Fakty i opinie

Sopot przyjął uchwałę krajobrazową

Najnowszy artukuł na ten temat

Kontrowersyjne reklamy zgodne z uchwałą krajobrazową

Dotychczas Sopot pozbył się własnych reklam, niezgodnych z projektem uchwały. Teraz pora na właścicieli prywatnych nieruchomości.
Dotychczas Sopot pozbył się własnych reklam, niezgodnych z projektem uchwały. Teraz pora na właścicieli prywatnych nieruchomości. fot. Fotobank.pl/UMS

Miesiąc po Gdańsku, także w Sopocie przyjęto tzw. uchwałę krajobrazową, która pozwoli uregulować reklamy na terenie miasta. Radni przyjęli uchwałę 18 głosami "za", przy dwóch wstrzymujących się. Właściciele nieruchomości będą mieli od roku do dwóch na dostosowanie swoich posesji do nowych regulacji pod względem nośników reklamowych i cztery lata pod względem ogrodzeń.



Czy sopocka uchwała krajobrazowa zostanie unieważniona przez wojewodę?

tak, ponieważ zawiera w sobie błędy prawne 9%
tak, ale z przyczyn czysto politycznych 64%
nie, wojewoda nie będzie miał żadnych zastrzeżeń 27%
zakończona Łącznie głosów: 410
Sopot projekt uchwały krajobrazowej przegłosował na poniedziałkowej sesji, czyli ok. miesiąc po tym, jak zrobił to Gdańsk. Gdański dokument próbuje unieważnić wojewoda, więc niewykluczone, że podobna decyzja zostanie wydana w stosunku do sopockiego dokumentu.

- Do uchwały wprowadziliśmy autopoprawki, aby wyeliminować niebezpieczeństwo jej unieważnienia. Z tego powodu usunęliśmy zapisy dotyczące reklamy wyborczej oraz odległości reklam od skrzyżowań. Mamy świadomość, że nie ma w Polsce dużego miasta, gdzie ostała się ona w całości, ponieważ lobby reklamowe jest bardzo silne i wytacza najcięższe działa. Krajobraz Sopotu jest wart tego, by podjąć takie działania i w naszym przekonaniu jest to dobrze przygotowana uchwała, zgodna ze sztuką prawodawstwa i wierzymy, że pan wojewoda jej nie zakwestionuje - mówił przed głosowaniem Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.
Za przyjęciem uchwały zagłosowało 18 radnych, zaś dwoje wstrzymało się od głosu.

Osiem obszarów sytuowania nośników reklamowych



W sopockiej uchwale przewidziano łącznie osiem obszarów strukturalnych różnych zasad lokalizacji nośników reklamowych: dla reprezentacyjnych obszarów centrum miasta (obszar A), historycznej przestrzeni miejskiej (B), strefy administracji i biznesu (C), obszarów mieszkaniowych (D), ekspozycji walorów przestrzeni rekreacyjno-uzdrowiskowej (E), promocji w przestrzeniach rekreacyjno-sportowych (F), strefy plaż (G) oraz strefy przyrodniczej i lasów (H).

Ponadto wydzielono najważniejsze elementy układu drogowego, a także przewidziano kilka obszarów indywidualnej promocji różnych wydarzeń miejskich.

Koniec grodzenia osiedli wielorodzinnych



W dokumencie zawarto również regulacje na temat ogrodzeń. Zakazany będzie montaż płotów z wyjątkiem m.in. budynków jednorodzinnych, obiektów sportowych, placów zabaw, budynków edukacji i oświaty, ujęć wody, cmentarzy oraz ogrodzeń uwarunkowanych historycznie i jako kontynuację ogrodzeń na sąsiednich posesjach.

Jako pożądana forma ogrodzenia - o ile nie ograniczy swobody przejścia, zapisanej m.in. w planach zagospodarowania oraz nie uniemożliwi "dotychczasowego kontaktu między sąsiadami" - wskazano żywopłoty do wysokości 1,2 m.

Minimalny okres dostosowawczy dla reklam



W uchwale zawarto minimalny, przewidziany ustawą, 12-miesięczny tzw. okres dostosowawczy nieruchomości pod względem reklam oraz 24-miesięczny pod względem szyldów. Dla płotów narzucono czteroletni okres dostosowawczy, przy czym bezterminowo mogą istnieć ogrodzenia wpisane do rejestru lub ewidencji zabytków, a także ogrodzenia, które przed wejściem w życie uchwały zostały zgłoszone i uzyskały pozytywną opinię odpowiedniego organu.

Złamanie przyjętych regulacji będzie sporo kosztowało właścicieli nieruchomości. Z wyliczeń urzędników wynika, że dwa miesiące nielegalnie zamieszczonego billboardu będzie wiązało się z nałożeniem kary finansowej w wysokości 15 tys. zł, zaś siatki reklamowej o pow. 72 m kw. - 40 tys. zł. Egzekwowaniem zapisów uchwały będzie zajmowała się Straż Miejska.

Opinie (70)

  • (3)

    To teraz czekamy aż wojewoda znowu stanie po stronie syfiarzy reklamowych.

    • 134 21

    • (2)

      Dziwisz się? PiS się lubuje w syfie...

      • 41 8

      • (1)

        Ale wojewoda to nie pisior przecież.
        Co nie stoi na przeszkodzie, jak słyszę, żeby nie lobbować na rzecz reklam. No, ale kasa się musi zgadzać, kij z krajobrazem miast

        • 1 4

        • Wojewoda to 100% pisowiec

          Przez pis powołany na urząd. Swoją drogą pierwszorzędny kretyn, grabienie liści itd.

          • 4 0

  • (3)

    Sopot i krajobraz,,, w niedzielny poranek dworzec SKM krajobraz po bitwie, wymiociny, mocz, resztki kebabów, zapiekanek, hot dogów...

    • 69 13

    • Prezydent 20 lat rządzi a taka ustawa dopiero teraz? (1)

      Po sobotnich balach, chodniki zażygane...

      • 10 3

      • A kto tak baluje?

        Czyja to wina, że do kurortu zjeżdża się ostatnie chamstwo świata? Sopocianie tak nie balują.

        • 6 1

    • :p

      To jest kurort:D a ze wszystkie okolice 3miasta jada tam na imprezy to inna bajka:D

      • 3 0

  • Wojenka polityczna wojewoda kontra Sycylia trwa w najlepsze:) (5)

    bez uchwały nie da rady mieć porządek w mieście panowie prezydenci?

    • 24 49

    • Nie da się. (1)

      Anonimowy Pracowniku agencji PR wynajęty przez spółkę Srebna.

      Innym wytłumacze, by sankcjonować istnienie reklam potrzebne sa odpowiednie przepisy. Takie są zawarte w uchwałach proponowanych przez Sopot i Gdańsk.

      PiS poprzez wojewodę (członka PiS) celowo torpeduje te zmiany. Dlaczego?

      Lobby reklamowe dysponuje pokaźnymi środkami, które mają duża siłę przekonywania.

      • 30 8

      • chodzi o coś zupełnie innego...

        reklamy wyborcze pisu i ich istnienie w obliczu tych uchwal

        • 0 4

    • Polacy kontra sekta PiS dziel c ów (1)

      tych od nagród i maybachów rydzola.

      • 15 8

      • Trójmiasto jest dzielne - tutaj nikt pomnika kartoflowi nie postawi !

        • 14 7

    • Bez uchwały krajobrazowej reklama uciekała na prywatne grunty gdzie nie można było jej regulować

      Ustawa krajobrazowa daje możliwość podjęcia przez gminy uchwały krajobrazowej a ta daje możliwość regulowania reklamy nie tylko na terenach publicznych (drogi, działki komunalne), ale także na terenach prywatnych! Gdańsk podczas ogólnopolskiej kontroli NIK wyszedł najlepiej w kraju pod względem porządkowania terenów publicznych z reklam, ale bez uchwały krajobrazowej reklama uciekała na prywatne grunty gdzie nie można było jej regulować!
      Mało tego - reklamiarze w związku z tym uciekali na działki prywatne i zaczynało się dziać: nośniki rosły, oddalały się i nadal rosły, zaslaniały się na wzajem i nadal rosły! I to właśnie, żeby powstrzymać tę patologię Gdańsk i Sopot potrzebują uchwał krajobrazowych! Wszystko w interesie publicznym jakim jest ochrona piękności krajobrazu.

      • 4 0

  • tszeba jakoś zarabiać !!!!!!!! (1)

    • 10 5

    • port service też przyświecała ta idea

      • 0 2

  • Marzę aby wybory (4)

    były co roku, taki kudłaty sołtys, budyń lub im podobni nie miałby szans na prywatę.

    • 32 31

    • Przecież parę miesięcy temu oszołomy chcieli referendum dla Karnowskiego... (3)

      ...ale że sopocianie byli przeciw,to sfałszowali podpisy.Sprawa w prokuraturze.

      • 4 5

      • Ale co to ma do (2)

        rzeczy?
        Napisałem o wyborach a nie o referendum.

        • 5 1

        • sprowadza się do tego samego (1)

          • 0 4

          • Dla Ciebie może i tak. Dla mnie to dwie różne rzeczy.

            • 3 1

  • Sopot niby najbogatsze miasto w Polsce a nic si e dzieje. Syf, dziurawe drogi, marazm inwestycyjny prawie jak w Gdyni, (1)

    Jedynie co powstaje to hotele a tam pracują głównie Ukraińcy, dramat!

    • 55 23

    • aco ty bys chcial zeby kopalnie pobudowali

      • 0 0

  • straznicy miejscy zacierają rąsie

    w koncu konkretny mandacik za 40k, nie jakas popelina typu brzydkie wyrazy pod pomnikiem za 30zl albo smiecenie za 20.

    • 17 5

  • W 2018 r. wybory samorządowe a 2019 r. parlamentarne. (6)

    Przed wyborami trzeba gdzieś wywieszać plakaty i bilbordy o sukcesach +500, jednocześnie milcząc o porażkach typu nawałnica "gdzie połamało kilka gałęzi", premiach, dotacjach dla Ojca Tadeusza itd

    • 36 16

    • Jak głupim trzeba być, żeby głosować na podstawie plakatu? (2)

      • 11 2

      • a jednak taki mamy klimat

        • 9 0

      • wystarczy być wyborcą PIS

        na jedno wychodzi

        • 11 2

    • Widzisz, PO nie potrzebowała miejsca na plakaty. (2)

      Pobudowali dla gawiedzi pkm a i tak przepieprzyli wybory.

      • 2 6

      • chyba partię RAZEM z pisem aż do śmierci (1)

        • 1 1

        • POPiS

          Pasuje jak ulał. Jedni i drudzy liżą jaja kościołowi.

          • 0 1

  • Drelich do roboty! (1)

    Doskonała okazja aby znowu zaszkodzić Pomorzu

    • 51 15

    • dobre.

      Niech nierób pisowski teraz weźmie wiaderko i niech sprząta po tych nielegalnych reklamach.

      • 0 0

  • Drelich juz zaciera rece aby znow zablokowac porzadkowanie przestrzeni publicznej.

    • 51 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.