• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejowy chaos

Kamila Kurzdym
15 grudnia 2004 (artykuł sprzed 19 lat) 
Nowy rozkład jazdy wprowadzony przez PKP 12 grudnia spowodował wiele zamieszania i nieporozumień. Podróżni, którzy zaopatrzyli się w nowe rozkłady wciąż są przestrzegani są, że dojdzie do kolejnych zmian. Dlaczego tak się dzieje, skoro nie ma jeszcze ustaleń odnośnie dofinasowania z budżetu państwa, które może zadecydować o konieczności likwidacji określonych pociągów?

- Co rok, w drugą niedzielę grudnia, we wszystkich krajach europejskich, wymagana jest zmiana w rozkładach jazdy - wyjaśnia Tomasz Iżycki, rzecznik prasowy Przewozów Regionalnych PKP.- Nie mieliśmy zbyt wielkiego wyboru. Zdaję sobie sprawę z zamieszania, jakie wywołały nowe ustalenia, ale po prostu musieliśmy się dostosować. Niedługo zaczynamy pracę nad nowym rozkładem.

9 grudnia w Urzędzie Marszałkowskim w Gdańsku otwarte zostały oferty spółek PKP: Przewozy Regionalne oraz Szybka Kolej Miejska na przewozy pasażerskie w przyszłym roku. Obie firmy liczą na dofinansowanie swoich usług. Jak informuje Małgorzata Pisarewicz z Biura Promocji i Informacji UM, budżet przewidziany na następny rok to ok. 36 mln zł, z czego 7 mln dla SKM, a 24,5 mln dla PKP.

- W tym roku otrzymaliśmy 22,5 mln zł dofinansowania z budżetu państwa. - mówi Tomasz Iżycki. - W marcu dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, że przewidywana dotacja na przyszły rok to ok 27 mln, a we wrześniu Urząd Marszałkowski zapowiedział zapotrzebowanie na 110 pociągów. Na pytania dotyczące pieniędzy koniecznych na uruchomienie takiej liczby nowych linii, milczenie było odpowiedzią. Doszło do tego, że teraz potrzebujemy 62 mln zł na utrzymanie wszystkich połączeń. Jeśli nasza propozycja zostanie odrzucona i PKP dostanie mniejsze dofinansowanie, będziemy musieli zlikwidować kolejne pociągi.

Problemy PKP widać na przykładzie likwidacji 14 pociągów na trasach: Malbork - Kwidzyn, Tczew - Chojnice, Słupsk - Szczecinek, natomiast 7 pociągów ma skrócone relacje, przede wszystkim na odcinkach Malbork - Elbląg, Kwidzyn - Grudziądz, Smętowo - Tczew.

Tymczasem takich zmartwień nie ma SKM. W tym roku dostała 7 mln dofinansowania i uruchomiła nowe trasy poza granicami Trójmiasta, na odcinkach Gdańsk - Smętowo, Gdańsk - Malbork. Na przyszły rok marszałek województwa przewiduje taką samą kwotę, chociaż SKM liczy na więcej.

- Jeśli marszałek nie zgodzi się na większe dotacje - mówi Paweł Wróblewski, rzecznik prasowy SKM - nie doprowadzi to do konieczności likwidacji określonych pociągów. 7,5 mln zł, których oczekujemy na przyszły rok, potrzeba przede wszystkim na sfinansowanie ulg dla studentów i osób starszych. Nie planujemy żadnych nowych połączeń poza Trójmiastem.

Podróżnym pozostaje uzbroić się w cierpliwość i czekać na decyzję Urzędu Marszałkowskiego. Miejmy tylko nadzieję, że nie dojdzie do kolejnych zmian w rozkładach powodujących niemałe zamieszania, lub - co gorsza - do likwidacji pociągów.


Głos WybrzeżaKamila Kurzdym

Opinie (74)

  • Inter CIty

    moze sie czepiam , ale niech ktos sprawdzi ile kosztuje pkp z gdanka do wawy w godzinach rannych od 5:55 do 12 np. i powrot z wawy od powiedzmy 14 do 19. Tylko InterCIty i Expressy. Wczesniej byly pospiechy. Kazdy student w tym przydapku rowniez ja liczy kase. Ja dojezdzam dwa razy w tyg do wawy i z niej wracam. Pospiechem wychodzilo mi to 56 zl w obie strony. Teraz to tylko 124 w najlpeszym wypadku 104. Miesiecznie wychodzilo mi 408 zl na pkp , a teraz bedzie to 960 zł. zaplace jeszcze szkole 230 zl....i wychodzi 1190 zl....a zarabiam 700......a zapomnialem , jakos przez miesiac trzeba zyc..DZIEKUJE CI PKP !!

    • 0 0

  • PKP wypadałoby podziękować za polikwidowanie masy osobówek, lub przeniesieniu ich przystanku początkowego do Gdańska Głównego albo Tczewa. Jeszcze przedwczoraj miałem z Chylonii idealny pociąg do Malborka o 5:36, ale akurat w tym rozkładzie musieli go skrócić do Gdańska Głównego. W RMF donosili, że w niektórych wioskach po tych cięciach w środku dnia dworce zamykają na kilka godzin, bo i tak tamtędy nic nie przejeżdża. Oj człowieku, z PKP za daleko nie zajedziesz.

    • 0 0

  • A będzie gorzej

    PKP, mentalnie tkwiące w głębokiej komunie, nie są w stanie odnaleźć się w nowej, chociaż trwajacej juz kilkanaście lat, rzeczywistości. I tu jest problem. Nie mając zbyt dużo darowanej, kasy idą po 'najmniejszej linii oporu', wycinając coraz więcej połączeń, dodatkowo podwyższając ceny biletów na innych trasach, udowadniając po raz kolejny niepokojące oderwanie od realiów :)

    I dojdzie do sytuacji, że transportem zajmą się inne firmy, a PKP będą musiały startować od zera...

    • 0 0

  • Krótko

    Za bajzel panujący w rozkładzie jazdy odpowiedzialne jest kierownictwo spółki "PKP Przewozy Regionalne" i jakby tam pogrzebać, to nie wiem czy nie wyszłaby nowa afera.

    • 0 0

  • znowu te lesery stYdenTY i ich ulgi:(
    dwa razy w tygodniu do warszawy a wszystko za moje dopłacone do PKP pieniążki??
    weż se facet kup roczny na całą Polske
    przez dojazd na studia ja rozumiem dojazd na rozpoczecie i zakończenie roku dwa razy świeta i ze trzy razy do panienki w innym mieście
    dwa razy w tygodniu to jeździ sie w interesach
    studiować, na dupie siedzieć, a nie rozbijać sie pociągami
    dwa razy w tygoniu, niesamowite:)
    pewnie to jest "latający uniwerek"

    • 0 0

  • Bolo

    Tu nie trzeba grzebać - to nie kopalnia.
    Tu trzeba zmniejszyć zatrudnienie i wprowadzić na tory konkurencję dla PKP Przew. Reg.
    A przyjrzeć to się trzeba PLK - monopoliście utrzymującemu infrastrukturę, który za korzystanie z niej każe słono płacić.

    • 0 0

  • ja se biere drezyne
    na przedpłaty w systemie argnetyńskim albo w lYzIng od PKP
    tutaj jest fragment, że oni tak poważnie to zmiany robia na wiosne a teraz musza bo tak robią w całej europie:)
    to jest miś niestety
    gdyby chcieli to wprowadziliby nie wprowadzając nowy stary rozkład z jakimiś kosmetycznymi poprawkami w rozkładzie
    ale nie
    teraz burdel na wiosne bajzel
    i wszystkie koła tocza się do zwycięstwa
    jak to jest po niemiecku???

    • 0 0

  • Olis

    też racja - a takie PKP CARGO też jest zamieszane w aferę z ORLENEM - i jakoś cicho na ten temat.
    Zdaje się że najbardziej trafne jest sparafrazowanie:
    PKP - Pięknie K***a Pięknie

    • 0 0

  • co za profesjonalizm; )

    Widzial ktos kiedys strone www głosu wybrzeża? Jesli nie to wystarczy kliknac na ich baner.Moja 5 miesieczna corka by lepiej to zrobila.Jaka strona taka gazeta

    • 0 0

  • lokomotyw dym snuje żagle tuz nad samą ziemią

    a ja mam słabiość do PKP
    w dzieciństwie często jeździłem do płocka
    jazda pociągiem to było przeżycie
    najpierw wielka hałasująca lokomotywa wtaczała sie na peron potem zgrzyt hamulców stukniecie wyhamowanych wagonów i jazda do środka
    byle przy oknie:)
    twarde z sosnowych listewek ławki mdłe światło iskry dym z komina i gwizd lokomotywy pamietam jeszcze dziś
    i zapach spalonego węgla smarów taki charakterystyczny dla parowozów

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane