• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec gierkowskich inwestycji komunikacyjnych w Gdańsku

Michał Stąporek
5 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Budowa odcinka al. Armii Krajowej od Jabłoniowej do Kartuskiej już się zakończyła. Kierowcy pojadą tędy po raz pierwszy 21 grudnia. Budowa odcinka al. Armii Krajowej od Jabłoniowej do Kartuskiej już się zakończyła. Kierowcy pojadą tędy po raz pierwszy 21 grudnia.
Wyglądająca jak wprost z lotniska elektroniczna tablica z rozkładem jazdy stanie na pętli tramwajowo-autobusowej na Chełmie. Oby nie pokazywała, że wszystkie linie są "opóźnione". Wyglądająca jak wprost z lotniska elektroniczna tablica z rozkładem jazdy stanie na pętli tramwajowo-autobusowej na Chełmie. Oby nie pokazywała, że wszystkie linie są "opóźnione".
- Od dawna nie ma już Edwarda Gierka, a my wciąż realizujemy jego pomysły - tym - niezamierzonym chyba - komplementem dla dawnego pierwszego sekretarza PZPR prezydent Paweł Adamowicz podsumował rok inwestycji na drogach Gdańska.

To zestawienie może dziwić, ale rzeczywiście sztandarowe gdańskie inwestycje komunikacyjne zakończone w tym roku, czyli budowa linii tramwajowej na Chełm i odcinka al. Armii Krajowej od ul. Jabłoniowej do ul. Kartuskiej zostały nakreślone jeszcze w czasach towarzysza Edwarda.

Obie zostaną oddane do użytku w najbliższych dniach.

Pierwszy tramwaj linii nr 1 wyruszy na trasę na Chełm 19 grudnia. Nowe bombardiery, citadisy i sprowadzone z Dortmundu N8C będą jeździć trasą Pohulanka - Chełm - Urząd Miejski - Brama Wyżynna - Pohulanka. W dni powszednie w godzinach szczytu tramwaje będą kursować co 5 minut, poza szczytem co 7-8 minut, wieczorem co 10, lub co 15 minut. W soboty i w niedzielę, w zależności od pory dnia, co 10, lub co 15 minut.

Niemal gotowa jest już pętla na Chełmie, na której będzie zawracać "jedynka". - Właściwe to nie pętla, lecz niewielki dworzec przesiadkowy, z kilkoma peronami i wiatami - opisuje Janusz Łagowski, zastępca dyrektora Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska (DRMG).

Na kilku peronach zawisną tablice świetlne pokazujące czasy odjazdu tramwajów i autobusów. Na razie będzie to czas rozkładowy, zaś docelowo czas rzeczywisty, oszacowany na podstawie czujników GPS w pojazdach.

Pętla stanie się punktem przesiadkowym dla mieszkańców dzielnicy Południe (Chełm i wszystkie nowe osiedla), którzy dojadą do niej autobusami i następnie wsiądą w tramwaj do śródmieścia. Nie będą mieli wyjścia, ponieważ z zakorkowanej wiecznie al. Armii Krajowej znikną wszystkie linie autobusowe. - Chcemy dać mieszkańcom kilka dni na przystosowanie się do tej zmiany, dlatego wprowadzimy ją dopiero po Świętach - zapowiada Oskar Białowąs z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Wszystkie inwestycje "tramwajowe" w Gdańsku (modernizacje torowisk, budowa trasy na Chełm, zakup nowych wozów) kosztowały 63 mln zł (połowę dała UE).

Drugą ważną inwestycją jest niemal dwuipółkilometrowy odcinek al. Armii Krajowej, pomiędzy ul. Jabłoniową i ul. Kartuską. Jego budowała trwała prawie dokładnie dwa lata i kosztowała 60 mln zł (połowę dała UE). To pierwsza od wielu lat zbudowana od postaw ważna arteria komunikacyjna miasta. Kierowcy skorzystają z niej po raz pierwszy 21 grudnia.

Gotowy jest już projekt techniczny ostatniego odcinka Armii Krajowej, łączącego ul. Kartuską z węzłem Karczemki na obwodnicy Trójmiasta.

O ile w mijającym roku remonty (Podwale Grodzkie, Błędnik, Marynarki Polskiej) mogły dać się mieszkańcom Gdańska we znaki, o tyle w przyszłym roku robót na ulicach miasta niemal nie uświadczymy.

- To będzie rok przygotowywania dokumentacji do projektów, które pełną parą ruszą w 2009 roku lub później - tłumaczy Krzysztof Rudziński, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych i wylicza: Trasa Sucharskiego, ul. Łostowicka, ul. Nowa Wałowa wraz z węzłem nad ul. Jana z Kolna, odcinek Trasy Słowackiego od ul. Hynka do Tasy Sucharskiego na wysokości ul. Uczniowskiej, linia tramwajowa z Siedlec na Morenę.

Jedyna przebudowa, której na pewno doświadczą kierowcy, to modernizacja skrzyżowania al. Hallera z ul. Kliniczną. Przebudowane zostanie torowisko, światła i powstanie droga rowerowa. W ramach innej inwestycji zmodernizowane zostanie torowisko tramwajowe od tego skrzyżowania do ul. Mickiewicza.

Opinie (211) 9 zablokowanych

  • Tylko ze teraz korki na Armi to bardzo sporadycznie wystepuja ;/
    No ale teraz Planetobus bedzie miał wziecie bo lepiej sie oplaca Planeta jechac

    • 0 0

  • JAKIE GPS-y BZDURY

    jestem motorniczym i jak dotad czyli jakies 2-lata zkm nie może w pełni uruchomic tych gps-sow i elektronicznych rozkładów . Działają w co dziesiątym tramwaju,a w centrali nodzoru ruchu na wielkim monitorze słurzącym do monitoringu tramwaji ogląda się telewizje .Wiec jak każdy motorniczy wam powie bedą biegać z laptopami i dostrajać przez pare dni po otwarciu lini na Chełm a potem zapomną, i wrócimy do rozkładów na słupku.

    • 0 0

  • pożyczki, kredyty, korepetycje, wynajem mieszkań

    gotuje sie we mnie krew! W wakacje,nie dłużej jak 2 dni po oddaniu- wiaty na przystankach tramwajowych/ autobusowych przy dworcu gł. PKP stały czyste; po tym czasie (przezroczyste, szklane wiaty, z których winno się widzieć nadjeżdzający tabor) wyglądają jak parkan okalający budowę :| żygać mi się chce jak widze te pożyczki i inne ogłoszenia "podrygujące" na wietrze. Czy miasto jest bezsilne??

    • 0 0

  • pomysł skrócenia tras 255,155,295 rodem z PRLu

    Jakim prawem ludzie z dalszych osiedli po staniu w korkach na ulicy Świetokrzyskiej,Łódzkiej i Warszawskiej mają przesiadać się na Witosa na Chełmie w tramwaj nr 1 i tracić czas na przesiadkę skoro na dalszej trasie jest zupełnie bezkorkowo i w 5 minut jest już się w samym centrum. Kto wpadł na tak genialny pomysł. Czy miasto już zupełnie zapomniało, że komunikacja miejska jest dla ludzi a nie odwrót. Jedynym sposobem jest teraz przesiadka w autobus nr 118 na Warszawskiej jadący z Piotrkowskiej bezpośrednio do centrum (pewne osiedla traktuje się lepiej) albo kupno autka. Po licho nam ta trasa tramwajowa na Chełm i cały ten Bombardier.Lepiej jak go nie było.

    • 0 0

  • po kiego grzyba

    Pytanko po co to było kończyć na kartuskiej przecież to porąbane i tak tam w wąską gardziel wpuszczają nie można było tego połączyć z obwodnicą????

    • 0 0

  • rozbudowy,przebudowy

    korki,korki,korki! Tylko ze one i tak pozostaną!Tramwaj na Chełm rozwiązuje tylko część problemów,a przecież za korki nie odpowiada miasto tylko MY!4 osoby w autobusie czy tramwaju to 2m.kw a 4 samochody?- 50m!W 1996 jak wprowadziłem się Orunię Południe t autobus jechał do centrum 15min w szczycie a teraz?A my tu nie mamy wyboru jest tylko jedna linia 154 bo 254 próbuje rozwiązać problem ale się nie udaje.Do póki pracowałem w gdańsku to w lecie prowadziłem regularne wyścigi z sąsiadami do centrum i WYGRYWAŁEM na rowerze :D ! A znam ludzi,którzy mając niecały 1km do pracy twierdzili ze to daleko i muszą jeździć samochodem,ja bym poszedł z "buta" i taniej i zdrowiej!A wracając do nowej linii,naprawdę fajnie ze powstała i jeszcze fajniej jakby uruchomiono lub wydłużono inne do Chełma.Ja czekam na obiecane wydłużenie jej na Orunię,tylko że to chyba na zasadzie "czekaj tatko latka",bo póki co na to się nie zanosi ;/ zawsze wszystko rozbija się o KASĘ ! Pozdrawiam

    • 0 0

  • weście, budujcie linie tramwajowe, mieszkam na matarni
    to sie weźniecie za linie na lotnisko
    tak nie zorganizowanej ZKM Gdanisk nikdy nie widziałem

    • 0 0

  • Czemu rzond za komuny nie pomyślał o metrze? Bylo by owiele szybciej!
    SKM,ZKM w Trojmieście to same graty!Taki wstyd na Swiecie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane