• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak będzie wyglądać zelektryfikowana PKM i nowy przystanek

Michał Brancewicz
18 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Tak będzie wyglądał nowy przystanek na trasie PKM - Gdańsk Firoga.
  • Gdańsk Firoga będzie miał nr 6@, co nawiązuje do bliskości firm z branży IT.

Jeszcze w tym roku rozpoczną się poszukiwania wykonawcy elektryfikacji linii PKM i nowego przystanku Gdańsk Firoga. Sama budowa przewidywana jest na lata 2021-2023. Prace muszą być skoordynowane z elektryfikacją i rozbudową linii 201, za którą odpowiadają Polskie Linie Kolejowe.



Korzystasz z linii PKM?

Prace nad projektem budowlanym i wykonawczym elektryfikacji i nowego przystanku, który powstanie między Matarnią a lotniskiem, trwały od początku 2019 roku i kosztowały ok. 2,5 mln zł.

- Obecnie trwają odbiory projektów i procedowane jest pozwolenie na budowę, którego wydanie spodziewane jest w drugiej połowie 2020 roku - zapowiada Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.
Jeszcze w tym roku PKM zamierza ogłosić przetarg na wykonawcę prac budowlanych, których realizacja przewidywana jest w latach 2021-2023. Termin ten jest uzależniony od ostatecznego ustalenia z PKP PLK finalnego zakresu obu projektów.

Chodzi bowiem o to, że linie kolejowe nr 248 i 253, po których kursują pociągi PKM łączą się w Rębiechowie z linią nr 201 zarządzaną przez PKP PLK. Ta linia również ma zostać zelektryfikowana i rozbudowana do dwóch torów w kierunku Kaszub. Dwa tory istnieją na tej trasie w kierunku Gdyni.

- Jesteśmy w stałym kontakcie z partnerami z PKP PLK i na bieżąco wspólnie uzgadniamy wszystkie szczegóły projektów na styku obu inwestycji. Tak m.in. zrodził się pomysł, który PKP PLK obiecały przeanalizować, aby w pierwszej kolejności w ich części projektu na linii 201 zrealizować dwukilometrowy odcinek od Gdańska Osowej do Rębiechowa i połączyć go z linią PKM - wyjawia Konopacki. - Dzięki temu już w 2023 r. pociągi elektryczne mogłyby jeździć na całym odcinku pomiędzy Gdańskiem Wrzeszczem i Gdańskiem Osową, która zyskałaby wówczas status ważnego węzła przesiadkowego. Kończące bieg pociągi elektryczne mogłyby się tam zatrzymywać przy tym samym peronie, przy którym czekałyby na pasażerów spalinowe szynobusy jadące dalej do Gdyni.
  • Tak po elektryfikacji będzie wyglądał przystanek Gdańsk Jasień.
  • Tak po elektryfikacji będzie wyglądał przystanek Gdańsk Jasień.
Równolegle obie spółki (PKM i PLK) przygotowują także projekt tzw. "bajpasu kartuskiego", który ma być kolejową trasą objazdową z Gdańska na Kaszuby podczas elektryfikacji linii PKM i 201.

- Tu także prace dokumentacyjne zbliżają się do finału i w najbliższych miesiącach planowane jest ogłoszenie przetargów, które wyłonią wykonawców, którzy będą mieli do końca 2022 r. wybudować kolejowy objazd z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz - zapowiada rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Pierwszy przetarg na budowę bajpasu został przez kolejarzy z warszawy unieważniony. W lutym zapowiadali, że kolejny będzie rozpisany w kwietniu, ale tak się nie stało i do tej pory nie został on ponowiony.

Warto również przypomnieć, że planowana w ramach bajpasu, budowa przystanku PKM Karczemki, na razie została odłożona w czasie. W projekcie znajdzie się jednak rezerwa terenowa pod ten peron.

Natomiast jak najbardziej aktualna jest budowa przystanku Gdańsk Firoga w pobliżu dużego skupiska firm z branży IT - m.in. siedziby Intela. Peron powstanie w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM - czyli charakterystycznej tzw. "czerwonej wstążki" zaprojektowanej wcześniej przez gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej,

- W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo, a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską "dolinę krzemową", jak nazywana jest ta okolica - wyjaśnia Tomasz Konopacki.

Opinie (174)

Wszystkie opinie

  • Dziwne. Buduja przystanek dla firmy IT (18)

    A na Kielnienskiej dla kilku tysiecy mieszkancow to juz nie...

    • 161 20

    • kilku tysiecy?

      jkich kilku tysiecy, co najwyzej setek a w rzeczywistosci dziesiatków. ci, ktorzy moga i chca dojezdzac z okolic kielnienskiej maja 1.5km do stacji.

      jak bedzie hajs to jak najbardziej. na dzien dzisiejszy nie bardzo te pieniadze sa

      dodatkowy problem to to, ze od wrzeszcza do Matarni naleza do PKM/Miasta.

      Tory od Lotniska do Osowej i dalej naleza do PKP, czyli skarbu panstwa. Nikt nie bedzie tam przystanku budowal bo taki przystanej juz istnieje PKP Osowa.

      Przystanek PKM Karczemki wybodowany zostanie bo liniia gdzie powstanie nalezy do Miasta.

      Polecam SIP Gdansk

      • 0 0

    • Co na to wasza posłanka?

      • 1 0

    • (1)

      Bo Firoga jest w gestii spółki PKM, a Kielnieńska - pkp plk. pkm działa lokalnie i jednak trochę bardziej sprawnie niż pkp plk czyli wielki, państwowy moloch.

      • 19 1

      • bo bliższa ciału koszula

        i czymś trzeba się zajmować.
        Z tą sprawnością to gruba przesada...
        Porównuj porównywalne... Na ten przykład z Regio...

        • 0 0

    • Prezydent obiecał, że zbuduje :) (2)

      • 11 3

      • Jaki prezydent??? Adrian? To przecież długopis on wszystko obieca i to podpisze

        • 0 7

      • I tylko dlatego ma szanse powstac

        • 11 2

    • Gdyby pkm zarzadzala linia 201 to przystanek Kielnienska dawno by powstal (3)

      A plk nie razi sobie z elektryfikacja i rozbudowa linii 201, coraz większe opóźnienia, terminy coraz odleglejsze

      • 23 2

      • tjaaa.......... a 6letnie opóźnienie zakończenia remontu E65 (2)

        a 7lat ... - opóźnienie rozbudowy E75 - PKP poPiSowo tego nawet Nie Zaczeli!

        • 13 1

        • Słaby argument (1)

          bo nie masz chyba pojęcia jaki ruch jest na tej magistrali

          • 3 0

          • z odbiorem systemów kontr-ster. od Bombardiera...

            poPiSowo bujają się od 5lat!
            co czekają na decyzje prezesa+?

            • 3 1

    • Bo mieszkańcy Kielnieńskiej są tylko kosztem dla miasta (1)

      A Intel zyskiem

      • 22 10

      • Jeszcze jest... bo dane zza Oceanu nie napawają optymizmem.

        • 9 9

    • Osowa to w ogóle jest traktowana jak jakieś niechciane dziecko Gdańska (2)

      • 14 5

      • Bo chyba jest czymś takim... (1)

        • 17 4

        • Z najmądrzejszymi mieszkańcami

          Kiedy budowano Osowę (lata 80te XXw) to była dzielnica domków jednorodzinnych dla beneficjentów systemu komunistycznego. Dyrektorzy Stoczni, partyjne kacyki, prokuratorzy, sędziowie. Teraz to emeryci besserwisserzy

          • 12 4

    • Ale tu chodzi o potencjał okolicy (1)

      Powstanie przystanek, to powstanie tam więcej biurowców i przeniesie się firm. Inwestycja w Infrastrukturę to nie tylko bieżące potrzeby ale i impuls do rozowoju.

      • 25 5

      • A PKM osiągnie prędkość tramwaju

        Przystanki co 500m

        • 16 4

  • Zasadniczo po co przystanek firoga to nie wiem (5)

    tylu chetnych na pkm w tym miejscu zeby miało to sens nie bedzie tam jeszcze przez długie lata. o ile w ogole.

    • 87 13

    • infrastruktura powinna wyprzedzac zabudowe

      tak sie dzieje w cywilizowanym swiecie. najpierw drogi, pozniej domy i biurowce. to ze u nas przez dlugi czas bylo odwrtonie nie swiadczy o tym, ze bylo dobrze

      • 1 0

    • (2)

      Bardzo dobrze, że się buduje w Klukowie buduje się dużo domów a ponadto jest tam Intel, który zapewnia dużo miejsc pracy.

      • 3 2

      • Intel zatrudnia całe 2000 robotników (1)

        z czego ostatnio sporą część przesunął do nowego mordoru w trytonie. Ci robotnicy zresztą za długo tam nie siedzą, mało który wytrzymuje dłużej niż 2 lata. Drzwi trzaskają jak na poczcie. Ale polecam odwiedzić, bardzo ciekawe doświadczenie życiowe. Byle nie za długo

        • 4 4

        • Drzwi nie trzaskają bo są automatyczne i dobrze wyregulowane :-)

          Ilu znasz pracowników tej firmy?
          Skąd takie dane?
          Podaj źródło, inaczej twierdzę, że kłamiesz.

          • 1 1

    • Zrobcie przystanek co 100m, zeby podroz z gdyni do gdanska trwala conajmniej godzine zeby czlowiek jadaac jak konserwa mogl sie zakonserwowac

      • 16 1

  • Opinia wyróżniona

    Dla jednego korpo będzie osobny przystanek (11)

    A brakuje takich przystanków jak Zaspa czy Karczemk/Kokoszki na trasie PKM, dużo więcej osób by korzystało z nich, niż z przystanku Intel. Zawsze mnie zastanawia czemu PKM nie ma jednego, osobnego, wydzielonego peronu we Wrzeszczu, po to poszerzali dworzec, by dalej szukać peronu do odjazdu? Rozumiem, że tory tam to już własność PKP, ale chyba można było się dogadać? Jakoś SKM ma osobne tory, aż do Rumi, a to chodzi tylko o wydzielony peron, przy okazji PKM-ka mogłaby jeździć częściej i o równych godzinach odjazdu we Wrzeszczu, skoro już zadecydowano, że PKM tam ma kończyć bieg..

    • 155 25

    • "Dolina Krzemowa"? Nie przesadzajcie (3)

      To zagłębie wsiowych parkingów lotniskowych na polach

      • 26 4

      • Widziles Plan Zagospodarowania przestrzennego?

        W tym rejonie beda mogly powstawac jedynie firmy Hi Tech .Biurowce do max 5 pieter.

        Zadne hale magazynowe, centra logistyczne czy parkingi dla tirow - te moga powstawac w okolicach ulicy budowlanych

        • 0 0

      • Szkoda, że nie ma reakcji "serduszko" na trojmiasto.pl (1)

        Bo ten celny komentarz na to zasługuje. Cały Gdańsk jest taki. Wioska, która udaje metropolię.

        • 12 9

        • nie to co Krużewniki co?

          • 7 6

    • PKM według założeń miała mieć końcowy przystanek w Gdańsk Głównym - widziałem wstępne plany (1)

      ale potem sobie przekalkulowali, że lepiej zarobią na biletach, gdy będzie przesiadka we Wrzeszczu

      • 9 2

      • PLK sabotowała jakikolwiek sensowny rozkład między Wrzeszczem a Głównym.

        • 0 0

    • Narzekać to my wręcz uwielbiamy ale dostrzec w ogóle pozytywy powstania (reanimacji) tej linii to już nas - ciebie w szczególności- przrasta. Więcej optymizmu, przyjdzie również czas na regulacje, o których wspominasz.

      • 3 0

    • Podpowiedz w którym miejscu we Wrzeszczu miałby być ten osobny tor (1)

      • 7 1

      • Pytanie było o peron

        Przypominam, że doszedł jeden peron (i pół ;-))

        • 9 0

    • Koncepcja była (i w pewnym sensie jest nadal?) że pociągi z PKM

      będą jechać dalej do głównego, dlatego perony są kierunkowe.
      A PLK? Popatrz ile projektów dotyczyło głównego i ciągle nie można tam zakończyć bezkolizyjnie.

      • 7 0

    • 10/10

      • 2 2

  • PKM powinna kursować w nocy z lotniska przez Sopot , dlaczego Firoga a nie karczemki!!!!!!!!

    • 1 0

  • Z Karczemek korzystałabym stale!

    • 0 0

  • Przystanek Intel (3)

    Po co ten przystanek, tak naprawdę? Bo jest Intel?Zasadniczo to jedna firma, chyba że do niego dopłacają to rozumiem, lub będą tam inne firmy w niedługim czasie, w innym przypadku to jakieś nieporozumienie.

    • 3 0

    • W Gdańskim Intelu pracuje ponad 2 tysiące ludzi (1)

      Każda z tych osób płaci gigantyczne podatki PIT i VAT. Ten przystanek na Firoga im się po prostu należy.

      • 2 1

      • Należy się? Co to znaczy =)

        To jest niby powód, ze płacą podatki, czy że pracują? Warto zaznaczyć że tam są 2 przystanki PKM w okolicy i autobusy.

        • 0 0

    • Niedługo będzie też AMD, nVidia, VIA, Qualcomm, Arm, etc

      • 0 0

  • 250 km/h i przystanki co 300 metrów to wasza wizja każdej lini kolejowej,i pociągi co 2 minuty ;pozdrowienia dla ekspertów;w każdym temacie te same bzdury,ale Wrzeszczu dwa perony,zapowiadanie pociągów,elektroniczne tablice informacyjne w Wy jak dzieci we mgle.

    • 0 0

  • PKM z gdańska głównego nadal nie ma choć miała wrócić (7)

    • 97 8

    • (2)

      No przecież po co, przecież możesz się przesiąść na przystanku Gdańsk Wrzeszcz... Niby miała, ale się na to nie zanosi. Niestety.

      • 11 8

      • chodziło o to by sie nie przesiadać (1)

        • 8 0

        • Od tego są siatki połączeń, jak w metrze (może nie w Warszawie...). Po co dublować linie, skoro można się przesiąść

          • 2 0

    • czkawką się odbija brak połączenia z linią SKM na Zaspie

      a na nowe tory miejsca nie ma i nie będzie.
      W ten sposób perony 4 i 5 w Gdańsku straciły rację bytu.
      Pewnie jakiś reprezentacyjny gmach tam powstanie...

      • 3 0

    • lepiej lobbuj za przywróceniem taktu połączeń SKM co 6 minut lub częściej (2)

      • 5 1

      • 6 czy 7,5 - nie ma dużej różnicy (1)

        • 4 1

        • 7,5 czy 10

          Nie ma dużej rożnicy

          • 0 0

  • Gdzie obiecany przystanek Kukawka?

    Gdzie obiecany przystanek Kukawka. Radny P.O Jan Perucki 3 lata temu biegał, zbierał podpisy obietnice wyborcze składał a przystanku nima. Kiełbasa wyborcza .Juz o Osowie zapomniał .

    • 1 0

  • Szkoda kasy

    Ta PKM to od początku był poroniony pomysł i jeden wielki wałek, na który przeznaczono kupę kasy, a można było ją lepiej wydać. Dalsze pakowanie w to cudo, które się spóźnia, psuje, jest nieskoordynowane z autobusami, jest drogie, ma w zdecydowanej większości przystanki na zadu..iu nie ma sensu.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane