• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontenery na plaży

Michał Stąporek
3 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Do terminalu DCT mogą wpływać statki nawet z 13 tysiącami kontenerów na pokładzie. Do terminalu DCT mogą wpływać statki nawet z 13 tysiącami kontenerów na pokładzie.
Jesienią 2005 roku kilkaset metrów na wschód od instalacji Portu Północnego ciągnęła się piaszczysta plaża. Rok później w tym samym miejscu gotowy był już długi na 650 metrów pirs. Wczoraj oficjalnie otwarto tam terminal kontenerowy DCT Gdańsk.

Na dobrą sprawę terminal zaczął działać już w czerwcu, gdy przyjął pierwsze kontenerowce. Dziś, 24 miesiące po rozpoczęciu robót budowlanych, szefowie Deepwater Container Terminal chwalą się, że przyjmują trzy statki tygodniowo: po jednym linii oceanicznych CMA CGM, oraz mniejszych kompanii Team Lines i ISN. Czy to dobry wynik dla terminalu, który już dziś jest w stanie przyjmować ok. 1500 kontenerów dziennie?

- Kontraktowanie linii żeglugowych nie jest łatwe. W moim rodzinnym Amsterdamie terminal stał pusty przez niemal dwa lata - uspokaja Fred Kamperman, dyrektor generalny gdańskiego terminalu. - Jestem jednak pewny, że za rok, pusty dziś plac przeładunkowy, będzie pełen kontenerów.

Teraz terminal może przyjąć lub wysłać nawet pół miliona kontenerów rocznie. Dodatkowo można go rozbudować tak, by przeładowywał nawet 2 mln kontenerów rocznie, czyli 6 tys. kontenerów dziennie. Problem polega na tym, że o ile do DCT dopłyną największe statki na Bałtyku, o zanurzeniu nawet 16,5 metra, o tyle większy kłopot z dotarciem do terminalu będą miały TIR-y. Dziś z terminalu wyjeżdża się nową, 2,5-kilometrową drogą łączącą się z ul. Sucharskiego, ktora pozostawia już wiele do życzenia. Na szczęście trwają prace projektowe generalnej przebudowy tej trasy i połączenia jej z projektowana południową obwodnicą Gdańska i dalej autostradą A-1 oraz trasą S7 do Warszawy. Ale to dopiero przyszłość.

- Kiedy zaczynałem pracę w największym brytyjskim terminalu kontenerowym w Felixstowe, prowadziła do niego jedynie wiejska droga. Kiedy zająłem się drugim ogromnym terminalem - Thames Port - w ogóle nie było tam dróg, ponieważ wykorzystywano to miejsce jedynie jako bazę paliw - zapewnia dyrektor techniczny DCT Gdańsk Robin MacLeod. - Infrastruktura transportowa pojawia się zawsze wraz z rozwojem terminalu.

Spółka DCT wydała na budowę terminalu 180 mln euro.

Deepwater Container Terminal (Głębokomorski Terminal Kontenerowy) w Gdańsku

Zdolność przeładunkowa: 500 tys. kontenerów rocznie (po rozbudowie 2 mln kontenerów)
Teren: 36 ha
Pirs: 650 metrów długości, do 16 metra głębokości
Suwnice: 3 suwnice typu statek-nabrzeże, 5 suwnic suwnic nabrzeżowych
Powierzchnia placu: 6 tys. kontenerów
Zatrudnienie: 120 osób
Inwestor: DCT Gdańsk, należąca do Global Infrastructure Fund
Wykonawca: Hochtief Polska Infrastructure

Opinie (77) 2 zablokowane

  • Gdańsk się rozwija

    To ważna informacja dla wszystkich malkontentów, dla tych którzy ciągle twierdza że jestesmy prowincją.Do szczęścia bnrakuje nam autostrady i dobrych połączeń kolejowych a wtedy uzyskamy połączenie z reszta kraju. Smiesza mnie zawsze porównania np z Wrocławiem. Wystraczy tylko spojrzeć na mapę żeby zobaczyc gdzie leży Wrocław a gdzie my. Jesli powstanie autostrada bedziemy mogli wykorzystać w pełni nadmorskie położenie. powstana magazyny, bazy i składowiska na towary kontenery itd. To żyła złota

    • 0 0

  • Taaaaa,a kto bedzie lugal na tych magazynach,KP ?

    • 0 0

  • Taaaaa,i tak powinno byc najpierw plac NOWE suwnice,a potem kontenery.Brawo,pozdrawiam wszystkich operatorow z Dct.

    • 0 0

  • A kiedy wreszcie wytną lasy wokół Trójmiasta?

    a kiedy wreszcie wytna lasy wokol trojmiasta i postawia osiedla dla nas biznesmenow. czas najwyszy pozbyc sie tej bariery rozwoju gospodarczego. ziemie trzeba wykorzystac, bo przynosi dochody, a las nie. niech zyje wolny rynek !!!

    • 0 0

  • 6 tys. kontenerów dziennie

    ... na drogach.
    No superr!!!
    Samochody osobowe na tory!

    • 0 0

  • nie samochody osobowe na tory, tylko ludzie do komunikacji publicznej

    • 0 0

  • słowa eksperta

    " Kiedy zaczynałem pracę w największym brytyjskim terminalu kontenerowym w Felixstowe, prowadziła do niego jedynie wiejska droga. Kiedy zająłem się drugim ogromnym terminalem - Thames Port – w ogóle nie było tam dróg, ponieważ wykorzystywano to miejsce jedynie jako bazę paliw - zapewnia dyrektor techniczny DCT Gdańsk Robin MacLeod. - Infrastruktura transportowa pojawia się zawsze wraz z rozwojem terminalu."

    Nareszcie wypowiedź kogoś związanego z branżą, a nie jakiegoś samozwańczego prezia, który dostał stołek od kumpli.
    Najważniejsze jest się rozwijać!!!

    • 0 0

  • w kontenerach prawdopodobnie przyjechała większość rzeczy które mamy w domach i nie tylko.... znikły już typowe drobnicowce, bo je wyparła konteneryzacja, to jest bardzo wygodna forma transportu i jednocześnie rozwijająca się dośc szybko, wiem co pisze bo na takich statkach pływam i trochę się nawoziłem kontenerów...

    • 0 0

  • K.R.Z.

    dokladnie, rozwijac sie. ja bym pognal menelstwo ze stogow, wycial reszte parchatego lasu, przerobil na parkingi, porty i place, a reszte oddal deweloperom. oni by wiedzieli co z tym zrobic. tylko w ten sposob moze sie rozwijac gospodarka liberalna

    • 0 0

  • KRZ a najlepiej jeszcze mieszkańców wygonić z miasta tak?? zastanów się co tu piszesz człowieku!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane