- 1 Chwarznieńska do obwodnicy już gotowa (90 opinii)
- 2 Wrak nie do usunięcia przez biurokrację (180 opinii)
- 3 Rozwód Koalicji Obywatelskiej z Dulkiewicz? (369 opinii)
- 4 Jak zaprojektować centrum Południa? (269 opinii)
- 5 Zuchwała kradzież w sklepie budowlanym (136 opinii)
- 6 Gdynia ma dwóch nowych wiceprezydentów (492 opinie)
Kolejny zabytek w historycznej flocie GAiT
Gdańskie Autobusy i Tramwaje wzbogaciły się o nowy zabytkowy pojazd. Miejska spółka za 20 tys. zł kupiła z Ostrowca Świętokrzyskiego autobus Jelcz PR110. Wkrótce pojazd zostanie przystosowany do obsługi pasażerów i, tak jak inne tego typu zabytkowe autobusy i tramwaje, będzie wyjeżdżał w trasę w ramach atrakcji turystycznej przy okazji imprez okolicznościowych.
- To był jeden z powodów, dla których Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne przystąpiło w 1980 r. do strajku - przypomina Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM w Gdańsku i pomysłodawca ściągnięcia do Gdańska jednego z ostatnich egzemplarzy "stodziesiątki". - Kierowcy byli niezadowoleni z jakości polskiej wersji berlieta, właśnie Jelcza PR110. Wiele z tych autobusów kursowało w przeszłości po Gdańsku, dlatego gdy pojawiła się okazja kupna tej historycznej perełki, wraz z GAiT postanowiliśmy skorzystać z okazji.
Wcześniej był tramwaj
To nie pierwszy tego typu zakup, którego inicjatorem był obecny szef ZTM w Gdańsku. Wcześniej kupił on i przekazał miejskiej spółce tramwaj Konstal 102Na.
Poznaj historyczne tramwaje w Gdańsku
Drugie życie 28-latka
Do niedawna autobus jeździł jeszcze w ruchu liniowym i należał do floty Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Ostrowcu Świętokrzyskim. To egzemplarz o numerze bocznym 418, z taśmy produkcyjnej zjechał w 1991 r., a więc tuż przed zakończeniem całej produkcji, co nastąpiło rok później. Posiada trzy pary drzwi (o jedną więcej od swojego francuskiego kuzyna), a wewnątrz ok. 40 miejsc siedzących na charakterystycznych skajowych siedziskach.
- Gdańskie pojazdy historyczne cieszą się dużą popularnością wśród gdańszczan i odwiedzających nas turystów. Są niekwestionowaną atrakcją wydarzeń miejskich i ważną przestrzenią lokalnych akcji społecznych. Jelcz PR110M to ważny rozdział gdańskiej komunikacji. Rozdział, o którym warto i należy pamiętać, dlatego dołączy niebawem do gdańskiej floty pojazdów historycznych - mówi Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT.
Jak przypomina, po Gdańsku jeździło 122 takich autobusów, dostarczonych w latach 1978-1981. Na ulicach można było je spotkać do końca lat 80.
GAiT za autobus zapłacił 20 tys. zł. Pojazd co prawda posiada ważne badania techniczne do lutego 2020 r., ale - zanim na dobre dołączy do zabytkowego taboru - przeprowadzone zostaną prace renowacyjne, pojazd odzyska oryginalny schemat malowania. Prace prowadzone będą przez GAiT, ale w wykonanie historycznych oznaczeń taborowych i liniowych ma się też włączyć Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego. Dokładny koszt prac renowacyjnych zostanie określony dopiero po uszczegółowieniu zakresu prac.
Do gdańskiej floty historycznej autobus Jelcz ma dołączyć w przyszłym roku.
Zabytkowy Konstal na gdańskich torach. Film archiwalny
Przejazd zabytkowego parowozu przez Wrzeszcz. Film archiwalny
Opinie (171) ponad 10 zablokowanych
-
2021-08-06 20:36
Rzeczoznawca
Dali 20 tyś zł? To tym powinno zająć się CBA bo Jelcz PR110 waży 9 ton czyli 9000kg*0,60zł=5400zł (0,60 to realna cena złomu). Czyli zapłacili 5400zł a resztą prezesi podzielili się do prywatnych kieszeni.
- 0 0
-
2019-11-18 10:52
jestem pasażerem i chcę jeździć w normalnych warunkach a nie starymi złomami, płacę tyle samo za bilet (3)
dlaczego ciągle w stronę Stogów i Przeróbki jeżdżą złomy? Pętla na Przeróbce jest nowa, tory też. Te super zabytki Konstal 105 z trzema wagonami proszę skierować na Łostowice - tam podobno jest tłok w tramwaju już na pętli.
Dość traktowania mieszkańców Stogów i Przeróbki jak gorszy gatunek- 0 2
-
2019-11-18 22:46
(2)
A to dlatego, ze właśnie z przerobki i stogow autobusy i tramwaje wracaly zarzygane, bez szyby, kasownika albo siedzenia. Płacisz za bilet... Za dużo masz pieniędzy?
- 0 0
-
2019-11-19 18:26
(1)
Właśnie nie place za bilet. Dlatego między innymi.
- 0 0
-
2019-11-20 01:53
Dlatego tak was traktują. ;)
- 0 0
-
2019-11-19 21:40
komunikacja w gdańsku to sporo zabytków
tramwaje zabytkowe
autobusy zabytkowe
ten tylko nieznacznie starszy od pozostałych...- 0 0
-
2019-11-19 20:43
Fajnie
Mamy kolejny zabytek, do pełnej kolekcji z tramwajów jeszcze brakuje nam jeszcze z PRL-u Konstal iND, 4N, 4ND, 102N oraz niektórych przedwojennych poniemieckich tramwajów. Czekam kiedy skład 105Na #1341+1342 odrestaurują, przenumerują na #06341+06342 i zaczną go wypuszczać na linie historyczne.
- 0 0
-
2019-11-17 12:04
(12)
Super,ja pamiętam przegubowe Ikarusy,na dziurach cały tył skakał o metr) A kierowcy też musieli mieć siły żeby kręcić kółkiem bez wspomagania i machać wajha zmiany biegów. A dziś wspomaganie,automat,Klima.To se ne wrati kochani.Milego weekendu.Na spacerach,grylku czy planszowkach z dziećmi.
- 61 9
-
2019-11-19 20:00
Akurat Ikarusy i Jelcze miały wspomaganie. Gorzej było w niektórych wysłóżonych ze skrzynia biegów. Ale jak miałeś swój na stanie i dbałeś o niego to chodził elegancko. Na tych autobusach zaczynałem :)
- 0 0
-
2019-11-17 19:35
(4)
Co ty przecież Ikarusy miały wspomaganie kierownicy. Wiem bo je naprawiłem. A lewarek biegów w ikarusach to masakra. Krzyżaki były pod podlogą a dostęp do ich wymiany skutecznie blokował zbiorniki powietrza. Komu się chciało tam łapy wsadzac. Całe kasowanie luzow to była wymiana tzw kamieni przy skrzyni biegów. Stąd te luzy i dlatego lewarki wychodziły prawie z kabiny kierowcy żeby bieg wrzucić.
- 7 0
-
2019-11-18 11:08
(1)
A te kamienie do skrzyni robiło się pilnikiem na warsztatach w miejscu gdzie dzisiaj jest Żak :)
- 1 0
-
2019-11-19 16:01
Ja je dorabialem na warsztach w Gdyni na pierwszym pietrze tam gdzie teraz jest zdaje się jakiś oddział UM Gdynia Pan Karasewicz chodził sprawdzał mierzył i oceny wystawial
- 0 0
-
2019-11-18 07:18
W 1985 r byłem pierwszy raz w życiu za granicą - w Budapeszcie. (1)
Wszystkie tamtejsze Ikarusy jeżdżące w komunikacji miejskiej posiadały automatyczne skrzynie biegów, więc kierowcy mieli lżej...
- 0 0
-
2019-11-18 09:38
dla polaków to byłaby zbyt zaawansowana technicznie konstrukcja, nie do ogarnięcia
jak to mówią - daj polakowi dwie kulki od łożyska, to zaraz jedną zgubi, a drugą popsuje
- 1 1
-
2019-11-18 07:37
ikarusy miały wspomaganie
- 1 0
-
2019-11-17 18:50
Ikarus miał wspomahanie kierpenicy
Ogórek też takie posiadał
- 4 0
-
2019-11-17 16:17
Hi hi a Tico nie wiele lepsze haha
- 1 0
-
2019-11-17 15:14
Z kolegami zawsze spóźnienia zwalalismy na hamulce w psikarusie ;) piękne czasy gimby nie znaja
- 3 1
-
2019-11-17 12:16
(1)
kup sobie taki bez wspomagania i nie będziesz cierpiał
- 5 4
-
2019-11-17 12:21
Wlaśnie kupiłem na allegro.
- 9 2
-
2019-11-17 22:44
Mam bardzo mieszane odczucia . (5)
Miejsce tych pojazdów jest w muzeum a nie u przewoźnika. Idealnie do tego nadaję się zajezdnia na ul. łąkowej . Zajezdnia popadła w ruinę ale jeszcze warto o nią powalczyć.. Zabytkowe pojazdy powinny stać pod dachem i ,, przynosić pieniążki '' nawet jak stoją tak jak w innych miastach .
Nie potrzebnie zlikwidowano tory i sieć na tej ulicy ale i to można przywrócić dla celów turystycznych.
Miłośnicy zabytkowej komunikacji byli by w raju .- 4 2
-
2019-11-18 09:58
Miejsce (1)
Miejsce aut polakówowa też na zlomie jest
- 0 0
-
2019-11-19 18:24
Polako czego?
- 0 0
-
2019-11-17 23:56
(2)
A co Ci przeszkadza zabytkowy autobus u przewoznika zamiast w muzeum?
- 2 0
-
2019-11-18 10:37
Autobus stoi na zajezdni (1)
Zajezdnia jest terenem zamkniętym z powodu bezpieczeństwa dla postronnych. Można go serwisować oczywiście na zajezdni w szczególności tramwaje ale na zajezdni stoją pod chmurką i nikt je nie ogląda.
- 0 0
-
2019-11-18 12:06
Autobus jest po to zeby nim jeździć, a nie tylko w zajezdni stac...
- 0 0
-
2019-11-17 13:05
Czemu zabytkowy trój-wagonowy Konstal jeździ codziennie w ruchu regularnym? (4)
- 14 4
-
2019-11-18 09:54
Xd (1)
A czemu polakówowo jeździ zabytkowymi śmieciami po Niemcach?
- 0 0
-
2019-11-19 18:19
Co to jest polakówowo?
- 0 0
-
2019-11-17 17:16
(1)
on nie jest zabytkowy, tylko pomalowany tak, by zabytek udawał. Jest to zwyły 105na, możesz tu spotkać jeszcze wiele takich
- 7 0
-
2019-11-17 22:07
Ma powyżej 25 lat więc już zabytek .
- 2 0
-
2019-11-17 12:59
kamery niech montują w każdym złomie bo coraz więcej bandyterki w ZKM. Chlanie, szczanie, rabunki, bicie pasażerów (1)
- 16 1
-
2019-11-19 18:18
I co te kamery mają dac? Obronią kogoś?
- 0 0
-
2019-11-19 16:09
Mam pytanie gdzie podział się ten wagon tramwaju konnego, który kiedyś stał na terenie zajezdni tramwajowej przy W Stwosza? Pamiętam go dokładnie był taki czarny wagon.
- 0 0
-
2019-11-17 15:05
Masakra (5)
Co za paranoja. Przecież takich autobusów w Gdańsku było pełno tylko ktoś je sprzedał lub wyzłomował a teraz ponownie kupuje. Gdzie tu sęs i logika. Tam gdzie jest kasa państwowa i miejska to jest niestety brak logicznego myślenia. Podobnie rzecież było z pentlą na Jana z Kolna. Najpierw była potem ją zlikwidowano a na koniec odbudowano z węzłem sanitarnym dla kierowców.
- 16 6
-
2019-11-19 16:04
Sęsu to na pewno nie ma może mieć sens. Ortografia!
- 0 0
-
2019-11-17 17:37
Zeby " sęs" napisac w ten sposob (2)
To by mi chyba do głowy nie przyszło.
- 13 1
-
2019-11-18 00:00
No i jeszcze ta pentla..
- 2 0
-
2019-11-17 18:09
Weź sobie kens lózu ;-)
- 2 0
-
2019-11-17 19:22
Na tym polega pojazd zabytkowy. Kiedys Warszaw tez bylo na peczki a dzis kosztuja krocie
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.