• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konkurencja w komunikacji: nowi przewoźnicy sporo tańsi od ZKM-u

Michał Brancewicz
17 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Hybrydowy autobus (ponownie) na ulicach Gdańska
Możliwe, że właśnie takie autobusy marki Solbus będą od przyszłego roku woziły pasażerów gdańskiej komunikacji miejskiej. Możliwe, że właśnie takie autobusy marki Solbus będą od przyszłego roku woziły pasażerów gdańskiej komunikacji miejskiej.

Od nowego roku na 15 gdańskich liniach pasażerów będą wozić PKS Gdańsk i warszawski Warbus. Firmy zaoferowały znacznie niższe stawki niż dotychczasowy przewoźnik - gdański ZKM.



Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku rozpisał przetarg na obsługę linii: 117, 122, 126, 143, 171, 174, 205, 207, 209, 232, 255, 256, 574, 622 i N5. Zwycięskie firmy będą woziły pasażerów przez osiem lat, do końca 2016 roku.

Przetarg podzielony został na dwa pakiety. W każdym z nich do walki włączył się dotychczasowy przewoźnik, czyli gdański ZKM. Jednak w obu przypadkach jego oferta była wyraźnie droższa niż konkurentów: proponował odpowiednio 8,59 zł (PKS - 6,52 zł) i 9,29 zł (Warbus - 6,92 zł) brutto za kilometr.

PKS zwyciężając w pierwszym pakiecie zobowiązał się do obsługi linii w kierunku południowym (174, 205, 207, 209, 232, 256, 255, 574, N5). Warbus zgarnął pakiet w stronę północną (117, 122, 126, 143, 171, 622). Podział na pakiety był celowy. Pozwoli to obu firmom dostosować zaplecze np. bazę i zajezdnię do potrzeb swoich tras.

Mimo, że obie firmy wchodzą na gdański rynek już w styczniu, nie od początku będą woziły pasażerów nowym taborem. - Przez pierwsze sześć miesięcy obowiązywania umowy dopuszczamy obsługę autobusami nie starszymi niż z 2000 r. - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor ZTM. - Wynika to z tego, że przetarg ogłosiliśmy późno i firmy nie zdążą już zaopatrzyć się w nowe pojazdy.

Nowy tabor może być jednak dostarczony wcześniej niż 1 lipca 2009 r., który jest terminem ostatecznym. Od tego czasu pasażerów mają wozić autobusy nie starsze niż z 2007 roku. Zapewne będą jednak jeszcze nowsze. - Tego rocznika brakuje na rynku, więc najprawdopodobniej nie pozostanie nam nic innego jak kupić nowe z 2009 roku - przyznaje Maciej Rodowski, kierownik działu sprzedaży i marketingu PKS Gdańsk.

By obsłużyć swoje trasy PKS potrzebuje 10 autobusów przegubowych (w tym jeden rezerwowy), 4 krótkich i jednego minibusa. Zanim nie otrzyma nowych pojazdów będzie korzystał z autobusów wypożyczonych. Nie wiadomo jeszcze jakiej marki, jedyny warunek jest taki, że każdy z nich musi być niskopodłogowy. Co ciekawe, tymczasowe pojazdy nie muszą być wymalowane w barwy miejskie.

Jeśli chodzi o planowany zakup, to na razie swoje oferty PKS-owi złożyły Mercedes i Man, ale jak mówi Maciej Rodowski może zjawi się jeszcze jeden oferent.

Flota Warbusa liczyć będzie 7 autobusów przegubowych marki Solaris i 10 dwunastometrowych Solbusów SM 12 lub Solarisów. - Bardzo możliwe, że wyrobimy się w terminie i już od 1 stycznia, najpóźniej 1 lutego, będziemy dysponowali całkowicie nowym taborem - zapewnia Paweł Szymonik, prezes Warbusa.

Co ciekawe, warszawska spółka przez pewien czas zastanawiała się nad kupnem białoruskich Mazów, jednak ostatecznie wycofała się z tego pomysłu.

Bazą dla pojazdów obu firm będzie parking PKS-u, który jego część wydzierżawi Warbusowi.

Opinie (276) 9 zablokowanych

  • Widzę tu sporo nieporozumień (2)

    Ceny biletów ustala Rada Miasta Gdańska. Nie ma podstaw aby oczekiwać, że R.M.G. ustali na jedne linie niższe ceny niż na inne tylko dlatego, że akurat te zostały wyznaczone do przetargu. Na razie korzyść z obniżki kosztów zostanie u organizatora przewozów, czyli w budżecie Miasta, które będzie mogło dać ZTM mniej pieniędzy na zakup usług przewozowych od wybranych przewoźników. Gdańsk ma przecież mnóstwo wydatków, choćby związanych z budową Baltic Areny - która, jak wiadomo, wcale Baltic Areną nie jest :) Jeśli eksperyment z przetargami na przewozy się powiedzie, to myślę, że będzie rozszerzany. Docelowo chodzi o model podobny do gdyńskiego, gdzie o każdą linię mogą się ubiegać różni przewoźnicy. To hamuje wzrost cen w dłuższym okresie. Moim zdaniem powinniśmy się domagać od naszych Radnych czego innego: tańszych biletów okresowych, a szczególnie dalszej obniżki ceny biletu sieciowego, tak żeby kupowało go coraz więcej osób. Po co drukować bilety jednorazowe, a pieniądze dostawać w trakcie realizacji usługi? Kto kupuje bilet okresowy, płaci z góry i dlatego powinien mieć lepszą cenę.

    • 0 0

    • Cały czas o tym mówię

      ale co niektórzy uważają że komunikacja miejska to coś na czym robi się oszczędności.

      • 0 0

    • tyle tylko, że na tym przetargu ukonkurencyjnianie komunikacji miejskiej się skończy.
      Na resztę długoletni monopol dostanie ZKM po to, aby mieć możność zaciągnięcia kredytu na gruntowną wymianę taboru.

      • 0 0

  • A Renoma będzie na wszystkich liniach :)

    Kochani, przecież Renoma działa w imieniu i na rzecz ZTM. Nowi przewoźnicy nie będą kontrolować biletów na liniach, gdzie wygrają przetarg. Oni dadzą tylko pojazdy prawdopodobnie z kierowcami, to zależy od umowy nowych przewoźników z ZTM. Kierowcy zostaną zobowiązani do sprzedawania biletów całodobowych i na jeden przejazd, tak jak na wszystkich liniach i za to zapewne będą dostawali prowizję. Kontrole biletowe to zupełnie co innego.

    • 0 0

  • Nie cieszczie zbyt długo (4)

    Przy takiej stawce za kilometr długo nie wytrzymaja i beda musieli dokładac do interesu albo sami zrezygnuja jak Wejcherowo z linii 262

    • 0 0

    • bzdury (3)

      wejherowo nie ucieka z linii 262, tak samo jak planetobus ze 149, najlepiej nie wiedzieć i gadać głupoty...

      • 0 0

      • ... po prostu: czas, w którym na 262 miał jeździć PKS, a na 149 - Planetobus - dobiega końca...

        • 0 0

      • Chłopie wiem lepiej

        Co jest grane

        • 0 0

      • To powiedz jak jestes taki madry

        Dlaczego PKS Wejcherowo rezygnuje z obsługiwania linii 262?

        • 0 0

  • i bardzo dobrze moze wkonczu ceny biletow nabiora normalnej ceny :) pusccie cos na lotnisko to pewnie sie przezuce na konkurencje !!

    • 0 0

  • A jaka jest normalna cena biletu ? Za darmo i jeszcze coś w autobusie zniszczyć? Jak się chce nowy tabor to trzeba płacić .

    • 0 0

  • Dla mnie ważne jest

    na jakim paliwie będą jeżdzić te pojazdy i jaką ilość sadzy i innych spalin dostarczą moim płucom.

    • 0 0

  • SZKODA, ŻE NIE 142 !!!

    NA TEJ LINI CZĘSTO SIĘ COŚ PSUJE I PODSYŁAJĄ TE STARE
    GRATY, KTÓRE POWINNY JUŻ BYĆ DAWNO WYCOFANE !!!

    • 0 0

  • Czas pomyśleć o zatrzymywaniu się TYLKO na potrzeby podróżnych-jeśli nie

    ma wysiadających lub wsiadających,jedziemy dalej!Wyeliminuje to zbędne próżne zatrzymywanie,przyspieszy przejazd zwłaszcza w korkach,oszczędzi hamulce i sprzęgła a także ciepło,wypuszczane niepotrzebnie przy otwieraniu drzwi"duchom".Tak robi od dawna cywilizowany świat!

    • 0 0

  • Yeah!! (1)

    bardzo dobrze - rozwiązać ZKM, niech wszystko przejmie PKS i firmy zewnętrzne - komfort się poprawi i wreszcie może jakość usług, bo ZKM wyraźnie odstaje od norm.

    IKARUSy PA PA :-)

    • 0 0

    • a po co rozwiązywać???

      zrobić dokładnie, jak w przypadku opisanym w artykule: rozpisać przetargi na linie (lub ich grupy) i niech wygra najlepszy (czyli najtańszy przy spełnieniu warunków) - ZKM polegnie migiem z tym swoim taborem, związkami, Stenclem, wysokim mniemaniem o sobie itp.

      • 0 0

  • a w autobusach z wejcherowa kierowcy z planety i pozwalniani z zkm za podpadki

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane