• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kończy się budowa przystanków PKM w Gdyni

Maciej Naskręt
16 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Do 31 października mają się zakończyć prace przy budowie dwóch przystanków PKM w Gdyni. Gotowe są prace konstrukcyjne i splot torowy. Do wykonania pozostały elementy peronów, a także wykonanie jednego toru przy obu przystankach.



Czy nowe przystanki PKM będą się cieszyć dużym powodzeniem?

W Gdyni przy linii kolejowej nr 201 - relacji Gdynia Główna - Kościerzyna - od zeszłego roku trwa budowa dwóch przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przystanek Gdynia Karwiny powstaje przy ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni, a przystanek PKM Gdynia Stadion realizowany jest przy ul. Sportowej zobacz na mapie Gdyni.

Od kilku tygodni na budowie obu przystanków gotowe są ozdobne wiaty. Charakterystyczne, czerwone elementy widoczne są już z daleka i nikt nie powinien mieć problemów z odnalezieniem nowych przystanków.

Czytaj też: Nowe przystanki PKM w Gdyni, ale kursów nie przybędzie

Co jeszcze jest do zrobienia?

Obecnie największy ruch odbywa się przy budowie samych peronów. Dotyczy to zarówno przystanku na Karwinach, jak i tego przy stadionie. Wykonawca przygotowuje podbudowę pod nawierzchnię peronów, a tam, gdzie jest to możliwe, układa wierzchnią kostkę.

Przy obu przystankach wykonawca musi także odtworzyć tor, po którym będą się poruszać pociągi w kierunku centrum Gdyni. W sumie musi być odbudowane jakieś 600 m toru.

Kończą się prace także na styku PKM-ki i miejskiej infrastruktury. Trwa budowa chodników, wykończenie schodów wiodących do peronów, a także przejść nad i pod linią PKM.

Przystanek PKM Gdynia Karwiny. Na budowie trwają prace wykończeniowe. Przystanek PKM Gdynia Karwiny. Na budowie trwają prace wykończeniowe.
298-metrowy splot torowy gotowy

Z racji tego, że przystanek PKM Karwiny powstaje na łuku linii, konieczne było wykonanie splotu torowego. To rzadko spotykane rozwiązanie stanowi dodatkowy tor w torze, który ma umożliwić przejazd pociągom ponadgabarytowym w bezpiecznej odległości od planowanych peronów o wysokości 76 cm. Z kolei pociągi pasażerskie będą zatrzymywały się blisko krawędzi.

Co ciekawe, splot torowy powstał nie na betonowych podkładach, a na drewnianych, których żywotność jest zdecydowanie krótsza. Postąpiono tak dlatego, że podkłady na wysokości splotu są dłuższe, a aktualnie żadna firma nie produkuje takich niestandardowych elementów z betonu.

Splot torowy jest od kilku dni gotowy. Przejechały po nim już pierwsze pociągi, w tym jeden ponadgabarytowy. Projektanci i budowniczowie nie zawiedli i obyło się bez problemów.

Splot torowy - tor w torze - na Karwinach. Splot torowy - tor w torze - na Karwinach.
31 października koniec prac, pierwsze kursy 10 grudnia

Zgodnie z umową, realizacja inwestycji na terenie Gdyni miała zakończyć się do 31 lipca 2017 r., ale wykonawca nie dotrzymał tego terminu. Powód? Niskie temperatury i opady śniegu zatrzymały zimą i wiosną większość robót ziemnych. Kłopotem były także przedłużające się uzgodnienia z zarządcą linii - spółką PKP PLK.

W efekcie termin oddania przystanków został przesunięty na 31 października. Pasażerowie jednak po raz pierwszy do pociągów z nowych peronów wsiądą dopiero 10 grudnia, po wejściu w życie nowego rozkładu jazdy.

Przystanek PKM Gdynia Stadion. Przystanek PKM Gdynia Stadion.

Miejsca

Opinie (153) 2 zablokowane

  • Kpina

    Konieczna jest zmiana rozkładu jazdy, a propozycja UM to żart i kpina!

    • 18 3

  • szkoda że to nie inwestycja Gdyni

    jedyna inwestycja w Gdyni przebiega sprawnie może dlatego że jej miasto nie realizuje a bezpośrednio PKM i Urząd Marszałkowski

    • 12 4

  • Gdzie są inwestycje wspóltowarzyszące budowie PKM,które obiecał Szczurek?

    • 23 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane