• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontenery na plaży

Michał Stąporek
3 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Do terminalu DCT mogą wpływać statki nawet z 13 tysiącami kontenerów na pokładzie. Do terminalu DCT mogą wpływać statki nawet z 13 tysiącami kontenerów na pokładzie.
Jesienią 2005 roku kilkaset metrów na wschód od instalacji Portu Północnego ciągnęła się piaszczysta plaża. Rok później w tym samym miejscu gotowy był już długi na 650 metrów pirs. Wczoraj oficjalnie otwarto tam terminal kontenerowy DCT Gdańsk.

Na dobrą sprawę terminal zaczął działać już w czerwcu, gdy przyjął pierwsze kontenerowce. Dziś, 24 miesiące po rozpoczęciu robót budowlanych, szefowie Deepwater Container Terminal chwalą się, że przyjmują trzy statki tygodniowo: po jednym linii oceanicznych CMA CGM, oraz mniejszych kompanii Team Lines i ISN. Czy to dobry wynik dla terminalu, który już dziś jest w stanie przyjmować ok. 1500 kontenerów dziennie?

- Kontraktowanie linii żeglugowych nie jest łatwe. W moim rodzinnym Amsterdamie terminal stał pusty przez niemal dwa lata - uspokaja Fred Kamperman, dyrektor generalny gdańskiego terminalu. - Jestem jednak pewny, że za rok, pusty dziś plac przeładunkowy, będzie pełen kontenerów.

Teraz terminal może przyjąć lub wysłać nawet pół miliona kontenerów rocznie. Dodatkowo można go rozbudować tak, by przeładowywał nawet 2 mln kontenerów rocznie, czyli 6 tys. kontenerów dziennie. Problem polega na tym, że o ile do DCT dopłyną największe statki na Bałtyku, o zanurzeniu nawet 16,5 metra, o tyle większy kłopot z dotarciem do terminalu będą miały TIR-y. Dziś z terminalu wyjeżdża się nową, 2,5-kilometrową drogą łączącą się z ul. Sucharskiego, ktora pozostawia już wiele do życzenia. Na szczęście trwają prace projektowe generalnej przebudowy tej trasy i połączenia jej z projektowana południową obwodnicą Gdańska i dalej autostradą A-1 oraz trasą S7 do Warszawy. Ale to dopiero przyszłość.

- Kiedy zaczynałem pracę w największym brytyjskim terminalu kontenerowym w Felixstowe, prowadziła do niego jedynie wiejska droga. Kiedy zająłem się drugim ogromnym terminalem - Thames Port - w ogóle nie było tam dróg, ponieważ wykorzystywano to miejsce jedynie jako bazę paliw - zapewnia dyrektor techniczny DCT Gdańsk Robin MacLeod. - Infrastruktura transportowa pojawia się zawsze wraz z rozwojem terminalu.

Spółka DCT wydała na budowę terminalu 180 mln euro.

Deepwater Container Terminal (Głębokomorski Terminal Kontenerowy) w Gdańsku

Zdolność przeładunkowa: 500 tys. kontenerów rocznie (po rozbudowie 2 mln kontenerów)
Teren: 36 ha
Pirs: 650 metrów długości, do 16 metra głębokości
Suwnice: 3 suwnice typu statek-nabrzeże, 5 suwnic suwnic nabrzeżowych
Powierzchnia placu: 6 tys. kontenerów
Zatrudnienie: 120 osób
Inwestor: DCT Gdańsk, należąca do Global Infrastructure Fund
Wykonawca: Hochtief Polska Infrastructure

Opinie (77) 2 zablokowane

  • marynarz

    a wygonic, wygonic, ale biednych, bo to niezaradna holota darmozjadow. bogaci biznesmeni niech zostana i buduja ogrodzone osiedla. w ten sposob nakrecaja koniunkture i rozwijaja gospodarke.

    • 0 0

  • marynarz

    chłopie, coś ci się pomyliło, ja nic takiego nie pisałem.
    podpisy są poniżej postu, a nie w tytule.

    • 0 0

  • Ultraliberał

    K.R.Z.

    • 0 0

  • co jest tytułem, co treścią, a co POdPiSem?

    • 0 0

  • :)

    tytuł to tytuł,
    treść to treść,
    a podpis to autor

    • 0 0

  • cena

    zależy też od długości kontenera (20 stóp, 40 stóp).

    • 0 0

  • cena? (1)

    nie wiem. o wszystkim decyduje rynek.

    • 0 0

    • o czym mowa?

      "

      cena?

      nie wiem. o wszystkim decyduje rynek.

      Ultraliberał"

      ultra a czy ten rynek to jakis stworca?

      • 0 0

  • fajnie k... fajnie

    Fajnie bo port się rozwija i ludzie będą mieli pracę a miasto podatki.

    K... bo nikt nie pomyślał o obciążeniu dróg dojazdowych lub w ogóle o ich braku. Gdzie były władze miasta i urzędu morkiego, kiedy ktoś zatwierdzał plan oddziaływania na otoczenie. Czy nikt nie przewidział, że potrzebne będą drogi dostosowane do ruchu tirów.

    W naszym wspaniałym mieście buduje się wiele różnych fajnych obiektów i jakoś nikt nie myśli o drogach, patrz np. Auchan i skrzyżowanie z Kartuską. Lada chwila okaże się że mamy wspaniały stadion ale nie można do niego dojechać.

    Czy wszystkie projekty naprawy dróg współfinansowane przez Unię, którymi się tak szczycimy mają polegać na "uspokojeniu ruchu" lub wymianie nawierzchni lub kawałka krawężnika. A gdzie nowe drogi wylotowe Panowie urzędnicy, gdzie nowe ronda dla upłynnienia ruchu, gdzie nowe skrzyżowania bezkolizyjne, wiadukty itd.

    Codziennie przeżywam gehennę Łostowickiej, codzienie mówię sobie "fajnie k... fajnie"

    • 0 0

  • sbg

    dokladnie. wyasfaltowac co sie da. zostawic tylko male pasemka aby dziady mogly tam sie pasc i pic piwo. mam dosyc stania moim suvem w korkach. gdzie minister pol? co z nim? dlaczego teraz drog nie buduje? cwaniaczek.

    • 0 0

  • moze to przyszle oseidle

    "
    ile kosztje kontener?

    chciałbym kupić kontener i przerobić go na mieszkalny. Mam kawałek ziemi a nie stać mnie na dom.

    maciej z."

    moze tam powstanie osiedle.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane