• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejowe wizje dla Trójmiasta: biurowiec, podziemia, centrum handlowe

Marzena Klimowicz-Sikorska
28 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Jednym z etapów modernizacji terenu Dworca Głównego jest przeniesienie ruchu pieszego na poziom -1. Ilustracja jest fotografią projektu opracowanego przez Epstein sp. z o.o. Jednym z etapów modernizacji terenu Dworca Głównego jest przeniesienie ruchu pieszego na poziom -1. Ilustracja jest fotografią projektu opracowanego przez Epstein sp. z o.o.

Biurowiec przy Dworcu Głównym nie będzie wysoki na 40 metrów. Konserwator zabytków zgodził się tylko na trzy, cztery kondygnacje, taka inwestycja nie opłaca się jednak PKP. Jak zmieni się teren wokół dworca i jakie inwestycje w Trójmieście planuje jeszcze spółka?



Pewne jest, że biurowiec, jeśli stanie, będzie mieć najwyżej cztery kondygnacje. Pewne jest, że biurowiec, jeśli stanie, będzie mieć najwyżej cztery kondygnacje.
W ubiegłym roku w Trójmieście i na Pomorzu PKP SA sprzedały nieruchomości za 29 mln zł, a w tym roku planują sprzedać kolejne za ok. 47 mln zł. Z kolei na same inwestycje dworcowe na lata 2014 - 2015 (w województwie pomorskim i kujawsko-pomorskim) ma przeznaczyć ok. 150 mln zł.

Najważniejszą z kolejowych inwestycji w Trójmieście ma być modernizacja dworca Gdańsk Główny oraz budowa przy nim biurowca. Ta ostatnia budzi jednak spore kontrowersje.

Przeczytaj więcej o biurowcu, który ma stanąć miedzy dworcem a Błędnikiem.

- Biuro konserwatora zabytków z dużą rezerwą odnosi się do naszego pomysłu dotyczącego budowy biurowca między dworcem kolejowym i wiaduktem Błędnik - przyznaje Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości PKP SA. - Wiemy już, że budynek nie będzie tak wysoki, jak planowaliśmy na początku, bo konserwator zgodził się, by miał on trzy, góra cztery kondygnacje - dodaje dyrektor.

Kolejarze twierdzą, że w takiej sytuacji inwestycja nie spina się finansowo, więc jej realizacja zostaje odłożona.

Czy podoba ci się projekt zagospodarowania terenu w rejonie Dworca Głównego w Gdańsku?

Piesi pod ziemię

Z kolei modernizacja budynku dworca i terenu wokół niego ma pochłonąć ok. 50 mln zł. Pierwszy etap - wyburzenie antresoli - został zrealizowany w 2013 r. Drugi etap, który ma objąć przebudowę całego budynku oraz budowę łącznika między tunelem pod Podwalem Grodzkim i dworcem ma zakończyć się w 2016 r.

Warta 35 mln zł przebudowa ma objąć podziemną części placu przydworcowego, co w praktyce oznacza przeniesienie części ruchu z poziomu "zero" na poziom "-1". Nowe przestrzenie pod ziemią mają być wypełnione takimi obiektami jak sklepiki, punkty usługowe, kawiarnie.

Czy to dobry pomysł? Zastosowano go po drugiej stronie Podwala Grodzkiego, przed hotelem Scandic. Tam na poziomie "-1" faktycznie działają punkty handlowe, natomiast na poziomie ulicy pozostał pusty, betonowy plac.

Wielki węzeł komunikacyjny we Wrzeszczu

Kolejarze z PKP są też zaangażowani w budowę jednego z najważniejszych w Trójmieście węzłów przesiadkowych, który miałby się znaleźć przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu. Miałby być punktem zbornym komunikacji miejskiej, podmiejskiej oraz dalekobieżnej dla połączeń z lotniskiem.komunikacji miejskiej, podmiejskiej oraz dalekobieżnej.

- Przedstawiliśmy władzom miasta Gdańska dwa warianty zagospodarowania tego terenu. W najbliższym miesiącu chcemy wybrać ostateczny wariant - dodaje Jarosław Bator.

W Gdyni Międzytorze

Z kolei w Gdyni trwają poszukiwania inwestora, który pomógłby PKP w zagospodarowania Międzytorza.

- To teren o gigantycznym potencjale komercyjnym. Jak na razie jesteśmy na etapie szukania inwestora. My wnosimy aportem do spółki grunty, a inwestor miałby poprowadzić realizację inwestycji i zapewnić na nią środki, a później odkupiłby nasze udziały - tłumaczy Jarosław Bator.

Ten teren liczy 14 hektarów, które kolej chce przeznaczyć na budowę centrum handlowego, a także lokali mieszkalnych i biurowych. Pieniądze na inwestycję są pozyskiwane ze sprzedaży innych należących do PKP nieruchomości.

- Sprzedaż nieruchomości idzie nam dobrze. Jeśli jednak chodzi o zabytkowe obiekty, to sprawa jest bardziej skomplikowana. O dworcu w Oliwie początkowo myśleliśmy jako o hotelu, jednak później pojawił się pomysł na utworzenie w tym miejscu przychodni. Ostateczna decyzja w tej sprawie wciąż nie zapadła - przyznaje menadżer PKP.

Czytaj także: Dworzec w Oliwie jest na sprzedaż

  • Projekt przebudowy Dworca Głównego w Gdańsku.
  • Projekt przebudowy Dworca Głównego w Gdańsku.
  • Projekt przebudowy Dworca Głównego w Gdańsku.


PKP wystawiło na sprzedaż też kolejne nieruchomości. Jedną z nich jest działka wraz z budynkami leżąca przy ul. Toruńskiej 16 zobacz na mapie Gdańska, kolejna to niezagospodarowana działka przy ul. Braci Lewoniewskich zobacz na mapie Gdańska. W najbliższym czasie wystawione na sprzedaż zostaną też działki przy ul. Uczniowskiej 48 i 50 zobacz na mapie Gdańska i przy ul. Nowej Dmowskiego.

Zobacz jakie jeszcze inwestycje planuje w Trójmieście PKP SA.

Opinie (128) 2 zablokowane

  • Idąc tokiem myślenia konserwatora to w Londynie dziś dominowałaby parterowa zabudowa (6)

    bo przecież nie można z żadnego miejsca zasłonić "unikalnego" widoku na Tower of London...

    • 19 19

    • No tak,ale akurat Londyn jest mocno eklektyczny i mocno zaludniony...

      • 9 3

    • City to City a Beaker STR to co innego.

      • 3 4

    • Porównywanie Londynu i Gdańska jest smieszne. (3)

      • 7 5

      • Dlaczego?

        • 3 1

      • Pewnie, że śmieszne

        Gdzie takiemu Londynowi do naszego Gdańska?

        • 6 2

      • Porównywanie to może przesada...Ale z dobrych wzorców trzeba czerpać,np.z doskonale działającej komunikacji miejskiej.

        • 5 1

  • biurowiec?

    hahaha.to niepoważne

    • 14 4

  • Głupki z PKP - po co wam biurowiec? (3)

    Dla waszych nieudolnych urzędników?
    Dla tych, którzy nic nie potrafią?
    Pałaców wam się zachciewa a tym czasem wszystko leży.
    Do Warszawy nie pojedziemy szybciej niż 5 godzin jeszcze przez co najmniej kolejne 5-8 lat.
    Na Hel będziemy jeździć wciąż autobusami.
    Z Gdyni do Kościerzyny będziemy się po kilka razy przesiadać z pociągu na autobus.
    Pociągi to obraz nędzy i rozpaczy.
    A wy głupki z PKP biurowce sobie chcecie stawiać?
    Stacja Gdańsk Wrzeszcz rozkopana i nic się nie dzieje.
    Żenada.

    • 26 11

    • Jak to - co po biurowiec... (2)

      POD WYNAJEM. A wynajem to kasa. Im wyższy tym więcej kasy...

      • 9 4

      • Aha - zapomniałem - teraz PKP bankomaty rządzą

        Co sprzedać.
        Co wydzierżawić.
        Nic więcej.

        • 5 4

      • Czlowieku, jaki wynajem ???

        Oni maja podstawowe problemy z organizacja transportu w regionie oraz
        z wprowadzeniem systemu prostej, dynamicznej sprzedazy biletow, a Ty oczekujesz od nich takich przedsiewziec jak wynajem lokali.

        Moze szybciej z torbami pojda, jak na nim straca

        • 8 1

  • A gdzie jest parking? (1)

    Władze miasta i projektanci mają uczulenie na parkingi. Przy każdym szanującym się dworcu kolejowym niezbędny jest parking. Wszystkie powierzchnie w Centrum sukcesywnie pozbawiane są parkingów a piętrowych i podziemnych się nie buduje.

    • 25 6

    • z tego co czytałam wczoraj na stronie Dziennika Bałtyckiego to PKP chce tą kwestie zrzucić na jakąś firmę, moim zdaniem też bardzo poważną kwestią jest zagospodarowanie wreszcie starej przychodni kolejowej która od nastu lat robi za wielki baner reklamowy

      • 4 1

  • To jakieś żarty "Ruch pieszy na poziom -1"

    Zobaczcie jak to wygląda np. w W-wie Centralnej albo Zachodniej. Koszmar.
    Niekończące się duszne i zasyfione tunele.
    Ludzie na powierzchnię.

    • 53 1

  • Biurowiec to mają na Dyrekcyjnej

    • 17 1

  • A to szklane coś tam

    to po co? Żaby było brzydziej?

    • 10 6

  • Gdańsk od końca wojny jest nieustannie niszczony!

    Ludzie pod ziemią. Zabytki są podpalane albo burzone. Blokowiska obok średniowiecznych budowli. Nie wiem jak tam można żyć nie mając depresji.

    • 41 3

  • centrum (1)

    O basen w centrum proszę!

    • 9 3

    • w hiltonie jest

      • 3 0

  • A może PKP wraz z UM przenieść na poziom -1 ?

    • 27 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane