• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejowy objazd na Kaszuby powstanie do lata 2022

Michał Brancewicz
2 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W tym miejscu nowy tor bajpasu kartuskiego pobiegnie na wprost "odrywając się" od linii PKM, która skręca w stronę lotniska. W tym miejscu nowy tor bajpasu kartuskiego pobiegnie na wprost "odrywając się" od linii PKM, która skręca w stronę lotniska.

PKM szuka wykonawcy, który zaprojektuje i wybuduje ok. 1,5 km toru na odcinku Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki, będącego elementem tzw. bajpasa kartuskiego. Pozostałą część - ok. 16 km torów - zmodernizuje PKP PLK. Prace zakończą się latem 2022 roku. Dzięki temu powstanie objazd kolejowy na Kartuzy na czas elektryfikacji linii PKM i rozbudowy linii 201.



Na Kaszuby najczęściej jeździsz:

Tzw. bajpas kartuski to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk-Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie linii kolejowych nr 234 i 229. Powstaje ona w związku z planowaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz. Elektryfikacja obejmie również linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

By w trakcie tych prac ruch kolejowy z Trójmiasta na Kaszuby nie zamarł zupełnie, potrzebne jest stworzenie objazdu. Spółka PKM odpowiada za odbudowę ok. 1,5 km toru na odcinku Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki, natomiast po stronie PKP PLK jest modernizacja ok. 16-kilometrowego odcinka istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz.

Czytaj też: Przetarg na elektryfikację PKM jeszcze w tym roku

Oferty do sierpnia, realizacja do września 2022



Pomorska Kolej Metropolitalna ogłosiła właśnie przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych na swoim odcinku.

- Wykonawcy mają teraz czas do 4 sierpnia 2020 roku na złożenie swoich ofert, a zwycięzca przetargu będzie musiał wykonać wszystkie prace pozwalające na użytkowanie nowej linii kolejowej i uruchomienie na niej ruchu pasażerskiego do 9 września 2022 roku - informuje Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.
Na przygotowanie projektów i zdobycie niezbędnych pozwoleń wykonawca będzie miał 9 miesięcy od dnia podpisania umowy oraz 24 miesiące na realizację wszystkich robót wraz z uzyskaniem wszelkich wymaganych zezwoleń i dopuszczeń. O wyborze decydować będzie cena (95 proc.) i doświadczenie wykonawcy (5 proc.).

- Warto podkreślić, że już kilka lat temu, podczas projektowania Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, przewidzieliśmy możliwość reaktywacji linii 234 w przyszłości i naszą linię wybudowaliśmy w sposób minimalizujący obecnie prace niezbędne do połączenia obu linii kolejowych - mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. - Dlatego m.in. od razu na wysokości Kiełpinka zastosowany został inny typ rozjazdów pozwalający na jazdę z prędkością 100 km/h w kierunku bajpasu. Również projekt elektryfikacji linii PKM w okolicy Kiełpinka został przygotowany w sposób ułatwiający realizację "bajpasu kartuskiego", a oba zadania są ze sobą ściśle skoordynowane.

100 mln zł na odcinek PLK



Pod koniec maja PKP PLK ogłosiła drugi przetarg na realizację bajpasu kartuskiego. Oferty można składać do 16 lipca (termin był już dwukrotnie przekładany, więc mogą nastąpić kolejne przesunięcia). Modernizacja 16-kilometrowego odcinka ma pochłonąć 100 mln zł (bez VAT). Wybrany wykonawca będzie miał 23 miesiące na realizację zadania. To oznacza, że roboty wykonywane na zlecenie PKM i PLK zakończą się mniej więcej w tym samym terminie.

Opinie (96) 10 zablokowanych

  • Krzeszna. (4)

    • 32 1

    • Krzeszna, Wieżyca i Gołubie (2)

      To przepiękne tereny zniszczone beznadziejnym planowaniem przestrzennym i tandetną architekturą. Domki holenderskie przeplatane z rozpadającymi się ośrodkami z PRL'u oraz kompletna samowolka w projektowaniu.

      • 28 4

      • witam, jestem mieszkańcem tych terenów (1)

        Zgadzam się z Panem/Panią. Jeżeli chcą już budować kolej, to niech już będzie to kolej I rozwiązania z XXI wieku. W niektórych miejscach mogli by puścić kolej pod ziemią dzięki czemu teren nie byłby tak zeszpecony. Tylko pewnie nie chcieli wydawać za dużo kasy.

        • 8 6

        • po co pod ziemią?

          niedostępna przed wojną trasa Skorzewo - Sierakowice, Linia, Lębork może odsunąć ciężki ruch na bardziej łagodne/dogodne tereny niż obecny przebieg "węgłówki". Ona została zbudowana tak, jak geografia (polityczna) pozwalała.

          Ale to chyba za duża rewolucja dla pekaelowych planistów.

          • 3 1

    • ????

      • 2 5

  • Ad Krzeszna (1)

    W Krzesznej był przystanek PKP z bocznica3 torową oraz z Stacją zaopatrzenia lokomotyw w wodę.Wcześniej urodzeni ludzie z Krzesznej opowiadali ,że pociągi do Gdyni jeździły nawet co 10 minut, tak że zwrotniczy dyżurował przy moście gdzie była zwrotnica do mijanki, W drugą stronę na wagony ładowano żwir dla kopalń śląskich.Dlatego wokół Krzesznej jest tyle wyrobisk kruszywa.

    • 9 3

    • a teraz hacjendy

      stoją prawie na torach.
      Od 70 lat mamy "trochę" inne terytorium i nic (oprócz chęci i pieniędzy) nie stoi na przeszkodzie aby ominąć z cięzkim ruchem "premię górską" wału moreny od Gołubia do Gdyni trasą ze Skorzewa, przez Sierakowice, Linię do Lęborka...

      • 0 0

  • Czekamy na odbuowę linii Pruszcz - Straszyn - Żukowo.

    jak korki by to rozładowało...

    • 11 1

  • czyli odbuduja to co zlikwidowano przy budowie PKM

    • 9 3

  • "Na Kaszuby"

    Objazdem "na Kaszuby" równie dobrze można nazwać połączenie na Hel, do Pucka, Wejherowa, Lęborka czy Bytowa. Tytuł jest nieprecyzyjny. Pomijając fakt, że Gdynia to już Kaszuby (nie będę się spierał o Sopot czy Gdańsk).
    Na pytanie w ankiecie "czym jeżdżę na Kaszuby" powinienem odpowiedzieć, że niczym, bo ja tu jestem.

    • 6 1

  • Puck i Jastarnia to też Kaszuby

    a w artykule, wbrew tytułowi ani słowa na temat połączeń w tym kierunku

    poprawnie byłoby chyba " kolejowy objazd na południowe Kaszuby"

    • 10 3

  • Dobra, dobra (1)

    Należy pamiętać też o tym, że Kaszuby to także Rumia i Reda. Kiedy połączenia do tych gmin?

    • 10 1

    • Yyy jest przecież SKM

      • 3 0

  • 95% cena 5% doświadczenie, (3)

    co może pójść nie tak?

    • 50 0

    • Niechaj ta firma wybuduje pierwszo polsko elektrownje atomowo ! (2)

      • 6 1

      • moze lepiej nie :-)

        Bo skoro od ok 40 lat nie potrafili jej zbudować, to znaczy że nie dorośliśmy do zabawy z atomem.
        Poza tym, skoro nie mogą dogadać się w tak błahej sprawie jak debata to o czym My tu dyskutujemy :-)

        • 2 2

      • 20 takich od razu

        • 4 0

  • Nareszcie można budować, a nie likwidować!!! Brawo P.I.S!

    • 9 11

  • Kaszubska Ziemia to też Trójmiasto!!!!!!!! Panie Brancewicz!

    • 9 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane