• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec pętli tramwajowej w Oliwie?

Krzysztof Koprowski
18 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Pętla w Oliwie: modernizacja zamiast likwidacji
Z nowej pętli nie skorzystają tramwaje jednokierunkowe - m.in "stopiątki" oraz nowozakupione Pesy. Z nowej pętli nie skorzystają tramwaje jednokierunkowe - m.in "stopiątki" oraz nowozakupione Pesy.

Pętla w Oliwie zostanie rozebrana, dzięki czemu znajdzie się obok niej miejsce na usługi i handel. W zamian powstaną tzw. tory odstawcze, z których korzystać może tylko część gdańskich tramwajów.



Obecna i proponowana organizacja ruchu tramwajowego na pętli w Oliwie. Obecna i proponowana organizacja ruchu tramwajowego na pętli w Oliwie.
ZDiZ ogłosił właśnie przetarg na opracowanie koncepcji programowo - przestrzennej przebudowy pętli w Oliwie zobacz na mapie Gdańska. Będzie ona zgodna z uchwalonym w 2003 r. planem zagospodarowania przestrzennego, który zamiast pętli zakłada budowę tzw. torów odstawczych (zobacz ramkę pod tekstem). Dzięki temu znajdzie się tu miejsce na budynki handlowe i usługowe.

- Koncepcja zagospodarowania centrum Oliwy przewiduje, że wokół Parku Oliwskiego skupione będą usługi. Chcemy, by pojawiły się tutaj nie tylko sklepy, ale również punkty gastronomiczne - informuje Małgorzata Momont, kierownik zespołu urbanistycznego Oliwa w Biurze Rozwoju Gdańska.

Jak powinna wyglądać pętla tramwajowa w Oliwie?

Likwidacji pętli sprzeciwia się Zarząd Transportu Miejskiego. - Brak pętli w Oliwie skomplikuje ruch w przypadku awarii na torowisku od ulicy Chłopskiej do pętli Jelitkowo. Dla linii 2 i 8 najbliższą pętlą za Zaspą będzie dopiero Abrahama! - alarmuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

Tymczasem zdaniem planistów z Biura Rozwoju Gdańska, pomysł likwidacji pętli w Oliwie wyszedł od... Zakładu Komunikacji Miejskiej, któremu na infrastrukturze tramwajowej powinno zależeć najbardziej. To o tyle dziwne, gdyż w 2003 roku nikt nie mógł przypuszczać, że po Gdańsku będą jeździć dwukierunkowe tramwaje ("Dortmundy"), które jako jedyne mogą korzystać z torów odstawczych.

Próbowaliśmy porozmawiać z autorem tego pomysłu. Bezskutecznie - pracownicy ZKM twierdzą, że było to zbyt dawno, by pamiętali, kto zaproponował takie rozwiązanie.

Zdając sobie sprawę z zagrożenia, Zarząd Transportu Miejskiego w 2006 roku wywalczył zapisanie w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nowej pętli przy ul. Opackiej zobacz na mapie Gdańska. Jednak w 2009 roku zrezygnowano z jej budowy. Najważniejszym powodem było to, że grunt, na jakim miałaby powstać, jest w użytkowaniu wieczystym przez Telewizję Polską. Ponadto planiści nie są przychylni rezerwowaniu tak dużej połaci terenu.

Zdaniem ZDiZ tory odstawcze w Oliwie powinny zupełnie wystarczyć dla obsługi tej części miasta i nie należy brać pod uwagę ewentualnych utrudnień w ruchu. - Nie projektuje się układu na wypadek awarii. Gdybyśmy kierowali się takimi przesłankami, co kilka skrzyżowań powinna powstać pętla tramwajowa. - tłumaczy Paweł Adrian z działu utrzymania infrastruktury tramwajowej i autobusowej w gdańskim ZDiZ.

Na przebudowanej "pętli" w Oliwie będą mogły zawracać wyłącznie dwukierunkowe Dortmundy. Pozostałe wozy, w tym także kupione niedawno za 305 mln zł 35 tramwajów Pesa 120Na - już nie.

W jaki sposób zawracają tramwaje?

pętla - najbardziej popularne rozwiązanie, które pozwala na szybkie zawracania wszystkich pojazdów: jedno- i dwukierunkowych. Wymaga jednak dużo przestrzeni.

pętla uliczna - tory są tak ułożone, że tramwaje zawracają wykonując pętlę ulicami miasta. W Gdańsku funkcjonuje w Nowym Porcie.

tory odstawcze, tzw żeberka - "ślepe" zakończenie torów tramwajowych, z którego korzystać mogą wyłącznie pojazdy dwukierunkowe. Po dojechaniu do końca torowiska motorniczy przesiada się do kabiny na przeciwległym końcu pojazdu. Taki system przyjęto przy budowie "Tramwaju Plus" we Wrocławiu.

trójkąt torowy - układ torów, na którym zawrócić mogą tramwaje jednokierunkowe. Ze względów bezpieczeństwa wymaga asysty dodatkowej osoby. Tramwaj wjeżdża na specjalny tor, po czym wyjeżdża w przeciwnym kierunku. Rozwiązanie stosowane niemal wyłącznie na wypadek awarii lub prac remontowych, np. w Krakowie.

Opinie (308) 7 zablokowanych

  • w końcu zmiany

    w takim miejscu powinno tętnic życiem a jest jak jest Oliwa jakaś martwa nic się w niej kompletnie nie dzieje .

    • 1 2

  • W 2003 projekt, w 2010 przetarg, to pewnie w 2018 realizacja...

    O ile po drodze szlag nie trafi szmalcu na jakims przewale.

    Oczywiscie obok nowe centrum handlowe trza postawic, nigdy dosc. Tylko nie likwidujta tej PRL-owskiej budy z piwem, ma klimat!

    • 2 0

  • Dajmy szanse pomyslom (1)

    Mieszkancami Oliwy jest wielu bardzo dobrych architektow ktorzy "czuja bluesa" Oliwy, jestem pewny ze nie braknie im inwencji. Zanim powiemy abstrakcyjne +nie + na pomysl zmian dajmy im szanse. Pomysl na rodzaj obiektu moze wymyslic kazdy, a potem zobaczmy propozycje architektoniczne. Oliwa jest stara, historyczna. Przetrwala w swoim rodzaju wieki. Niewatpliwie zadanie wprowadzenia zmian jest trudne i odpowiedzialne, ale nie jest niewykonalne.

    • 4 2

    • Nie urodzilismy się wczoraj

      Każdy współczesny architekt chce szokować.

      • 0 3

  • .. (5)

    nie dawno czytałem artykuł..iż na ta petle bedzie jezdzic linia 11? i co widze ze nic z tego nie bedzie.. gdańsk zamaist modernizowac..usuwa i oszczędza. sympatycznie. ;]

    • 109 15

    • nowe tramwaje (1)

      Nowe linie tramwajowe 5, 7 i 9 miały jeździć od połowy maja. Gdzie one są???

      • 4 1

      • Stoją w zajezdni.

        • 3 0

    • nie masz pojęcia o czym piszesz! a reszta potakiwaczy tak samo mądra!

      • 5 2

    • (1)

      11 będzie jeździć do jelitkowa - takie są wytyczne po zmianach

      • 9 2

      • Oczywiście gościu z wiadomości

        na którą odpowiadasz nie ma o tym pojęcia (mimo artykułu o tym na trojmiasto.pl) ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby dostał poparcie 32 do 2.
        Ważne że skrytykował to warto poprzec :-(

        • 11 5

  • a jak wiemy tramwaje sie psuja nagminnie a o wypadki z udzialem tramwajow nie dlugo tzreba czekac (2)

    takze obecny ksztalt jak najbardziej logiczny

    • 110 8

    • co to znaczy "nagminnie"? (1)

      a jak często są wypadki?
      Jakieś statystyki masz czy tylko tak sobie bredzisz?

      • 1 9

      • To inaczej

        To może odpowiem za kolege/koleżanke W momencie awarii tramwaju dzięki niezagęszczeniu liczby pętli można utrzymać przejazd tramwajów i izolować odcinki objęte awarią ale widać w gda wszystko robi się nie z głową. a o nagminności pewnie chodziło że raz w miesiącu średnio jest zablokowane torowisko czy to z powodu awarii czy z powodu wypadku.

        • 4 0

  • Zostawcie jak jest

    po co następne centrum handlowo-żarciowe ? Wyremontujcie, posadźcie drzewka i krzewy i będzie dobrze.

    • 3 3

  • były motorniczy

    Różne idiotyzmy mają ci za biurka ale.
    Ale są obecnie tylko trzy pętle(o wiele za mało) w Gdańsku gdzie tramwaje mogą się mijać, wyprzedzać, czy zmieniać kolejność składów na trasie.
    A stare "Dortmundy" to powinny znaleźć się w piecu Martenowskim a nie wozić ludzi.

    • 2 4

  • ...

    "Nie wiedziałem,ze na świecie jest tylu idiotów-dopóki nie powstał internet"Stanisław Lem

    • 3 0

  • Zamiast

    przebudowywać pętlę radziłbym zakup nowego taboru.

    • 3 0

  • nie ma drugiego tak durnego miasta na świecie jak Gdańsk. Kto mi powie, dlaczego od wielu lat w naszym mieście wymyśla się coraz większe głupoty?! czy myślący ludzie mogą mieszkać tylko w Poznaniu lub Wrocławiu? Co jeden pomysł, to głupszy od poprzedniego!
    Przykro mówić o mieście, w którym się mieszka od urodzenia, że to jeden wielki syf i wstyd się przyznać na drugim końcu Polski, że się z tego miasta wywodzi :(

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane