- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (256 opinii)
- 2 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (50 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (260 opinii)
- 4 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (849 opinii)
- 5 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (81 opinii)
- 6 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (125 opinii)
Kolejny zabytek w historycznej flocie GAiT
Gdańskie Autobusy i Tramwaje wzbogaciły się o nowy zabytkowy pojazd. Miejska spółka za 20 tys. zł kupiła z Ostrowca Świętokrzyskiego autobus Jelcz PR110. Wkrótce pojazd zostanie przystosowany do obsługi pasażerów i, tak jak inne tego typu zabytkowe autobusy i tramwaje, będzie wyjeżdżał w trasę w ramach atrakcji turystycznej przy okazji imprez okolicznościowych.
- To był jeden z powodów, dla których Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne przystąpiło w 1980 r. do strajku - przypomina Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM w Gdańsku i pomysłodawca ściągnięcia do Gdańska jednego z ostatnich egzemplarzy "stodziesiątki". - Kierowcy byli niezadowoleni z jakości polskiej wersji berlieta, właśnie Jelcza PR110. Wiele z tych autobusów kursowało w przeszłości po Gdańsku, dlatego gdy pojawiła się okazja kupna tej historycznej perełki, wraz z GAiT postanowiliśmy skorzystać z okazji.
Wcześniej był tramwaj
To nie pierwszy tego typu zakup, którego inicjatorem był obecny szef ZTM w Gdańsku. Wcześniej kupił on i przekazał miejskiej spółce tramwaj Konstal 102Na.
Poznaj historyczne tramwaje w Gdańsku
Drugie życie 28-latka
Do niedawna autobus jeździł jeszcze w ruchu liniowym i należał do floty Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Ostrowcu Świętokrzyskim. To egzemplarz o numerze bocznym 418, z taśmy produkcyjnej zjechał w 1991 r., a więc tuż przed zakończeniem całej produkcji, co nastąpiło rok później. Posiada trzy pary drzwi (o jedną więcej od swojego francuskiego kuzyna), a wewnątrz ok. 40 miejsc siedzących na charakterystycznych skajowych siedziskach.
- Gdańskie pojazdy historyczne cieszą się dużą popularnością wśród gdańszczan i odwiedzających nas turystów. Są niekwestionowaną atrakcją wydarzeń miejskich i ważną przestrzenią lokalnych akcji społecznych. Jelcz PR110M to ważny rozdział gdańskiej komunikacji. Rozdział, o którym warto i należy pamiętać, dlatego dołączy niebawem do gdańskiej floty pojazdów historycznych - mówi Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT.
Jak przypomina, po Gdańsku jeździło 122 takich autobusów, dostarczonych w latach 1978-1981. Na ulicach można było je spotkać do końca lat 80.
GAiT za autobus zapłacił 20 tys. zł. Pojazd co prawda posiada ważne badania techniczne do lutego 2020 r., ale - zanim na dobre dołączy do zabytkowego taboru - przeprowadzone zostaną prace renowacyjne, pojazd odzyska oryginalny schemat malowania. Prace prowadzone będą przez GAiT, ale w wykonanie historycznych oznaczeń taborowych i liniowych ma się też włączyć Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego. Dokładny koszt prac renowacyjnych zostanie określony dopiero po uszczegółowieniu zakresu prac.
Do gdańskiej floty historycznej autobus Jelcz ma dołączyć w przyszłym roku.
Zabytkowy Konstal na gdańskich torach. Film archiwalny
Przejazd zabytkowego parowozu przez Wrzeszcz. Film archiwalny
Opinie (171) ponad 10 zablokowanych
-
2019-11-17 15:22
Pr110 (2)
W Gdańsku jeździły Jelcze pr110?? Chyba w PKSie... Ja pamietam tylko M11.
Zakup "trochę" na siłę- 12 6
-
2019-11-17 15:35
PR 110 w Gdańsku jeździły . (1)
Zostały wyparte przez Ikarusy a następnie kupowano Jelcza M11 . Ikarus był jednak dłużej eksploatowany niż Jelcz M11 . Z tego co pamiętam Jelcz PR 110 nawet nie był jednocześnie eksploatowany z Jelczem M11 .
- 8 0
-
2019-11-17 16:22
Dziekuje
Za młody, widocznie, jestem i 110 nie pamietam :)
- 2 0
-
2019-11-17 16:08
Niech zrobią te autobusy co jeżdżą nacodzień
- 6 0
-
2019-11-17 13:17
(1)
Jelcze spod Wrocławia, bo " jelczańskie". Ikarus z Węgier. Tylko Danziger ma słabą flotę. Ale w Trójmieście jeżdżą głównie niby nasze solarisy. A tam na " Podkarpaciu " jest zacofanie i jedzą Vaz , gaz itp.
- 0 9
-
2019-11-17 15:08
jeszcze Sanok ma Autosan'a
- 3 0
-
2019-11-17 14:56
Trzeba kilku poprawek,by autobus doprowadzić do wyglądu gdańskiego z 1988 roku.Zmiany wymaga m in świetlik nad przednią szybą.
- 7 0
-
2019-11-17 14:25
oddajcie markowi krzykaczowi na zlom
edek juz jedzie
- 6 6
-
2019-11-17 14:23
Z gdanskim taborem nie jest tak zle,zobaczcie jakie trupy sa w uzyciu jeszcze gdzies na prowincji
- 5 6
-
2019-11-17 14:20
w gdańsku wszystko jest zabytkiem - chora sytuacja
- 3 12
-
2019-11-17 14:18
Cała komunikacja miejska w Gdańsku to zabytek
- 8 13
-
2019-11-17 12:19
Jest jakiś klucz dla tych zakupów? idea? cel? (3)
tak można dziesiątki innych ledwo zipiących złomów kupić z całej europy.
- 34 50
-
2019-11-17 12:23
(2)
Nie ma. Wyrzucajmy wszystko. Jakies zdjecia rodzinne, autobusy, wspomnienia, auta... Po co? Na smietnik.
- 13 8
-
2019-11-17 14:17
Po.co te nerwy. Tym wpisem chciałem poruszyć temat czy probujemy zrekonstuowac flotę pojazdów jakie były w Gdańsku. Czy kupujemy bo stare i warto. Czy jakiś inny plan. I tyle.
- 6 4
-
2019-11-17 13:45
bezmózgu nie przepuscisz zadnej okazji by sie głupotą chwalic
- 5 10
-
2019-11-17 12:29
A czy będzie zmieniona część nad szybą przednią na tablicę linii / kierunku na oryginalną? (1)
Oryginalna była pod mniej aerodynamicznym - bardziej ujemnym kątem.
- 7 0
-
2019-11-17 14:16
Zgadza się.
Oczywiście przednie felgi też były inne. Mam nadzieję, że zrobią replikę taką jak te autobusy rzeczywiście wyglądały w latach 80/90.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.