• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec wielkich reklam przy al. Niepodległości

Krzysztof Koprowski
6 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie

Sopot jest pierwszym miastem w Trójmieście, gdzie w pełni obowiązują już wszystkie regulacje tzw. uchwały krajobrazowej w zakresie bilbordów i reklam wielkopowierzchniowych. W efekcie z elewacji budynków zniknęła zdecydowana większość szpetnych reklam. Największe zmiany widać na al. Niepodległości zobacz na mapie Sopotu, gdzie wiszące przez wiele lat reklamy doprowadziły do zmian w estetyce elewacji budynków.



Czy zauważyłeś(aś) poprawę estetyki reklam w Trójmieście?

Sopot, przyjmując w zeszłym roku tzw. uchwałę krajobrazową, zdecydował się na minimalny przewidziany ustawą, 12-miesięczny okres dostosowawczy dla bilbordów, tablic wolnostojących i reklam wielkopowierzchniowych.

To oznacza, że po 7 czerwca br. każdy taki nośnik reklamowy - zarówno nowy, jak i umieszczony przed tym terminem - musi być zgodny z zapisami uchwały.

Katalog dobrych praktyk - przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej prezentujemy pod treścią artykułu wraz z odnośnikiem do pobrania wersji pdf.

- Daliśmy mieszkańcom i przedsiębiorcom prowadzącym działalność w Sopocie 12 miesięcy, aby zapoznali się z zasadami i się do nich dostosowali. Sopot jest wyjątkowy i nie możemy pozwolić, aby ktokolwiek z chęci czystego zysku, przesłaniał piękno naszego miasta nieestetycznymi reklamami. Unikatowy krajobraz miasta chroniony jest wpisem do rejestru zabytków, obejmującym teren niemalże całego Sopotu - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu, który jednocześnie dziękuje wszystkim właścicielom, którzy wywiązali się z obowiązku dostosowania nieruchomości do nowych regulacji.

Wysokie kary za lekceważenie uchwały krajobrazowej



Właściciele posesji, którzy nie będą respektowali lokalnego prawa, muszą liczyć się z karami finansowymi, naliczanymi już od momentu stwierdzenia nieprawidłowości przez urzędników.

Przykładowo, montaż na dwa miesiące bilbordu niezgodnego z wymaganiami uchwały będzie wiązał się z nałożeniem kary finansowej w wysokości 15 tys. zł, zaś siatki reklamowej o powierzchni 72 m kw. - 40 tys. zł.

Demontaż reklam wzdłuż głównej arterii Sopotu



Na razie właściciele nieruchomości zaakceptowali nowe regulacje i zaczęli masowo demontować reklamy niezgodne z uchwałą. Szczególnie widocznie jest to na głównej arterii miasta - al. Niepodległości, gdzie wiszące latami nośniki wpłynęły na estetykę zasłoniętych części elewacji, które po zdjęciu banerów i tablic mają inny odcień niż pozostała część budynku lub zacieki i ślady po mocowaniach.

- Odsłonięte ściany są podniszczone, jednak warto pamiętać, że na ich degradację przez lata miały wpływ również przesłaniające je reklamy. Uchwała krajobrazowa dla Sopotu jest narzędziem, które pozwoli zmienić ten stan rzeczy - dodaje Marek Niziołek z Biura Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Sopotu.
W przyszłym roku upłynie termin obowiązywania okresu dostosowawczego dla szyldów informujących o prowadzonej działalności gospodarczej, zaś w 2022 r. ogrodzeń posesji.

12-miesięczny okres dostosowawczy dotyczy także wolnostojących nośników, jak ten bilbord. 12-miesięczny okres dostosowawczy dotyczy także wolnostojących nośników, jak ten bilbord.

Okres dostosowawczy w Gdańsku: 2 kwietnia 2020 r.



Przypomnijmy, że w Gdańsku okres dostosowawczy dla wszystkich rodzajów nośników reklamowych mija 2 kwietnia 2020 r. W uchwale nie przewidziano przejściowego okresu dla ogrodzeń. Należy jednak pamiętać, że od momentu wejścia w życie uchwały (2 kwietnia 2018 r.), każdy nowy nośnik reklamowy i każde nowe ogrodzenie musi być zgodne z tym dokumentem.

Gdańska uchwała krajobrazowa wraca w pełnym brzmieniu


W Gdyni dotychczas nie udało się nawet przedstawić projektu uchwały krajobrazowej, ale tamtejsi urzędnicy cały czas deklarują chęć poprawy estetyki miasta w oparciu o inne rozwiązania prawne.

Ustawa krajobrazowa na razie bez zmian



W czerwcu, przy okazji publikacji szkicu nowej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, wyszło na jaw, że rząd planuje znacznie ograniczyć funkcjonowanie dotychczasowej ustawy krajobrazowej. Ostatecznie Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju wstrzymało pracę nad dokumentem co najmniej do końca obecnej kadencji rządu.

Przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej (pdf)


Katalog dobrych praktyk - przewodnik po uchwale krajobrazowej Sopotu from Trojmiasto.pl

Opinie (196) 7 zablokowanych

  • reklamy

    Brawo

    • 2 4

  • W końcu. Czekamy na Gdańsk i Gdynię.

    Raz, że brzydko, dwa, że poniszczone elewacje.

    • 9 5

  • Brawo Sopot . (1)

    Kiedy Gdańsk

    • 9 4

    • Raczej kiedy Gdynia. Gdansk juz podjął stosowna uchwałe

      • 2 0

  • szkoda (6)

    Szkoda, wracamy do szarzyzny i jeszcze większego dyktanda władzy, co do tego co możemy zrobić z własnym budynkiem, płotem, ogrodem etc.

    • 6 40

    • (5)

      wolę szarzyznę, niż pstrokaty, jaskrawy i krzykliwy jarmark. proszę nie zapominać, ze przestrzeń miejska jest dobrem wspólnym, nas wszystkich, a nie pojedynczych właścicieli powierzchni reklamowych.

      • 10 3

      • co to jest przestrzeń miejska? (2)

        Przestrzeń miejska nie jest żadnym dobrem. Przestrzeń miejska to te grunty, które stanowią własność miasta. Niech sobie miasto nimi rozporządza. Grunty i budynki prywatne są zaś prywatne i każdy ma prawo sobie na nich wieszać co chce. Ja Tobie nie narzucam co masz robić ze swoimi nieruchomościami, a Ty nie narzucaj innym.

        • 3 15

        • (1)

          Makary Tacka widzisz komunizm jest bardzo zakorzeniony w tym kraju. Co jest bardzo smutne.

          • 2 3

          • raczej wyszliśmy z komunizmu, a nie nauczyliśmy się dbać o wspólne dobro i wartości, a to dwie różne rzeczy. w końcu każdy prawdziwy Polak musi mieć dom i konia. przesiąkliśmy prywatną wartością do szpiku.
            swoje mieszkanie , dom urządzaj jak chcesz, obwieś banerami.
            oczywiście, że przestrzeń jest dobrem wspólnym - wystarczy przeczytać raport NIK

            • 2 3

      • Komuniści wciąż żywi ! (1)

        • 1 4

        • cyrk z Komuną się już dawno

          skończył .Już nie wystarczy wyświecić szmatę .

          • 0 1

  • Nie dla reklam w Gdańsku, nie dla Dulkiewicz (2)

    • 11 14

    • (1)

      Imbecyl

      • 3 3

      • Kazali szczuć na Dulkiewicz, to szczuje.

        • 3 2

  • powiem Wam kiedy się zrobi śmiesznie (6)

    Zabawnie się zrobi wówczas, jak wspólnoty z wielu budynków, będą zmuszone podnieść opłaty za utrzymanie tych budynków, bo skończy się kasa z reklam. Nagle się okaże, że reklamy wcale nie były takie złe i ludziska zaczną naciskać na włodarzy, żeby im możliwość wieszania reklam przywrócić. Daję góra rok na pojawienie się tego typu głosów.

    • 8 25

    • trollujesz jak reklamowy nahalny czolg. (2)

      • 9 3

      • (1)

        Jestem za reklamami! Precz z komuną!

        • 3 4

        • reklamy tak .

          Ale z głową

          • 1 1

    • Ci biedni (1)

      za pewne tak ,reszta ogarnia fundusz remontowy .

      • 0 1

      • taa jasne jak nagle w 100 letniej kamienicy trzeba wymienic cale poszycie dachu albo odnowic izolacje podgruntowa taaak fundusz wystarczy i na nowe porsche dla kazdego mieszkanca

        • 0 0

    • popieram

      W mojej kamienicy mielismy bardzo dobry zysk z reklamy ktory byl przeznaczany na fund. remontowy, bez tego dodatkowego doplywu gotowki kamienica bylaby w owiele gorszym stanie lub mieszkancy musieli by placic o wiele wyzsze czynsze

      • 2 0

  • lepiej niech wyremontują kamienica bo niektóre to były chyba ostatnio remontowane przed wojną,wstyd żeby taki bogaty kurort (2)

    jak Sopot miał takie zasyfiałe budynki niczym w Wałbrzychu

    • 12 6

    • To idź daj kasę na remonty .Bo ja nie dam !

      • 1 2

    • W Wałbrzychu dużo kamienic jest czerwonych jak burak. Z czerwonej cegły i zielone ramy okienne . Albo ciemnoszare.

      • 0 1

  • stan elewacji

    Może i reklamy niknęły ale nie zniknęło to co przykrywały czyli szpetne, brudne, dziurawe elewacje. "Zamienił stryjek siekierkę na kijek". Jak było dziadostwo reklamowe tak będzie w tych miejscach dziadostwo elewacyjne

    • 10 3

  • za Sopotem

    panienki sznurem

    • 2 4

  • (2)

    Ustawa ustawą, ale np w centrum Gdańska naprzeciw Galerii Bałtyckiej od lat wiszą wielkie reklamy zasłaniając niemal całe ściany budynków. Na co komu prawo, którego nikt nie egzekwuje?

    • 9 3

    • naprawdę Ci to przeszkadza

      Pytam bez złośliwości. Mi te reklamy nigdy nie przeszkadzały. Te budynki nie są jakieś ładne, nie niosą żadnego waloru estetycznego czy historycznego.

      • 1 8

    • Doczytaj. Niedlugo w Gdańsku tez rakue reklamy znikna

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane