• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejowe wizje dla Trójmiasta: biurowiec, podziemia, centrum handlowe

Marzena Klimowicz-Sikorska
28 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Jednym z etapów modernizacji terenu Dworca Głównego jest przeniesienie ruchu pieszego na poziom -1. Ilustracja jest fotografią projektu opracowanego przez Epstein sp. z o.o. Jednym z etapów modernizacji terenu Dworca Głównego jest przeniesienie ruchu pieszego na poziom -1. Ilustracja jest fotografią projektu opracowanego przez Epstein sp. z o.o.

Biurowiec przy Dworcu Głównym nie będzie wysoki na 40 metrów. Konserwator zabytków zgodził się tylko na trzy, cztery kondygnacje, taka inwestycja nie opłaca się jednak PKP. Jak zmieni się teren wokół dworca i jakie inwestycje w Trójmieście planuje jeszcze spółka?



Pewne jest, że biurowiec, jeśli stanie, będzie mieć najwyżej cztery kondygnacje. Pewne jest, że biurowiec, jeśli stanie, będzie mieć najwyżej cztery kondygnacje.
W ubiegłym roku w Trójmieście i na Pomorzu PKP SA sprzedały nieruchomości za 29 mln zł, a w tym roku planują sprzedać kolejne za ok. 47 mln zł. Z kolei na same inwestycje dworcowe na lata 2014 - 2015 (w województwie pomorskim i kujawsko-pomorskim) ma przeznaczyć ok. 150 mln zł.

Najważniejszą z kolejowych inwestycji w Trójmieście ma być modernizacja dworca Gdańsk Główny oraz budowa przy nim biurowca. Ta ostatnia budzi jednak spore kontrowersje.

Przeczytaj więcej o biurowcu, który ma stanąć miedzy dworcem a Błędnikiem.

- Biuro konserwatora zabytków z dużą rezerwą odnosi się do naszego pomysłu dotyczącego budowy biurowca między dworcem kolejowym i wiaduktem Błędnik - przyznaje Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości PKP SA. - Wiemy już, że budynek nie będzie tak wysoki, jak planowaliśmy na początku, bo konserwator zgodził się, by miał on trzy, góra cztery kondygnacje - dodaje dyrektor.

Kolejarze twierdzą, że w takiej sytuacji inwestycja nie spina się finansowo, więc jej realizacja zostaje odłożona.

Czy podoba ci się projekt zagospodarowania terenu w rejonie Dworca Głównego w Gdańsku?

Piesi pod ziemię

Z kolei modernizacja budynku dworca i terenu wokół niego ma pochłonąć ok. 50 mln zł. Pierwszy etap - wyburzenie antresoli - został zrealizowany w 2013 r. Drugi etap, który ma objąć przebudowę całego budynku oraz budowę łącznika między tunelem pod Podwalem Grodzkim i dworcem ma zakończyć się w 2016 r.

Warta 35 mln zł przebudowa ma objąć podziemną części placu przydworcowego, co w praktyce oznacza przeniesienie części ruchu z poziomu "zero" na poziom "-1". Nowe przestrzenie pod ziemią mają być wypełnione takimi obiektami jak sklepiki, punkty usługowe, kawiarnie.

Czy to dobry pomysł? Zastosowano go po drugiej stronie Podwala Grodzkiego, przed hotelem Scandic. Tam na poziomie "-1" faktycznie działają punkty handlowe, natomiast na poziomie ulicy pozostał pusty, betonowy plac.

Wielki węzeł komunikacyjny we Wrzeszczu

Kolejarze z PKP są też zaangażowani w budowę jednego z najważniejszych w Trójmieście węzłów przesiadkowych, który miałby się znaleźć przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu. Miałby być punktem zbornym komunikacji miejskiej, podmiejskiej oraz dalekobieżnej dla połączeń z lotniskiem.komunikacji miejskiej, podmiejskiej oraz dalekobieżnej.

- Przedstawiliśmy władzom miasta Gdańska dwa warianty zagospodarowania tego terenu. W najbliższym miesiącu chcemy wybrać ostateczny wariant - dodaje Jarosław Bator.

W Gdyni Międzytorze

Z kolei w Gdyni trwają poszukiwania inwestora, który pomógłby PKP w zagospodarowania Międzytorza.

- To teren o gigantycznym potencjale komercyjnym. Jak na razie jesteśmy na etapie szukania inwestora. My wnosimy aportem do spółki grunty, a inwestor miałby poprowadzić realizację inwestycji i zapewnić na nią środki, a później odkupiłby nasze udziały - tłumaczy Jarosław Bator.

Ten teren liczy 14 hektarów, które kolej chce przeznaczyć na budowę centrum handlowego, a także lokali mieszkalnych i biurowych. Pieniądze na inwestycję są pozyskiwane ze sprzedaży innych należących do PKP nieruchomości.

- Sprzedaż nieruchomości idzie nam dobrze. Jeśli jednak chodzi o zabytkowe obiekty, to sprawa jest bardziej skomplikowana. O dworcu w Oliwie początkowo myśleliśmy jako o hotelu, jednak później pojawił się pomysł na utworzenie w tym miejscu przychodni. Ostateczna decyzja w tej sprawie wciąż nie zapadła - przyznaje menadżer PKP.

Czytaj także: Dworzec w Oliwie jest na sprzedaż

  • Projekt przebudowy Dworca Głównego w Gdańsku.
  • Projekt przebudowy Dworca Głównego w Gdańsku.
  • Projekt przebudowy Dworca Głównego w Gdańsku.


PKP wystawiło na sprzedaż też kolejne nieruchomości. Jedną z nich jest działka wraz z budynkami leżąca przy ul. Toruńskiej 16 zobacz na mapie Gdańska, kolejna to niezagospodarowana działka przy ul. Braci Lewoniewskich zobacz na mapie Gdańska. W najbliższym czasie wystawione na sprzedaż zostaną też działki przy ul. Uczniowskiej 48 i 50 zobacz na mapie Gdańska i przy ul. Nowej Dmowskiego.

Zobacz jakie jeszcze inwestycje planuje w Trójmieście PKP SA.

Opinie (128) 2 zablokowane

  • Opis grafiki: " Ilustracja jest fotografią projektu opracowanego przez Epstein sp. z o.o."...

    To ilustracja jest fotografią? Czy jak mam to rozumieć?

    • 9 1

  • Kolejne Centrum Handlowe w Gdyni?

    Ciekawe, kto w nim będzie robił zakupy? W Rivierze sklepy nie maja obrotów, klientów w tygodniu prawie nie ma:)

    • 10 3

  • chyba ich pogielo z tym poziomem -1 przed dworcem glownym!

    kolejne city forum?? powstrzymac ich poki czas! co na to konserwator zabytkow? nie wierze, ze ktos wpadl na taki pomysl...

    • 28 1

  • (1)

    pierwsze i najważniejsze - samochody do tunelu,
    mieszkańców na powierzchnię
    wtedy deptaki , skwerki , kawiarnie to będzie przyjemność
    ale wystarczy zobaczyć jak to się tworzy na zachodzie

    • 31 2

    • tak

      I kto tam bedzie deptal po tych deptakach, kiedy w Polsce 3/4 roku zimno i deszcz ....

      • 1 6

  • Co to za dziura w ziemi przed dworcem? (1)

    Dlaczego ktoś uparcie mnoży niewypał z City Forum? To samo ma być w Forum Radunia, a teraz jeszcze tu. Litości.

    • 36 1

    • Bo ktos wpadl na pomysl ,ze musi byc ten sam syf stylistyczny co w W-awie.

      • 12 1

  • WIZJĘ MAM WIZJĘ

    Kolejne wizje. Wizje mają to do siebie, że po otrzeźwieniu przechodzą. Miejmy nadzieję, że panowie Decydenci również wytrzeźwieją i im przejdzie.

    • 14 2

  • Dramat

    Projektanci obowiązkowo w delegację np. do niemieckiej Bremy. Miasto troszkę większe od Gdańska. Proszę się szczegółowo zapoznać z filozofią ruchu pieszego (samochodowego zresztą też, tj. jego brakiem) przed głównym dworcem kolejowym. Ogromny plac, zieleń, pętla tramwajowa i autobusowa, całkowicie swobodny ruch pieszy.

    • 35 1

  • a moze lepiej nowe drogi ???

    jak w tytule same dziury a tu masz wizje buhahahahahha dajcie kase na drogi

    • 3 10

  • Masakra-nie robcie tam dworca centralnego jak w Warszawie.

    Wszedzie lapy swoje wloza..malo macie wizjonerzy potencjalu do wykorzystania w tym miescie?Musicie zawsze zmieniac historyczna zabudowe?Dlaczego w Paryzu na to nie wpadna i nie zrobia galerii handlowej pod wieza Eiffla? Dla szmalu okazuje sie mozna przebudowac i zniszczyc wszystko.Wiadomo gdzie najwiecej ludzi?-przy dworcu-no to zrobimy tam manhattan 2.

    • 25 1

  • mam pytania (4)

    Jak dowieźć do dworca osobę starszą z bagażami lub matkę z dziećmi?
    Jak odebrać z dworca osobę starszą, lub matkę z dziećmi i bagażami?
    Gdzie są windy dla niepełnosprawnych i osób starszych?
    Gdzie jest podjazd do dworca dla taksówek i samochodów osobowych?
    Widać, że ten projekt opracował jakiś młodzieniec protegowany i do tego bez wyobraźni.

    • 31 3

    • a ojciec z dziecmi nie moze byc? (1)

      • 4 0

      • Nie, nie może. Dobrze, że napisał "dziećmi", a nie "maluszkami".

        • 4 0

    • Odpowiadam (1)

      Podjazd do dworca jest przed dworcem. Dziękuję.

      • 2 1

      • Zamiast podjazdu do wejścia głównego dworca dla pasażerów PKP z taksówek i samochodów osobowych jest pomost nad poziomem -1 oraz są zejścia na ten poziom.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane