• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejowe wizje dla Trójmiasta: biurowiec, podziemia, centrum handlowe

Marzena Klimowicz-Sikorska
28 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Jednym z etapów modernizacji terenu Dworca Głównego jest przeniesienie ruchu pieszego na poziom -1. Ilustracja jest fotografią projektu opracowanego przez Epstein sp. z o.o. Jednym z etapów modernizacji terenu Dworca Głównego jest przeniesienie ruchu pieszego na poziom -1. Ilustracja jest fotografią projektu opracowanego przez Epstein sp. z o.o.

Biurowiec przy Dworcu Głównym nie będzie wysoki na 40 metrów. Konserwator zabytków zgodził się tylko na trzy, cztery kondygnacje, taka inwestycja nie opłaca się jednak PKP. Jak zmieni się teren wokół dworca i jakie inwestycje w Trójmieście planuje jeszcze spółka?



Pewne jest, że biurowiec, jeśli stanie, będzie mieć najwyżej cztery kondygnacje. Pewne jest, że biurowiec, jeśli stanie, będzie mieć najwyżej cztery kondygnacje.
W ubiegłym roku w Trójmieście i na Pomorzu PKP SA sprzedały nieruchomości za 29 mln zł, a w tym roku planują sprzedać kolejne za ok. 47 mln zł. Z kolei na same inwestycje dworcowe na lata 2014 - 2015 (w województwie pomorskim i kujawsko-pomorskim) ma przeznaczyć ok. 150 mln zł.

Najważniejszą z kolejowych inwestycji w Trójmieście ma być modernizacja dworca Gdańsk Główny oraz budowa przy nim biurowca. Ta ostatnia budzi jednak spore kontrowersje.

Przeczytaj więcej o biurowcu, który ma stanąć miedzy dworcem a Błędnikiem.

- Biuro konserwatora zabytków z dużą rezerwą odnosi się do naszego pomysłu dotyczącego budowy biurowca między dworcem kolejowym i wiaduktem Błędnik - przyznaje Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości PKP SA. - Wiemy już, że budynek nie będzie tak wysoki, jak planowaliśmy na początku, bo konserwator zgodził się, by miał on trzy, góra cztery kondygnacje - dodaje dyrektor.

Kolejarze twierdzą, że w takiej sytuacji inwestycja nie spina się finansowo, więc jej realizacja zostaje odłożona.

Czy podoba ci się projekt zagospodarowania terenu w rejonie Dworca Głównego w Gdańsku?

Piesi pod ziemię

Z kolei modernizacja budynku dworca i terenu wokół niego ma pochłonąć ok. 50 mln zł. Pierwszy etap - wyburzenie antresoli - został zrealizowany w 2013 r. Drugi etap, który ma objąć przebudowę całego budynku oraz budowę łącznika między tunelem pod Podwalem Grodzkim i dworcem ma zakończyć się w 2016 r.

Warta 35 mln zł przebudowa ma objąć podziemną części placu przydworcowego, co w praktyce oznacza przeniesienie części ruchu z poziomu "zero" na poziom "-1". Nowe przestrzenie pod ziemią mają być wypełnione takimi obiektami jak sklepiki, punkty usługowe, kawiarnie.

Czy to dobry pomysł? Zastosowano go po drugiej stronie Podwala Grodzkiego, przed hotelem Scandic. Tam na poziomie "-1" faktycznie działają punkty handlowe, natomiast na poziomie ulicy pozostał pusty, betonowy plac.

Wielki węzeł komunikacyjny we Wrzeszczu

Kolejarze z PKP są też zaangażowani w budowę jednego z najważniejszych w Trójmieście węzłów przesiadkowych, który miałby się znaleźć przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu. Miałby być punktem zbornym komunikacji miejskiej, podmiejskiej oraz dalekobieżnej dla połączeń z lotniskiem.komunikacji miejskiej, podmiejskiej oraz dalekobieżnej.

- Przedstawiliśmy władzom miasta Gdańska dwa warianty zagospodarowania tego terenu. W najbliższym miesiącu chcemy wybrać ostateczny wariant - dodaje Jarosław Bator.

W Gdyni Międzytorze

Z kolei w Gdyni trwają poszukiwania inwestora, który pomógłby PKP w zagospodarowania Międzytorza.

- To teren o gigantycznym potencjale komercyjnym. Jak na razie jesteśmy na etapie szukania inwestora. My wnosimy aportem do spółki grunty, a inwestor miałby poprowadzić realizację inwestycji i zapewnić na nią środki, a później odkupiłby nasze udziały - tłumaczy Jarosław Bator.

Ten teren liczy 14 hektarów, które kolej chce przeznaczyć na budowę centrum handlowego, a także lokali mieszkalnych i biurowych. Pieniądze na inwestycję są pozyskiwane ze sprzedaży innych należących do PKP nieruchomości.

- Sprzedaż nieruchomości idzie nam dobrze. Jeśli jednak chodzi o zabytkowe obiekty, to sprawa jest bardziej skomplikowana. O dworcu w Oliwie początkowo myśleliśmy jako o hotelu, jednak później pojawił się pomysł na utworzenie w tym miejscu przychodni. Ostateczna decyzja w tej sprawie wciąż nie zapadła - przyznaje menadżer PKP.

Czytaj także: Dworzec w Oliwie jest na sprzedaż

  • Projekt przebudowy Dworca Głównego w Gdańsku.
  • Projekt przebudowy Dworca Głównego w Gdańsku.
  • Projekt przebudowy Dworca Głównego w Gdańsku.


PKP wystawiło na sprzedaż też kolejne nieruchomości. Jedną z nich jest działka wraz z budynkami leżąca przy ul. Toruńskiej 16 zobacz na mapie Gdańska, kolejna to niezagospodarowana działka przy ul. Braci Lewoniewskich zobacz na mapie Gdańska. W najbliższym czasie wystawione na sprzedaż zostaną też działki przy ul. Uczniowskiej 48 i 50 zobacz na mapie Gdańska i przy ul. Nowej Dmowskiego.

Zobacz jakie jeszcze inwestycje planuje w Trójmieście PKP SA.

Opinie (128) 2 zablokowane

  • DACHY SPADZISTE.....

    A gdzie rekonstrukcja spadzistych dachów gmachu dworca, wypalone
    równo 69 lat temu ?

    • 15 0

  • mam pytanie do PKP ...................... (2)

    kiedy dworzec PKP bedzie przyjazny pasażerom ????
    bedzie tam bar (nie fast food ) , kawiarenka (nie automat z kawa ) , poczekalnia dla dla pasażerów (nie tylko krzeselka w holu ) ,przechowalnia bagazu ...... ,kiedy skonczycie z nastawieniem na handel i uslugi , a wrócicie do tego czym macie sie zajmować z DEFINICJI - PASAŻERAMI .

    • 23 1

    • Czego oczekujesz od zgraii niekompetentnych dyrektorow ,inzynierow,planistow ,logistykow i kierownikow?

      Oni okopali sie na swoich stolkach z miesieczna gaza rowna 3m srednim krajowym.Ile walczyli mieszkancy o zmiane wizerunku dworca we wrzeszczu i co...? I wlecze sie. a te dwadziescia miliardow oddane z powrotem do budzetu UNI pieniadze ZMARNOTRAWIONE-BO NIE WYKORZYSTANE...Z g.owna bata nie ukrecisz nie bedzie polskiego TGV..podroz do Warszawy z trojmiasta nieznacznie sie przyspieszy...Jak za taka kase..to tych z ministerstwa i tych nizej z logistyki PKP powinni kiedys porzadnie rozliczyc..Za zmarnowane szanse DLA POLSKI.

      • 7 1

    • dokladnie!

      Najpierw niech kochane PKP unowoczesni to co ma- oferte dla podroznych a nie developerka. Gdzie SCHODY RUCHOME na perony!! Takie wyposazenie to ma obowiazkowo kazde centrum handlowe a tam gdzie ludzie przemieszczaja sie z bagazem- XIX wiek...

      • 3 0

  • :D

    Fajnie....ale może niech PKP najpierw podniesie peron nr 1 i 2 do standardów europejskich jaki i polskich oraz zamontuje windy na perony, a jak nie windy to może taśmy które ułatwią wejście i zejście z/i na perony dalekobieżne w Gdańsku Głównym :)

    • 5 1

  • idzie nowe

    Masakra szklany biurowiec zasłaniający piękny dworzec lub Ateneum na 3 Maja, które tak pięknie wyremontowało swoją nową siedzibę.
    Władze Ateneum jeżeli macie jakąś siłę i Ty Konserwatorze zabytków nie pozwólcie na takie oszpecenie miasta.
    Mamy Wrzeszcz, Oliwę i tam powstają szklane domy zwane biurowcami w których część pracowników może lub musi rozwijać swoją zawodową karierę przez 12 - 13 godzin na dobę, może to wystarczy?
    Niech chociaż Gdańsk zostanie Gdańskiem!
    Żeromski i tak się w grobie przewraca, nie o takie "Przedwiośnie" jemu chodziło. Czy PKP SA to już PKP Bank Państwowy? MOże i tak, skoro aż tylu tam młodych, zdolnych i pełnych pasji bankowców, którzy chcą wprowadzić nowe?
    Ewolucja następuje i tak być musi, ponieważ dalszy rozwój jest konieczny, podziemie może to i dobry pomysł ale szklany biurowiec - ja mówię stanowcze nie!

    • 16 2

  • Horror wizje dla Trojmiasta!

    Brrrr......Straszne wizje! Okropienstwo! Czy juz naprawde nie ma w Gdansku rodzimych Projektantow potrafiacych zaprojektowac przebudowe naszego Dworca Glownego nie zaklocajac jego obecnego wizerunku. Konserwator zabytkow nie powinien w zadnym wypadku zgodzic sie na tak iprojekt a juz napewno nie na budowe biurowca o tak nowoczesnej bryle. Tak jest np. w Niemczech (Bremen, Lübeck, Berlin) , UK (Londyn) czy w Paryzu. Nikczemne jest niszczenie z uporem maniaka historycznego, zabytkowego wizerunku Gdanska!

    • 13 5

  • Moż enajpierw niech zrobią porządek w tunelu, bo te gacie i cyckonosze splendoru nie przynoszą (1)

    a potem plany-s****y o biurowcach.

    • 18 2

    • uwaga zabytek!!!

      Gacie w tunelu objęte są ochroną konserwatorską!

      • 4 1

  • Znowu wizje pod developerów i innych przygarniaczy cudzych pieniędzy

    Wizje to miał nadburmistrz Winter, ustalając ład komunikacyjny oraz wykonując kanalizację i zaopatrzenie w wodę. Wizjami włodarzy tego miasta były też sprawy związane z edukacją i wychowaniem, z ułatwieniami dotyczącymi sportu, zabawy i wypoczynku czyli powszechnie zwanym relaksem. Budowano parki a nie je likwidowano czy zaniedbywano.

    TO BYŁY WIZJE!!!

    • 13 0

  • Brawo konserwator (1)

    Brawo p. konserwatorze,to miejsce trzeba chronic . jestem za tym aby lagodnie przechodzic z formy "starego"budownictwa do nowoczesnosci. wciskanie wysokosciowcow na tereny takie jak te przy dworcu czy na tereny przy Starowce,to tzw. wrzod na du....e Na wysokie budynki jest wystarczajaco miejsca na Nowym Miescie czy Przymorzu. Wystarczy nam juz tycz wrzodow np. Prorem Mercury czy paskuda Zieleniak

    • 4 3

    • Starówka to jest w Warszawie. W Gdańsku mamy Główne Miasto i Stare Miasto.

      • 1 1

  • opinia

    oczywiście wszystko będzie gotowe na jewro
    i trzy razy tansze

    • 4 1

  • PKP

    A jeżeli im się nie uda sprzedać swoich nieruchomości i będą stawiać biurowce to za co kupią Pendolino,do którego tak się przymierzają

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane