• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec gierkowskich inwestycji komunikacyjnych w Gdańsku

Michał Stąporek
5 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Budowa odcinka al. Armii Krajowej od Jabłoniowej do Kartuskiej już się zakończyła. Kierowcy pojadą tędy po raz pierwszy 21 grudnia. Budowa odcinka al. Armii Krajowej od Jabłoniowej do Kartuskiej już się zakończyła. Kierowcy pojadą tędy po raz pierwszy 21 grudnia.
Wyglądająca jak wprost z lotniska elektroniczna tablica z rozkładem jazdy stanie na pętli tramwajowo-autobusowej na Chełmie. Oby nie pokazywała, że wszystkie linie są "opóźnione". Wyglądająca jak wprost z lotniska elektroniczna tablica z rozkładem jazdy stanie na pętli tramwajowo-autobusowej na Chełmie. Oby nie pokazywała, że wszystkie linie są "opóźnione".
- Od dawna nie ma już Edwarda Gierka, a my wciąż realizujemy jego pomysły - tym - niezamierzonym chyba - komplementem dla dawnego pierwszego sekretarza PZPR prezydent Paweł Adamowicz podsumował rok inwestycji na drogach Gdańska.

To zestawienie może dziwić, ale rzeczywiście sztandarowe gdańskie inwestycje komunikacyjne zakończone w tym roku, czyli budowa linii tramwajowej na Chełm i odcinka al. Armii Krajowej od ul. Jabłoniowej do ul. Kartuskiej zostały nakreślone jeszcze w czasach towarzysza Edwarda.

Obie zostaną oddane do użytku w najbliższych dniach.

Pierwszy tramwaj linii nr 1 wyruszy na trasę na Chełm 19 grudnia. Nowe bombardiery, citadisy i sprowadzone z Dortmundu N8C będą jeździć trasą Pohulanka - Chełm - Urząd Miejski - Brama Wyżynna - Pohulanka. W dni powszednie w godzinach szczytu tramwaje będą kursować co 5 minut, poza szczytem co 7-8 minut, wieczorem co 10, lub co 15 minut. W soboty i w niedzielę, w zależności od pory dnia, co 10, lub co 15 minut.

Niemal gotowa jest już pętla na Chełmie, na której będzie zawracać "jedynka". - Właściwe to nie pętla, lecz niewielki dworzec przesiadkowy, z kilkoma peronami i wiatami - opisuje Janusz Łagowski, zastępca dyrektora Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska (DRMG).

Na kilku peronach zawisną tablice świetlne pokazujące czasy odjazdu tramwajów i autobusów. Na razie będzie to czas rozkładowy, zaś docelowo czas rzeczywisty, oszacowany na podstawie czujników GPS w pojazdach.

Pętla stanie się punktem przesiadkowym dla mieszkańców dzielnicy Południe (Chełm i wszystkie nowe osiedla), którzy dojadą do niej autobusami i następnie wsiądą w tramwaj do śródmieścia. Nie będą mieli wyjścia, ponieważ z zakorkowanej wiecznie al. Armii Krajowej znikną wszystkie linie autobusowe. - Chcemy dać mieszkańcom kilka dni na przystosowanie się do tej zmiany, dlatego wprowadzimy ją dopiero po Świętach - zapowiada Oskar Białowąs z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Wszystkie inwestycje "tramwajowe" w Gdańsku (modernizacje torowisk, budowa trasy na Chełm, zakup nowych wozów) kosztowały 63 mln zł (połowę dała UE).

Drugą ważną inwestycją jest niemal dwuipółkilometrowy odcinek al. Armii Krajowej, pomiędzy ul. Jabłoniową i ul. Kartuską. Jego budowała trwała prawie dokładnie dwa lata i kosztowała 60 mln zł (połowę dała UE). To pierwsza od wielu lat zbudowana od postaw ważna arteria komunikacyjna miasta. Kierowcy skorzystają z niej po raz pierwszy 21 grudnia.

Gotowy jest już projekt techniczny ostatniego odcinka Armii Krajowej, łączącego ul. Kartuską z węzłem Karczemki na obwodnicy Trójmiasta.

O ile w mijającym roku remonty (Podwale Grodzkie, Błędnik, Marynarki Polskiej) mogły dać się mieszkańcom Gdańska we znaki, o tyle w przyszłym roku robót na ulicach miasta niemal nie uświadczymy.

- To będzie rok przygotowywania dokumentacji do projektów, które pełną parą ruszą w 2009 roku lub później - tłumaczy Krzysztof Rudziński, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych i wylicza: Trasa Sucharskiego, ul. Łostowicka, ul. Nowa Wałowa wraz z węzłem nad ul. Jana z Kolna, odcinek Trasy Słowackiego od ul. Hynka do Tasy Sucharskiego na wysokości ul. Uczniowskiej, linia tramwajowa z Siedlec na Morenę.

Jedyna przebudowa, której na pewno doświadczą kierowcy, to modernizacja skrzyżowania al. Hallera z ul. Kliniczną. Przebudowane zostanie torowisko, światła i powstanie droga rowerowa. W ramach innej inwestycji zmodernizowane zostanie torowisko tramwajowe od tego skrzyżowania do ul. Mickiewicza.

Opinie (211) 9 zablokowanych

  • stop kretynizmowi

    kretyni narzekający na budowę czegokolwiek powinni wystartowac w wyborach na prezydenta... ZObaczymy ile głosów dostaniecie oprócz swojego....

    • 0 0

  • Remont Łódzkiej na Boga! Estakada z Łostowickiej do Rakaczego nad Kartuską.

    Ani Łódzką ani Łostowicką już się wręcz przejechać nie da!!
    Apeluję i błagam:
    1. Najpierw wyremontujcie Łódzką! Drogi na wsi są lepsze!
    2. Narazie tylko remontujecie. Dobre i to.
    Ale to nie rozwiązuje problemu komunikacyjnego Gdańska. Który narasta.
    Zbierzcie się na odwagę i zrealizujcie jakiś nowy, śmiały projekt. Może mógłby to być projekt "przerzucenia" estakady nad Kartuską (która jest w dolince),na przedłużeniu Łostowickiej??
    Bo póki co, to Adamowicz przegrywa z Gierkiem, jeśli idzie o nowe i śmiałe projekty komunikacyjne dla Gdańska.

    • 0 0

  • A co ze słynnymi mostami - gierkowskimi zwięczjącymi teren Spółdzielni Młyniec i ul. Jana Pawła II na tym terenie z ul. Rzeczpospolita i drugą częścią ul. Jan a Pawła II na terenie Spółdzielni Rozstaje. W tamtych czasach wszyscy byli silni, zdrowi, niepełnosprawni to był temat tabu więc chody na tych mostach, przez pokonanie których można pieszo dostać się na Osiedle Młyniec i jest to jedyna droga dojścia na TRAMWAJE, ażeby do nich dojść i następnie wrócić trzeba pokonać 66 schodów w górę i tyleż samo w dół. Nie ma mowy, żeby z bagażem podróżnym lub z dzieckiem w wóżku się dostać, jest to ponad siły. Niepełnosprawni mogą tylko pomarzyć o dostaniu się na środek komunikacji publicznej jakim jest tramwaj. Ten gierkowski obiekt WOŁA o modernizację i dostosowania dla niepełnosprawnych. Był w WPI uchwalonym przez poprzednią Radę MIasta, do przygotowania zadania do realizacji. Dziwnym trafem zginął w zmienionym przez obecnych radnych Wieloletnim Planie Inwestycyjnym. Piszę tę opinię w dniu w którym SEJM obraduje o sprawach na rzecz niepełnosprawnych, może władze mista przypomną sobie o tym bardzo koniecznym przedsięwzięciu. Przecież to ta sama partia rządząca. Teraż gdy najniższa cena biletu na komunikację miejską wzrosła z 1,40 na 2 złóte, za najkrótszy przejazd, to sprawa ta stała się jeszcze bardziej pilna i konieczna, bowiem z Zaspy Rozstaje na Zaspę Młyniec np. do lekarza, na zakupy czy do apteki w poszukiwaniu tanich leków - można było przejechać za 1,40, to teraz trzeba będzie zapłacić aż 2 złote. Czy to aby jest dla zwykłego człowieka? Co ten powiązany problem nowi radni zauważyli? Czy przy głosowaniu nad zmianą Wieloletniego Planu Inwestycyjnego o tym mówili na Sesji?

    • 0 0

  • ul. Obr. Wybrzeża w oczach prominentów l. 70-tych!

    To nie koniec ...gierkowskich inwestycji komunikacyjnych!!! Nadal trwają!!!
    W latach 1971-72 na łamach Dziennika Bałtyckiego i Głosu Wybrzeża przedstawiono projekty urbanistyczne dla ul. Obr. Wybrzeża na Gdańskim Przymorzu, między innymi:
    - dwa pasma ulicy;
    - zabudowa, prawej strony terenu jadąc w stronę
    ul. Chłopskiej /budynki mieszkalne i duże
    centrum handlowo-usługowo-rekreacyjne;
    - budynek komendy dzielnicowej ówczesnej milicji.
    Pomysł ten jest aktualnie realizowany po 35 laty!
    Pomiędzy pasmami ulicy miał jeździć tramwaj,trasa:
    Nowy Port-Brzeźno-Zielona droga-ul. Obr. Wybrzeża do lini tramwajowej na skrzyżowaniu z ul. Chłopską.
    Ciekawostką w tym wszystkim jest to, że planowano zbudować odcinek SKM, z Nowego Portu do stacji Sopot Wyścigi, przez Brzeźno-Przymorze i Żabiankę. Na terenach Wyścigów Konnych miał się łączyć z linią Gdańsk-Wejherowo. SKM miała jeżdzić na odcinku od byłej K. Marksa do Sopot Wyścigi na wysokich filarach /jak w USA czy Berlinie/. Atrakcją miał być przejazd z widokiem na Zatokę Gdańską!
    Jerzy

    • 0 0

  • Kłamstwa urzędników !!!

    Armii Krajowej nie stoi cały czas w korku. Rano w dół już nie ma korka. Jest po południu w górę przy Łostowickiej ... poza zasięgiem tramwaju.

    • 0 0

  • Jak by nie Gierek to solidaruchy by Wam dukty lesne zafundowali. Unia i tak skansen z Was zrobi, kmioty jedne.

    • 0 0

  • Remont Świetokrzyskiej

    Informacja do wszystkiech którzy uwielbiaja jazdę tą ulicą obecnie. Szczególnie do rodziców odwożących dzieci.

    PANOM NIE WYSZłO - REMONT ZOSTAł WYDłUżONY DO 15.05.2008!!!!!

    Panie Adamowicz może zechciałby Pan zapłacić koszty społeczne takich żałoznych przedsięwzięc????
    Ciekawe na ile by wyliczył Pan godzinę tracenie dziecińswa własnego dziecka w samochodzie stojacym w bezsensownym korku?

    Kiedy wreszcie czas stanie się kryterium wyboru wykonawcy robót powodujacych paraliż?

    • 0 0

  • Qqqqqqqqqqqqqqqqqqqq

    zamiast wyzywać od kretynów napisz co adamowicz zrobił. ja wiem, o budowie kilku krzyzy i rozdaniu działek pod kościoły, ostatnia na ul. Focha
    kazda ulica to jedna wielka łata!!!
    Ostatnia zasługa dla regionu to pozbycie się jednej baby z plebanii na ministra!!!

    • 0 0

  • wiocha gdansk

    Dobre i prawdziwe

    • 0 0

  • ulica ŁÓDZKA I ŚWIĘTOKRZYSKA

    te ulice to priorytet, jeżeli ich nie zmodernizują to w Gdańsku Południe korki nie znikną!!!!!!!! Nie wiem czy to tak trudno zrozumieć, tam na górze widzą chyba tylko swój interes. To takie proste. Jak najszybciej powinno przystąpić się do rozbudowy właśnie tych ulic!!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane