• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejowe wizje dla Trójmiasta: biurowiec, podziemia, centrum handlowe

Marzena Klimowicz-Sikorska
28 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Jednym z etapów modernizacji terenu Dworca Głównego jest przeniesienie ruchu pieszego na poziom -1. Ilustracja jest fotografią projektu opracowanego przez Epstein sp. z o.o. Jednym z etapów modernizacji terenu Dworca Głównego jest przeniesienie ruchu pieszego na poziom -1. Ilustracja jest fotografią projektu opracowanego przez Epstein sp. z o.o.

Biurowiec przy Dworcu Głównym nie będzie wysoki na 40 metrów. Konserwator zabytków zgodził się tylko na trzy, cztery kondygnacje, taka inwestycja nie opłaca się jednak PKP. Jak zmieni się teren wokół dworca i jakie inwestycje w Trójmieście planuje jeszcze spółka?



Pewne jest, że biurowiec, jeśli stanie, będzie mieć najwyżej cztery kondygnacje. Pewne jest, że biurowiec, jeśli stanie, będzie mieć najwyżej cztery kondygnacje.
W ubiegłym roku w Trójmieście i na Pomorzu PKP SA sprzedały nieruchomości za 29 mln zł, a w tym roku planują sprzedać kolejne za ok. 47 mln zł. Z kolei na same inwestycje dworcowe na lata 2014 - 2015 (w województwie pomorskim i kujawsko-pomorskim) ma przeznaczyć ok. 150 mln zł.

Najważniejszą z kolejowych inwestycji w Trójmieście ma być modernizacja dworca Gdańsk Główny oraz budowa przy nim biurowca. Ta ostatnia budzi jednak spore kontrowersje.

Przeczytaj więcej o biurowcu, który ma stanąć miedzy dworcem a Błędnikiem.

- Biuro konserwatora zabytków z dużą rezerwą odnosi się do naszego pomysłu dotyczącego budowy biurowca między dworcem kolejowym i wiaduktem Błędnik - przyznaje Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości PKP SA. - Wiemy już, że budynek nie będzie tak wysoki, jak planowaliśmy na początku, bo konserwator zgodził się, by miał on trzy, góra cztery kondygnacje - dodaje dyrektor.

Kolejarze twierdzą, że w takiej sytuacji inwestycja nie spina się finansowo, więc jej realizacja zostaje odłożona.

Czy podoba ci się projekt zagospodarowania terenu w rejonie Dworca Głównego w Gdańsku?

Piesi pod ziemię

Z kolei modernizacja budynku dworca i terenu wokół niego ma pochłonąć ok. 50 mln zł. Pierwszy etap - wyburzenie antresoli - został zrealizowany w 2013 r. Drugi etap, który ma objąć przebudowę całego budynku oraz budowę łącznika między tunelem pod Podwalem Grodzkim i dworcem ma zakończyć się w 2016 r.

Warta 35 mln zł przebudowa ma objąć podziemną części placu przydworcowego, co w praktyce oznacza przeniesienie części ruchu z poziomu "zero" na poziom "-1". Nowe przestrzenie pod ziemią mają być wypełnione takimi obiektami jak sklepiki, punkty usługowe, kawiarnie.

Czy to dobry pomysł? Zastosowano go po drugiej stronie Podwala Grodzkiego, przed hotelem Scandic. Tam na poziomie "-1" faktycznie działają punkty handlowe, natomiast na poziomie ulicy pozostał pusty, betonowy plac.

Wielki węzeł komunikacyjny we Wrzeszczu

Kolejarze z PKP są też zaangażowani w budowę jednego z najważniejszych w Trójmieście węzłów przesiadkowych, który miałby się znaleźć przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu. Miałby być punktem zbornym komunikacji miejskiej, podmiejskiej oraz dalekobieżnej dla połączeń z lotniskiem.komunikacji miejskiej, podmiejskiej oraz dalekobieżnej.

- Przedstawiliśmy władzom miasta Gdańska dwa warianty zagospodarowania tego terenu. W najbliższym miesiącu chcemy wybrać ostateczny wariant - dodaje Jarosław Bator.

W Gdyni Międzytorze

Z kolei w Gdyni trwają poszukiwania inwestora, który pomógłby PKP w zagospodarowania Międzytorza.

- To teren o gigantycznym potencjale komercyjnym. Jak na razie jesteśmy na etapie szukania inwestora. My wnosimy aportem do spółki grunty, a inwestor miałby poprowadzić realizację inwestycji i zapewnić na nią środki, a później odkupiłby nasze udziały - tłumaczy Jarosław Bator.

Ten teren liczy 14 hektarów, które kolej chce przeznaczyć na budowę centrum handlowego, a także lokali mieszkalnych i biurowych. Pieniądze na inwestycję są pozyskiwane ze sprzedaży innych należących do PKP nieruchomości.

- Sprzedaż nieruchomości idzie nam dobrze. Jeśli jednak chodzi o zabytkowe obiekty, to sprawa jest bardziej skomplikowana. O dworcu w Oliwie początkowo myśleliśmy jako o hotelu, jednak później pojawił się pomysł na utworzenie w tym miejscu przychodni. Ostateczna decyzja w tej sprawie wciąż nie zapadła - przyznaje menadżer PKP.

Czytaj także: Dworzec w Oliwie jest na sprzedaż

  • Projekt przebudowy Dworca Głównego w Gdańsku.
  • Projekt przebudowy Dworca Głównego w Gdańsku.
  • Projekt przebudowy Dworca Głównego w Gdańsku.


PKP wystawiło na sprzedaż też kolejne nieruchomości. Jedną z nich jest działka wraz z budynkami leżąca przy ul. Toruńskiej 16 zobacz na mapie Gdańska, kolejna to niezagospodarowana działka przy ul. Braci Lewoniewskich zobacz na mapie Gdańska. W najbliższym czasie wystawione na sprzedaż zostaną też działki przy ul. Uczniowskiej 48 i 50 zobacz na mapie Gdańska i przy ul. Nowej Dmowskiego.

Zobacz jakie jeszcze inwestycje planuje w Trójmieście PKP SA.

Opinie (128) 2 zablokowane

  • ŚMIESZNE

    "ten teren liczy 14 hektarów, które kolej chce przeznaczyć na budowę centrum handlowego, a także lokali mieszkalnych i biurowych"
    ale kto chce mieszkać między torami ?!

    • 5 1

  • Wizje?

    Takie wizje ma ktoś naćpany.Oszpecili całe stare miasto.Niepasujące budowle do zabytków,okolica dworca centralnego nie do zaakceptowania.Myślę że za te koszmarki czas rozliczeń nadejdzie.Te wizję nawiedzonych architektów doprowadzają mnie do szału i kto na to wydał zgodę????

    • 3 1

  • jesteś niesprawiedliwy,
    widzę tam sporo zapracowanych kobiet oczekujących klientów

    • 3 1

  • mije trzy grosze

    Czy PKP pamięta jeszcze ze ich głownym zadaniem jest wozenie osób i towarów, czy w amoku biznesowym juz o tym zapomnieli

    • 6 2

  • Ile ci cholerni konserwatorzy zabytków napsuli już krwi różnym inwestorom i miastom, aby pokazać swoją moc.

    Zgadzam się na rozsądną ochronę, ale nie na przesadę. W każdym razie nie na: niech Wyspa Spichrzów lepiej zostanie ruiną po wsze czasy, aniżeli posłuży ludziom, bo ja stawiam takie warunki.

    • 3 3

  • Nic już nie uratuje tego miasta!

    Jeszcze trochę i ten Gdansk to już bedzie kogiel-mogiel architektoniczny, ni ładu ni składu. Wyspa spichrzów jest tego najlepszym przykładem, jeszcze z dworca głównego byle co zrobią bo im D..y swedza zeby Cos robic, nie ważne co byle by robic. Każdy na swojej działce buduje co chce bez planu przestrzennego(niby jest ale nic z niego nie wynika). Niech kolejarze podsmaruja to i wieżowiec koło dworca wybudują. Teraz sie konserwator budzi a zachwile wydaje zgodę na bloki na dolnym mieście. Zygac sie chce! Gdzie ład i porządek?!

    • 3 4

  • Wizje - chyba ktoś zapomniał, że jest to stare miasto historyczne.
    Nowe wizje mają miejsce w takich miastach jak Gdynia przed wojną,
    no ew. na nowych dzielnicach naszego miasta.

    • 3 3

  • (5)

    Pan prezydent gdańska paweł adamowicz jest pierwszym naszym prezydentem, który tak naprawdę rozpoczął modernizacje gdańskiej infrastruktury drogowej i rozpoczął modernizacje naszego miasta. Zaniedbania z poprzednich lat są gigantyczne! Nec temere nec timide - bez strachu lecz z rozwagą motto z herbu gdańska, rodzinnego miasta pana prezydenta idealnie pasuje do jego postępowania. Pan prezydent jest politykiem platformy obywatelskiej, to widać po jego słowach i czynach. Jaka uderzająca różnica z bandytyzmem ekonomicznym i nieodpowiedzialnością ekipy pis-u! Pan prezydent nie obawia podejmować decyzji kontrowersyjnych i to takich które nie zawsze podobają się opinii publicznej. Efekty jego pracy to m.In. Nowa słowackiego, trasa zielona ergo arenę, park reagana tunel pod martwą wisłą, obwodnica pd, rozpudowa portu lotniczego im. Lecha wałęsy i terminal ii tegoż lotniska, kolej metropolitalna stadion na euro i euro w gdańsku, ul. Havla, nowa wałowa, tramwaj na orunię, trasa ak, terminal kontenerowy w porcie pn, trasa sucharskiego, czy najnowocześniejsza flota tramwajowa i autobusowa w polsce! Działalność władz gdańska to kwestia odpowiedzialności za miasto ale i za kraj, za polskę i polaków i gdańszczanie, polacy tą odpowiedzialność doceniają.

    • 2 4

    • przez tyle lat urzedowania - bez łaski z jego strony. podejrzewam ze gdyby Gdanskiem dowodzil prezydent wroclawia to mielibysmy te wszystkie "luksusy" juz wiele lat temu.

      • 3 0

    • sporo osiągnął - ale on był przeciwnikiem Kolei Metropolitalnej (3)

      nie wspomniałeś jakoś o ECS, Tristarze, Teatrze Szekspirowskim, dziwne muzea - w takie projekty wpuszczono tyle kasy, że nie wystarczyło na udrożnienie ruchu na Grunwaldzkiej - głównej przyczynie korków. Jedyne porządne prace w ciągu Gdynia-Sopot -Gdańsk zrobił Sopot.
      Stadion na euro - cóż jego użyteczność jest wątpliwa.
      Generalnie Adamowicz i jego ekipa bardzo się zasłużyli, ale to nie powód do jednostronnych laurek.

      • 2 0

      • (2)

        Jak udrożnić Grunwaldzką? Ja mam sposób - zmniejszyć liczbę samochodów z absurdalnych i niemożliwych do wchłonięcia 450/1000 mieszkańców do w miarę normalnych 250/1000 (czyli 1 samochód na 4 osoby).

        • 1 1

        • kładki, wiadukty, estakady, tunele - brakuje inżynierii (1)

          prymitywne, jednopłaszczyznowe skrzyżowania po prostu się nie sprawdzają - nie te czasy

          • 3 2

          • W tych czasach to tylko tunele dla aut

            reszta tylko do zastosowania poza miastami.

            • 1 0

  • Chcialbym znac opinie SPIOCHA co spi we wrzeszczu w tym brudzie i szkaradztwie

    Zwanym dworcem. Bo chyba nikt jak on wie co tu jest do zrobienia. Pozdrawiam gospodarzy z kawa w reku.

    • 2 1

  • NOWE LINIE KOLEJOWE (1)

    A może czas pomyśleć np. o linii kolejki biegnącej z Jasienia przez Zakoniczyn, i Kowale do Straszyna? Tam niedługo będzie jeden ciąg osiedli bez żadnego sensownego połączenia z Centrum. Na razie jest miejsce aby to wybudować i dodatkowo można wykorzystać budowaną stację PKM na Jasieniu.

    • 9 0

    • byly kiedys plany

      SKM-ki na Poludnie....

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane