• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrapas nie taki łatwy dla kierowców i rowerzystów

Michał Sielski
22 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny

Część kierowców i rowerzystów do dziś nie wie jak poruszać się w rejonie ul. 3 Maja w Gdyni, gdzie niemal rok temu wyznaczono rowerowy kontrapas. Podpowiadamy jak jeździć bezpiecznie, by ograniczyć niepotrzebne emocje i konfliktowe sytuacje.



Zwracasz uwagę na znaki, gdy doskonale znasz drogę, którą jedziesz?

Kontrapas rowerowy jest wyznaczony od ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdyni do ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Przebiega po jezdni, ciągnąc się pod prąd jednokierunkowej dla samochodów ulicy. Dzięki temu rowerzyści mogą łatwiej i szybciej dojechać do jednokierunkowej ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni, którą kolejnym kontrapasem dotrą do okolic Dworca Głównego lub po jezdni do placu Kaszubskiego zobacz na mapie Gdyni.

Kierowcom samochodów pozostawiono dwa pasy pomiędzy ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyniul. Starowiejską zobacz na mapie Gdyni. Prawy do skrętu w prawo w ul. 10 Lutego oraz środkowy, z którego można pojechać prosto i w lewo. Tyle teorii. Jak jest w praktyce?

- Różnie, choć i tak znacznie lepiej niż na początku, kiedy wielu użytkowników drogi kompletnie nie zwracało uwagi na oznakowanie i nową infrastrukturę. Cały czas warto jednak kłaść mocny nacisk na edukację - podkreśla Rafał Studziński, odpowiadający za drogi rowerowe w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.
Najczęściej popełniane błędy i przyczyny niebezpiecznych sytuacji w okolicach kontrapasa.

Strażnik miejski wypisuje mandat za parkowanie i zablokowanie całego kontrapasa. Niestety, wciąż zdarzają się kierowcy, którzy traktują pas rowerowy jak parking. Strażnik miejski wypisuje mandat za parkowanie i zablokowanie całego kontrapasa. Niestety, wciąż zdarzają się kierowcy, którzy traktują pas rowerowy jak parking.

Błędy popełniane przez rowerzystów

1. Jazda kontrapasem w obu kierunkach.

Kontrapas - jak sama nazwa wskazuje - służy do jazdy w przeciwnym kierunku, niż samochody. Rowerzysta jadący w kierunku ul. Obrońców Wybrzeża musi poruszać się jezdnią. W przeciwnym wypadku może spowodować czołowe zderzenie na kontrapasie.

2. Zbyt dalekie zatrzymanie przed skrzyżowaniem z ul. 10 Lutego

Rowerzyści mają dedykowany tylko im program sygnalizacji świetlnej. Faza, która włącza zielone światło rowerzystom, pojawia się tylko wtedy, gdy zatrzymają się oni przed skrzyżowaniem z ul. 10 Lutego. Ale trzeba zatrzymać się przy linii, by dostrzegła nas skierowana w to miejsce kamera, a nie stawać pięć metrów przed sygnalizatorem - bo w takim przypadku zielonego światła rowerzysta się nie doczeka.

Błędy popełniane przez kierowców

1. Parkowanie na części lub całym pasie rowerowym

Pomiędzy ul. 10 Lutego i ul. Batorego zmienił się sposób parkowania przy lewej krawędzi ulicy. Obecnie możliwe jest jedynie parkowanie równoległe. Niestety, wciąż wielu kierowców stawia auta inaczej, niż nakazują znaki. Inni parkują nawet na kontrapasie, bo "akurat nikt nie jedzie". Straż Miejska coraz częściej reaguje na takie przypadki mandatami, bo przez długi czas udzielała jedynie upomnień.

2. Jazda kontrapsem

Nawierzchnia kontrapasa nie różni się niczym od jezdni - jest asfaltowa. Oddzielają ją jednak wysepki, znaki i odmalowane niedawno linie. Dla niektórych to za mało. Na początku była to plaga, ale nawet dziś zdarzają się kierowcy, którzy nie patrzą na znaki i próbują jechać kontrapasem. Nawet w miejscach, w których ledwo mieści się samochód. Wjeżdżają na niego także kierowcy skuterów i motocykli, co mieliśmy okazję zaobserwować przygotowując ten materiał.

3. Trąbienie na rowerzystów, którzy jadą jezdnią w górę ul. 3 Maja

Jeśli rowerzysta jedzie ul. 3 Maja w górę, to właśnie na jezdni powinien się znajdować. Nie na kontrapasie (wskazują to duże znaki przy ulicy oraz strzałki na jezdni), ani tym bardziej na chodniku. Kierowcy także powinni pamiętać, że kontrapas służy tylko i wyłącznie do jazdy pod prąd.

Opinie (367) 6 zablokowanych

  • Najlepszym przykładem jest morska od Lidla do estakady gdzie niema ścieżki wszyscy jadą nie patrzą czy ktos idzie zasuwają. Jest ścieżka rowerowa to prosze po niej jeździć .

    • 8 5

  • Typ (1)

    Który to wymyślił powinien być pociągniety do odpowiedzialności karnej za stworzenie zagrożenia utraty życia w ruchu drogowym

    • 17 7

    • odróżnij narażanie się na ryzyko

      od stwarzania zagrożenia.

      Jazda rowerzysty kontrapasem zgodnie z kierunkiem jazdy sugerowanym przez strzałki ani nie stwarza zagrożenia, ani nie wiąże się z nadmiernym ryzykiem.

      • 0 0

  • (1)

    to była największa głupota robić coś takiego.

    • 14 4

    • znam większe: np. pisanie takich postów

      • 1 0

  • Chyba chodzi o kota. Skoro kontra-pies...?

    Pkt. 2 w błędach kierowców...
    Będę jednak z przykrością musiała zawiadomić Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami. Wydaje się, że jazda kotem - jest znęcaniem?
    Kto myśli podobnie?
    A może ...jednak jazda na psie - tylko w tył?
    Proszę o wyjaśnienie.

    • 1 6

  • Oznakowanie jest błędne (6)

    Rowerzysta nie ma prawa jechać jezdnią tylko dlatego że kontrapas służy do jazdy "pod prąd".

    Prawo jest jasne - jeśli jest droga dla rowerów to Nie wolno jechać jezdnią.
    Nie ma znaczenia że ta droga dla rowerów jest jednokierunkowa.

    Jest to ewidentny błąd w uchwalonym prawie, jednak nie zwalnia od jego przestrzegania.

    Jest droga dla rowerów (kontrapas), to rowerzysta ma obowiązek nim jechać.
    Jeśli nie wolno nim jechać (bo jest jednokierunkowy), to w ogóle nie ma możliwości jechać tą drogą rowerem w kierunku przeciwnym.

    • 8 18

    • się naprodukowałeś (1)

      a przepisów nie znasz.
      Droga dla rowerów to nie to samo co pas ruchu dla rowerów.
      Kup sobie nowe przepisy i stojąc w korku przeczytaj czasem jeden z nich.

      • 9 2

      • On kupił prawko. Niestety, takich kierowcow jest wielu. Może nawet większość.

        Dlatego potrzebna jest policja na rowerach. Albo straż miejska na rowerach, jak na zdjęciu. Tacy "wyuczeni" kierowcy uczą się tylko z mandatów. Czasem dopiero jak zabiją.

        • 7 2

    • Co za bzdury (3)

      Rowerzysta nie musi jechać drogą dla rowerów, jeśli ta nie prowadzi w kierunku w którym zamierza jechać. Jeśli chce jechać w kierunku przeciwnym niż kontrapas, to nie ma dla niego takiej drogi, więc jedzie normalnie ulicą.

      • 5 4

      • ale to jest stan wiedzy kierowców przekonanych, że "rowerem to po chodniku" (1)

        zresztą. Jeden z psychicznych członków EL-zera (tych kretynów od obowiązkowego OC rowerowego) promuje grafikę z "rowerzystą-kierowcą" jadącym właśnie po chodniku. W sumie się zgadza...

        • 5 4

        • i niekiedy to są ludzie, którzy podróżują, jeżdżą po normalnych krajach, gdzie się normalnie zachowują. małpiego "rozumu" dostają tylko blisko domu. dlaczego? bo tam nie ma pobłażania dla ciemniaków.

          a tu są ciemniaki u władzy, po wszystkich stronach "sporu"

          tX

          • 2 3

      • Rowerzysta nic nie musi, bo ma wszystko w obcisłych gatkach.

        • 3 2

  • Straszna głupota i stworzenie dodatkowego niebezpieczeństwa na drodze (3)

    Nie dość, że w przypadku Gdyni są to wąskie jednokierunkowe a do tego ruchliwe uliczki to jeszcze jakiś debilny pomysł na kontrapas. Kierowca cofając zaparkowany samochód wystarczy, że delikatnie wyjedzie i taki delikwent na rowerku leży, pomijając fakt, że musi zwracać uwagę czy z lewej strony nic nie jedzie gdzie obie strony zasłonięte są pozostałymi pojazdami. Niepotrzebne zamieszanie i głupota.

    • 21 6

    • głupota tak masz na drugie imię? (2)

      • 2 6

      • (1)

        Nikomu się nie dogodzi taka prawda a jakis konsensus musi byc pierw była ulica potem powstała droga rowerowa.

        • 0 1

        • nieprawda!
          ulice najpierw były dla furmanek i bryczek
          wystarczyła im nawierzchnia gruntowa i kocie łby
          w Gdyni tak tu i ówdzie zostało, nawet w centrum
          to dla rowerzystów zrobiono na przełomie XIX i XX, najpierw w Anglii, potem wszędzie gdzie dotarły masowo rowery (w Stanach, Francji, Prusach) pierwsze współczesne drogi. gdy powstawała Gdynia ponad 90% pojazdów było konnych.

          doczytaj, jest o tym wiele publikacji, a nawet bestseller o tytule
          "Dróg nie wybudowano dla samochodów" Karltona Reida
          ISBN 978-0-9930057-1-8

          • 4 2

  • kierowcy zawze byli burakami wiec to normalka,ale na rowery czesc znich sie przesiadło dlatego tak sie zachowują (3)

    teraz jazda normalna rowerem jest uciążliwa.drogi rowerowe są wąska ,ale mimo wszytko cymbały jadą równolegle obok siebie czyli ten drugi jedzie pod prąd i blokuje mozliwosc jego wyprzedzenia!Wiekszosc przypadków to kobiety ,ale zniewieściałych tez czesto spotkac można.Teraz korzystają z rowerów tez emeryci co sie chwali ale oni jada czesto albo srodkiem drogi albo czesto lewą stroną!!Ale nie tylko oni młodzi identycznie nie rozumiem z jakiego powodu ??Mówi sie ze kobiety mają problem z rozpoznaniem lewej prawej strony ale co z innymi!!Kolejna sprawa to wyprzedzanie na trzeciego jesli widzisz ze ktos z przeciwnego kierunku wyprzedza to ty nie robisz tego samego bo zmuszasz wtedy druga osobę by zjechała na chodnik !!Całe szcescie ze od wrzesnia wiekszosc tych bezmyslnych rowerzystów kończy jazde rowerem.Dlatego karta rowerowa powinna byc obowiązkowa bez względu na wiek bo kazdy z nich potrzebuje szkolenia mimo ze posiada prawo jazdy to im sie wydaje ze zadne przepisy na drodze rowerowej ich nie obowiązują!!

    • 10 10

    • Kiedy ostatnio byłeś z. Kobieta w łóżku?! (1)

      Bo widać, ze z braku sexu na mózg ci pada i stajesz sie frustratem

      • 1 6

      • Trafiłeś kulą w płot. Jestem Gejem.

        • 3 1

    • rowerzysta też kieruje czyli jest kierowcą! buraku!

      • 2 2

  • Rowerowy strażnik miejski! Zdjęcie jak z Paryża, albo z Nowego Jorku!

    Hosanna! Vivat straż miejska Gdyni! Kaski z głów!

    Zaczyna się! Brawo Gdynia! Tym razem wyprzedziliście mój Gdańsk!

    Dawno przewidywałem, że rowerowa policja, którą by utworzono do dyscyplinowania piratów rowerowych, których trudno złapać inaczej niż na rowerze, zadba najpierw o własne bezpieczeństwo. Policjant w furze w ogóle nie zdaje sobie sprawy jak niebezpieczne są "typowe" zagrania furmanów, w tym parkowanie na DDR, zwł. na kontrapasie.

    Jeden buc, czarna osobówka na warsiafskich blachach, stał wczoraj cały dzień na DDR w Sopocie na. Armii Krajowej, niedaleko od psiarni, która usiłowała wlepić mandat za jazdę po jezdni, a nie po chorym, krętym DDR. Ta sama sopocka psiarnia ma totalnie wylane na parkujące tam fury.

    Furmani, ze słomą w butach. Szybko by ich uleczyło, gdyby sami musieli czasem patrolować na rowerach. I zaryzykować życie, bo ktoś jest wygodny.

    • 10 4

  • bzdura jest wprowadzone rozwiazanie na ul 3 maja.w ciagu doby trzech lub czterech rowerzystow korzysta z tego pasa ale ruch samochodowy zostal zdecydowanie ograniczony. czesto czekam na trzy zmiany swiatel aby przejechac od Radkego do Obroncow Wybrzeza

    • 7 1

  • co za bzdura, nie dość że wycięli miejsce na pas dla rowerów, to jeszcze wpuszczają ich ruch pomiędzy auta, (1)

    co najmniej jakby nie mogli oni jeździć tylko po tym pasie w dwóch kierunkach,

    urzędnicy i planiści gdyby pracowali w prywatnych firmach, gdzie klient wyznacza byt albo nie byt, to by wiedzieli, że teraz jest trend tzw. user friendly,
    a to co fundują nam włodarze to niestety jest coraz mniej do ogarnięcia i tylko utrudnia życie

    • 11 4

    • No w sumie mogliby zrobić pasy rowerowe po obu stronach

      Czyli 3 pasy dla samochodów zamienić na 2 dla samochodów plus po pół pasa z każdej strony dla rowerów.

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane