• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Konkurencja na torach do Warszawy. Pendolino dojedziemy do Zakopanego?

Maciej Naskręt
26 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 4 lat) 
Opinie (254)
Spółka Arriva, która chce wozić pasażerów z Trójmiasta na Okęcie, będzie musiała się zaopatrzyć w nowy tabor. Obecnie posiada przede wszystkim szynobusy. Spółka Arriva, która chce wozić pasażerów z Trójmiasta na Okęcie, będzie musiała się zaopatrzyć w nowy tabor. Obecnie posiada przede wszystkim szynobusy.

Jest zgoda na uruchomienie od 2020 r. połączenia kolejowego z Wejherowa przez Trójmiasto do lotniska Chopina w Warszawie. Połączenie obsłużyłby przewoźnik Arriva. Możliwe, że pociągiem pendolino pojedziemy także z Trójmiasta aż do Zakopanego.



Jak oceniasz pomysł wprowadzenia pociągu z Trójmiasta na Okęcie?

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przyznał tzw. otwarty dostęp do linii kolejowej firmie Arriva na trasie Wejherowo - Warszawa Lotnisko Chopina. Jeśli dojdzie do uruchomienia wspomnianego połączenia, byłby to pierwszy pociąg łączący Trójmiasto ze stołecznym lotniskiem.

Pojedzie on jednak nie wcześniej, niż za dwa i pół roku, czyli zimą 2020 r.

Znacznie szybciej, bo już 9 grudnia 2018 r., przewoźnik znany głównie pasażerom z województwa kujawsko-pomorskiego będzie mógł uruchomić połączenie z Gdyni do Warszawy Zachodniej.

Pociąg wprowadzony przez spółkę Arriva miałby pokonywać tę trasę codziennie, we wszystkie dni tygodnia. Z Gdyni odjedzie o godz. 5:57 a w stolicy zakończy podróż o godz. 9:23. W drugą stronę skład ruszy o godz. 16:44 i dotrze do Gdyni na godz. 20:09. Ceny biletów nie są jeszcze znane.

Spółka jednak będzie musiała wynająć lokomotywę z wagonami. Dlaczego? Obecnie nie posiada ona w swoich zasobach taboru, który mogłyby pojechać z prędkością 160 km/h. Z taką właśnie prędkością należy poruszać się po linii z Gdyni do Warszawy, by zmieścić się w przyjętych założeniach rozkładu jazdy.

Może być też tak, że spółka Arriva rozłączy wagony w Warszawie, co oznaczać będzie, że niektóre wagony pojadą dalej: do Chełma na Lubelszczyźnie (przewoźnik wystąpił także o pozwolenie na obsługiwanie trasy Warszawa - Chełm).

Lotnisko na Okęciu oferuje największą w Polsce siatkę połączeń lotniczych. Lotnisko na Okęciu oferuje największą w Polsce siatkę połączeń lotniczych.

PKP Intercity niezadowolone z konkurencji



Czy połączenie Trójmiasta z Zakopanem pendolino to dobry pomysł?

Pomysł Arrivy na nowe połączenie kolejowe Trójmiasta z Warszawą nie spodobał się menadżerom ze spółki PKP Intercity. Przypomnijmy, że na podobnej trasie poruszają się pociągi pendolino. Dlatego zgłosili oni do Urzędu Transportu Kolejkowego uwagę, że konkurencja Arrivy spowoduje spadek przychodów PKP Intercity z tytułu realizacji połączeń.

Urząd Transportu Kolejowego nie przychylił się do tych zarzutów i dał zielone światło Arrivie.

Co ciekawe, z uwagi na plany Arrivy, PKP Intercity już obniżyło ceny biletów pociągów na Lubelszczyznę, czyli tam dokąd ma jeździć konkurencja.

Pociąg pendolino na stacji we Wrzeszczu. Pociąg pendolino na stacji we Wrzeszczu.

Pojedziemy pendolino z Trójmiasta do Zakopanego?



Przypomnijmy, że w marcu 2017 r. w ramach testów, pociąg pendolino dojechał do stacji Zakopane. Sprawdzian okazał się udany i wywołał na Podhalu niemałe poruszenie.

Teraz jest szansa na to, że z Trójmiasta dojedziemy pendolinem pod Tatry. Teraz PKP Intercity otrzymało od UTK zgodę na prowadzenie takiego połączenia. Na szczegóły trzeba jednak poczekać. Spółka nie podaje na razie żadnych szczegółów na temat tego połączenia.

Opinie (254) 9 zablokowanych

  • ) (25)

    I fajnie choć nie wiem jak cenowo będzie,obecnie nocnym do Zakopca jechałem za 149zł.

    • 73 16

    • Nie pojechałbym do Zakopanego nawet za dychę (4)

      • 28 25

      • A ja nawet za dopłatą. (2)

        zakopane jest dobre dla Janusza w białych skarpetach i klapkach kubota

        • 33 24

        • Skoro dla ciebie urlop to chodzenie po deptaku (1)

          I picie piwa z zabki to ok. Twoj wybor. Ale po co szanujesz skarpetami i kubotami

          • 10 6

          • Populizm

            • 1 0

      • ty byś nie pojechał nigdzie więc zrób wypad i stąd

        • 5 2

    • Za wózek nie musiałeś robić dopłaty? (1)

      • 6 0

      • to mitoman jest

        • 7 1

    • To Ty?

      Skun?

      • 3 0

    • Tym razem 1 minuta po wstawieniu artykułu i jest komentarz porannego trolla. (2)

      • 12 1

      • Najdalej to on jechał z mamą do mopsu żeby mu przyznali rentę (1)

        • 18 1

        • Troll siedzi w trujmiasto.pl

          • 4 0

    • Połączenie ok, nie musisz zostawać w zakopcu

      Możesz ruszyć dalej.

      • 5 0

    • Nie chrzań chłopie. (6)

      Nawet bilet kupiony na ostatni moment, bez żadnych zniżek, to wydatek rzędu 80 zł. W dodatku do Zakopca nic obecnie nie jeździ, bo linia jest w remoncie.

      • 6 5

      • Kuszetka

        • 3 0

      • albo sypialny (2)

        w nocnym to bardzo dobra opcja.

        • 3 1

        • Eee tam (1)

          Jedzie w nieskończoność

          • 0 1

          • bardzo dobrze, bo można sobie pochlać i na rano wytrzeźwieć

            • 4 0

      • Podróżnik nie chrzan. Chłop ma racje. Zapłaciłem do Nowego Targu kuszetka 140 zł (1)

        A najlepsze było to, ze jechałem sypialnym, bo....kuszetka nie mieli. Ot całe PKP.

        • 6 1

        • Chrzanił, mógł napisać, że jechał kuszetką/sypialnym.

          To może za darmo mieli go sypialnym przewieźć? W dodatku na co tu narzekać? Przecież sypialny jest wygodniejszy od kuszety. Co za naród, tylko narzekać potrafi...

          • 1 0

    • To nie jest zadna konkurencja dla PKP i dopiero za 2,5 roku:) jestesmy w ogonie europy!! (4)

      Praktycznie pod kazdym wzgledem jesteśmy zasciankiem europy.!!Konkurencja juz wiele lat temu chciała wejsc !! To co mamy ten standard i te prędkości to na zachodzie były już 20 lat temu!!!!! Niema sie z czego cieszyc mamy najwyższe ceny najnizszą jakosc i jednoczesnie najwolniej jak sie da! PKP sie pluje bo ktos musi spłacac te nierentowne przepłacone pseudopendolino.A kurs do Zakopanego? Zostali uznani za jedne z najbardziej zatrutych miast w Polsce !!Powietrze maja tam tak zanieczyszczone ze powinno sie tam w maskach chodzić!Zakopane to taki Sopot tyle ze w górach czyli nic wartościowego.

      • 13 2

      • Skoro zakopiec dla ciebie to krupowki, to masz racje

        • 9 1

      • racja po 10 latach wróciłem w ubiegłym roku z Holandii. (1)

        Pod względem infrastruktury drogowej i kolejowej nie wspominając o punktualności taboru,przejrzystości informacji dla pasażera to daleko nam do wszystkiego co znajduje się za Odrą czy nawet Tatrami.

        • 19 0

        • ale najważniejsze że Niemce są bee

          i z UE trzeba jak najszybciej wychodzić najlepiej w objęcia spadkobiercy CCCP

          • 2 0

      • Mam nadzieje ze PKP zdechnie

        i zastąpią ich przewoźnicy prywatni kierujący się rachunkiem ekonomicznym a nie dotacjami z państwowego żłoba.

        • 0 2

    • Trollu, brałeś ze sobą motocykl, czy wózek iwalidzki? Bo już się zgubiłem w twoich kłamstwach.

      • 0 0

  • arriva zapraszamy ze swoimi skladami które mają klime toalety wygodne siedzenia (14)

    do obsługi kursów SKM.

    • 235 13

    • (8)

      A zwlaszcza PKM. Marszalek robil wszystko zeby nie dopuscic arrivy do obslugi tej linii. A mieli bysmy juz pewnie skomunikowania pkm z ppludniem wojewodztwa, bydgoszcza,toruniem, na pewno bylyby liczne polaczenia z innych miast na lotnisko. Oni sa jacys bardziej kreatywni a nie tylko rece po dotacje. Im sie oplaca jezdzic KOMERCYJNIE na trasach, gdzie pkp/polregio przestaly jezdzic mimo dotacji...

      • 78 3

      • Dokładnie (1)

        Wejdzie Arriva jako kokurencja i PKP będzie musiało ruszyć d.pę i się postarać

        • 59 0

        • Betonową d.pę ciężko ruszyć , wymagana ostra biegunka.

          • 41 0

      • Miałbys skomunikowania jezeli marszałkowie województw by sie dogadali co do ich finansowania

        Zobacz co sie dzieje na pograniczu województw Pomorsko -kujawskiego i Łódzkiego , Pociagi kończyły bieg na dwie stacje przed Kutnem a dalej pasażerze rob co chcesz , dopiero niedawno co nieci sie dogadali

        • 5 2

      • nic dziwnego, jak sie ma takiego sponsora. (3)

        Wtedy mozna "pod woda" jakis czas poplynac. Arriva ma niestabilne rozklady, nie wozi rowerow, a skutki jej dzialania, to wyduszenie malych, tanich busow na poludnie od Gdanska. Nastepnie wzrost cen.

        • 4 14

        • Nazywanie rozklekotanych busów 'komunikacją' jest drobnym nadużyciem. (2)

          • 20 0

          • robiły swoje

            To pokazuje na jaki poziom usług nas, tak na prawdę, stać.
            Oraz jak samorząd potrafi egzekwować poziom usług...

            • 3 3

          • Drobny to sam jesteś hahaha

            • 0 2

      • Tam juz sie szykuje gniazdko dla Przewozów Regionalnych (PolRegio) czekamy tylko na elektryfikacje linii

        Labuda (PolRegio) i Struk (marszałek województwa) to obecnie rodzina - a co w rodzinie to nie zginie.

        • 1 0

    • W SKM nie ma szans na innego przewoźnika na tych torach. (4)

      Linia jest wyłączona z liberalizacji rynku kolejowego jako jedna z dwóch w Polsce. Druga to Linia Hutnicza Szerokotorowa na południu kraju.

      • 17 1

      • Dlaczego jest wyłączona? (2)

        Coś tu śmierdzi

        • 10 4

        • Linie SKM należą do SKM, nie do PLK

          • 17 0

        • Musiało by powstać przedsiębiortwo do obsługi tylko torów SKM.

          Nie ma taki mały byt racji istnienia.

          • 3 3

      • Jest mozliwość przydzielania przewozów

        bez przetargu na tej trasie ale nie ma zakazu wpuszcania innych przewoxników.
        1. Marszałek nie zleca SKM przewozów na tej linii.
        2. Skm bez dotacji nie będzie przecież puszczać pociągów.
        3. Będą zatem możliwości ruchowe pozwalające na wpuszczenie innego przewoxnika na te tory, a SKM nie będzie mógł odmówić pozwolenia na jego wjazd.
        4. SKM ma cennik dla innych przewoźników chcących wjechać na tę linię.
        5. Oczywiście SKM może bruździć ale nie ma to związku z pakietem kolejowym. Tu nie ma nakazu ale nie ma też zakazu.

        • 6 3

  • Wejherowo po co uruchamiacie połączenie Okęcie, (9)

    zaraz rusza Gdynia Kosakowo z połączeniami do całego swiata:))!

    • 141 24

    • Jak tylko MTM wygra przetarg na wizualizacje torow do lotniska to uruchomimy wizualizacje pociagu. (4)

      • 37 1

      • ustawiany przetarg? (2)

        Jak tylko MTM wygra przetarg? Przecież to jest postępowanie publiczne i nie można zakładać od razu. że konkretna firma wygra przetarg. Po jednym niefortunnym zdaniu od razu widać, że przetarg jest ustawiany pod MTM, co jest łamaniem PZP (prawa do zamówień publicznych). Oj uważajcie co piszecie.

        • 0 8

        • Przepraszam - bazowalem na dotychczasowych doswiadczeniach.....

          W Gdyni mozna dac drozsza oferte I wygrac przetarg (petla na Fikakowie).

          Zgadnij kto wygral?

          Tlumaczenie - najtansza oferta byla zbyt Tania.....

          • 0 0

        • Nie ustawiany - wiem z doswiadczenia, ze MTM ma zawsze najlepsza jakosc za najnizsza cene.

          Nie ma rownych, chociaz ostatnio Eurovia depcze po pietach.

          • 0 0

      • ... do makiety lotniskka w skali 1:1

        • 0 0

    • zaraz

      to taka duza bakteria

      • 9 0

    • zapomniałes dodac

      ..zaraz rusza Gdynia Kosakowo z połączeniami do całego swiata: I OKOLICE !!!!!!!!!.

      • 5 1

    • Konkurencja

      Choćby po to, by PKP obniżyło ceny biletów.

      • 5 1

    • A do San Escobar też ?

      • 10 2

  • Lokomotywa i wagony z Kolei Niemieckich (14)

    • 61 10

    • Bardzo dobrze, PKP to beton minionej epoki. (4)

      Konkurencja wyjdzie na dobrze :)

      • 113 11

      • Czują się zagrożeni (1)

        I słusznie. Za 2 lata będzie ciekawa oferta rano Arriva popołudniu KM na stolicę. Może to skłoni PIC do obniżenia ceny.

        • 14 4

        • Obniżenia ceny?!

          Ceny biletów kolejowych w Polsce są śmiesznie niskie.

          Należy pracować nad poprawą jakości, a nie obniżką ceny.

          • 1 11

      • nie wyjdzie I to glownie nam (1)

        Przefajnowane sklady typu "pendo" to kotwica kosztowa bez wartosci dodanej, szybciej nie pojada, wiec odpada przewaga. Za oddanie "najtlustszego" kaska zaplacimy my. Po wykonczeniu PKP.

        • 8 5

        • Polsce brakowało po 1989 roku gospodarza.

          Za to mamy pełno kolekcjonerów zegarków.

          • 1 1

    • Mają

      dostać od DB AG "push-pull"-e

      • 5 1

    • bo Arriva to DB (4)

      Wiec to chyba naturalne?

      • 10 0

      • Nie będzie niemiec pluł nam w twarz (3)

        i rozbijał lokalnych monopoli;)))

        • 2 7

        • będzie rozbijał (1)

          i tworzył swoje.
          Już to przećwiczyliśmy na energetyce, ciepłownictwie, wodzie, telekomunikacji, handlu, mediach, ... Zwykle tam, gdzie odbiorca jest masowy i zobligowany (na musiku).
          Wszędzie gdzie monopol jest "naturalny", konkurencja jest "regulowana", bo inaczej wygrywa bogatszy i bardziej odporny dostawca.
          Nigdy nie wygrywa klient.

          • 6 2

          • Dokładnie, Arrival to zniewolenie ale dokladnie dlaczego...
            A bo zamiast prawdziwej konkurencji klient - a widać to po plusach - chce gotowca bo wie ze niemieckie koleje to mają.
            Arrival to nie konkurencja, to nowy monopol.
            Wnioski pozostawiam Wam.

            • 5 2

        • Niemiec tworzy tu własne monopole.

          Np. GPEC
          Kilkadziesiąt milionów rocznie wędruje do Lipska.
          Dzięki budyniowatym

          • 7 4

    • I właśnie dlatego kolekcjoner zegarków wcisnął PKP pendolino. (1)

      Wiadomo było, że ta "inwestycja" wykończy PKP. Nawet o wifi kolekcjoner "zapomniał". Pendolino nic nie dało PKP oprócz kosztów. Szybciej niż 160km/h nie pojadą bo tory nie pozwalają. Tak więc zapłaciliśmy za coś czego nie potrzebujemy. Z takimi pomysłami PKP nie jest w stanie wytrzymać żadnej konkurencji. Zniszczymy kolejną polską firmę i oddamy za psi grosz Niemcom lub Francuzom. Jak PKP-Energetykę.

      • 7 4

      • Dokładnie

        • 4 1

    • wygugluj poniższy tekst - tak się wykańcza Polskę

      Polska zamówiła pociągi Pendolino, które nadają się do jazdy w Europie. Warunki dofinansowania inwestycji z Brukseli zablokowały jednak szybkim pociągom kursy poza wyznaczonymi trasami. Czy ten zakaz to efekt lobbingu Deutsche Bahn?
      (..)
      Możliwości techniczne pendolino można by lepiej wykorzystać, gdyby skierowano je na trasy zagraniczne. W Polsce pociągi nie pohulają, bo prędkość 200 km/h mogą osiągnąć tylko na liczącym 80 km odcinku między Olszamowicami i Zawierciem. Od strony technicznej pociągi Pendolino dla PKP Intercity są gotowe do wyjazdu na trasy międzynarodowe, bo taki był wymóg kontraktowy - przyznaje Nicolas Halamek, dyrektor zarządzający Alstom Transport w Polsce.

      Na pokładach zostały zainstalowane systemy zasilania i sterowania ruchem wymagane w Austrii, Czechach i Niemczech. Dostarczony tabor spełnia też europejskie normy interoperacyjności TSI. Jedyną barierą jest dopuszczenie do eksploatacji, czyli homologacja na terenie sąsiednich krajów. W umowie PKP Intercity z Alstomem jest zapis, że producent pociągów zobowiązuje się do uzyskania homologacji dla trzech wymienionych państw, ale dopiero po pięciu latach od dostawy ostatniego składu.

      Ale nawet w 2020 r. pociągi nie będą mogły wyjechać za granicę z powodu wytycznych dotyczących unijnego dofinansowania.
      (...)
      To oznacza, że PKP do 2025 r. nie będą mogły korzystać z pendolino w walce o klientów na trasach zagranicznych. Chodzi głównie w rywalizację z Deutsche Bahn. Od osoby zaangażowanej w projekt wiemy, że ograniczenia dofinansowania dla polskich pendolino wynikają częściowo z układów między kolejami europejskimi. Chodzi o argument nieuczciwej konkurencji z przewoźnikami, którzy kupowali używany tabor bez unijnej pomocy. Przedstawiciele DB mają duży wpływ na organy unijne. Niemcy byliby w stanie zablokować dofinansowanie dla zakupu pendolino, gdyby nie zostały wprowadzone ograniczenia ich użytkowania za granicą - usłyszeliśmy nieoficjalnie.

      • 8 2

  • Przy dwoch torach z Wejherowa - bedzie sie wlokl za SKMkami (trzymajac kciuki, zeby zadna sie nie zepsula) (1)

    • 62 12

    • przydzielenie

      trasy nie jest tozsame z relacja uruchamianego pociagu....

      • 11 1

  • PKP niezadowolone z konkurencji (21)

    I bardzo dobrze. Może wreszcie uda się kupić bilet na dwa miejsca koło siebie

    • 210 12

    • (16)

      Przecież da się kupić miejsca obok siebie, przeważnie z automatu przydziela

      • 16 14

      • Przeważnie nie znaczy zawsze. (10)

        Ostatnio mnie i mojemu dziecku przydzieliło w odstępie dwóch rzędów. Dlatego zawsze sprawdzam w schemacie pociągu i poprawiłem. Oczywiście miejsce obok było puste. Na innych kolekcjach jakoś można wprowadzić graficzny wybór miejsc.

        • 26 2

        • IT (7)

          Według PKP IC. Po co robić dobry system skoro po pierwsze i tak musi jechaćz nimi, po drugie mają zapewnione dotacje i stronę można rozwijać w nieskończoność.

          • 33 3

          • Akurat system IT mają ten sam, co Deutsche Bahn (6)

            Więc tu się dużo nie zmieni.

            • 3 11

            • Ryli? (4)

              Widziałeś kod js PKP IC. Polecam. Wygląda jak klepany przez stażystę na pierwszym roku studiów. Miernego stażystę.

              • 13 3

              • 0.o (1)

                Boli w oczy. Podejrzewam, że frontendy każdy dopisuje sam.

                Tak czy siak, poszukaj info o HAFAS, pół europy korzysta z jednego systemu.

                • 6 1

              • Nikt w Europie nie korzysta z backendu rodem z lat 90.

                To dlatego że propozycje zmian były zignorowane. Polecam poczytać Rynek Kolejowy etc.
                Hafas ma tu mało do rzeczy

                • 0 0

              • co "ryli"? (1)

                odróżniasz frontend od backendu? Za całą logikę biznesową odpowiada HAFAS, czyli to co powiedział ci kolega wyżej, jest prawdą

                • 6 1

              • Hafas to tylko kolejna waratwa od frontu

                Problemem jest backend rodem ze średniowiecza https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Kurs%2790

                To dlatego Hafas za granicą ma o wiele większe możliwości.

                • 0 0

            • DB ma nowoczesny system ze starszym ale funkcjonalnym frontem.

              A u nas jest pudrowanie trupa, czyli studenci napisali kolorowy front, a na zaplecze lepiej nie zaglądać.
              To dlatego np. jest komunikat że nie wolno otwierać systemu rezerwacji na 2 kartach przeglądarki.
              A dane wyszukiwania trzeba za każdym razem wpisywać od zera.

              • 3 0

        • Ale nie da sie

          • 2 0

        • No dobra

          Ja już umiem schematy Pendolino i IC na pamięć :), w IC kurnika bo przedziałowe są dla mnie za ciasne a na "fyrst klas" mnie nie stać

          • 0 0

      • (2)

        Taa kupilem cztery przy jednym stoliku. Kazdy siedzial przy innym.

        • 9 0

        • W PKP nawet kasjerka zgaduje miejsca próbując w kasie zrobic rezerwację obok siebie.

          • 2 0

        • Szcerze mówiąc nigdy nie miałem z tym problemu.

          A przerabiałem różne opcje. Może w Twoim przypadku nie było już miejsc przy jednym stoliku?
          Co nie zmienia faktu, że kupno pendolino to zbrodnia popełniona na PKP i ktoś powinien za to pójść do więzienia.

          • 0 0

      • (1)

        Nie przydziela z automatu koło siebie. My prosiliśmy koło siebie a dostaliśmy w 2 różnych rzędach. Zresztą ta numeracja jest trochę dziwna, że numerki nie są po kolei.

        • 7 0

        • kogo prosiliście?

          Kasjerkę? Radzę kupować przez internet. Nie lubię pendolino, ale z zakupem "obok siebie" nie miałem nigdy problemu.

          • 0 0

    • PKP była celowo wykańczana przez polskojęzycznych polityków (3)

      Sprzedaż lukratywnej PKP-Energetyki, kupno na idiotycznych warunkach pendolino itp itd.
      No ale kolekcjoner zegarków jest zadowolony,

      wygugluj poniższy tekst - tak się wykańcza Polskę:

      Polska zamówiła pociągi Pendolino, które nadają się do jazdy w Europie. Warunki dofinansowania inwestycji z Brukseli zablokowały jednak szybkim pociągom kursy poza wyznaczonymi trasami. Czy ten zakaz to efekt lobbingu Deutsche Bahn?
      (..)
      Możliwości techniczne pendolino można by lepiej wykorzystać, gdyby skierowano je na trasy zagraniczne. W Polsce pociągi nie pohulają, bo prędkość 200 km/h mogą osiągnąć tylko na liczącym 80 km odcinku między Olszamowicami i Zawierciem. Od strony technicznej pociągi Pendolino dla PKP Intercity są gotowe do wyjazdu na trasy międzynarodowe, bo taki był wymóg kontraktowy - przyznaje Nicolas Halamek, dyrektor zarządzający Alstom Transport w Polsce.

      Na pokładach zostały zainstalowane systemy zasilania i sterowania ruchem wymagane w Austrii, Czechach i Niemczech. Dostarczony tabor spełnia też europejskie normy interoperacyjności TSI. Jedyną barierą jest dopuszczenie do eksploatacji, czyli homologacja na terenie sąsiednich krajów. W umowie PKP Intercity z Alstomem jest zapis, że producent pociągów zobowiązuje się do uzyskania homologacji dla trzech wymienionych państw, ale dopiero po pięciu latach od dostawy ostatniego składu.

      Ale nawet w 2020 r. pociągi nie będą mogły wyjechać za granicę z powodu wytycznych dotyczących unijnego dofinansowania.
      (...)
      To oznacza, że PKP do 2025 r. nie będą mogły korzystać z pendolino w walce o klientów na trasach zagranicznych. Chodzi głównie w rywalizację z Deutsche Bahn. Od osoby zaangażowanej w projekt wiemy, że ograniczenia dofinansowania dla polskich pendolino wynikają częściowo z układów między kolejami europejskimi. Chodzi o argument nieuczciwej konkurencji z przewoźnikami, którzy kupowali używany tabor bez unijnej pomocy. Przedstawiciele DB mają duży wpływ na organy unijne. Niemcy byliby w stanie zablokować dofinansowanie dla zakupu pendolino, gdyby nie zostały wprowadzone ograniczenia ich użytkowania za granicą - usłyszeliśmy nieoficjalnie.

      • 6 9

      • (2)

        Sama prawda

        • 4 5

        • g@wno prawda (1)

          • 0 1

          • przejrzyj na oczy

            • 1 0

  • Ile lat trzeba było czekać (1)

    Brawo!

    • 81 11

    • spokojnie

      ostatecznie się okaże, że będzie jechać, ale zwykła SKM-ka:-)

      • 2 1

  • Ogólnie to dobrze (4)

    Lubie wypady do Warszawy a polowanie na cenę w Pendolino bywa irytujące, 139 PLN od zaraz za II klasę to trochę za drogo

    • 108 6

    • (3)

      Zaraz zrobi sie taniej. Jak latal ryanair to promocyjnych miejsc w pendolino bylo wiecej...

      • 27 0

      • Nadal bardziej się opłaca samolotem niż pociągiem (1)

        • 10 6

        • Jeśli ktoś wlicza tylko i wyłącznie cenę biletu - to tak

          Jeśli ktoś ceni swój czas i komfort to samolot do Warszawy przegrywa z pociągiem Pendolino.

          Przynajmniej dla mnie. Jeśli ktoś chce latać - powodzenia. Nie mam nic przeciwko.

          • 8 3

      • Tu nie potrezba więcej promocyjnych miejsc

        Tu potrzeba standardowej ceny 80-90zł zamiast 139.

        • 25 0

  • Będzie szybki - wiadomo GWE. (3)

    Lewym torem dzida na lotnisko.

    • 129 8

    • GPU szybciej

      GPU byłoby szybsze hehe

      • 10 5

    • i do tego nadźgany

      do nieprzytomności

      • 6 2

    • Oczywiscie napedzany TDI

      • 1 0

  • (9)

    Fajnie jakby pociag zatrzymywal sie tylko:

    Wejherowo>Rumia>Gdynia Glowna>Sopot>Gdansk Glowny.

    Szybko sprawnie bezpiecznie. Po co zatrzymywac pociag w ktorym jest 200-300 osob jesli np w takiej Oliwie albo Chyloni wsiada np 2-4 osoby... Chca jechac - niech dojada do glownych stacji przelotowych :)

    • 71 50

    • SKM Sprinter:

      Rumia>>Gdynia Glowna>Sopot>Gdansk Glowny = beda tlumy :)

      • 12 1

    • Jeszcze tylko Wrzeszcz..

      ..i obłożone w 100%

      • 8 5

    • 2-4 osoby w Oliwie?

      Widać, że nie jeździsz pociągami, albo jesteś ślepy. Z Oliwy korzysta wielu pasażerów, rosnące tam potężne centrum biurowe to idealny potencjał do wykorzystania, szczególnie przez pociągi Pendolino (podróże służbowe). To jest właśnie przewaga kolei nad samolotami - pociągiem możesz dojechać do centrów miast, znacznie bliżej punktów docelowych.

      • 25 2

    • Oliwa 2-4 osoby?

      Polecam przyjazd na peron w Oliwie i sprawdzenie ile osób wsiada/wysiada.
      Zresztą i tak postoje będą bo pociągi się nie przeskoczą i wszystkie muszą pokonać trase Gdańsk-Gdynia w podobnym czasie - coś jak z skmkami - jadą jak najwolniejsza z nich.

      • 13 0

    • (2)

      No tak, bo w Rumi to wsiadają tłumy. A w Chylonii to nawet TLK się nie zatrzymują, więc nie pieprz głupot.

      • 11 2

      • (1)

        O co kaman z tą Chylonią?

        • 3 0

        • nic. podobno na ul Chylońskiej mieszka najwięcej ludzie 3city. potencjalny target.

          • 4 0

    • Ty (7) ... a po co on ma jechać z Wejherowa powinien jechać tylko z Gdyni a ta reszta niech sobie dojedzie SKM.

      • 0 0

    • wrzeszcz jest obowiazkowy, rumia niekoniecznie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane