• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolizja Czarnej Perły na Motławie. Sternik i mechanik pod wpływem alkoholu

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
14 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Statek Czarna Perła zderzył się na Motławie z pogłębiarką. W wyniku wypadku rannych zostało 7 osób, z czego 5 trafiło do szpitala. Policja cały czas bada dokładne przyczyny zdarzenia. Z relacji świadków wynika natomiast, że Czarna Perła nie ustąpiła pierwszeństwa pogłębiarce na obrotnicy, choć powinna. Badanie na miejscu wykazało, że dwóch członków załogi statku pasażerskiego było pod wpływem alkoholu. Sternik i mechanik zostali zatrzymani, a rejsy atrakcji turystycznej są zawieszone do odwołania.



O incydencie z udziałem Czarnej Perły jako pierwsi poinformowali nasi czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta. Dziękujemy za wszystkie zgłoszenia w tej sprawie.

15:36 14 LIPCA 21 (aktualizacjaakt. 18:13)

Kolizja statku Czarna Perła z pogłebiarką na Motławie (228 opinii)

Do zdarzenia doszło na wysokości Siennej Grobli/Wiosny Ludów. Sześć osób zostało poszkodowanych.
Do zdarzenia doszło na wysokości Siennej Grobli/Wiosny Ludów. Sześć osób zostało poszkodowanych.


Zgłoszenie o wypadku na Motławie, na wodzie między ul. Sienna GroblaMapkaWiosny LudówMapka, policjanci otrzymali ok. godz. 15.

- Do zderzenia dwóch jednostek pływających doszło na wysokości Polskiego HakaMapka. Na miejscu cały czas pracują policjanci z komisariatu wodnego, ruchu drogowego, którzy wyjaśniają okoliczności tego zdarzenia. W jego wyniku rannych zostało 7 osób, 5 z nich zostało zabranych karetkami do szpitala na dalsze badania. Obrażenia, których doznały te osoby nie są poważne - informuje nadkom. Magdalena Ciska, oficer prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku
Wśród poszkodowanych jest jedno dziecko.

Część załogi Czarnej Perły pod wpływem alkoholu. Sternik i mechanik zatrzymani



Policjanci, w obecności oficera Kapitanatu Portu w Gdańsku, sprawdzili trzeźwość obsługi Czarnej Perły.

- Badanie alkomatem wykazało, że sternik miał w wydychanym powietrzu 0,46 promila alkoholu i to jest stan po użyciu alkoholu, a mechanik 0,38 promila. Dwie pozostałe osoby z załogi statku były trzeźwe. Policjanci prowadzą czynności w kierunku popełnienia przestępstwa polegającego na spowodowaniu katastrofy w ruchu wodnym. Sternik i mechanik zostali zatrzymani i przewiezieni do komisariatu - informuje nadkom. Ciska.
Policja przebadała też załogę pogłębiarki. Wszyscy byli trzeźwi.

  • Wypadek Czarnej Perły na Motławie.
  • Wypadek Czarnej Perły na Motławie.
  • Wypadek Czarnej Perły na Motławie.
  • Wypadek Czarnej Perły na Motławie.
  • Wypadek Czarnej Perły na Motławie.

Nikt nie wypadł za burtę



Pierwsze doniesienia mówiły o tym, że jedna z osób wypadła za burtę. Ale nie potwierdza tego ani policja, ani straż, ani świadkowie zdarzenia.

Straż zakończyła działania na miejscu wypadku po godz. 17.

- Ostatecznie 5 osób poszkodowanych trafiło do szpitala. Nie potwierdzamy informacji, że ktoś wypadł za burtę - powiedział nam dyżurny Komendy Wojewódzkiej PSP.


Co mówią świadkowie?



Ze świadkami i uczestnikami zdarzenia rozmawiał na miejscu nasz reporter.

- Nie było żadnego sygnału ostrzegawczego. Po prostu poczuliśmy mocne uderzenie, parę osób upadło na ziemię. Najciężej ranny był mężczyzna w niebieskiej koszulce, którego przygniotły elementy zniszczonej burty - opowiadał nam tuż po zdarzeniu jeden z pasażerów Czarnej Perły.
- Nie wiem, jak to się stało. Widziałam przed nami tylko duży statek, a potem doszło do zderzenia. Z tego co mówili inni ludzie, wynikało, że ten statek zawracał, a my w niego uderzyliśmy - dodawała roztrzęsiona kobieta, która również płynęła jednostką stylizowaną na piracki galar.
  • Pogłębiarka DC Orisant, z którą zderzyła się Czarna Perła zacumowała przy Kanale Kaszubskim. Na jej prawej burcie widać ślad kolizji.
  • Do kolizji doszło na tzw. obrotnicy przy Polskim Haku.
  • Lewa burta Czarnej Perły jest niemal doszczętnie zniszczona.
  • W wypadku ucierpiało siedem osób, w tym małe dziecko.
  • Do kolizji doszło w środę po godz. 15 w okolicy Polskiego Haka.

Kolizja jednostek na obrotnicy



Lewa burta Czarnej Perły jest niemal doszczętnie zniszczona. Z kolei pogłębiarka, która po kolizji zacumowała w Kanale KaszubskimMapka miała otarcia na tylnej części prawej burty.

Prawdopodobnie więc do kolizji doszło na tzw. obrotnicyMapka przy Polskim Haku, a więc najszerszym miejscu kanału Motławy służącym dużym jednostkom do zawracania.

W tym przypadku - zgodnie z zasadą większej jednostki - pierwszeństwo przed Czarną Perłą miała pogłębiarka. Szczegółowe okoliczności zdarzenia nadal bada jednak policja. Nieoficjalnie ustaliliśmy, że załoga pogłębiarki przez radio ostrzegała Perłę o zawracaniu. Mimo to jej załoga postanowiła, że spróbuje się zmieścić.



Rejsy Czarnej Perły zawieszone do odwołania



Czarna Perła to statek charakteryzowany na galeon. Jest atrakcją turystyczną, która pływa na Westerplatte. Statek należy do prywatnej firmy DARKRIS TRAVEL S.C. z siedzibą w Gdyni. Jeden z telefonów podanych na stronie internetowej milczał. Drugi odebrał mężczyzna, który poinformował, że "sytuacja jest specyficzna" i są teraz ważniejsze rzeczy niż rozmowy z mediami.

Przedstawiciele spółki, do której należy uszkodzony statek, zamieścili krótką informację w mediach społecznościowych. Przedstawiciele spółki, do której należy uszkodzony statek, zamieścili krótką informację w mediach społecznościowych.
Krótki komunikat ws. wypadku pojawił się jednak na facebookowym profilu Czarnej Perły.

- Stało się najgorsze, co się mogło zdarzyć. Bez zbędnych szczegółów, bo pewnie już przeczytaliście. Nasze serca pękły na pół, w środku sezonu zmuszeni jesteśmy zawiesić rejsy do odwołania... Trzymajcie kciuki - napisano.
  • Czarna Perła po wypadku.
  • Czarna Perła po wypadku.
  • Czarna Perła po wypadku.
  • Czarna Perła po wypadku.

Miejsca

Opinie (456) ponad 20 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    To było kwestią czasu. (24)

    Na wszystkich jednostka pływających powinien być zakaz picia alkoholu, jakim cudem na pokładach Lwa i Perły można w czasie rejsu kupić alkohol to wiedzą nieliczni.
    Teraz tych dwóch panów straci uprawnienia. Może przydałaby się kontrola tych wszystkich łajb, kajaczków itp nie tylko wyrywanie fajnych lasek.

    • 240 65

    • Jest zakaz jeśli statek jest w drodze. Szczegóły reguluje kodeks morski

      • 33 2

    • "Na wszystkich jednostka pływających powinien być zakaz picia alkoholu" (3)

      Nie wiem czy wiesz, ale na jednostkach pływających jest już zakaz spożywania alkoholu przez załogę

      • 72 2

      • a w angielskiej marynarce mają obowiazkowo codzienny przydział Rumu (1)

        i muszą chlać

        • 3 4

        • A Royal Navy zlikwidowano przydział alkoholu w 1970 roku...

          No i jest to marynarka brytyjska, a nie "angielska" ; )

          • 0 0

      • to powinien byc jeszcze wiekszy zakaz!

        • 1 0

    • Powinien też być zakaz prowadzenia (2)

      samochodów po spożyciu alkoholu. Nieliczni wiedzą że na stacjach benzynowych można kupić alkohol

      • 90 1

      • (1)

        Można. Jakby nie można było, to by Bóg inaczej świat stworzył.

        • 13 10

        • bez zysków z wódy na Orlenie - to obajtek nie zarobiłby na poPiSową premię

          • 3 2

    • Widziałeś kiedyś trzeźwego pirata?

      Nędzny szczurze lądowy!
      :)

      • 57 7

    • Powinien?????? (6)

      Ci Panowie byli w pracy!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Nie ma znaczenia czy stali w porcie czy płynęli, byli w pracy.

      • 27 2

      • i co z tego? (4)

        można być w pracy i pić

        • 7 18

        • (3)

          Tak? A w jakiej to pracy takie niepoważne zwyczaje? Państwowa Inspekcja Pracy chętnie o tym posłucha.

          • 15 3

          • Barman

            Barman na przyklad. Lub degustator.

            • 13 5

          • (1)

            Kontroler jakości wódki, ksiądz, detektyw, przedszkolanka, artysta

            • 12 2

            • ksiądz ma wręcz obowiazek - chlać publicznie

              na oczach wiernych

              • 5 0

      • Ale to piraci.

        Mieli być trzeźwi?

        • 7 0

    • Dokladnie oddawna pisałem ze pijaki nałajbach w Gdańsku to norma i tylko kwestia czsu kiedy bedzie wypadek (1)

      Ale patoliczne urzędy w Gdańsku olewały sprawę i nie chciały reagować.!

      • 13 8

      • translator popraw ruski trolu na usługach dojnej zmiany

        • 5 3

    • Chyba proces za katastrofę w ruchu wodnym

      Statek mógł uderzyć pod innym kątem i pójść na dno. To, że nikt nie wypadł jest cudem.

      • 21 1

    • A co Ci przeszkadza wyrywanie fajnych lasek??????

      • 8 3

    • (2)

      A w Gdańsku są fajne laski?
      Buhahaha

      • 2 13

      • w gdyni som! :)

        • 1 1

      • Te fajne laski to przelotowe babochłopy

        • 0 0

    • OY,zazdrośnik się znalazł !!

      • 0 0

  • A gdzie dyżurny ruchu? Kto pozwolił na ruch statku gdy inny się obraca,gdzie był oficer portu (1)

    • 12 24

    • Boże ty widzisz (czytasz) i nie grzmisz..
      .:):):)

      • 7 0

  • Żegnajcie nam dziś hiszpańskie dziewczyny
    Żegnajcie nam dziś marzenia ze snów
    Ku brzegom angielskim już ruszać nam pora
    Lecz kiedyś na pewno wrócimy tu znów

    • 20 6

  • Mechanik do sternika:

    zmieścisz się śmiało

    • 33 2

  • Jolka i Olek Kwasniewscy. Agent Tomek przylapal ich na kradziezy wody do podlewania ogrodu. Na hydraulika

    • 5 14

  • serca powinny im pękać

    z powodu pijaków ! kicham na rejsy z nieodpowiedzialnymi pijakami !

    • 19 6

  • (17)

    Co to jest "zasada większej jednostki"? Międzynarodowe Prawo Drogi Morskiej nie zna takiego określenia.

    • 34 1

    • (8)

      nie zna

      pierwszeństwo w MPDM wynika ze słabości, nie z siły

      np. wyprzedzający ustępuje wyprzedzanemu
      nieograniczony zanurzeniem ograniczonemu
      motorowy ustępuje żaglowcowi itd

      ale nie znam tak szczegółowo gdańskich przepisów portowych :-)
      ci w Gdańsku zawsze byli dziwńi

      • 5 4

      • W Gdynii nie są dziwni? (1)

        Może dlatego że port Gdynia nie jest usytuowany w ujściu rzeki?

        • 2 2

        • A Chylonka?

          • 1 0

      • (3)

        Znawcy prawideł.
        Prawidło nr.18 i wszystko w temacie

        • 2 1

        • Jeżeli już, to prawidło 13.. (2)

          Prawidło 13. Wyprzedzanie.
          Bez względu na którekolwiek z postanowień zawartych w prawidłach części B, rozdziałów I i II każdy statek wyprzedzający inny statek powinien ustąpić z drogi statkowi wyprzedzanemu.

          • 4 1

          • (1)

            Tak?A jeżeli nosiła(pogłębiarka) znaki dzienne statku o ograniczonej zdolności manewrowej to też prawidło 13???

            • 0 1

            • Masz problemy z czytaniem?

              Spróbuj jeszcze raz - skup się na "Bez względu na którekolwiek z postanowień zawartych w prawidłach części B, rozdziałów I i II... "
              Poza tym ta pogłębiarka była zwykłym statkiem w drodze i nie podnosiła znaków statku o ograniczonej zdolności manewrowej...

              • 2 1

      • Jeśli chodzi o wyprzedzanie w porcie to przepisy portowe są takie same dla Gdańska i Gdyni - można wyprzedzać wyłącznie po uzgodnieniu tego pomiędzy prowadzącymi jednostki i zgodnie z regułami MPZZM (czyli wyprzedzający ustępuje drogi wyprzedzanemu). . . .
        BTW przepisy portowe dyrektora UM różną między portami się tylko w części szczegółowej (limity prędkości, obowiązek pilotowy, holowniki, etc).

        • 5 0

      • Przepisy portowe w zakresie wyprzedzania statków są identyczne dla Gdańska i Gdyni - odwołują się do MPZZM, a to oznacza, że wyprzedzający ma ustąpić drogi wyprzedzanemu (czyli tutaj Perła miała obowiązek ustąpić pogłębiarce).
        . .
        BTW - przepisy portowe wydaje dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni i różnią się one tylko w części szczegółowej, która dotyczy limitów prędkości, obowiązku używania holowników, pilota, etc...

        • 6 0

    • (2)

      Byłeś w Azji??
      Są miejsca gdzie większy ma pierwszeństwo

      • 1 5

      • Do tego co palec na dół wskazał.
        Zapraszam w Cieśninę Malakka.

        • 0 3

      • W każdym porcie Azji, w którym byłem (coś ze dwadzieścia...), obowiązywały te same reguły - wyprzedający ustępuje drogi / miejsca wyprzedzanemu.

        • 9 0

    • Zasada większej jednostki to stara piracka tradycja. (3)

      • 4 3

      • Ekstradycja (1)

        • 4 1

        • ...ze musza oddac samolot?

          • 4 0

      • Pijacka?

        • 2 0

    • Jest to opinia eksperta od ruchu drogowego gdzie ciężarówka mało kiedy ustąpi osobowemu autu !!

      • 0 0

  • I bardzo dobrze Mam nadzieję że nie wróci na Motławę

    • 18 12

  • A abordaż był pytam?

    A abordaż był pytam?

    • 6 3

  • Jak znów "zasada większej jednostki"???

    Czemu piszecie jakieś bzdury, zamiast wyjaśnić, że przepisy portowe zabraniają wyprzedzania, jeśli nie zostało ono wcześniej uzgodnione między jednostkami, a Międzynarodowe Przepisy o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu nakazują statkowi, który wyprzeda ustąpić jednostce wyprzedzanej?

    • 26 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane