• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec pętli tramwajowej w Oliwie?

Krzysztof Koprowski
18 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Pętla w Oliwie: modernizacja zamiast likwidacji
Z nowej pętli nie skorzystają tramwaje jednokierunkowe - m.in "stopiątki" oraz nowozakupione Pesy. Z nowej pętli nie skorzystają tramwaje jednokierunkowe - m.in "stopiątki" oraz nowozakupione Pesy.

Pętla w Oliwie zostanie rozebrana, dzięki czemu znajdzie się obok niej miejsce na usługi i handel. W zamian powstaną tzw. tory odstawcze, z których korzystać może tylko część gdańskich tramwajów.



Obecna i proponowana organizacja ruchu tramwajowego na pętli w Oliwie. Obecna i proponowana organizacja ruchu tramwajowego na pętli w Oliwie.
ZDiZ ogłosił właśnie przetarg na opracowanie koncepcji programowo - przestrzennej przebudowy pętli w Oliwie zobacz na mapie Gdańska. Będzie ona zgodna z uchwalonym w 2003 r. planem zagospodarowania przestrzennego, który zamiast pętli zakłada budowę tzw. torów odstawczych (zobacz ramkę pod tekstem). Dzięki temu znajdzie się tu miejsce na budynki handlowe i usługowe.

- Koncepcja zagospodarowania centrum Oliwy przewiduje, że wokół Parku Oliwskiego skupione będą usługi. Chcemy, by pojawiły się tutaj nie tylko sklepy, ale również punkty gastronomiczne - informuje Małgorzata Momont, kierownik zespołu urbanistycznego Oliwa w Biurze Rozwoju Gdańska.

Jak powinna wyglądać pętla tramwajowa w Oliwie?

Likwidacji pętli sprzeciwia się Zarząd Transportu Miejskiego. - Brak pętli w Oliwie skomplikuje ruch w przypadku awarii na torowisku od ulicy Chłopskiej do pętli Jelitkowo. Dla linii 2 i 8 najbliższą pętlą za Zaspą będzie dopiero Abrahama! - alarmuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

Tymczasem zdaniem planistów z Biura Rozwoju Gdańska, pomysł likwidacji pętli w Oliwie wyszedł od... Zakładu Komunikacji Miejskiej, któremu na infrastrukturze tramwajowej powinno zależeć najbardziej. To o tyle dziwne, gdyż w 2003 roku nikt nie mógł przypuszczać, że po Gdańsku będą jeździć dwukierunkowe tramwaje ("Dortmundy"), które jako jedyne mogą korzystać z torów odstawczych.

Próbowaliśmy porozmawiać z autorem tego pomysłu. Bezskutecznie - pracownicy ZKM twierdzą, że było to zbyt dawno, by pamiętali, kto zaproponował takie rozwiązanie.

Zdając sobie sprawę z zagrożenia, Zarząd Transportu Miejskiego w 2006 roku wywalczył zapisanie w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nowej pętli przy ul. Opackiej zobacz na mapie Gdańska. Jednak w 2009 roku zrezygnowano z jej budowy. Najważniejszym powodem było to, że grunt, na jakim miałaby powstać, jest w użytkowaniu wieczystym przez Telewizję Polską. Ponadto planiści nie są przychylni rezerwowaniu tak dużej połaci terenu.

Zdaniem ZDiZ tory odstawcze w Oliwie powinny zupełnie wystarczyć dla obsługi tej części miasta i nie należy brać pod uwagę ewentualnych utrudnień w ruchu. - Nie projektuje się układu na wypadek awarii. Gdybyśmy kierowali się takimi przesłankami, co kilka skrzyżowań powinna powstać pętla tramwajowa. - tłumaczy Paweł Adrian z działu utrzymania infrastruktury tramwajowej i autobusowej w gdańskim ZDiZ.

Na przebudowanej "pętli" w Oliwie będą mogły zawracać wyłącznie dwukierunkowe Dortmundy. Pozostałe wozy, w tym także kupione niedawno za 305 mln zł 35 tramwajów Pesa 120Na - już nie.

W jaki sposób zawracają tramwaje?

pętla - najbardziej popularne rozwiązanie, które pozwala na szybkie zawracania wszystkich pojazdów: jedno- i dwukierunkowych. Wymaga jednak dużo przestrzeni.

pętla uliczna - tory są tak ułożone, że tramwaje zawracają wykonując pętlę ulicami miasta. W Gdańsku funkcjonuje w Nowym Porcie.

tory odstawcze, tzw żeberka - "ślepe" zakończenie torów tramwajowych, z którego korzystać mogą wyłącznie pojazdy dwukierunkowe. Po dojechaniu do końca torowiska motorniczy przesiada się do kabiny na przeciwległym końcu pojazdu. Taki system przyjęto przy budowie "Tramwaju Plus" we Wrocławiu.

trójkąt torowy - układ torów, na którym zawrócić mogą tramwaje jednokierunkowe. Ze względów bezpieczeństwa wymaga asysty dodatkowej osoby. Tramwaj wjeżdża na specjalny tor, po czym wyjeżdża w przeciwnym kierunku. Rozwiązanie stosowane niemal wyłącznie na wypadek awarii lub prac remontowych, np. w Krakowie.

Opinie (308) 7 zablokowanych

  • Do Pana Prezydenta

    Dlaczego Miasto Gdańsk darowując Telewizji Polskiej teren przy ul Czyżewskiego i Opackiej w Oliwie nie zrobiło nic aby odzyskać teren we Wrzeszczu, który w dalszym ciągu zajmuje Telewizja Polska , w tym zabytkowe dworki i restauracje.
    Te obiekty powinny służyć mieszkańcom i turystom a nie nomenklaturze partyjnej i pseudobyznesowej.

    • 2 0

  • SKANDAL !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (14)

    GDAŃSK ZAMIAST ROZWIJAĆ TANI, SZYBKI I BEZKOLIZYJNĄ SIEĆ TRAKCJI TRAMWAJOWEJ ZAMIERZA ZNOWU WBREW MIESZKAŃCOM I ZDROWEMU ROZSĄDKOWI LIKWIDOWAĆ PĘTLE TRAMWAJOWĄ ABY USTAWIĆ KOLEJNE BUDY GASTRONOMICZNE PROWADZONE PRZEZ KOLESI Z PO. WSTYD I TYLE . PAMIĘTAJMY O TYM PRZY WYBORACH.
    DOŚĆ RZĄDÓW PUDYNIA I JEGO POPLECZNIKÓW.

    • 15 7

    • (9)

      Poza tym - problem w tym, że taki model sieci tramwajowej jaki mamy w Gdańsku z bezkolizyjnością nie ma nic wspólnego (świadczą zresztą o tym liczne wypadki). O solidnych odcinkach tramwajowych możemy mówić co najwyżej w Poznaniu (PESTKA) lub w Krakowie (tunele), ale to jest i tak tylko część sieci tamtych miast (reszta - podobnie jak w Gdańsku). Tramwaj nigdy nie będzie tak bezpieczny i pojemy jak kolej, więc po co go rozwijać. Zamiast wywalać pieniądze na bzdury, albo je rozkradać, należy inwestować w pociągi.

      A do tych, co mi wlepiają te czerwone kartki - łatwo jest klikać w przycisk, trudniej zaś podjąć dyskusję, i to taką na argumenty, a nie wyzwiska - nieprawdaż?

      • 0 12

      • (6)

        Sieć kolejowa w Gdańsku jest o wiele mniej rozwinięta niż tramwajowa. Natomiast jej utrzymanie jest o wiele bardziej kosztowne. Tak więc Twoje poglądy nie wytrzymują krytyki z ekonomicznego punktu widzenia.

        • 4 0

        • (5)

          Mędrcy z kosmosu (których można spotkać na takim dużym forum) zawsze będą krytykować racjonalne i nowoczesne rozwiązania. Ostatnio czytałem tam przezabawną nagonkę na InterRegio, gdzie właśnie tego typu ekonomiści przekonywali, że ten projekt przynosił straty Przewozom Regionalnym i że konkurencja na kolei to coś złego. Słowem - wielcy zwolennicy monopolu Intercity (nota bene, spółki należącej do grupy PKP, o czym warto pamiętać).

          Sieć kolejowa w Trójmieście jest marnie rozwinięta, bo przez wiele lat totalnie zaniedbano plany reaktywacji kolejowego transportu miejskiego i co gorsza zlikwidowano istniejącą linię do Nowego Portu. Teraz, kiedy Gdańsk jakimś cudem znalazł się w gronie miast organizujących piłkarskie mistrzostwa nagle zaczęto bić na alarm, że komunikacja zarówno z okolic lotniska, jak i do okolic Nowego Portu (gdzie ma być stadion) jest fatalna. Tramwaj w bardzo wielu przypadkach to pieniądze wywalone w błoto. Świadczy o tym sytuacja w przypadku osiedla Chełm, gdzie uruchomiono linię do nikąd, czyli 1-kę. Mieszkańcy nie chcieli z niej korzystać, więc odcięto im prawie wszystkie autobusy jadące do dworca Głównego. I tak korzystali jednak z linii, które się zachowały, czyli 108 i 118. W tym celu też zaczęto utrudniać im życie - wycofując z tychże tras autobusy przegubowe. Wszystko po to aby zmuszać ludzi do jazdy tramwajem. Chore i żenujące.

          Co do kolei miejskiej - to oczywiste, że jest to droga inwestycja - wymaga ona współpracy wszystkich miast w aglomeracji i spokojnie powstałaby znacznie szybciej, gdyby władze tychże miast nie kłóciliby się, tylko pomyśleli o wspólnym interesie.

          • 0 3

          • (4)

            Primo: nie zauwazyłeś, że uruchomiono na Chełm 11, a wkrótce będzie też 7?
            Tak więc argument o utrudnianiu życia ludziom wyciągnąleś z kapelusza.
            Secundo: Gdańsk jest tak zadłużony, że o jakiejkolwiek budowie kolei miejskiej trzeba zapomnieć. Cieszmy się, że jest chociaż tramwaj.
            Tertio: nie kumam, co ma wspólnego IR z koleją miejską w Gdańsku. Mniemam, że wyłącznie rozstaw szyn...

            • 1 2

            • (3)

              Zauważyłem – tylko po jakim czasie ją wprowadzono, to po pierwsze (ja pisałem akurat o okresie kiedy nitka na Chełm powstała i kursowała tylko 1-ka, a urzędnicy już okrzyknęli to olbrzymim sukcesem – i żeby ludzie z niej korzystali, wycięli prawie wszystkie autobusy, więc nie zarzucaj mi żadnego wyciągania czegokolwiek z kapelusza, tylko czytaj dokładnie), a po drugiej 11, mimo że bardziej przydatna od 1-ki, jest też w gruncie rzeczy nie do końca przemyślaną linią. Nie gwarantuje dojazdu na Uniwersytet Gdański np. Wiem doskonale, że chcą ją przedłużyć – do pętli Oliwa… którą właśnie planują zlikwidować :) Pogratulować więc logicznego myślenia: zarówno tym z gdańskiego UM, jak i tym z ZTM.

              Gdańsk jest totalnie zadłużony, bo od lat ta sama ekipa totalnych dyletantów rządzi tym miastem. Szczytem bezczelności jest z kolei to, że będą znowu kandydować w zbliżających się wyborach samorządowych (w Elblągu też długo rządził dość słaby prezydent Słonina – ale on przynajmniej miał odwagę wreszcie przyznać, że ostatnia kadencję totalnie zmarnował i nie będzie już ubiegał się o fotel prezydenta miasta).
              Warto dodać do tego, że Gdańskiem rządzą ludzie, których polityka nie polega na otwarciu się na sąsiednie miasta, lecz prędzej próbę konkurowania z Gdynią (która już dawno odskoczyła Gdańskowi pod względem atrakcyjności jeśli chodzi np. o mieszkania). Tak więc dla obecnej ekipy – zamiast współpracować, lepiej się kłócić z sąsiadami i jeszcze podjudzać mieszkańców aby robili to samo (gardzili tymi wstrętnymi śledziami).
              Z czego się tu cieszyć? Z tego, że co drugi tramwaj wylatuje z szyn?

              IR z koleją miejską nie ma nic wspólnego. Dużo zaś z pewnym forum. uważanym za miejsce, gdzie się spotykają najwybitniejsi ludzie i gdzie stale wymądrzają się różni „krwiożerczy ekonomiści”. Dałem tylko przykład, że ostatnio twierdzili, iż pociągi te przynosiły PR straty (teza pewnego redaktorka – niby speca od komunikacji miejskiej w Trójmieście). Niezwykle ciekawe.

              • 0 0

              • (2)

                A pomyślałeś, że gdy uruchamiano jedynkę, w całym Gdańsku było jakieś 8 wozów, które mogą wjechać na Chełm? To jaką inną sensowną linię z taką ilością można uruchomić, jak nie właśnie Chełm - Hucisko?

                A 11 będzie przedłużona, i to nie do Oliwy, a do Jelitkowa.

                • 0 1

              • (1)

                No i co, że mieli zaledwie kilka pojazdów mogących obsługiwać tę trasę. Trzeba było od razu kasować linie autobusowe? Nie można było zaczekać do uruchomienia 11-stki?
                O to mi właśnie chodzi.

                • 0 0

              • Nie można było, bo UE nie daje kasy na budowę tramwaju po to, aby równolegle utrzymywana była komunikacja autobusowa.

                • 0 1

      • (1)

        no tak a pociągi będą kursować bezkolizyjnie po gdańsku

        • 4 1

        • Kolej miejska funkcjonowała np. w czasach gdy SKM docierała do Nowego Portu. Czy wydarzył się jakiś wypadek w tamtym okresie i czy był równie tragiczny jak opisywane ostatnio tu wypadki związane z gdańskimi tramwajami?
          Ja o niczym takim ani nie słyszałem, ani nie czytałem.

          • 0 2

    • Oj, to nie kolesie z PO. Zapamiętaj każdy Polak ma swoich kolesi do utrzymania. Czy z PO, czy z PiS.

      • 2 0

    • Hej, no tramwaje będą nadal przejeżdżac. Lecz kończyć w Jelitkowie (1)

      Zatrzymuje się tu tylko 15.

      • 2 0

      • a awarie?

        • 1 0

    • nie krzycz, bo się spocisz

      • 2 4

  • A czemu jednak nie "trójkąt torowy" ?

    Można przecież pozostawić krótki odcinek toru przy ul. Grunwaldzkiej, na przedłużeniu dojazdu od strony Jelitkowa. Wkomponować tory w ładną kostkę granitową, służyłyby one faktycznie tylko wyjątkowo z pomocą jeszcze jednego człowieka, ale jakaś możliwość zawrócenia by pozostała...

    • 0 0

  • No i dobrze nareszcie!! (11)

    • 50 167

    • ci planiści pożal się Boże, to jest fucha dopiero (3)

      • 16 2

      • a gdzie zmiany w rozkłądach jazdy i trasach zapowiadane na połowę maja ??? (2)

        pytam się !

        • 9 4

        • od 29 maja wprowadzaja zmiany (1)

          takze juz niedlugo

          • 6 0

          • KTO wziął w łąpę?!!

            i ILE to jest pytanie.

            Jakiś developer (tfu!) posmarował pewnie, żeby kawałek gruntu wyrwać a te pie... urzędasy w pazernej głupocie umiaru nie mają i rozwalają funkcjonujący od dziesięcioleci układ komunikacyjny.

            - Paweł Adrian ma czelność ściemniać, że dla obecnego ruchu pętla nie jest potrzebna... ALE na tym kierunku RUCH WZROŚNIE po oddaniu do użytku hali widowiskowej!

            - w innym wywiadzie urzędasy mieli czelność użyć argumentu, że hałas tramwajów przeszkadza okolicznym mieszkańcom. No to już jest SZCZYT HIPOKRYZJI - raptem martwią się hałasem a na Chełmie forsują wariant pętli najbardziej uciążliwy dla mieszkańców. To się logiki nie trzyma...

            Teraz wreszcie widać prawdziwy powód zmian przebiegu i likwidacji niektórych połączeń tramwajowych. Całe bleblanie o optymalizacji to zasłona dymna, prawdziwym powodem jest chęć sprzedaży terenu po pętli developerowi.

            CBA! CBA! CBA!

            • 1 0

    • pomysł do d...!

      • 3 2

    • No i dobrze?

      ty wiesz ile mnie ta decyzja kosztowała.Jakie łapowki musialem dać, abym mół na tym miejscu lody kręcić

      • 3 5

    • Pętlę tramwajową w Oliwie można całkowicie zlikwidować, a wszystkie kursy skierować nie tylko do Jelitkowa lub Zaspy, ale i na nową trasę tramwajową w kierunku Sopotu; na początek zakończoną torami odstawczymi (tzw żeberka) przy nowej hali.

      • 7 5

    • A wystarczy zrobić dodatkowe "zatoczki" (2)

      Gdańskie tramwaje są zbyt awaryjne żeby sobie nie robić zabezpieczeń.

      • 20 1

      • gdańskie tramwaje awaryjne?!

        pojedź do Łodzi i Warszawy, wtedy pogadamy

        • 5 7

      • nawet nie tyle zatoczki

        ile co jakis niezbyt odległy odcinek były rozjazdy pozwalające ominąć uszkodzony tamwaj. tak jak ma SKM

        • 10 0

    • w tych nowych tramwajach bedzie tak:

      Panie! Zejdź Pan ze mnie, bo ten spode mnie mówi, że ten spod niego chce wysiąść!! :))))

      • 17 3

  • Masakra

    To kolejne korki, trwajace kilka lat utrudnienia w ruchu!!!!! Co ma to zmienic?? Dodatkowe miejsca do bojek....pozatym juz teraz jeden tramwaj sie psuje i jest problem ktorego rozwiazanie zajmuje wiele minut, a co bedzie kiedy zmienia oliwe!!!!!!!!!!skandal

    • 3 0

  • nieporozumienie!

    To miasto i tak wiecznie jest zakorkowane. Jedynym sprawnym i szybkim sposobem poruszania się po nim są tramwaje. Zwłaszcza w godzinach szczytu gdzie też miasto się nie popisało rozwiązaniami drogowymi.

    • 3 1

  • a po cholere kolejne budy ? bo na nic lepszego tam nie ma miejsca .a co będzie po drugiej stronie ulicy Grunwaldzkiej, gdy wyburza te chałupinki ? jakoś cicho o tym ....a miała być biedronka

    • 3 0

  • Biuro Rozwoju Gdańska miało już wiele wpadek

    Wyraźnie widać, że nie pracują w nim prawdziwi fachowcy, którzy znają potrzeby mieszkańców oraz potrafią zachować dziedzictwo gdańskiej przyrody. Dloaczego nie zajmą się poszerzeniem obszaru Parku im. Adama Mickiewicza? To bardziej jest potrzebne mieszkańcom i turystom, niż kolejne biznesy na obszarze zajmowanym obecnie przez torowisko. Głupota nie boli, a szkoda!

    • 3 0

  • Aż wstyd że się pochodzi z Gdańska...

    Witam ja się urodziłem w Gdańsku i mieszkałem do 19 roku życia na pięknych Stogach. Pamiętam dojazdy do domu ze szkoły i gdzie kolwiek czy na przymorze oliwy czy wrzeszcza. Wiecznie zepsute śmierdzące spaloną gumą tramwaje. Kiedy chwale się że pochodzę z tak ładnego miasta wszyscy się śmieją odrazy że u nas nie ma komunikacji i że dziura czarna nad morzem, wtedy robi mi się głupio i miałem nauczkę już kilkakrotnie o takiej sytuacji. w****ia mnie jak patrze na nowe pomysły tych z***ów z polityki i całego najgłupszego Adamowicza.

    Teraz mieszkam w Warszawie i widzę co miasto robi dla ludzi a nie pod siebie. Jest to zauważalne na każdym kroku i dziedzinie funkcjonowania miasta.

    Nawet inne miasta jak wrocław poznań czy kraków jaka tam jest komunikacja o wiek do przodu.

    Pozdrawiam Gdańsk i życzę mu nowej władzy.

    • 4 2

  • taka pętla

    Proponuje petlę schowac pod ziemią-jest to do wykonania.na poziomie "0"postawic obiekt handlowo-turystyczny.inaczej koniec swiata-oliwa bez petli?;)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane