynem a Żukowem. Wartość tej części inwestycji to ponad 715 mln zł. Docelowo trasa połączy się na węźle Chwaszczyno z Trasą Kaszubską Gdynia - Bożepole Wielkie, która wkrótce zostanie oddana do ruchu.



Czekasz na budowę OMT?

Nową, dwujezdniową drogą ekspresową S6 Chwaszczyno - Gdańsk Południe pojedziemy w 2025 r. W ramach inwestycji powstanie również obwodnica Żukowa. Koszt całego przedsięwzięcia to ponad 2 mld zł, a budowę nowej arterii podzielono na dwa etapy.

Dwa odcinki OMT:

  1. Chwaszczyno (bez węzła) - Żukowo (bez węzła), długość ok. 16,3 km
  2. Żukowo (z węzłem) - Gdańsk-Południe (rozbudowa węzła), długość ok. 16 km, oraz obwodnica Żukowa o długości ok. 7 km

W ramach budowy pierwszego odcinka OMT Chwaszczyno - Żukowo wybudowanych zostanie dwanaście wiaduktów, trzy mosty i cztery estakady oraz kładka dla pieszych. Powstanie również sześć przejść dla zwierząt.

Zezwolenie na jego budowę zostało podpisane przez wojewodę pomorskiego Dariusza Drelicha w poniedziałek, 3 października.

Nowa trasa skróci czas przejazdu i poprawi komfort



Przypomnijmy: OMT połączy Obwodnicę Południową Gdańska z Trasą Kaszubską, umożliwiając szybki tranzyt pojazdów na kierunku wschód - zachód z ominięciem Trójmiasta. Nowa trasa skróci tym samym czas przejazdu i poprawi komfort podróżowania.

Połączenie to stworzy zewnętrzną obwodnicę (drogę o parametrach drogi ekspresowej) w stosunku do istniejącej już Obwodnicy Trójmiasta. Funkcjonująca trasa, z uwagi na dynamiczny rozwój aglomeracji trójmiejskiej, a co za tym idzie wzrost natężenia ruchu, miejscami przekracza już granice swojej przepustowości.

Odciążona z ruchu zostanie trójmiejska ekspresówka, zmniejszy się też jej oddziaływanie na warunki życia mieszkańców i środowisko - zwłaszcza na Trójmiejski Park Krajobrazowy.

- Nowa droga to również zapewnienie odpowiednich parametrów nośności nawierzchni dla pojazdów ciężkich o nacisku na oś 11,5 t. Obniży to poziomu hałasu, drgań oraz ilość zanieczyszczeń emitowanych przez transport - mówi Piotr Michalski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Na koniec warto przypomnieć, że początkowo Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej miała powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Jednak w czerwcu 2020 r. Rada Ministrów zwiększyła limit wydatków przewidzianych na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Decyzją rządu OMT powstanie ze środków Krajowego Funduszu Drogowego.
szym

Opinie (159) 5 zablokowanych

  • no i basta (6)

    Po pierwsze i najważniejsze, powinny byc po 3 pasy w każdym kierunku, bo za 15-20 lat trzeba bedzie dobudowywac pasy, tak jak autostrady, gdzie juz każdą trzeba poszerzać o dodatkowe pasy. Głupi ludzie rządzą Polska.

    • 13 27

    • (2)

      Za 20 lat nieliczni beda posiadac samochody

      • 13 1

      • (1)

        Za 20 lat będziesz gadał, jak to w 2022 robili dobre elektryki, nie to co te nowe badziewia :D

        • 4 3

        • D

          pokaż mi dobrego elektryka na dłużą trasę

          • 1 1

    • Zrobić po pięć w obie strony, starczy na 100 lat.

      • 1 0

    • Trzy pasy w Polsce to wyrzucone pieniądze w błoto.

      I tak każdy lamer będzie jechał, jeżeli nie lewym to przedostatnim z lewej pasem. Bez względu na prędkość i nawet gdyby było ich sześć.

      • 1 5

    • Jesteś w błędzie

      To tak nie działa i myślą nad tym ludzie mądrzejsi od internetowego wujka dobra rada. Niestety mordeczko, tak się nie buduje. Buduje się po dwa pasy, a gdy dochodzi do wzrostu obciążenia sprawdza się jego przyczynę i albo buduje się trzeci pas, albo kolejną, nową drogę, bo np. trzeci pas nic nie zmieni. Wywalanie kasy na drogę o przewymiarowanej przepustowości nie godzi się z rachunkiem ekonomicznym.

      • 3 0

  • Im więcej (4)

    zbudujemy dróg, tym więcej ludzi wyprowadzi się na kaszuby i będzie wozić SUVami pociechy na robotykę, ergo - dotychczasowa siatka dróg będzie bardziej obciążona. Rozwiązań nie powinniśmy szukać w drogach szybkiego ruchu, tylko w efektywnej komunikacji miejskiej, żeby mieszkańców okolic Trójmiasta sprawnie dowieźć do tzw. miasta. Budujemy sobie przestrzeń za najgorszymi wzorcami amerykańskimi, gdy cała Europa patrzy w stronę mixed-use, transportu publicznego i rozsądnego planowania przestrzeni. A co zbudujemy sobie teraz, będzie cieszyć nasze oczy, płuca i portfele co najmniej na jedno pokolenie.

    • 20 11

    • Pojęcia dla uważnych czytelników: popyt indukowany, paradoks Braessa.

      • 5 1

    • Obwodnica (1)

      Przecież to jest obwodnica a nie droga dojazdowa. Chodzi o to, żeby tranzyt omijał jak najszerzej miasto

      • 6 2

      • No nie wiem

        Tak jak oryginalna obwodnica była impulsem do rozlania się przedmieść, tak ta nowa "na pewno nie będzie". Zanim się obejrzysz na bilbordach deweloperzy będą kusili zacisznym zielonym zakątkiem 5 minut od centrum Gdyni na środku pola.

        • 9 1

    • u nas to wszystko powyzej to tzw lewactwo

      wyjatkiem sa tylko darmowe drogi i parkingi, ktore sa podstawową potrzebą obywatela. Ludzie skichną dojezdzajac w korku, ale to wina zawsze będzie tych innych

      • 3 0

  • Już zaczynam zapuszczać brode

    Zobaczę jaka mi urośnie

    • 4 4

  • Nie błoby taniej poszerzyć już istniejące drogi do Żukowa i Kościerzyny?

    • 7 11

  • x (1)

    2025 czyli 2027

    • 5 2

    • przecież 2029 to nie tak daleko

      • 2 1

  • Opinia wyróżniona

    Ta droga w tym kształcie niczego nie poprawi (34)

    To nie jest obwodnica Trójmiasta tylko Gdańska. Nikt kto jedzie z kierunku Warszawy czy Łodzi nad morze nie będzie nią jechał. Jest dłuższa od obecnej obwodnicy i nic nie da bo i tak stanie się w korku w Chyloni. Prawdziwa obwodnica Metropolitalna powinna przebiegać na linii od Żukowa przez Szemud do Wejherowa i nad morze. Czyli mniej więcej jak aktualna droga 224 i dalej 218

    • 107 112

    • Pojedzie, pojedzie (7)

      Plan jest taki, że obecna obwodnica po otwarciu OMT zyska chodniki, ścieżki rowerowe, przejścia dla pieszych, światła itd.

      • 13 28

      • woonerfy i strefę 30 do tego! (3)

        • 38 3

        • I kontrapasy dla rowerzystów! (2)

          • 31 2

          • i obowiązkowo (1)

            progi zwalniające co 200 metrów

            • 12 0

            • I autostradowe kontrbuspasy hulajnogowo-rolkowe na lewoskrętach.

              • 7 1

      • Brzmi super

        • 7 2

      • obwodnica już dawno powinna być kopią Grunwaldzkiej - 50 km/h, światła i skrzyżowanie co jakiś czas. Przecież obecna obwodnica i tak jest już w środku miasta

        • 18 21

      • Rowerem z Warszawy na półwysep =]

        • 3 0

    • ta droga powstaje po to aby wyremontować obecną obwodnicę (1)

      • 14 7

      • Tak

        Tak, w nowej odsłonie ze ścieżkami rowerowymi, chodnikami, przejściami dla pieszych itd

        • 4 9

    • No wreszcie rozsądna opinia. Aż nie wierzę...

      • 8 4

    • Poprawi (1)

      Ci co jadą na Szczecin nie będą się pchać na obecną obwodnicę tylko pojadą OMT.

      • 22 6

      • To jest promil

        Tych, co jadą na Szczecin z południówki to jest promik. Latem 99% samochodów jedzie w stronę Władysławowa i Helu. Natomiast nie licząc turystów, większość ruchu generują samochody poruszające się między Gdańskiem, a Gdynią. Dla ich OMT nic nie wniesie, bo będzie oznaczała nadrabianie dziesiątek kilometrów. Ta trasa przyda się wyłącznie tym, którzy będą jechali od południówki w stronę Żukowa i dalej Kaszub. Tych jednak też nie ma zbyt wielu, bo i tak ci jadący z Gdańska pojadą Kartuską. Nie będą nadrabiać 10-15 km tylko po to, by ostatecznie oszczędzić 3-4 minuty. Ja np. osobiście bardzo skorzystam na tej drodze, bo moja trasa do rodziny skróci się z 35 do 25, a nawet 20 minut. Tylko że ja jestem wyjątkiem, ze względu na to, gdzie mieszkam. I w imię takich wyjątków nie ma sensu wydawanie takiej kasy i przy okazji wycinanie 1/3 lasu w okolicach Lublewa i Bąkowa, gdzie i tak leśnicy tną drzewa jak szaleni.

        Jedynym naprawdę potrzebnym odcinkiem tej trasy jest obwodnica Żukowa. Cała reszta to wyrzucanie kasy w błoto. Taniej dołożyć trzeci pas na obwodnicy i puścić nową trasę z Chwaszczyna bezpośrednio na Wejherowo.

        • 8 2

    • (7)

      Cóż, to może w punktach.
      1. Ta obwodnica weźmie na siebie tranzyt wschód-zachód dzięki czemu trasa Chylonia - Matarnia będzie generować około 20% mniejszy ruch.
      2. Ta obwodnica pozwoli bez większych utrudnień ominąć Żukowo (tam czasem można wyskoczyć po pizze, zjeść ją w drodze i pudełko wyrzucić jeszcze przed pierwszym rondem).
      3. Ta obwodnica przejmie lokalny ruch dojazdowy trójmiasto - Kaszuby.
      4. Ta obwodnica pozwoli na wykonanie generalnego remontu/przebudowy istniejącej obwodnicy (zaprojektowanej i wybudowanej 50 lat temu).

      To zdecydowanie nie jest nic.

      • 27 1

      • Jasne

        Jasne, obwodnica będzie w nowej odsłonie, widzę że wszyscy naiwnie w to nie wierzą. GDDKiA przekaże tę drogę miastu.

        • 1 12

      • (5)

        Aktualnie tranzyt odbywa się istniejącymi drogami. Skąd przypuszczenie ze będzie 20% mniejszy ruch . Czy teraz transport z portu z Gdyni musi jechać np do Matarni żeby pojechać dalej np na Kościerzynę? i odwrotnie czy ktoś jadący z Gdańska musi jechać przez węzeł Karwiny żeby dostać się do Żukowa? Jakie relacji widzisz te 20 % mniej? Korek ze sławetnego ronda w Żukowie przeniesie się na tym węzeł zjazdowy. Ruch lokalny stanie w korku razem z resztą na wężle zjazdowym w Żukowie. Fakt ze będzie dwupasmówka do Żukowa z 2 stron ale najpewniej będzie stała w korku jak aktualna obwodnica, trasa Kwiatkowskiego czy Słowackiego.

        • 2 9

        • Co za pierdoły. (1)

          Skąd pomysł że ruch lokalny stanie? To Zukowskie ronda trzymają ruch, a potem już nie ma korków, więc niby dlaczego zjazdy miałyby się korkować skoro będą miały o wiele większą przepustowość.
          Mniejszy ruch na obwodnicy będzie, ponieważ mieszkańcy powiatu kartuskiego, żeby dostać się do Gdańska, nie będą musieli walić na kartuska. Będą mogli pojechać na obwodnicę południową. Ruch rozłoży się na więcej zjazdów.

          • 6 0

          • No wiec własnie sam przewidujesz ze przez tą drogę zwiekszy się ruch na starej obwodnicy bo dojadą tam kierowcy którzy teraz jadą Kartuską. W drugą stronę cały ruch od strony Gdyni i od strony Gdańsk bedzie jechał na zjazd za Żukowem w stronę Kościerzyny. Ta droga nadal będzie jednopasmowa wiec korek na tym węźle jest pewny

            • 0 0

        • (2)

          Przedmówca napisał o tranzycie wschód - zachód co oznacza ruch z poza Trójmiasta, dla przykładu Olsztyn - Szczecin. Ale, przecież Ty wiesz lepiej, skoro twierdzisz, że port jako jedyny generuje ruch na obwodnicy...

          Idź protestować przeciw budowie tej drogi skoro takoz ona zbędna.

          • 2 1

          • To jest promil ruchu

            Kto przy zdrowych zmysłach pcha się na trasie Olsztyn-Szczecin przez Trójmiasto, wiedząc że obwodnica może się zakorkować? Ruch wschód-zachód to jest jakiś znikomy procent tranzytu na obwodnicy. Ponadto, to nie ciężarówki generują ruch na obwodnicy, ale w ogromnej większości samochody osobowe, spośród których zdecydowaną większość, poza sezonem, stanowią mieszkańcy Gdańska i Gdyni dojeżdżający do pracy.

            Trasa Olsztyn-Szczecin przez Trójmiasto jest o niemal 60 km dłuższa niż przez Grudziądz, Bydgoszcz i Piłę. Jak otworzyli teraz całą S5, to nikt nie będzie północą jeździł. Tranzyt to jest co najwyżej do portu w Gdyni i to wszystko. A ten tranzyt nie oszczędzi na czasie wykorzystując OMT.

            • 1 0

          • Nikt nie pisze ze jest zbedna tylko ze nic nie zmieni na aktualnej obwodnicy i w 3 miescie

            Ta droga w tym kształcie niczego nie poprawi. Większy sens ta droga by miała gdyby od Żukowa leciała do wezła Szemud na trasie kaszubskiej i od Szemudu do Wejherowa. Wtedy była by to prawdziwa obwodnica metropolitalna i faktycznie dla wielu jadących nad morze była by atrakcyjna alternatywą co wpłynęłoby na mniejszy ruch na aktualnej obwodnicy.

            • 1 0

    • Trasa Kaszubska pełni tą funkcję (1)

      • 3 2

      • tak

        ale żeby dojechać do trasy kaszubskiej trzeba przejechać aktualną obwodnicą a ta nowa jest dłuższa wiec nikt nie bedzie robił wielkiego koła żeby wyjechać 3 km dalej wiec w tej kwesti niczego nie zmieni

        • 1 1

    • Wystarczy, że wszystkie kontenery z i do Gdyni nią pojadą to będzie już giga poprawa (1)

      Tylko włączenie powinno być w Kwiatkowskiego, a nie w Chwaszczyńską, ale i to dobre

      • 7 1

      • Tak nie będzie dobrze.

        Obecna wydolność estakady jest pod kreską. Przedłużenie obwodnicy,które było zaplanowane50 lat temu, zrobi dojazd do i z portu dla transportu kołowego.

        • 0 0

    • Powiedz to partyjnym fachowcom z Warszafki .. Oni z tamtąt wszystko widzą i wiedzą najlepiej..

      • 2 3

    • spójrz na mapę (3)

      Morze , to nie tylko Władysławowo. Jadąc do Łeby , Ustki , Kołobrzegu i wielu innych miejscowości jak najbardziej ta droga jest potrzebna.

      • 9 1

      • Ta droga bedzie dłuższa niż stara obwodnica (2)

        Jadąc do Łeby ,Ustki itd każda nawigacja pokaże starą obwodnice i słusznie jako krótszą drogę dojazdu.

        • 3 5

        • dłuższa, ale szybsza

          a ta po dotychczasowej obwodnicy będzie krótsza, ale wolniejsza, bo przez tereny zabudowane...

          • 2 0

        • Nie pokaże

          Akurat jadąc od Warszawy do Łeby/Ustki krócej będzie pojechać przez Żukowo. Tyle, że ogromna większość samochodów jadących obecnie obwodnicą i korkujących ją w sezonie nie jedzie do Łeby/Ustki, tylko w kierunku Półwyspu Helskiego i to się nie zmieni. Tutaj OMT w niczym nie pomoże. Ci, którzy jeżdżą do Łeby/Ustki, już teraz zobaczą na nawigacji, że nie ma sensu jechać obwodnicą, bo szybciej i dużo krócej jest przez Żukowo i Kartuzy

          • 2 0

    • (1)

      A kto wspomniał Tobie że to ma być droga nad morze z centrum Polski ?
      To jest dla was aby ze wsi szybciej nad morze dojechać

      • 4 0

      • Nikt nie wspominał ale mozna było tą drogę tak poprowadzić zeby była to prawdziwa obwodnica metropolitalna . Wystarczyłoby zeby od Żukowa wpinała się w trasę kaszubska na węźle Szemud , dalej prosto do Wejherowa i dalej prosto nad morze.

        • 1 0

    • Cóż.. Już nie tylko czytanie ze zrozumieniem, ale już nawet patrzenie że zrozumieniem na mapę...
      Tak, to prawda, że OMT nic nie wniesie w kwestii ruchu lokalnego Gdańsk - Gdynia, w szczególności nie przejmie kolumny ciężarówek codziennie krążących pomiędzy portem w Gdyni, a południem Gdańska, skąd rozjeżdżają się na A1 i S7. Niewiele też wniesie dla mieszkańców podgdanskch miejscowości, którzy codziennie tracą nawet po kilka godzin w samochodzie (inna sprawa, to dlaczego ci ludzie siedzą w samochodach, a nie np. w podmiejskich pociągach, jak to się dzieje wokół dużych miast w niemalże całej Europie). Natomiast droga ta, wraz z Trasą Kaszubską, przejmie zdecydowaną większość ruchu tranzytowego pomiędzy A1 i S7, a Lęborkiem i dalej na zachód, jak również terenami na północ od Gdyni. Tą trasą pojedzie także duża część, zapychajacego w wakacje obwodnicę, Chylonię, Redę, Rumie, czy Wejherowo, ruchu pomiędzy Warszawą i Łodzią, a wybrzeżem. Jedyny minus, to brak dogodnego połączenia pomiędzy TK w Koleczkowie, a Redą, które zamknęło układ komunikacyjny dla ruchu w kierunku Władysławowa i Helu. Istniejące drogi Szemud, czy Koleczkowo - Wejherowo w ostatnich latach stały się w dużej części lokalnymi drogami podmiejskimi, co w połączeniu z koniecznością nadłożenia ok 20km, nie będzie sprzyjało wyprowadzeniu tego ruchu z dotychczasowej trasy przez Chylonię, a już w szczególności ruchu ciężkiego.

      • 0 0

    • Dla tych co jadą do Trójmiasta czy to od A1 czy S7 to, zgadzam się, niczego nie zmieni, ale lwia część transportu ciężarowego w kierunku zachodnim będzie miała alternatywę, żeby z węzła południe jechać przez Chwaszczyno i dalej na zachód trasą lęborską. Dodatkowo użytkownicy odcinka DK20 Żukowo - Gdynia będą mogli skorzystać z ekspresówki, a przejazd tym odcinkiem niezależnie od dnia i godziny już dawno podnosi ciśnienie kierowcom

      • 0 0

  • Kto to zbuduje? Ci sami co robia trase kaszubska albo remont na karwinach, hahahahah

    • 5 2

  • Opinia wyróżniona

    (15)

    Obwodnica jest konieczna, ale jeśli samorządy nie przyhamują niekontrolowanej suburbanizacji, to za 10 lat będzie potrzebna kolejna, i tak w koło.... Obowodnica poprowadzona na peryferia jest konieczna, ale tylko przyspieszy ten niepokojący proces. Sypialnie typu Żukowo i okoliczne pipidówy to już inne gminy, tam będą płacić podatki osoby które będą dojeżdżać stamtąd do pracy do Trójmiasta...
    Pamiętajmy, że ponadto problem napędza obecnie to, że robi się bardzo wiele aby miasto wyludnić pod turystykę, a zwykłych mieszkańców wygonić na peryferia poprzez ekonomiczne narzędzia nacisku, takie jak absurdalna drożyzna. Źle, bardzo źle, to się zemści...

    • 165 49

    • (4)

      Bawi mnie ta narracja , że to mieszkańcy wsi chcą koniecznie dojezdzać autami do Gdanska. Ja w tym wielu moich sąsiadów z checią korzystało by z PKM, ale czesto nie ma gdzie auta zostawić na przystanku bo parkingi są za małe, pociągi za żadko jezdża i są przepełnione itp. Albo gmina w ogole nie zapewnia możliwości sprawnego dojazdu z domu do przystanku. Temat jest naprawdę rozległy...

      • 43 4

      • (3)

        Gminy wydają pozwolenia na zabudowę, mówi sie że bedzie rozbudowa infrastruktury zwiazanej z komunikacją miejska i co z tego skoro nagle kasa sie kończy, a remontu budynku urzędu gminy za 9mln zł trzeba zrobić xD

        • 13 0

        • (2)

          Wiesz co to jest milcząca zgoda? W ciągu 21 dni organ, czyli gmina musi w tym czasie przeanalizować i wydać decyzję o budowie. Jeżeli w ciągu 21 dni organ, czyli gmina nie odrzuci wniosku to można budować. Niestety ale gmina nie nadąża ze sprawdzaniem wniosków i po 21 dniach ludzie zaczynają budować, nawet jeżeli są wady w projekcie. W Gdańsku deweloperzy budują na tyle duże osiedla, że miasto nie nadąża ze sprawdzaniem ich i przez to mamy co mamy...

          • 1 4

          • wad raczej nie będzie, probleme są wz i plany w gminach wiejskich lobbowane przez deweloperów.

            mała "presja" i cała rada gminy w kieszeni może być.

            • 3 0

          • Pozwolenia na budowę wydaje starostwo powiatowe

            Pozwolenie na budowę wydaje starostwo, a warunki zabudowy - gmina. Nie jest więc prawdą, że gmina jest odpowiedzialna za niekontrolowaną urbanizację obszarów wiejskich, skoro nie jest tutaj organem decyzyjnym

            • 0 0

    • chłopie ale to mam mieszkać w centrum, w klitce 40 metrów, gdzie cena metra jest popie...? (2)

      wole kupić taniej, na wsi, mieć ciszę i spokój. a koszty paliwa oraz czasu na dojazd rozkładają się. lepsze to, niż pętelka w banku i stopki glapcia

      • 23 8

      • Przeczytaj jeszcze raz ze zrozumieniem... (1)

        • 3 5

        • Dokładnie przeczytaj

          On nie utyskuje na to ze masz taniej na wsi czy ze ma pretensje do kogos o to, ze woli dojeżdżać zamiast mieszkać w Gdańsku, tylko gani politykę miasta, beznadziejną i moim zdaniem, która nie daje przeciwwagi temu zjawisku, a wręcz je pogłębia. Owszem problem nie nowy i trudny do jednoznacznej oceny, ale fakt Gdańsk jako centrum zapewnia infrastrukturę, z ktorej korzystaja mieszkańcy gmin ościennych i ponosi koszty, które nie mają potem odbicia w przychodach z podatków. Podatki trafiają do gmin osciennych, bo tam Gdańsk wypycha swoich mieszkańców poprzez windowanie cen nieruchomosci pod wynajem i patodeweloperke.

          • 3 3

    • gminy wiejskie powinny mieć zakaz produkcji planów i wz dla domków na dizałkach ponizej 3000m (2)

      o blokach nie wspominając.

      • 5 6

      • Napisz w tej sprawie do kaczynskiego

        • 0 0

      • A te "dizałki" to jakieś dinozaury? I zdanie rozpoczynać małą literą?

        • 0 0

    • Oto znalazł się pan z wielkiego miasta pochodzenia chłopskiego z jakiejś podlaskiej pipidówy (2)

      Rodowici mieszkańcy Pomorza są tu od zawsze a wy obecni gdańszczanie jesteście przybyszami lub ich powojennymi potomkami! Więc zanim ujawnisz swój brak mózgu i szacunku zastanów się dwa razy zanim coś " mądrego" napiszesz

      • 7 2

      • I Ty piszesz o szacunku osób przyjezdnych, potomku parobków gdańskich ?

        • 0 1

      • Brak prawidłowej pisowni, to jest lekceważenie języka ojczystego.

        • 1 0

    • jakie narzędzia mają samorządy żeby powstrzymać suburbanizację?

      To jest zadanie dla władz centralnych, zadbanie o decentralizację przemysłu - choćby przez preferencyjne stawki podatkowe dla pracodawców w powiatach, bądź domiary podatkowe dla pracodawców w dużych miastach.

      Innej drogi nie ma i czeka nas syndrom Detroit, czyli 100km dojazdu do pracy siedmiopasmową autostradą co i tak będzie zajmować 2h w każdą stronę

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    po 2 pasy w każdą stronę (9)

    powinny byc już dawno na 20, aż do Kościerzyny, a nawet Bytowa.
    To jaki jest ruch to dramat. Do wypadków też ciągle dochodzi, to jedna z najbardziej niebezpiecznych dróg w Polsce.

    • 104 29

    • I ścieżka rowerowa dwupasmowa powinna być obowiązkowo (2)

      Inaczej ta obwodnica bis nie ma sensu.

      • 14 9

      • Dla rowerów najlepiej tunel. (1)

        Nie będą nikomu zagrażać.

        • 16 10

        • a komu zagrażają?

          Korzystając ze swego prawa do poruszania się po jezdni zwykłych ulic narażają się na (umiarkowane) ryzyko, ale nikomu praktycznie nie zagrażają.

          • 8 11

    • Niebezpieczna (2)

      Ponieważ tubylcy jeżdżą swoimi TDI jakby byli nieśmiertelni.

      • 13 6

      • Dziwne, ale na trzeciego pchają się ci z rejestracjami z trójmiasta. (1)

        • 2 2

        • Nie generalizuj, nie 3 miasta

          Tylko z Gdyni, ewentualnie z małego Trójmiasta...

          • 2 1

    • Niebezpieczna bo 90km/h to za wolno. Niebezpieczna bo w terenie zabudowanym jak zwolnisz do 50 km/h to w lusterku widzisz machającego rękami (prawdopodobnie upośledzonego, odganiającego muchy) kierowcę.
      Ruch jest spory, ale nie do tego stopnia by marudzić. Utrudnienia na tej trasie są w Żukowie, a następnie na wjeździe/wyjeździe z trójmiasta dlatego zupełnie nie rozumiem skąd pomysł o poszerzeniu 20-stki.

      • 17 6

    • Rzadko tamtędy jeżdżę

      bo mam wrażenie, że dwa pasy aut z prędkością autostradową suną na mnie z przeciwnego kierunku

      • 12 1

    • A wypadki to pewnie wina tej drogi? :D

      • 0 0

  • a co z węzłem straszyn? (1)

    Czekamy na przedstawienie racjonalnego planu rozbudowy węzła Straszyn, wraz z przylegającymi rondami - zjazdami na Borkowo/ Rotmankę/Straszyn.

    Gddkia przedstawiła irracjonalne propozycje do tej pory. OMT tak, ale nie dla zapchania już przeciążonej Starogardzkiej!

    • 7 4

    • Straszyn?

      a kto jeździ na tę wiochę?

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane