Fakty i opinie

Tak będzie wyglądać zelektryfikowana PKM i nowy przystanek

Najnowszy artukuł na ten temat

Ostatni krok przed elektryfikacją PKM

Jeszcze w tym roku rozpoczną się poszukiwania wykonawcy elektryfikacji linii PKM i nowego przystanku Gdańsk Firoga. Sama budowa przewidywana jest na lata 2021-2023. Prace muszą być skoordynowane z elektryfikacją i rozbudową linii 201, za którą odpowiadają Polskie Linie Kolejowe.



Korzystasz z linii PKM?

tak, bardzo często 17%
tak, ale sporadycznie 58%
nie, jeszcze nigdy nią nie jechałe(a)m 25%
zakończona Łącznie głosów: 1616
Prace nad projektem budowlanym i wykonawczym elektryfikacji i nowego przystanku, który powstanie między Matarnią a lotniskiem, trwały od początku 2019 roku i kosztowały ok. 2,5 mln zł.

- Obecnie trwają odbiory projektów i procedowane jest pozwolenie na budowę, którego wydanie spodziewane jest w drugiej połowie 2020 roku - zapowiada Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.
Jeszcze w tym roku PKM zamierza ogłosić przetarg na wykonawcę prac budowlanych, których realizacja przewidywana jest w latach 2021-2023. Termin ten jest uzależniony od ostatecznego ustalenia z PKP PLK finalnego zakresu obu projektów.

graf. trojmiasto.pl
Chodzi bowiem o to, że linie kolejowe nr 248 i 253, po których kursują pociągi PKM łączą się w Rębiechowie z linią nr 201 zarządzaną przez PKP PLK. Ta linia również ma zostać zelektryfikowana i rozbudowana do dwóch torów w kierunku Kaszub. Dwa tory istnieją na tej trasie w kierunku Gdyni.

- Jesteśmy w stałym kontakcie z partnerami z PKP PLK i na bieżąco wspólnie uzgadniamy wszystkie szczegóły projektów na styku obu inwestycji. Tak m.in. zrodził się pomysł, który PKP PLK obiecały przeanalizować, aby w pierwszej kolejności w ich części projektu na linii 201 zrealizować dwukilometrowy odcinek od Gdańska Osowej do Rębiechowa i połączyć go z linią PKM - wyjawia Konopacki. - Dzięki temu już w 2023 r. pociągi elektryczne mogłyby jeździć na całym odcinku pomiędzy Gdańskiem Wrzeszczem i Gdańskiem Osową, która zyskałaby wówczas status ważnego węzła przesiadkowego. Kończące bieg pociągi elektryczne mogłyby się tam zatrzymywać przy tym samym peronie, przy którym czekałyby na pasażerów spalinowe szynobusy jadące dalej do Gdyni.
Równolegle obie spółki (PKM i PLK) przygotowują także projekt tzw. "bajpasu kartuskiego", który ma być kolejową trasą objazdową z Gdańska na Kaszuby podczas elektryfikacji linii PKM i 201.

- Tu także prace dokumentacyjne zbliżają się do finału i w najbliższych miesiącach planowane jest ogłoszenie przetargów, które wyłonią wykonawców, którzy będą mieli do końca 2022 r. wybudować kolejowy objazd z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz - zapowiada rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Pierwszy przetarg na budowę bajpasu został przez kolejarzy z warszawy unieważniony. W lutym zapowiadali, że kolejny będzie rozpisany w kwietniu, ale tak się nie stało i do tej pory nie został on ponowiony.

Warto również przypomnieć, że planowana w ramach bajpasu, budowa przystanku PKM Karczemki, na razie została odłożona w czasie. W projekcie znajdzie się jednak rezerwa terenowa pod ten peron.

Natomiast jak najbardziej aktualna jest budowa przystanku Gdańsk Firoga w pobliżu dużego skupiska firm z branży IT - m.in. siedziby Intela. Peron powstanie w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM - czyli charakterystycznej tzw. "czerwonej wstążki" zaprojektowanej wcześniej przez gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej,

- W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo, a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską "dolinę krzemową", jak nazywana jest ta okolica - wyjaśnia Tomasz Konopacki.

Opinie (174)

Wszystkie opinie

  • A kiedy powiększony parking PKM Jasień? (11)

    • 80 13

    • Kiedy janusze i grażnyki z okolicznych osiedli wykupią sobie miejsca parkingowe lub wybudują wlasny. (3)

      • 17 22

      • (2)

        Zabierając głos powinno mieć się choć minimalne pojęcie o sytuacji.

        • 20 8

        • Ale ja mam pojęcie o sytuacji. Mamy kapitalizm tak? Jest duży popyt na usługę?

          Trzeba stworzyć podaż i już można kasować pieniążki. A jak się nie opłaca - to trzeba przemyśleć, może wreszcie zrozumiemy, że masowe używanie aut to bardzo drogi interes, a mieszkanie po zad*piach wcale nie jest takie tanie.

          • 6 4

        • Dość często widzę swoich sąsiadów, którzy podjeżdżają autami żeby przesiąść się na PKM, sam mam 20 minut piechotą. Znam też ludzi, którzy mają do PKM Jasień 15 minut, ale rowerem, oni też jeżdżą samochodami. A więc tak, ten parking nie powinien być większy, to mentalność ludzi powinna się zmienić.

          • 7 0

    • Świetna myśl! (1)

      Kosztem lasu? Czy może raczej osuszamy jeziorko? :P

      • 9 11

      • Osuszajmy, przecież jasienia nie zaleje

        Tylko Wrzeszcz

        • 2 2

    • myślisz o dwuwarstwowym parkingu dla rowerów? super! (1)

      takie parkingi powinny powstawać przy wszystkich stacjach SKM i PKM, nie tylko na stacji Gdańsk Jasień. Tam też powinno się zdecydowanie podjąć działania na rzecz poprawy komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych i rowerzystów. Na zdjęciu widać wydepczyska, które warto ucywilizować. W odległości 10 minutowej przejażdżki rowerem do Jasienia mieszka wielu potencjalnych klientów PKM. Warto o nich zadbać. ;-)

      • 6 5

      • Rowerowy maj

        • 1 2

    • jutro wieczorem

      • 1 0

    • A w którą stronę go niby powiększysz? Zasypiesz tory, wytniesz las czy może zasypiesz jezioro?

      • 5 1

    • Nie będzie! Bo gdzieś muszą się zmieścić kolejne 154 budynki mieszkalne...

      • 3 0

  • Pięknie,kolej to przyszłość transprtu,po co stać w korkach jak można elegancko podróżować w takim nowoczesnym pociągu?

    • 70 11

  • Dziwne. Buduja przystanek dla firmy IT (18)

    A na Kielnienskiej dla kilku tysiecy mieszkancow to juz nie...

    • 161 20

    • Prezydent obiecał, że zbuduje :) (2)

      • 11 3

      • I tylko dlatego ma szanse powstac

        • 11 2

      • Jaki prezydent??? Adrian? To przecież długopis on wszystko obieca i to podpisze

        • 0 7

    • Gdyby pkm zarzadzala linia 201 to przystanek Kielnienska dawno by powstal (3)

      A plk nie razi sobie z elektryfikacja i rozbudowa linii 201, coraz większe opóźnienia, terminy coraz odleglejsze

      • 23 2

      • tjaaa.......... a 6letnie opóźnienie zakończenia remontu E65 (2)

        a 7lat ... - opóźnienie rozbudowy E75 - PKP poPiSowo tego nawet Nie Zaczeli!

        • 13 1

        • Słaby argument (1)

          bo nie masz chyba pojęcia jaki ruch jest na tej magistrali

          • 3 0

          • z odbiorem systemów kontr-ster. od Bombardiera...

            poPiSowo bujają się od 5lat!
            co czekają na decyzje prezesa+?

            • 3 1

    • Ale tu chodzi o potencjał okolicy (1)

      Powstanie przystanek, to powstanie tam więcej biurowców i przeniesie się firm. Inwestycja w Infrastrukturę to nie tylko bieżące potrzeby ale i impuls do rozowoju.

      • 25 5

      • A PKM osiągnie prędkość tramwaju

        Przystanki co 500m

        • 16 4

    • Bo mieszkańcy Kielnieńskiej są tylko kosztem dla miasta (1)

      A Intel zyskiem

      • 22 10

      • Jeszcze jest... bo dane zza Oceanu nie napawają optymizmem.

        • 9 9

    • (1)

      Bo Firoga jest w gestii spółki PKM, a Kielnieńska - pkp plk. pkm działa lokalnie i jednak trochę bardziej sprawnie niż pkp plk czyli wielki, państwowy moloch.

      • 19 1

      • bo bliższa ciału koszula

        i czymś trzeba się zajmować.
        Z tą sprawnością to gruba przesada...
        Porównuj porównywalne... Na ten przykład z Regio...

        • 0 0

    • Osowa to w ogóle jest traktowana jak jakieś niechciane dziecko Gdańska (2)

      • 14 5

      • Bo chyba jest czymś takim... (1)

        • 17 4

        • Z najmądrzejszymi mieszkańcami

          Kiedy budowano Osowę (lata 80te XXw) to była dzielnica domków jednorodzinnych dla beneficjentów systemu komunistycznego. Dyrektorzy Stoczni, partyjne kacyki, prokuratorzy, sędziowie. Teraz to emeryci besserwisserzy

          • 12 4

    • Co na to wasza posłanka?

      • 1 0

    • kilku tysiecy?

      jkich kilku tysiecy, co najwyzej setek a w rzeczywistosci dziesiatków. ci, ktorzy moga i chca dojezdzac z okolic kielnienskiej maja 1.5km do stacji.

      jak bedzie hajs to jak najbardziej. na dzien dzisiejszy nie bardzo te pieniadze sa

      dodatkowy problem to to, ze od wrzeszcza do Matarni naleza do PKM/Miasta.

      Tory od Lotniska do Osowej i dalej naleza do PKP, czyli skarbu panstwa. Nikt nie bedzie tam przystanku budowal bo taki przystanej juz istnieje PKP Osowa.

      Przystanek PKM Karczemki wybodowany zostanie bo liniia gdzie powstanie nalezy do Miasta.

      Polecam SIP Gdansk

      • 0 0

  • PKM z gdańska głównego nadal nie ma choć miała wrócić (7)

    • 97 8

    • (2)

      No przecież po co, przecież możesz się przesiąść na przystanku Gdańsk Wrzeszcz... Niby miała, ale się na to nie zanosi. Niestety.

      • 11 8

      • chodziło o to by sie nie przesiadać (1)

        • 8 0

        • Od tego są siatki połączeń, jak w metrze (może nie w Warszawie...). Po co dublować linie, skoro można się przesiąść

          • 2 0

    • lepiej lobbuj za przywróceniem taktu połączeń SKM co 6 minut lub częściej (2)

      • 5 1

      • 6 czy 7,5 - nie ma dużej różnicy (1)

        • 4 1

        • 7,5 czy 10

          Nie ma dużej rożnicy

          • 0 0

    • czkawką się odbija brak połączenia z linią SKM na Zaspie

      a na nowe tory miejsca nie ma i nie będzie.
      W ten sposób perony 4 i 5 w Gdańsku straciły rację bytu.
      Pewnie jakiś reprezentacyjny gmach tam powstanie...

      • 3 0

  • Zasadniczo po co przystanek firoga to nie wiem (5)

    tylu chetnych na pkm w tym miejscu zeby miało to sens nie bedzie tam jeszcze przez długie lata. o ile w ogole.

    • 87 13

    • Zrobcie przystanek co 100m, zeby podroz z gdyni do gdanska trwala conajmniej godzine zeby czlowiek jadaac jak konserwa mogl sie zakonserwowac

      • 16 1

    • (2)

      Bardzo dobrze, że się buduje w Klukowie buduje się dużo domów a ponadto jest tam Intel, który zapewnia dużo miejsc pracy.

      • 3 2

      • Intel zatrudnia całe 2000 robotników (1)

        z czego ostatnio sporą część przesunął do nowego mordoru w trytonie. Ci robotnicy zresztą za długo tam nie siedzą, mało który wytrzymuje dłużej niż 2 lata. Drzwi trzaskają jak na poczcie. Ale polecam odwiedzić, bardzo ciekawe doświadczenie życiowe. Byle nie za długo

        • 4 4

        • Drzwi nie trzaskają bo są automatyczne i dobrze wyregulowane :-)

          Ilu znasz pracowników tej firmy?
          Skąd takie dane?
          Podaj źródło, inaczej twierdzę, że kłamiesz.

          • 1 1

    • infrastruktura powinna wyprzedzac zabudowe

      tak sie dzieje w cywilizowanym swiecie. najpierw drogi, pozniej domy i biurowce. to ze u nas przez dlugi czas bylo odwrtonie nie swiadczy o tym, ze bylo dobrze

      • 1 0

  • Gdynianie cieszą się z tej inwestycji i czekają teraz na ruch ze strony władz miasta.

    Gdynianie cieszą się z tej inwestycji i czekają kiedy będzie można podróżować PKM i SKM na zwykłym bilecie miesięcznym ZKM i przede wszystkim kiedy podjedziemy SKM na Oburze.

    • 30 10

  • W naszym klimacie dach powinien być nad (2)

    całym peronem.

    • 61 5

    • Z drugiej strony, przewietrzanie jest lepsze

      • 2 1

    • Historia magistra vitae

      I ten dach miał być, ale... czemu nie powstał? Artykuł nie do końca tłumaczy, co nam szykują kolejarze z Warszawy, ale szykuje się powtórka z Wrzeszcza. Jeżeli to prawda, co podał RK to skończy jak dokładnie jak we Wrzeszczu. Piękne plany PKM i PLK zostaną na papierze. Jak ten dach. Warszawscy kolejarze odetną nam znowu parę milionów z inwestycji i zamiast bajpasu powstanie lekko odnowiona linia, która nie będzie miała sensu, bo nie będzie mogła obsłużyć ruchu aglomeracyjnego ze względu na brak mijanek i innych elementów infrastruktury kolejowej.

      • 0 0

  • przystanek Firoga potrzebny jak g. w lesie (3)

    ważniejsze Karczemki, Kokoszki (Park Maszynowa)

    • 89 22

    • Ale to inna lionai kolejowan po ktorej nic nie jezdzi (1)

      • 7 3

      • Ilona kolejowa

        Ja naucz się pisać. Aniołowi Stanisławowi właśnie chodzi o to, że jak tam coś ma jeździć to musi być ta linia porządnie zrobiona.

        • 0 0

    • G... w lesie też jest potrzebne

      Na dobrą sprawę bez niego nic nie urośnie

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.