• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komisja Europejska częściowo odpuszcza lotnisku w Gdyni

Michał Sielski
4 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Lotnisko w Gdyni jest praktycznie gotowe od roku. Lotnisko w Gdyni jest praktycznie gotowe od roku.

Komisja Europejska częściowo cofnęła decyzję w sprawie lotniska Gdynia-Kosakowo. Nie jest to jednak żaden przełom. Chodzi o część inwestycji w zakresie bezpieczeństwa, wynoszącą kilkanaście mln zł z 91,7 mln zł wydanych na lotnisko.



Czy Gdynia ma szansę wygrać z Komisją Europejską spór o lotnisko?

Komisja Europejska zaskoczyła wszystkich, bo sama wycofała się z części decyzji. Chodzi o zakres inwestycji w bezpieczeństwo. W tej sprawie interweniował nawet polski rząd, bo w sporach z Komisją Europejską nigdy nie były kwestionowane wydatki z tego zakresu.

- Do tej pory spotykaliśmy się ze "ścianą". Nikt nie chciał nas słuchać, choć z czysto formalnego punktu widzenia takie wydatki nie powinny być kwalifikowane do zwrotu. Cieszę się, że w końcu urzędnicy Komisji Europejskiej przyjęli do wiadomości, że też mogli się mylić - mówi wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała, która odpowiada m.in. za rozwiązanie problemu lotniska w Gdyni.

Do końca sporu wciąż jednak daleko. Zakres inwestycji w bezpieczeństwo to zaledwie kilkanaście mln zł z 91,7 mln zł, które będąca w upadłości spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo musi zwrócić Gdyni, ale nie ma z czego, bo jej jedynym majątkiem jest lotnisko zbudowane na gruncie Skarbu Państwa.

Przypomnijmy: skarga i wniosek o zawieszenie wykonania decyzji to efekt decyzji Komisji Europejskiej, która orzekła, że 91,7 mln zł, jakie otrzymała spółka z miejskiego budżetu, jest niedozwoloną pomocą publiczną. Głównym powodem jest złamanie zapisów odnoszących się do rynkowej konkurencji, bo gdyńskie lotnisko miało częściowo powielać operacje, które odbywają się w odległym zaledwie o 25 km Rębiechowie. Władze miasta odwołały się od tej decyzji do sądu w Luksemburgu. Złożono też wniosek o zawieszenia wykonalności decyzji.

Czytaj więcej: 400 tys. zł dla prawników za skargę w sprawie lotniska.

W nowym dokumencie czytamy m.in.: "Podczas postępowania przed Sądem [Sądem Unii Europejskiej wszczętym ze skargi Gdyni - red.] stało się oczywiste, że pomoc, którą w decyzji 2014/883/UE uznano za niezgodną z rynkiem wewnętrznym, obejmuje pewne inwestycje, które (...) nie stanowią pomocy państwa. (...) Należy zatem cofnąć decyzję 2014/883/UE i zastąpić ją niniejszą decyzją".

Spór wciąż dotyczy jednak ok. 80 mln zł.

- Refleksja Komisji Europejskiej daje jednak nadzieję na bardziej partnerskie rozmowy. Teraz musimy dokładnie przeanalizować ponad 80 stron uzasadnienia decyzji - podkreśla Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Opinie (345) 2 zablokowane

  • Ale lotnisko wybudowano i to jest najważniejsze. (38)

    • 124 93

    • Sledzie, zbudujcie se jeszcze Stare Miasto (2)

      • 8 5

      • po co?

        Ale my staroci zatęchłych nie lubimy...mamy młode nowoczesne piękne miasto...i Polacy je budowali nie Niemcy!!!

        • 0 0

      • Nie ma takiej opcji betonie .

        Stare miasto wam szwaby zbudowały, wy za to po wojnie NIC !

        • 4 3

    • (28)

      A komu potrzebne nieczynne lotnisko ?

      • 76 37

      • ?

        Ono było zawsze czynne osiołku .

        Wybudowano tylko terminal pasażerski .

        Samoloty cały czas tam latają w przeciwieństwie do lotniska im zyjącego faceta .

        • 4 2

      • (18)

        Nie zawsze będzie nieczynne

        • 47 42

        • 92 mln zł na ucywilnienie lotniska to dużo? (17)

          sam ILS2 który NIE pozwala lądować we mgle gdy widocznośc jest 300m lub mniej kosztował jak dotychczas 62 mln zł a nadal... nie działa

          • 35 25

          • trzeba jeszcze zbudowac płyte postojową (4)

            do obsługi samolotów kategorii C - to kosztuje więcej niż wydano do tej pory. Następnie znaleźć linie lotnicze, które chciały by tam operować.Nie będzie to proste skoro gdyński port lotniczy zadeklarował opłaty wyższe niz pobiera port w Gdańsku. Szykuje się (a raczej szykował) następny Radom.

            • 32 6

            • W Gdańsku wydano dotychczas 600 mln zł i wydaje się dalej (3)

              Boi się Gdańsk konkurencji... zdrowej dla pasażerów. Niech otworzą i zobaczymy. A tak to pitolicie tylko jakbyście się martwili. Na pewno nie będzie trzeba dokładać ile Gdańsk dokłada do ECS. Albo ile do stadionu.

              • 26 43

              • Kolejny ze swoim chorym myśleniem (2)

                Konkurować między sobą to mogą linie lotnicze obniżając ceny biletów z korzyścią dla pasażera. Dwa lotniska w takiej odległości oznaczają konkurowanie między sobą kto przyciągnie do siebie linie lotnicze - odbywa się to na zasadzie wykupu "reklamy" w danej linii a to oznacza, że lotnisko będzie musiało więcej wydać a jego koszty pokryją pasażerowie czyli że bilet będzie droższy. Kolejne lotnisko opłaca się budować wtedy, kiedy pierwsze osiąga swoje maksimum rozwoju czyli maksymalną ilość startów i lądowań na posiadane pasy startowe.

                • 24 6

              • lepsze chore myślenie niż jego brak

                Zakałapućkałeś się. Jak lotnisko będzie więcej wydawać, to koszty pokryją pasażerowie, czyli bilety będą droższe? To kto w końcu ustala ceny biletów: lotnisko czy linie? W pierwszym zdaniu twierdziłeś, że linie, a w drugim, że lotnisko.
                Think Cortex, think!

                • 5 5

              • przecież to sczuroludek

                takiemu nie wytłumaczysz

                • 15 5

          • ILS był za pieniądze wojska, które kupiło sobie zabawkę (3)

            poza tym gdybyś cokolwiek wiedział o lotnictwie cywilnym, to Oksywie musiałoby mieć pół roku operacji cywilnych w ILS cat1, żeby podwyższyć sobie kategorię do ILS cat2

            • 18 1

            • Hu kers (2)

              W Gdyni nie ma mgly

              • 16 16

              • Tak, zawsze świeci słońce (nawet w nocy), temperatura nie spada poniżej 25 stopni Celsjusza (1)

                a wiatry zatrzymują się na granicy lotniska.

                • 32 4

              • O, skad to wiesz

                Przeciez to najwieksza tajemnica. Teraz koles pojechales po bandzie.

                • 7 1

          • Pytanie za 100 punktów: jakie odszkodowanie wywalczy Gdyni (i Kosakowo) od UE (1)

            gdy już się całkowicie wycofają ze swojej blokady?

            • 20 42

            • Jeżeli KE nie wycofa się, to odszkodowanie będzie płacił Skarb Państwa, bo wszystkie decyzje administracyjne w sprawie wydawał Wojewoda i Minister.

              • 7 2

          • (3)

            a czemu ma dzialac, skoro jest w trakcie budowy dopiero? jarek ci nie przyslal smsa korygujacego?

            • 13 22

            • Za dwa lata tez się tak będziesz tłumaczył? (2)

              • 12 8

              • za dwa lata to bedziesz pisal test kompetencji w swoim gimnazjum specjalnym.

                • 12 10

              • Może najpierw poczekasz na oficjalny termin zakończenia prac

                i dopiero będziesz się mądrzył. Póki co nie ma żadnych opóźnień i prace idą zgodnie z harmonogramem ale Ty oczywiście wiesz lepiej.

                • 7 10

          • (1)

            Na ilu portalach wkleisz jeszcze te pitolety?

            • 9 6

            • Prawda w oczy kole?

              • 3 8

      • a komu potrzebny pusty stadion w Gdańsku leming? (6)

        • 27 21

        • po to samo (1)

          Po co Gdynia ma pusty stadion Bałtyku sledziu

          • 10 8

          • sr*dion

            stadiony to kolejna wtopa, tylko gowniarzeria tam lata sie pobis i wypis piwo, to samo mogliby robic w lesie czy w pubach.. po co to komu? pilke se w televizji pogladac mozna bez podzialu na sledzi czy lechistow przeciez to te same bandy gowniarzy..
            "czy lechia gdansk
            czy arka gdynia
            wszyscy kibole
            to jedna rodzina"

            o tak mi sie zrymowalo, pozdrawiam..

            • 2 4

        • (1)

          Gdansk leming to jakas dzielnica, osiedle czy cos?

          • 13 3

          • leming to każdy, kto nie klęka przed polskęzbawem

            • 10 4

        • Sam jesteś pusty

          • 12 6

        • Tyle POsadek i synekur się tam udało utworzyć. No i miasto ma tam lożę z wyszynkiem

          Firma od trawy może 1.5 mln zł co roku zarobić... Same plusy. Tylko ten Pałac Młodzieży trzeba zlikwidować, bo za dużo kosztują pensje nauczycieli.

          • 21 7

      • Gdyni

        • 2 1

    • Nie wybudowano lotniska

      Postawiono pozbawiony wyposażenia terminal, brakuje całej infrastruktury techniczej i nawigacyjnej, płyty postojowej i dróg kołowania.

      I dobrze, mniej kasy zmarnowano.

      Lotnisko nie jest praktycznie gotowe - w gotowości są za to ludzie, którzy tam pracują.

      • 11 6

    • Lotnisko zawsze było! (2)

      Lemingi zacznijcie myśleć , to nie boli!!!

      • 49 22

      • (1)

        Pisuary myślą inaczej .Mówię o nieczynnym lotnisku pasażerskim ! Jeśli uważasz ,że lądują tam regularnie samoloty pasażerskie to jesteś większym "idiotą" niż myślę !!!!!!!!!!!!!

        • 18 18

        • Kim ty jesteś, że twierdzisz "myślę"?

          Nieładnie tak klamac

          • 19 3

    • lotnisko było od dawna!wybudowano terminal pasażerski!

      a to jednak różnica. I dlatego wydatek był stosunkowo nieduży. Przecież koszt budowy lotniska to setki milionów,a nawet miliardy

      • 24 13

    • lotniska NIE budowano, bo juz było, zbudowano terminal

      • 45 9

  • Aha, czyli płot zbudowali prawidłowo. BRAWO!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • Brawo Prezydenci; Szczurek i Katarzyna Gruszecka-Spychała (7)

    Wierzyłem i wierze, że jesteście the Best.

    Gratulacje - jeśli gramy to na uczciwych zasadach, a nie umizgach i niedomówieniach lub gierek zakulisowych.

    • 22 26

    • Tekst na miarę legendarnej Joanny (6)

      z wydziału propagandy.

      • 15 4

      • może łaskawcze (5)

        - pokaż lub podkreśl, gdzie widzisz propagandę ???

        Jest późno, moja percepcja jest... (po konferencji) i być może na dodatek mój wzrok jest przytępiony

        • 2 14

        • Percepcja faktycznie nie w formie. (4)

          Przeczytaj swojego posta jeszcze raz jutro rano, jak już wypoczniesz.

          • 8 5

          • (3)

            rano nie mogę bo mamy w urzędzie naradę

            • 2 3

            • Widać słuzby wiedzą lepiej niż ja sam ? (2)

              Tylko b.ciekawi mnie, jak duże odszkodowanie P. Katarzyna Gruszecka-Spychała z prawnikami wywalczy od UE, gdy następnie KE wycofa się całkowicie z blokowania uruchomienia lotniska i za wszyatko przeprosi, stwierdzając, że niepotrzebnie zareagowali na donos ....
              ---
              - bo o czym tu mówic? - te 92 mln zł za nadanie ruchu i ucywilnienie tego od przewojnia lotniska to kropla w morzu. Za mało aby mówić o jakiś prowizjach czy ....?
              Matematyki nie da się oszukać, a wystarczy porównać:
              - 62 mln zł - gdański ILS2, gdy tymczasem, fakt, o jedną kat. nizej Lotnisko Gdynia-Kosakowo ma w prezencie od Wojska/NATO, a przyobiecane ma także podwyższenie kat. :)))
              - ponad 800 mln zł stadion w Letnicy (+ 300 na infrastrukturę przy-stadionową) (do którego ileś milionów rok w rok trzeba dokładać)
              - 255 mln zł ECS (+ dokładnie nie zidentyfikowana, bo wpisaną w różne inne zadania przy ETS) do którego co roku trzeba jakieś 12 mln zł dokładać rok w rok.
              - Teatr z otwieranym dachem jeszcze do końca nie podsumowano wydatków, ale dotacje z MKiDN na pomorskie zostaną przez niego pożarte.
              Aby oddać sprawiedliwość Gdańsk dostał także wiele prezentów od Rządu i UE, że już sam się POgubił i pewnie nie wie co jest co nawet jego szef PA, podobnie jak z własnymi mieszkaniami :))

              • 1 5

              • (1)

                Przestań łżeć. Urządzenia ILS w Gdyni nie mają żadnej certyfikacji cywilnej, więc de facto dla samolotów cywilnych nie ma żadnego ILS-a. A certyfikacja kosztuje, sporo kosztuje.

                • 1 2

              • trzeba być totalnym głupkiem i ingnorantem

                aby coś takiego napisać :))

                Robić drogi i żmudny proces certyfikacji, aby leżał niewykorzystany :))

                Pewnie to tylko możliwe w Gdańsku a nie użytecznej GDYNI :)0

                • 0 0

  • Lotnisko w Gdańsku po kończącej się właśnie kolejnej rozbudowie będzie mogło przyjąć 7 mln pasażerów (4)

    Obecnie nie ma jeszcze nawet 3,5 mln. Po co więc wydawać pieniądze Gdynian na coś zupełnie zbędnego skoro w Gdyni brakuje pieniędzy na tak wiele potrzebnych inwestycji?

    • 8 7

    • bo tak wiele lat temu zadecydowali wszyscy łacznie z Gdańskiem i z Rębiechowem (2)

      o czym dzis nikt nie chce pamietać

      • 2 3

      • (1)

        Zadecydowali w koncepcjach i studiach o utrzymaniu funkcji lotniskowej tego terenu a nie o rozpoczęciu budowy terminala za 100 baniek. Od tamtego czasu uwarunkowania rynku przewozów lotniczych się mocno zmieniły i było jeszcze mnóstwo czasu aby zweryfikować plany i wstrzymać się z decyzją o budowie (o czym zresztą wszyscy oprócz Gdyni mówili), ale Gdynia się uparła, że będzie mieć lotnisko i efekty są jakie są.

        • 2 2

        • mocno się zmieniły tak - ale ponownie już się znowu zmieniły

          niemniej to ze coś się zmieniło na rynku 2 lata temu, raczej nie mozna było przewidzieć 5 lat temu

          więc nie pitolcie PO fakcie, że jest tak a nie inaczej

          WSZYSCY chcieli tego lotniska - potem dopiero przestali chciec, jak rozwalili OLT i jak rynek zaczał się kurczyc

          GDAŃSK chciał przeciez wywalić wszystkie tanie linie do Gdyni, bo wolał zarabiać na liniach 'drogich'

          • 2 1

    • to gdanskie to takie pudrowanie trupa.

      • 1 3

  • (12)

    Jestem za udostępnieniem tego lotniska do użytku mogą tam przecież małe samoloty latać i awaryjnie te większe.

    • 164 49

    • I ile ich będzie? Trzy na miesiac? (6)

      A całą infrastrukturę będzie trzeba utrzymywać cały czas i kto na to będzie łożył?

      • 38 23

      • Trzy tak, ale łącznie z lądującymi tam okolicznymi szpakami i wróblami.

        • 0 1

      • ?

        Chyba wolisz lądować zamiast we Wrocławiu, Katowicach w Gdyni co ?

        • 4 2

      • No jak to kto ? (2)

        Miasta Gdańsk , Sopot, Gdynia tak jak jest w przypadku RĘBIECHOWA - MGŁA !

        • 12 21

        • Kosakowo ma więcej dni zamglonych niż Rębiechowo (1)

          jest ich kilkanaście w roku... opłaca się? Dodatkowo w Gdańsku podwyższają tzw. ILS. Nie będzie wyłączeń operowania nawet w mgle...

          • 21 20

          • ILS to konkretny system, a nie tzw. ILS to po pierwsze; po drugie natrudź się i poszukaj, jakie są kategorie ILS i z jakimi WYŁĄCZENIAMI się wiążą. To, że w Rębiechowie będzie ILS CAT II nie oznacza, że nie będzie ograniczeń. Jest jeszcze CAT III A/B/C. Ograniczeń ZE STRONY ILS nie ma praktycznie przy IIIC, więc nie snuj wizji, bo są jeszcze kwalifikacje załóg i wyposażenie samolotów

            • 13 11

      • No jak to kto

        Wiadomo ze mieszkańcy.

        • 26 4

    • co może latać

      latać to ci może to co masz w spodniach -" takie małe"

      • 1 1

    • No. I latawce moznaby bylo tam se puszczac.

      • 1 4

    • Tor wyścigowy

      Według mnie powinni udostępnić obiekt amatorom wyścigów motorowych. Marzenie mieć tor wyścigowy tak blisko domu.

      • 9 1

    • Małe samoloty to mogą też i lądować w Pruszczu Gdańskim i nie trzeba na to wydawać 100 mln zł, więc Gdynia mogła to zrobić dużo mniejszym kosztem. A co do lądowań awaryjnych (czyli po wywołaniu mayday albo pan-pan), to ile było takich w Gdańsku przez ostatnie 10 lat, żeby drugie lotnisko było do tego potrzebne?

      • 19 7

    • awayjnie to można lądować na każdym lotnisku wojskowym, które zgodzi się przyjąć samolot

      • 15 5

  • no i po malutku powolutku i tak bedzie Lotnisko w Gdyni (1)

    i małe samoloty będą mogły lądować u nas ( a jest tego sporo , patrząc jak na zawody Red Bulla przyleciały na Rębiechowo) bo w gdyni nie można było wylądować; ale spokojnie poczekamy i Lotnisko w Gdyni otworzymy
    czyż nie jesteśmy miastem z marzeń!
    nasze marzenia się spełniają
    Zapraszamy do Gdyni!

    • 10 8

    • smrodu powąchać?

      • 1 2

  • Same przewały. (5)

    Wałki, wałeczki, wałunie.

    • 104 31

    • czy w Gdańsku szlabanów nie sprowadzano z Niemiec? (3)

      a jak się zepsuły to na serwis czekano tydzień lub dwa bo w Niemczech były świeta?

      • 15 9

      • Nie ma w Niemczech świąt, które trwają dwa tygodnie. (2)

        Ktoś ci kit wcisnął, a ty tak zaraz we wszystko wierzysz.

        • 8 4

        • oktoberfest to chyba z miesiąc trwa...

          • 0 0

        • Poszukaj stosownego artykułu na tym portalu

          Mi się nie chce, a pamięć mnie nie zawodzi

          • 3 3

    • tym razem trzeba będzie grubiej posmarować niż zawsze

      • 7 1

  • W sumie to szkoda (29)

    W sumie to szkoda ze nie pozwolili otworzyć tego lotniska bo prawdopodobnie skończyłoby jak to w Radomiu czyli stało puste. Do końca kadencji płacenia za nic w końcu sami by je zamknęli i sprawa byłaby załatwiona raz na zawsze. A tak będą się procesować to kosztuje, potem kończyć budowę to kosztuje a na końcu dopłacać latami za nierentowne lotnisko bo według miasta ma zacząć zarabiać gdzieś koło 2030. Szkoda kasy.

    • 38 18

    • Szkoda ? (1)

      Konkurencja wymusza ceny ?

      Czyz nie tak ?

      • 1 2

      • Nie, nie tak.
        Pasażer jest klientem lotniska czy linii lotniczych?
        Lotnisko to tylko infrastruktura, w obrębie której odbywa się dopiero konkurencja linii lotniczych o pasażera.
        W przypadku dwóch lotnisk blisko siebie to linie lotnicze mają silniejszą pozycję przetargową w negocjowaniu, które lotnisko i samorząd im więcej dopłacą, więc skąd te pieniądze będą? Ano z budżetów samorządów bezpośrednio w wykupywaniu reklam u przewoźników i pośrednio przez pokrywanie "gratisów" od lotniska dla linii lotniczych. Jak ci się wydaje, kto za to de facto zapłaci? Samorząd woj. podkarpackiego płaci 6 mln zł rocznie Ryanawi aby ten w ogóle chciał tam latać, wydaje ci się, że te pieniądze z nieba spadają? Dociera to do twojego małego móżdżku? Z punktu widzenia lokalnej społeczności lepiej jest jak jest jeden silny port lotniczy w regionie, który będzie monopolistą niż rozdrobnienie, bo to mieszkańcy danego regionu pośrednio finansują działalność portu lotniczego i jeżeli ten przynosi straty, to te straty właśnie oni pokrywają z podatków.

        • 0 0

    • W Radomiu nie ma dostępu do morza i mariny dla wodolotów i hydroplanów.. (26)

      nie ma również terminala kontenerowego tak skomunikowanego z portem a to są
      duże argumenty za tym lotniskiem.Wszystkie małe samoloty prywatne i biznesowe
      miały by własne lądowisko oraz hangary serwisowe zgłosiły się już firmy z taką ofertą , powstało by ok 300 nowych miejsc pracy i to nie za najniższa krajową.W tej chwili jak jest mgła to samoloty kierują na Warszawę a potem pasażerowie muszą dojeżdżać pociągiem. Po prostu w Gdyni było by wszystko to czego nie ma w Gdańsku i świetnie by sobie radzili i to niektórych boli.

      • 11 23

      • Kontenery na samoloty, czy samoloty na kontenery? (1)

        "terminala kontenerowego tak skomunikowanego z portem " - Czyżby w Urzędzie Miasta planowano połączenie portu morskiego z lotniskiem kolejną w mieście koleją górską, czy linową?

        • 16 2

        • Tiry na tory! Kontenery na samoloty!

          • 2 1

      • Frachty lotnicze w tym kontenerowe i turystyka morska (3)

        to jak widać dla niektórych za trudne tematy.

        • 6 7

        • Frachty lotnicze w tym kontenerowe

          LOL...

          • 1 0

        • mów jasniej (1)

          dla gdańskiej tępoty :))

          • 3 7

          • No to wyjaśnij oświecony gdyński logistyku, co i na jakiej trasie chciałbyś transportować w sposób łączony lotniczo-morski. Ale konkrety.

            • 8 1

      • (15)

        Wiedza nie boli, ale twoja głupota już owszem, bo tej wiedzy nie masz za grosz.
        Następny "geniusz" co chce wymyślać transport intermodalny lotniczo-morski. Napisz no konkretnie jakie towary chciałbyś transportować samolotem i statkiem (bądź na odwrót), skąd, dokąd, w jakim czasie i za ile? Dlaczego to Frankfurt jest największym hubem cargo w Niemczech a nie Hamburg?
        A co do mgły, to po pierwsze ostatnio było po równo w Gdańsku i Gdyni, po drugie nie "kierują na Warszawę" tylko to linie lotnicze wybierają sobie lotniska zapasowe i tam starają się operować, a wybierają te, gdzie mają regularne połączenia rejsowe, umowy itd. Po trzecie w Gdańsku podwyższają kategorię ILS-a, w Gdyni póki co nie ma żadnego certyfikowanego, żeby go mieć to potrzeba jeszcze sporo kasy.

        • 10 1

        • Do tego co ma wiedzę... (14)

          Frankfurt jest hubem lotniczym i taki potencjał widać dla lotniska w Gdyni ze względu na bliskość BCT oraz możliwość transportu towarów dalej drogą morską,lądową czy koleją.Dla wielu firm czas ma kluczowe znaczenie szczególnie że większość towarów płynie z Chin a nie każdy chce czekać min.2 miesiące na taki transport.

          • 1 8

          • (13)

            Jeżeli czas ma kluczowe znaczenie, to nikt nie będzie pchał towaru na statek, tylko wyśle samolotem w miejsce docelowe bądź najbliższe docelowego.
            A jeżeli cena ma kluczowe znaczenie, to jak towar płynie 2 miesiące z Chin, to potem wsadzą to na pociąg albo transport drogowy i jeden dzień więcej różnicy nie robi, lotnisko nie ma tu nic do tego. Największym hubem cargo na świecie jest Memphis (tu już nie ma argumentu, że jest to również duży port pasażerski), dlaczego nie jest to nad morzem?
            Jeszcze raz poproszę o konkretny przykład transportu lotniczo-morskiego, co, skąd i dokąd, potrafisz podać?

            • 6 0

            • (12)

              Czas to pieniądz.
              Dla branży części zamiennych i ogólnie przemysłowych specjalistycznych ma to duże znaczenie.
              A dostawy z Chin są planowane często z 5- 6 miesięcznym wyprzedzeniem.

              • 1 5

              • (11)

                No to wtedy się wysyła samolotem od źródła do celu i bliskość portu morskiego nie ma znaczenia. Podasz w końcu jakiś konkret łączenia transportu morskiego i lotniczego bez ogólników typu "czas to pieniądz"?

                • 6 0

              • (10)

                Ma bardzo duże znaczenie bo większość takich transportów odbywa się w kontenerach które póżniej transportuje się do odbiorcy.Niekoniecznie drogą morską często koleją.

                • 1 5

              • (9)

                No ale co ma lotnisko do transportu kolejowo-morskiego?
                Jesteś w stanie podać przykład choć jednego towaru, skąd i dokąd chciałbyś go transportować drogą morską i lotniczą?
                Transport kolejowo-morski funkcjonuje, transport drogowo-morski funkcjonuje, transport drogowo-lotniczy funkcjonuje, transport lotniczo-morski nie, bo to nie ma sensu, zalety obu tych rodzajów transportu z osobna znoszą się po ich połączeniu (za to wady zostają), nikt czegoś takiego nie praktykuje, więc wmawianie, że bliskość lotniska i portu morskiego jest jakąś wielką zaletą dla lotniczego cargo jest kompletną bzdurą. Największe lotnicze huby cargo nie potrzebują bliskości portu morskiego.
                Pomijam już fakt, iż aby Gdynia była w stanie obsługiwać faktycznie duże cargo to wymaga to poważnej przebudowy lotniska, w tym pasa startowego, gdyż ten jest za krótki dla dużych samolotów wożących cargo.

                • 5 0

              • (8)

                A gdzie ja napisałem że musi być port morski.
                Podałem tyko przykład jednej z funkcji tego lotniska gdzie cargo było wymieniane i że jest infrastruktura ku temu
                Ty podałeś przykład Frankfurtu który nie ma portu morskiego ja uważam że port morski jest atutem i tyle.

                • 0 7

              • (6)

                Poza tym, skoro uważasz, że port morski jest atutem dla lotniska, to podaj choć jeden konkretny przykład trasy z wykorzystaniem tych dwóch środków transportu, np. z Chin przez Gdynię i samolotem na południe Polski, albo z południa Polski do Skandynawii, cokolwiek, jesteś w stanie? Jesteś w stanie obronić zasadność takiej logistyki?

                • 6 0

              • (5)

                Jeśli ktoś ściąga towar z Chin i czeka kilka miesięcy to poczeka jeszcze 2 dni i przewiezie to sobie drogą lądową.
                Tu chodzi o klientów którzy nie chcą czekać albo na to ich stać.
                Poza tym usługi multimodalne są wykorzystywane i można łączyć różne formy przewozów.
                Cargo jest w planach wiec pewnie ruszy a w jakiej formie to poczekamy zobaczymy.
                Dobranoc

                • 1 5

              • (4)

                No ale właśnie w tym rzecz, że przewozów morskich i lotniczych nie łączy się ze sobą, dociera to do ciebie? Więc bliskość portu morskiego nie jest żadnym atutem.
                A patrząc tylko pod kątem lotniczego cargo to Trójmiasto nie ma szans stać się ważnym ośrodkiem w tej dziedzinie ze względu na położenie geograficzne, Katowic nie prześcigniemy w lotniczym cargo. Oczywiście jakieś przeładunki będą, ale będą to dość nieznaczne ilości, Rębiechowo ma też jeszcze spory zapas w przeładunkach cargo, po prostu nie ma większego zapotrzebowania i prędko nie będzie.

                • 5 0

              • (3)

                Ok masz w tym swoją rację prawdopodobnie nie będzie to znacząca działalność.
                Ale nie widzę i tak konkurencji z Rębiechowem bo w Gdyni nie będzie przewozów pasażerskich tylko przede wszystkim general aviation czyli małe samoloty(awionika, szybowce, samoloty prywatne i biznesowe oraz śmigłowce) potem wodnosamoloty i na końcu cargo.
                Zresztą zbudowany terminal nie pozwala na obsługę pasażerską
                nie rozumiem o co Gdańsk pije skoro sami w Rębiechowie cieszą się że cały "śmietnik" będzie latał do Gdyni.

                • 0 4

              • (2)

                Rozumiesz pojęcia jakich używasz? :)
                Awionika to dział nauki i techniki zajmujący się wykorzystaniem naziemnych urządzeń w lotnictwie, a także oznacza się tym określeniem wyposażenie pokładowe samolotu w systemy sterowania.
                Szybowców w Gdyni również nie będzie ze względu na warunki naturalne, do latania szybowcami potrzebna jest termika, w Gdyni jej nie ma, gdyż bryza gasi termikę do 2 km wgłąb lądu praktycznie w 100%, już w Pruszczu jest z tym duży problem, a czasami wpływ bryzy sięga nawet do Grudziądza.
                A co do lotniczego cargo, to Gdańsk jest na trzecim miejscu w Polsce za Okęciem i Katowicami i na potrzeby rynku lokalnego jego zdolności przeładunkowe są w zupełności wystarczające, a jak wspominałem centralnym hubem cargo dla terenu Polski Trójmiasto nie będzie.

                • 3 2

              • oczywiście chodziło o awionetki

                • 0 0

              • Problem w tym że to lotnisko istnieje a general aviation to jedyne zastosowanie dla tego lotniska i taki pomysł ma na to miasto, w przeciwnym razie pas będzie nieużywany i będzie niszczał.
                Na stronach lotniska w zakładce general aviation jest wywiad z
                Radca ministra z Departamentu Lotnictwa MTBiGM P.Andrzejem Korzeniowskim który podaje masę argumentów i wyliczeń, i to stanowisko jest dla mnie jak na razie najbardziej wiarygodne.

                • 2 1

              • A gdzie ja napisałem, że musi być port morski? Prostuję tylko te brednie, jakoby bliskość portu morskiego miała być atutem dla lotniczego cargo. Tych dwóch środków transportu się nie łączy, więc ich bliskość nie ma znaczenia. A skoro ich się nie łączy, to lokalizacja lotniska w Gdyni (w Gdańsku zresztą też) jest jedną z gorszych w kraju dla lotniczego cargo, bo praktycznie wszędzie daleko. Dużo większy potencjał ma tu np. Łódź (położenie centralne w Polsce, skrzyżowanie autostrad itd.).
                A infrastruktury dla cargo w Kosakowie właśnie nie ma. Krótki pas startowy, brak terminala cargo, gdzie masz tę infrastrukturę?

                • 6 1

      • No i jaka ona ma być ta Gdynia, skoro jej mieszkańcy takie głupoty opowiadają? (1)

        Czyżby Szczurek zamierzał morze doprowadzić do lotniska, żeby wodoloty i hydroplany tam można było odprawiać? Byłaby to zaskakująca koncepcja, choć w gdyńskich realiach prawdopodobna.

        • 12 7

        • tam nie trzeba doprowadzać tam morze jest

          a jak w czasie wojny torpedy latały i wracały ?? Gdańszczanie wiedza naprawdę nie boli?

          • 4 6

      • "Lotnisko Gdynia-Kosakowo (dawniej Oksywie) było kiedyś lotniskiem dla wodnosamolotów. Nawet w Google Earth widać zarysy mariny. Gdy lotnisko Gdynia-Kosakowo stanie się portem lotniczym obsługującym wodnosamoloty, to wtedy będzie to wydarzenie na miarę odkrycia żyły złota. W Polsce jest ogromne zapotrzebowanie na latanie na wodnosamolotach. Mamy już całkiem pokaźną flotę wodnosamolotów, z tym, że z pływakami pochowanymi w kącie hangarów. Dla nas, Polaków, to jest po prostu ciekawość czegoś nowego w lotnictwie. A światek lotniczy jest z definicji zorientowany na zaspokajanie ciekawości. Dla Szwedów, Norwegów i Niemców to będzie wreszcie nowa szansa na dolatywanie do Polski, kraju członkowskiego Unii Europejskiej, w poprzek i wzdłuż Bałtyku. Tam też są ciekawscy lotnicy.Chciałbym przypomnieć, że już przed wojną istniały 2 lotniska w tym rejonie w Rumi i właśnie w Gdyni Babich Dołach (albo inaczej w Oksywiu, albo w Kosakowie). I nie słyszałem, żeby z tego powodu były jakieś kanibalizmy. W Gdańsku-Rębiechowo wodnosamoloty nie wylądują przecież. I też słyszałem, że biznes to również umiejętność okiełznywania emocji."

        • 7 4

      • Jezusie brodaty... hydroplany, hangary, kontenery...

        Matka wie że ćpiesz?

        • 21 4

  • Bruksela odpuszcza lotnisku w Gdyni

    dalsza część artykułu: Komisja Europejska stwierdziła, iż nie ma podstaw aby lotnisko w Gdyni zagrażało lotnisku Charleroi pod Brukselą, a zatem Gdynia prawomocnia będzie mogła sobie obsługiwać jednego Ryanaira dziennie do Seattle oraz jednego Wizzaira na tydzień do Pruszcza Gdańskiego. W przypadku zamglenia lotniska w Rębiechowie lotnisko w Gdyni z uwagi na ciężkie warunki atmosferyczne w Lech Walesa Airport musi przekierowywać swoje połączenia odpowiednio do Reykjaviku oraz Madagascaru. Przewożnik ma obowiązek zapewnić pasażerom wyłącznie połaczenie autobusowe. Gdynia Airport dostaje równocześnie zezwolenie tymczasowe na a balonowe połączenie Gdynia Airport-Malbork Airport.

    • 7 4

  • A jak tam minął Sylwester z Dodą? (2)

    Opłacało się wydać dużą bańkę?

    • 16 8

    • TAK .

      OPŁACAŁO , lepsze niż gdanskie dzoneczki I ministranta !

      • 0 2

    • Jasne, że się opłaciło. A w Gdańsku się opłaciło wydać 650 tys. za Sylwestra z Kombii?

      • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane