• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak będzie wyglądać zelektryfikowana PKM i nowy przystanek

Michał Brancewicz
18 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Tak będzie wyglądał nowy przystanek na trasie PKM - Gdańsk Firoga.
  • Gdańsk Firoga będzie miał nr 6@, co nawiązuje do bliskości firm z branży IT.

Jeszcze w tym roku rozpoczną się poszukiwania wykonawcy elektryfikacji linii PKM i nowego przystanku Gdańsk Firoga. Sama budowa przewidywana jest na lata 2021-2023. Prace muszą być skoordynowane z elektryfikacją i rozbudową linii 201, za którą odpowiadają Polskie Linie Kolejowe.



Korzystasz z linii PKM?

Prace nad projektem budowlanym i wykonawczym elektryfikacji i nowego przystanku, który powstanie między Matarnią a lotniskiem, trwały od początku 2019 roku i kosztowały ok. 2,5 mln zł.

- Obecnie trwają odbiory projektów i procedowane jest pozwolenie na budowę, którego wydanie spodziewane jest w drugiej połowie 2020 roku - zapowiada Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.
Jeszcze w tym roku PKM zamierza ogłosić przetarg na wykonawcę prac budowlanych, których realizacja przewidywana jest w latach 2021-2023. Termin ten jest uzależniony od ostatecznego ustalenia z PKP PLK finalnego zakresu obu projektów.

Chodzi bowiem o to, że linie kolejowe nr 248 i 253, po których kursują pociągi PKM łączą się w Rębiechowie z linią nr 201 zarządzaną przez PKP PLK. Ta linia również ma zostać zelektryfikowana i rozbudowana do dwóch torów w kierunku Kaszub. Dwa tory istnieją na tej trasie w kierunku Gdyni.

- Jesteśmy w stałym kontakcie z partnerami z PKP PLK i na bieżąco wspólnie uzgadniamy wszystkie szczegóły projektów na styku obu inwestycji. Tak m.in. zrodził się pomysł, który PKP PLK obiecały przeanalizować, aby w pierwszej kolejności w ich części projektu na linii 201 zrealizować dwukilometrowy odcinek od Gdańska Osowej do Rębiechowa i połączyć go z linią PKM - wyjawia Konopacki. - Dzięki temu już w 2023 r. pociągi elektryczne mogłyby jeździć na całym odcinku pomiędzy Gdańskiem Wrzeszczem i Gdańskiem Osową, która zyskałaby wówczas status ważnego węzła przesiadkowego. Kończące bieg pociągi elektryczne mogłyby się tam zatrzymywać przy tym samym peronie, przy którym czekałyby na pasażerów spalinowe szynobusy jadące dalej do Gdyni.
  • Tak po elektryfikacji będzie wyglądał przystanek Gdańsk Jasień.
  • Tak po elektryfikacji będzie wyglądał przystanek Gdańsk Jasień.
Równolegle obie spółki (PKM i PLK) przygotowują także projekt tzw. "bajpasu kartuskiego", który ma być kolejową trasą objazdową z Gdańska na Kaszuby podczas elektryfikacji linii PKM i 201.

- Tu także prace dokumentacyjne zbliżają się do finału i w najbliższych miesiącach planowane jest ogłoszenie przetargów, które wyłonią wykonawców, którzy będą mieli do końca 2022 r. wybudować kolejowy objazd z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz - zapowiada rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Pierwszy przetarg na budowę bajpasu został przez kolejarzy z warszawy unieważniony. W lutym zapowiadali, że kolejny będzie rozpisany w kwietniu, ale tak się nie stało i do tej pory nie został on ponowiony.

Warto również przypomnieć, że planowana w ramach bajpasu, budowa przystanku PKM Karczemki, na razie została odłożona w czasie. W projekcie znajdzie się jednak rezerwa terenowa pod ten peron.

Natomiast jak najbardziej aktualna jest budowa przystanku Gdańsk Firoga w pobliżu dużego skupiska firm z branży IT - m.in. siedziby Intela. Peron powstanie w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM - czyli charakterystycznej tzw. "czerwonej wstążki" zaprojektowanej wcześniej przez gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej,

- W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo, a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską "dolinę krzemową", jak nazywana jest ta okolica - wyjaśnia Tomasz Konopacki.

Opinie (174)

  • Jakim cude. (7)

    Jakim w ogóle cudem w XXI wieki to zostało.zbudowane jako spalinowe?

    • 17 12

    • Bo było łatwiej, szybciej i taniej (3)

      W tamtym okresie.

      • 9 3

      • (1)

        Nie było taniej.

        • 2 3

        • w krótkim okresie taniej

          Budowa sieci trakcyjnej kosztuje, spalinowozy nie potrzebują jej.

          • 4 0

      • a gdzie była ekologiczna łunia?

        • 4 2

    • Takie gdańskie cuda, dzięki temu zarabiają ci co budują. Rączka rączkę myje.

      • 5 4

    • Podwójna inwestycja więc Szwagier dwa razy zarabia!!!

      • 5 4

    • Kolejny "komentator"...

      A jakim cudem potrafisz napisać pytanie do artykułu, którego nie potrafisz przeczytać?
      Bo gdybyś przeczytał, znałbyś odpowiedź!

      • 6 0

  • Do ankiety treść (1)

    Je tam, ja nigdy nie jechałem PKM, nie wiem dlaczego. Być może nie po drodze mam. Tor PKMu przebiega głównie przez nowe dzielnice, położone na skarpach i blisko lasu, zacząłszy od stadionu w Gdyni a skończywszy na blokowisku pod Matemblewem.
    Dziękuje, jak by co, to jestem ze stolicy.

    • 1 14

    • Ze stolycy Kaszub?

      • 0 0

  • przypominam, że PKM powinna jeździć bardzo czesto na linii Gdynia-Gdańsk (2)

    inaczej całe to przedsięwzięcie nie ma specjalnie sensu, także nocne kursy powinny być przynajmniej raz na godzinę (lepiej co 30 minut)

    to ma być linia obsługująca osiedla poza zasięgiem SKM oraz z sensowna komunikacja na lotnisko

    rozbijanie tego jakimiś głupimi połączeniami na Kaszuby nie ma sensu, bo po to powstała na początku stacja przesiadkowa w Osowej (skad mogą jeździć na Kaszuby PKMki w dowolnej liczbie), dodatkowo taki układ jest korzystny także dla osób z Kaszub, bo mają dużą częstotliwość zarówno do Gdańska jak i do Gdyni

    • 27 6

    • często , ale w szczycie,

      wieczorem i nocą dla kilku osób nie warto

      • 0 1

    • Na linii Gdynia-Gdańsk masz SKM.

      Już trwają prace związane z oczyszczaniem torowiska na linii Kartuzy - Sierakowice z drzew i zarośli. Jak informuje pkp plk, jest to związane z przygotowywaniem projektu rewitalizacji linii kolejowej na tym odcinku.

      Tak będzie jeździć za 2-3 lata PKM:
      Sierakowice Szkoła - Sierakowice - Miechucino Szkoła - Miechucino - Reskowo - Garcz - Łapalice - Prokowo - Grzybno - Kartuzy i dalej tak jak dziś - Dzierżążno - Borowo - Żukowo, itd.

      Jak sama nazwa PKM wskazuje - Pomorska Kolej Metropolitalna.

      Poczytaj jakie miejscowości, oprócz Gdyni, Gdańska i Sopotu wchodzą w skład "Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
      Do stowarzyszenia należy 8 powiatów i 42 gminy.
      Powiaty gdański, kartuski, lęborski, malborski, nowodworski, pucki, tczewski, wejherowski.

      • 3 2

  • Czy w końcu zostaną usunięte te czerwone megality z przystanków?

    • 7 6

  • Osowa północ (1)

    ważniejszy.

    • 22 3

    • I Karczemki

      • 3 1

  • A gdzie obiecany, bardziej potrzebny, drugi przystanek w Osowej i w Gdyni Wzgórze Maksymilana?

    • 25 1

  • Bardzo dobra wiadomość. Poprawa połączeń z Gdańskiem Południe, Gdynią Zachód (1)

    i Gdynią Północ przy pomocy zelektryfikowanych linii PKM/ SKM to przyszłość systemu komunikacji w obszarze metropolitalnym Gdańsk Gdynia Sopot. Jeszcze tylko radykalna poprawa komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych i rowerzystów (użytkowników UTO) do wszystkich stacji tej potencjalnej sieci i będzie można podważać spokojnie dominację samochodu w całej metropolii, która kiedyś powstanie. ;-)

    • 5 3

    • Ty niczego nie podważaj

      Bo Ci w krzyżu łupnie

      • 0 1

  • Ktos tym jezdzi?

    Jw

    • 6 10

  • PKM powinna kursować nocą (1)

    Absurdem jest, że pociąg dojeżdżający na lotnisko nie stanowi żadnej pomocy dla pasażerów z nocnych i porannych lotów!!!

    • 29 1

    • pociąg nie stanowi żadnej pomocy?

      A po jakiemu to?

      • 0 4

  • mieszkanko zwane apartamentem kupione na wygwizdowie, za pół darmo, bez infrastruktury, ale teraz wymagania i żądania dej bo mi się należy - trzeba było dołożyć środków i kupić mieszkanie w dobrze skomunikowanej dzielnicy i nie byłoby narzekań do wszystkich i o wszystko.

    • 7 22

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane