• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korki na Rakoczego. Kierowcy ZKM jak "wychowawcy"

Maciej Naskręt
18 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Dwa autobusy miejskie blokują przejazd ul. Rakoczego. Film nadesłany przez czytelnika wraz z numerami autobusów.


Kierowcy ZKM zamiast dawać przykład, jak jeździć na tzw. zamek, jeszcze wydłużają spowodowane pracami drogowymi korki. Przewoźnik zapewnia, że niefrasobliwych kierowców czeka pouczenie i instruktaż jazdy w korkach.



Blokowanie pasów przez autobusy miejskie zdarza się nagminnie. Blokowanie pasów przez autobusy miejskie zdarza się nagminnie.
Od kilku tygodni kierowcy muszą zmagać się ze zwężeniem ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska na Morenie. Z uwagi na budowę linii tramwajowej przepustowość jezdni na wysokości ul. Dolne Młyny zmniejsza się z dwóch do jednego pasa ruchu. Tworzą się tam korki.

Jedynym i sprawnym sposobem na pokonanie zatoru w takim kształcie i w tym miejscu jest jazda na tzw. zamek, czyli przejazd samochodu przez zwężenie raz z lewego, raz z prawego pasa. O to też za pośrednictwem naszego portalu prosili jakiś czas temu mieszkańcy Matemblewa.

Niestety, nie wszyscy kierowcy stosują się do tych rad. Co ciekawe, zasady ułatwiającej życie wszystkim nie respektują nawet zawodowi kierowcy prowadzący autobusy komunikacji miejskiej.

- Jadą jak "wychowawcy", blokując niepotrzebnie lewy pas ruchu. Wydaje im się, że zyskują kilka cennych sekund. To nieprawda. Z tego powodu korki niepotrzebnie sięgają ronda im. Jana de la Salle - opisuje nasz czytelnik, pan Waldemar, który nadesłał nam film przedstawiający sytuację, której był świadkiem.

O komentarz poprosiliśmy władze Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

- Zależy nam, by nasi kierowcy byli wzorem dla innych użytkowników dróg. Stąd kierowcy oraz motorniczowie nieustannie przechodzą szkolenia wewnętrzne zarówno z obowiązujących przepisów jak i kultury obsługi naszych klientów. Zwracamy im także uwagę na bieżące sygnały od mieszkańców - mówi Magdalena Kiljan, pełniąca obowiązki rzecznika prasowego ZKM

Kim są dla ciebie pozostali uczestnicy ruchu na drodze?

Teraz Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku przeprowadzi rozmowy instruktażowe z zarejestrowanymi na filmie kierowcami. Będą mogli podczas spotkania poznać podstawowe zasady z jazdy właśnie na "zamek". Jest więc szansa, że sytuacja nie powtórzy się.

Czemu mamy problem z jazdą na "zamek"?

Niestety pokutują wśród kierowców dawne czasy - wspomnienia o kolejkach nie tylko do sklepu, ale też do granicy państwa. Każdy musi odstać swoje, wtedy dostanie to, co mu się należy. Wciąż jesteśmy słabo wyedukowani, samochody jadąc gęsiego zalegają na jednym pasie, zamiast ustawiać się na dwóch i skracać tym samym zator na drodze.

W krajach zachodnich - na przykład w Niemczech, jeśli kierowca nie dojedzie do zwężenia, może dostać za to mandat. Zdaniem niemieckich funkcjonariuszy takie zachowanie to właśnie tworzenie korka. na naszych drogach policjanci rzadko wymierzają podobne mandaty kierowcom.

Opinie (324) 2 zablokowane

  • tzw rondo rakoczego

    to rondo na Rakoczego powinno być zgłoszone do prokuratury Kto robi pasy tak wąskie że mała osobówka ledwo się mieści na pasie a co dopiero jakiś dostawczak czy ciężarówka albo autobus Przecież ktoś musi pilnować naszego bezpieczeństwa a nie robić wszystko byle jak i niech kierowcy sobie radzą sami TAK NIE MOŻE BYĆ Proszę o jakąś interwęcję

    • 2 0

  • BUSPASY BUSPASY BUSPASY

    Najbliżej wytyczyć chyba przez obwodnicę.

    • 1 1

  • Dlaczego ludzie podróżujący komunikacją miejską mają przemieszczać się szybciej niż ci, których stać na samochód?

    • 3 2

  • (7)

    buspas niech do końca zrobią chociąż część mieszkańców/pasażerów bedzie podróżować lepiej!

    • 117 82

    • Dlaczego ludzie, którzy podróżują komunikacją miejską, a których nie stać na samochód mają podróżować szybciej od innych?

      • 0 3

    • w bogatym UK też gęsiego jadą daleko przed zwężeniem.. (4)

      ..ale tam nie ma BARANÓW / STRAŻNIKÓW "TEXASU" co blokują pas ruchu

      • 4 5

      • bo to normalne ludzie wszedzie sa tacy sami (3)

        A porządek jest wtedy kiedy władza jest weryfikowana. Jak są korki to NIKT NIE WINI KIEROWCÓW.
        Strażników tam brak ponieważ ludzie nie muszą się sami organizować i zastępować publiczne służby.
        Autobusy stawiają zaporę ponieważ eliminują cwaniaków którzy właśnie przez wbijanie się powodują spowolnienie (czas na wbicie to nie jest płynne szybkie przejechanie)
        Ale i tak nie ci cwaniacy są tu problemem tylko ten kto to rozkopal i nie zorganizowal nic w zamian

        • 15 37

        • glupi jestes...

          przez takich jak ty sa korki. po to sa dwa pasy by z nich korzystac.

          • 10 5

        • Zorganizuj sobie rower.

          • 1 5

        • Ale ty głupi Laki jesteś

          JW

          • 15 7

    • dolne młyny? a nie dolne migowo?

      • 0 2

  • ale inteligencja

    czy na podstawie tego zdjęcia widać ktoś blokował lewy pas po prostu jeden wpuszcza drugiego a wy barany od razu widzicie blokowanie pasa powinniście iść na ponowny egzamin wszyscy jezdzicie po kierowcach z zkm a to oni muszą uważać na takich nieuków jak ci z tych osobowych

    • 3 1

  • (3)

    nieskręt niech wyjaśni w logiczny sposób dlaczego przy jeździe na zamek przepustowosć miałaby być większa ?(czyli dlaczego jazda na zamek zmniejsza korki czyli inaczej pisząc -umożliwia większą ilość przejachanych samochodów w jednostce czasu)?
    prosze o rzeczowe odpowiedzi.

    bo wydaje się że w przypadku gdy przed zwężeniem nie ma przez dość długi odcinek żadnego skrzyzowania gdzie pojedyńcza nitka mogłaby je zablokować - to zamek nic nie zmienia (no chyba że poczucie sprawiedliwości :)

    • 1 3

    • To ja odpowiem konkretnie na pytanie

      Zysk jest oczywisty - pod warunkiem idealnego zamka 1-na-1, z wpuszczaniem tylko pod koniec ślepego pasa. Wynika z redukcji opóźnień przy ruszaniu samochodów. Wiesz pewnie jak to jest w korku - a to ktoś się zagapi, a to po prostu zmęczy ciągłym operowaniem sprzęgłem. Wskutek tego kumulują się opóźnienia. Wyjaśniam na przykładzie:
      (a) Wszyscy stają jak te sieroty na jednym pasie - 100 aut. Ostatnie auto kumuluje w sobie opóźnienia w ruszaniu wszystkich 99 przed nim
      (b) Samochody rozstawiają się po 50 na dwóch pasach. Wówczas dwa ostatnie auta mają skumulowane opóźnienia w ruszaniu o połowę krótsze. Jeżeli zamek przy zwężeniu idzie płynnie, to samochody wchodzą w "lejek" praktycznie bez zatrzymania - czoło korka idzie płynnie. Dla kolejnych samochodów, przy ustawieniu się na dwóch pasach, kumulacja opóźnień przy ruszaniu jest o połowę mniejsza niż przy jednym tylko pasie, stąd PŁYNNOŚĆ staje się wyższa, a w efekcie średni czas oczekiwania (to jest najważniejszy "społecznie" parametr) jest najkrótszy.

      • 5 0

    • (1)

      Łosiu malinowy, pomyśl sobie że w korku stoi 100 aut. Na jednym pasie stać będą na odcinku powiedzmy 400-500m. jak będą stały na dwóch - korek będzie na odcinku 200-250m i nie będą blokować skrzyżowań, bo zawsze znajdą się tacy jak Ty którzy wjeżdżają na skrzyżowanie nie mając możliwości z niego zjechać i blokują wszystkie dojazdówki.

      • 1 2

      • umiesz czytać?
        przeczytaj to co napisałem jeszcze raz, i jeszcze raz, powoli..
        może zrozumiesz.

        • 0 1

  • Najważniejsza zaleta jazdy na zamek

    to, że nie można cwaniaczyć i wszyscy stoją tyle samo.Każdy może wybrać na którym pasie chce stać. Problem i nerwy zaczynają się wtedy, gdy kończący pas jest wolny. Wtedy każdy, kto nim pojedzie jest cwaniakiem i na drugi pasie rośnie agresja. Reasumując, idealnie jest gdy kolejka na obydu pasach jest równa.

    • 6 0

  • Kierowcy ZKM współwinni korka na Rakoczego

    Tytuł artykułu głupi jak jego autor.

    • 2 1

  • ale kierowcy "przed autobusem" również nie jadą na zamek, więc po co się czepiać kierowcy ZKM? to bez sensu panie redaktorze,,, Zresztą zamek to syf, sprawdź pan to na Marynarki. ulica ma 2 km długości, rząd aut nikomu tam nie przeszkadza, co jednak nie przeszkadza cwaniakom wpychania się na chama nawet jak jest 10 aut... Dla mnie to buractwo, może w sklepie po bułki też zamek? Kolejka ludzie to sprawiedliwość. Zamek jest OK ale na krótkich ulicach, w dużą ilością "świateł" np przy ECS/Trzech Krzyżach w stronę Nowego Portu. Tam jest idiotycznie to wszystko rozwiązane, więc ludzie powinni z tą głupotą radzić sobie właśnie zamkiem, tworzy się bufor aut na dwóch pasach i spokojnie można przejechać zwężenie gdy z tyłu jest czerwone. W innym wypadku wygląda to tak: z przodu jest zielone ale nie ma aut - bo było 5 na jednym pasie, przejechali w 3 sekundy i pusto. Reszta stoi natomiast na świtle wcześniej i nie jadą - TO JEST STRATA !!! Zamiast pieprzyć głupoty trzeba mieć więcej zdrowego rozsądku. Wydaje wam się że zamek załatwia wszystko? to jakaś głupia moda i nie zawsze ma sens. Bo kto jak nie zawodowy kierowca wie lepiej? może jakaś sezonowa mamuśka wracająca ze żłobka? Jak zwykle medialne pieniactwo

    • 1 2

  • Na zamek, to konkretnie chyba najbliżej do Malborka.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane