• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konflikt kontrolerów ruchu lotniczego z PAŻP bez wpływu na gdańskie lotnisko

Maciej Korolczuk
13 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Konflikt związkowców z PAŻP na razie nie ma wpływu na funkcjonowanie gdańskiego lotniska. Konflikt związkowców z PAŻP na razie nie ma wpływu na funkcjonowanie gdańskiego lotniska.

Trwa konflikt związków zawodowych kontrolerów ruchu lotniczego z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. Związkowcy nie chcą zgodzić się na zmianę warunków pracy i wynagrodzeń. Mówią wprost: "jeśli nie uda się dojść do porozumienia, niebo nad Polską może zostać zamknięte". Władze gdańskiego lotniska przyglądają się sprawie i uspokajają - lotnisko funkcjonuje bez zakłóceń.



Jak często latasz samolotem?

Kontrolerzy lotów czuwający nad ruchem powietrznym w kraju zatrudniani są przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. PAŻP podlega Urzędowi Lotnictwa Cywilnego oraz ministrowi transportu.

I choć jej pracownicy pracują na każdym regionalnym lotnisku w kraju, to - z perspektywy władz danego portu lotniczego - są pracownikami z zewnątrz.

Podobnie jest w Gdańsku, gdzie władze lotniska nie mają wpływu ani na zatrudnienie, ani wynagrodzenia kontrolerów. Nie ustalają im też godzin i zasad pracy - wszystkie te kompetencje leżą po stronie pracodawcy kontrolerów, a więc agencji PAŻP.

Na czym polega problem?



Od kilku miesięcy trwa spór między związkami zawodowymi a władzami agencji. Pracownicy nie chcą zgodzić się na proponowane zmiany, które odbiją się - ich zdaniem - negatywnie na bezpieczeństwie pasażerów, ale też wynagrodzeniach samych pracowników. Mówiąc inaczej - mieliby oni pracować więcej, przy relatywnie mniejszych zarobkach.

Lotnisko będzie się rozrastać. Potrzebuje nowej wieży kontroli lotów



W efekcie część załogi - głównie zatrudnionej w Warszawie - zwolniła się lub przeszła na zwolnienia lekarskie. Tylko z wieży na Okęciu z pracujących obecnie 216 osób ma zostać wkrótce tylko 36. Wypowiedzenia złożył już co czwarty kontroler w kraju. Z ok. 600 osób z pracy odeszło w ostatnim czasie aż 170 pracowników. Związkowcy mówią wprost: "jeśli nie uda się dojść do porozumienia, grozi nam zamknięcie przestrzeni powietrznej nad Polską".

Sytuacja w Gdańsku w normie



Lokalnie problem wydaje się mniejszy, bo dotyczy głównie kontrolerów obszarowych, kontrolujących przestrzeń powietrzną w całym kraju. Poza nimi są też kontrolerzy pracujący w portach regionalnych (w tym w Gdańsku). To kontrolerzy zbliżania oraz wieżowi, ale - jak mówi nam szef gdańskiego lotniska - "na ten moment problem nas nie dotyczy".

- Sytuacja na naszym lotnisku jest w normie - uspokaja Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego w Rębiechowie. - Analizowaliśmy sytuację z ubiegłego weekendu. Tylko 5 proc. wszystkich operacji było opóźnionych, a tylko 2,5 proc. złapało opóźnienie powyżej 40 min. To wyniki, które nie odbiegają od przyjętej normy. Mogę uspokoić wszystkich naszych pasażerów, że lotnisko w Gdańsku pracuje bez zakłóceń.
Negocjacje związków zawodowych z agencją są w toku. W poniedziałek, 11 kwietnia, odbyło się spotkanie PAŻP z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego, na którym kontynuowano rozmowy dotyczące kwestii bezpieczeństwa.

- Rozmowy prowadzone są w sposób merytoryczny w atmosferze wzajemnego szacunku - informuje PAŻP.
Na wtorkowe przedpołudnie zaplanowano kolejną turę rozmów.

Jak funkcjonuje wieża kontroli lotów w Gdańsku? Wideo z 2017 r.

Opinie (109) 9 zablokowanych

  • Jaka jest pensja kontrolerów? Może od tego zacząć dyskusję. (1)

    • 6 1

    • Jaka jest faktyczna - realna pensja kontrolera ( z wykluczeniem kilku popleczników Janiszewskiego i jego samego bo ich zarobki sięgają sufitu) to słuszne pytanie.

      • 4 1

  • (2)

    Jak żeście tacy mądrzy to na Ukrainą zamknijcie niebo

    Zarabiają miliony a pracować się nie chce nieroby

    • 8 26

    • skoro maja miliony to czemu nie jesteś kontrolerem - super fucha a przede wszystkim te miliony

      • 4 0

    • czytaj ze zrozumieniem, przecież artykuł nie dotyczą zarządów spółek czy posłów i ministrów, którym się należy

      • 7 0

  • Kolejna rzecz, która PIS rozwalił? Niemożliwe.

    Zostało cos jeszcze czy to już wszystko?

    • 11 8

  • Mam niebywałe szczęście bo ostatnio odbyłem kilka lotów i cztery na pięć były opóźnione powyżej 40 minut :-) Skoro tylko 2.5% łapie takie opóźnienia to naprawdę czuję się wyróżniony :D

    • 16 1

  • Problem w tym, że ruch nad Polską mocno "siadł" - z tych i innych powodów

    A kontrolerzy zdaje się chcą zarabiać tyle samo, co 3 lata temu. Tymczasem przychody za tranzyt międzynarodowy, szczególnie dużych samolotów mocno siadły... Zresztą jak nas Jukraina "załatwiła" ileś lat temu puszczając ten malezyjski 777 nad "gorący" teren, zamiast kazać lecieć z 50 km na południe. Ru scy też byli winni, rebelsom swoją wyrzutnię wypożyczyli. Jaki tranzyt lotniczy szedł nad Polską do z środkowej Azji (plus Tajlandie, inne Malezje), ile to oznaczało pieniędzy - a potem wszystko out. Tylko co potem zrobiły USA? Swój ruch znad Zatoki Perskiej puścili... nad R0sją, kierując tym samym do niej rzekę pieniędzy za tranzyt. A Polsce - figa. A jeszcze 2-4 miesiące temu amerykański Fedex - z/do Azji latał stale nad B!ałorusią, stanowiskiem UE w tym naszym się w ogóle nie przejmując. I już ich kasa z opłat szła do BLR.

    • 3 11

  • Gdyby dotyczyło to porezesów, dyrektorów czy ministrów albo posłów to pieniądze by sie znalazły, praca kontrolera lotów to wyjątkowo odpowiedzialna praca i muszą mieć czas na odpoczynek i dobrze zarabiać, no ale bardziej należy sie to prezesikom, dyrektorkom, ministerkom i politykierom

    • 20 5

  • Tak w PAŻP wydawano pieniądze

    Warto przypomnieć, że jeszcze w 2019/20 PAŻP szczodrze obdarowywała media państwowe (wtedy słuchałem jeszcze Trójki, w której reklamy leciały co chwilę) pieniędzmi na kampanię marketingową:
    https://www.pasazer.com/mobi/news/42966/pazp,wydal,prawie,1,mln,zl,na,reklamy,wizerunkowe.html
    Pytanie, po co, skoro to jest monopolista, z którego korzystać musi każda linia "korzystająca" z polskiej przestrzeni powietrznej? Pytanie retoryczne...
    A niedługo potem przyszedł dramat:
    https://turystyka.rp.pl/lotniska/art17847661-sytuacja-lotnisk-to-nie-kryzys-to-apokalipsa

    • 22 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane