• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersyjne reklamy: Inna jazda i inne szycie

Magdalena Raszewska
3 kwietnia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 13:40 (3 kwietnia 2008)
Kontrowersyjne hasła, absurdalne ilustracje - reklama miała budzić i budzi emocje. Kontrowersyjne hasła, absurdalne ilustracje - reklama miała budzić i budzi emocje.

Na początku kwietnia na ulicznych reklamach pojawiły się dwuznaczne (jednoznaczne?) hasła: "Obrabianie dziurek", "Obciąganie guzików" i "Krochmalenie poszwy". - To perfidne wykorzystywanie podatności młodzieży na bodźce związane z seksem - oceniają psychologowie.



W ten sposób pod hasłem "Szyjemy inaczej" marka CroppTown, należąca do trójmiejskiej firmy odzieżowej LPP, reklamuje swoją nową kolekcję. Reklamy pojawiły się w największych polskich miastach - na billboardach, wiatach przystanków, autobusach. W serwisie internetowym Croppa można wziąć udział w ankiecie, z której wynika, że 45 proc. internautów kręci obciąganie guzików, 30 proc. obrabianie dziurek, 17 proc. krochmalenie poszwy i zaledwie 9 proc. repasacja szpuli.

Poprzez swoje seksualne konotacje kampania budzi kontrowersje - o co oczywiście chodziło zarówno jej autorom, jak i właścicielowi marki. Czy tylko o to? Psychologowie podkreślają, że młodzież jest bardzo podatna na wszelkie sygnały związane z seksem.

- Dojrzewanie wiąże się z burzą hormonalną i zwiększonym zapotrzebowaniem na wszelkie informacje i bodźce mające seksualny charakter. Reklamodawcy w perfidny sposób wykorzystują to zjawisko, by zwiększyć sprzedaż swoich produktów - tłumaczy dr Hanna Brycz, psycholog społeczny z Uniwersytetu Gdańskiego, dodając, że protest młodzieży przeciw "dawnym" zwyczajom seksualnym nasila tendencję do życia po swojemu i do tworzenia kolejnej rewolucji seksualnej.

Jak oceniasz strategię reklamową Croppa?

To nie pierwsza kontrowersyjna akcja realizowana przez Cropp Town. W kwietniu ubiegłego roku na ulicznych plakatach pojawiły się kopulujące jeże pod hasłem "Zupełnie inna jazda". Z kolei w październiku pod tym samym hasłem na nośnikach reklamowych pojawiły się "znaki drogowe" sugerujące, że "Cropptown to miejsce stworzone dla chłopców i dla dziewczynek".

Co ciekawe, kampania obecna była także w kilkuset szkołach, począwszy od gimnazjów, skończywszy na uczelniach wyższych. Jednak z uwagi na sprzeciw dyrektorów placówek, w szkołach zawisły mniej odważne znaki.

- Należy pamiętać, że cenzura zawsze wywołuje tak zwane efekty bumerangowe, czyli przeciwne do efektu zakładanego przez propagandę. Ostry sprzeciw wobec tego typu przekazom jak "obrabiamy dziurki", pobudzi tylko młodzież do poszukiwania "zakazanych" treści. To tak zwane zjawisko reaktancji, polegające na tym, że wzrasta atrakcyjność zagrożonych wykluczeniem zachowań. Sytuacja nie jest łatwa. Ramy stosowania reklam, które kierują naszymi wyborami w sferze konsumpcji, powinny być prawnie obwarowane - wyjaśnia Hanna Brycz.Już wówczas zapowiadano, że kolejna odsłona akcji będzie mocno prezentowana w centrach handlowych. Tak też sie stało. Na witrynach sklepowych zagościły pluszowe misie w strojach sado-maso.

Pomimo prób, nie udało nam się skontaktować z osobami odpowiedzialnymi za marketing marki Cropp.
Nie trudno odgadnąć ... Nie trudno odgadnąć ...
...czym żyją marketingowcy... ...czym żyją marketingowcy...
...marki Cropp. ...marki Cropp.

Pomysłodawcą najnowszej kampanii jest agencja reklamowa Momentum. Dzięki jej pomysłom Cropp Town ma odświeżyć swój wizerunek, "czyniąc go bardziej wyrazistym i docierającym do większej grupy klientów".

Pierwszy sklep z ubraniami CroppTown powstał w marcu 2004 roku. Od początku miała to być marka oferująca ubrania i akcesoria dla osób w wieku 13 do 20 lat "poszukujących nowości i zawsze będących na czasie".

Opinie (147) 1 zablokowana

  • (4)

    Kampania reklamowa powinna miec zakaz wstepu do szkol. Zwlaszcza jakichs szmat watpliwej jakosci.

    • 0 0

    • to prawda - (1)

      jakość ich produktów pozostawia wiele do życzenia...

      • 0 0

      • zależy

        mam kilka rzeczy z tej marki i jestem zadowolona. I te rzeczy bynajmiej nie kojarza sie z seksem;D (golf, rekawiczki;)) Niemniej jednak reklamy są bleee...

        • 0 0

    • (1)

      Popatrz na House. Oni to dopiero pojechali z koksem...

      • 0 0

      • to jeszcze większe gówno

        • 0 0

  • są pewne granice przywoitości.... (5)

    a potem ludzie się dziwią że obecna młodzież jest taka wulgarna i nie ma żadnych zachamowań.... Uważam takie reklamy za niesmaczne i żenujące.

    • 0 0

    • wtórny analfabetyzm (2)

      Zahamowań jak już. Najpierw spójrz na siebie, potem oceniaj młodzież, bo brak edukacji bardzo Cię do niej zbliża

      • 0 0

      • Bavoole

        Podziwiam Twoją inteligencję. Mało kto by potrafił stwierdzić brak edukacji na podstawie błędu ortograficznego.

        • 0 0

      • Ojejku, to masz problem bo Ty nie użyłeś kropki lub innego znaku interpunkcyjnego na końcu swej wypowiedzi. O czym to świadczy według Twojej teorii?

        • 0 0

    • (1)

      Obecna młodzież jest taka wulgarna i nie ma żadnych zachamowań...bo tak wychowują ich rodzice.Jesli dziecko nie mówi starszemu dzien dobry to znaczy że nie nauczyli mówić tego jego rodzice.Od tego sie zaczyna.

      • 0 0

      • albo jest zamknięty w sobie i ma ich po prostu w du... bo wie, że już teraz przewyższa ich swoim IQ i,że w przyszlości zostanie informatykiem ;p

        • 0 0

  • BRAVWOW

    !!

    a trojmiasto.pl dolacza sie do akcji reklamowej propagowania tego slownictwa

    BRAVVOOWOW!!

    • 0 0

  • DAJCIE SPOKÓJ (7)

    Żyjemy w kraju gdzie wszelkie tematy zwiazane z seksem sa zle postrzegane publicznie nawet reklama ciuchow. Albo wszyscy jestesmy nadpobudliwi seksualnie skoro każdy taki billboard kojaży sie tylko z jednym. Ciekawe

    • 0 0

    • (4)

      bo jest niesmaczna. co innego jak ladna dziwczyna z dekoledem siedzi i promuje samochod a co innego takie cos mnie to brzydzi poprostu

      • 0 0

      • (3)

        co tu jest obrzydliwego? obrzydliwe to mozesz miec mysli jak to widzisz. ale to problem z toba a nie z reklama.

        • 0 0

        • (2)

          twoja wyobraźnia pozostawia wiele do życzenia, skoro nie rozumiesz skojarzenia ;)

          • 0 0

          • (1)

            twoja zdolnosc myslenia i spostrzegawczosc rowniez, skoro nie rozumiesz, ze nie chodzi o postrzeganie skojarzenia, a postrzeganie czegos jako obrzydliwe

            • 0 0

            • ile masz lat dziecko? 16?

              moze za pare lat dorosniesz i nie bedziesz udawac na sile doroslej osoby

              • 0 0

    • czy ja wiem?

      • 0 0

    • Ostatniej reklamy tej firmy nawet nie zauwazylam, ze zwierztkami tez mnie jakos nie ruszyla, jednak misie przebrane w stroje sado maso to bylo obrzydliwe. Najgorsze bylo to jak szlam z 4 letnia coreczka, która sie rozplakal jak zobaczyła na wystawie tak ubrane misie. Jąo bardzo przerazilo, oczywiscie myslala ze misie ktos skrzywdzil i koniecznie chciała żebym je uratowała. Udało mi sie jakosc ja przekonac ze obsluga sklepu napewno uratuje misie (jeden miły pan obiecał to córeczce) ale musiałam uważać żeby nie natknąć sie na podobna wystawę.

      • 0 0

  • taaaak, made in china powinni jeszcze podkreślić, będą na czasie (1)

    • 0 0

    • znowu krypciocha z Croppem na Trójmiasto :(

      • 0 0

  • Spojrz sobie na metki innych firm;/

    "Dzięki jej pomysłom Cropp Town ma odświeżyć swój wizerunek"

    Nie wiem co po zeszlorocznej kampanii tu mozna odswiezac (no moze rzeczona poszwe;)). Tegoroczna zapowiada sie przeciez identycznie.

    • 0 0

  • bleeee (1)

    okropneeee, co za kretynizm

    • 0 0

    • Ja się nie dziwię

      Firma pokazuje wizerunek ulicy na której ma siedzibę, czyli Łąkowej.

      • 0 0

  • kryptoreklama, PR?? (2)

    Tekst wygląda jak reklama marki, albo działania PR. Chyba lekka przesada żeby reklamować daną firmę nie podpisując artykułu jako treść sponsorowana.

    • 0 0

    • (1)

      mi to nie wyglada na artykuł sponsorowany...

      • 0 0

      • Tym gorzej dla portalu, bo znaczyłoby to, że daje się w dziecinny sposób podpuszczać

        W artykule padło stwierdzenie, że "młodzież jest podatna na sygnały związane z seksem"... dobre sobie :) Nie wiem, kto jest bardziej podatny i pobudliwy, skoro niewinne w końcu hasła powodują takie oburzenie...

        Może w ogóle zakazać używania pewnych słów, bo się komuś kojarzą? ;)

        • 0 0

  • Nachalnie i bezczelnie... (3)

    Ciekawe ile autorka dostała za wklejenie takiego PRowego komunikatu jako 1st News na portalu?

    Kogo to obchodzi? że firma z Trójmiasta? szmaci się trojmiasto.pl coraz bardziej.

    Zdaję sobie sprawę, że nie ma o czym pisać, bo jeżeli się przegląda tylko Wyborczą i materiały z Urzędów Miast to ciężko wychwycić coś ciekawego, ale bez przesady.

    Dziadostwo i żenada panowie i panie...

    • 0 0

    • Brawo! (1)

      Zgadzam się w 100%!!! Po co robić reklamę reklamie? I to w dodatku chyba i tak wystarczająco głośnej :> Pani Magda pewnie dostała bon na dresiki i skarpety ;P

      • 0 0

      • zgadzam sie w 100 % to jest poprostu zenada ten caly portal

        jak mozna tak niszczyc portal zeby pare groszy zarobic za wstawienie artykulu sponsorowanego. Droga redakcjo, za kogo nas macie? Za polglowkow? Szmaciarzy? A moze za gowniarzy do ktorych takie reklamy docieraja? Nie no zenada, jak nie artykuly na 9 zdan o d... marynie to artykuly sponsorowane. Czy autorka tez napisala artykul sponsorowany o "EleKtro World" jakis rok temu???

        • 0 0

    • LPP nie zaplacilo za ten artykul.

      • 0 0

  • skandal jest forma reklamy (2)

    ludzie litosci! ta reklama jest humorystyczne, i lekko pikantna ale napewno nie przekracza dobrego smaku czy nie jest prymitywna, przeciwnicy tej reklamy to chyba wyborcy PiS'u. czy w polsce wszystko musi byc szare, nudne i ultrachrześcijańskie? porażka. lesli komus nie podoba sie ta reklama to ma zbyt malo dystansu do samego siebie.

    • 0 1

    • (1)

      a wyjasnij mi, o co chodzi w reklamie ZUPELNIE INNA JAZDA?
      bez kitu, zupelnie nie rozumiem. jestem mlody i podatny na bodzce, ale totalnie nie kumam! jakie siano trzeba miec w mozgu, zeby to wypuscic? to ma byc zabawne, kontrowersyjne?

      • 0 0

      • zabawne - nie, kontrowersyjne - na pewno tak

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane