• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korposzczury w SUV-ach? To mit. Poprawmy komunikację w Oliwie

Jan Kowalski
28 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Przystanek autobusowy przy kompleksie biurowców przy Grunwaldzkiej w Oliwie idealnie symbolizuje stan komunikacji miejskiej w tej okolicy. A przecież pracuje tu co najmniej 20 tys. osób. Przystanek autobusowy przy kompleksie biurowców przy Grunwaldzkiej w Oliwie idealnie symbolizuje stan komunikacji miejskiej w tej okolicy. A przecież pracuje tu co najmniej 20 tys. osób.

Ogromna większość pracowników zagłębia biurowego w Oliwie dojeżdża do pracy komunikacją miejską, choć niewiele robi się, by im to ułatwić. Dlatego sugerowanie, że "korposzczury powinny porzucić swoje białe SUV-y w leasingu" jest nie tylko pozbawione sensu, ale też krzywdzące - pisze nasz czytelnik, podpisujący się jako Jan Kowalski.



W jaki sposób dojeżdżasz najczęściej do pracy?

Możemy śmiać się z ludzi pracujących w biurowcach Oliwy zobacz na mapie Gdańska, ale czy tego chcemy, czy nie, statystyka jest nieubłagana. Na początek przedstawmy dwa fakty:

Fakt nr 1



W ostatnich 10 latach powstało tam ponad 200 tys. m kw. powierzchni biurowej, co przy naprawdę skromnym przeliczeniu - 10 m kw. na jednego pracownika, wytworzyło 20 tys. miejsc pracy. Nie rozumiem gdy ktoś mówi "korposzczury, a gdzie jakieś fabryki, przemysł?". Przecież świat się zmienił - to naprawdę 20 tys. pracujących dorosłych ludzi (wyborców).

Fakt nr 2



Jeśli zliczymy absolutnie wszystkie miejsca parkingowe - podziemne, naziemne, miejskie w tej okolicy, to wyjdzie nam, że jest tam największe skupisko parkingów w całej aglomeracji - łącznie jakieś 4 tys. miejsc parkingowych. Oznacza to (wbrew powszechnej opinii), że pozostałe 80 proc. pracowników (16 tys.) dociera do biurowców komunikacją miejską, na rowerze lub pieszo.

Nawet jeśli wypełni się wszystkie miejsca parkingowe w promieniu kilometra od centrów biurowych w Oliwie, to i tak nie zmieści się na nich więcej niż 4 tys. samochodów. To oznacza, że 80 proc. pracowników dojeżdża do pracy komunikacją miejską lub rowerem. Nawet jeśli wypełni się wszystkie miejsca parkingowe w promieniu kilometra od centrów biurowych w Oliwie, to i tak nie zmieści się na nich więcej niż 4 tys. samochodów. To oznacza, że 80 proc. pracowników dojeżdża do pracy komunikacją miejską lub rowerem.
Skoro zatem kierowcy aut, to istotna, ale jednak mniejszość - zastanówmy się, jakie możliwości daje miasto, jeśli chodzi o dojazd do Oliwy komunikacją zbiorową. Żeby nie było, że jestem stronniczy, przedstawmy wszystkie możliwe środki transportu.

Tramwaje



Najbliżej Alchemii/Olivia Business Centre znajdują się przystanki BażyńskiegoTetmajera. W tym pierwszym przypadku pasażerowie muszą przejść kilkaset metrów po chodniku, droga jest oświetlona do obu parków biurowych. Z przystanku Tetmajera, który znajduje się zdecydowanie najbliżej Olivia Business Centre, wiedzie chodnik, który w ostatnich miesiącach Uniwersytet Gdański chciał zagrodzić, żeby ludzie tamtędy... nie chodzili.

Ogrodzenie stadionu UG utrudnia dojście do biurowców


Dobrze, że inwestor Olivii dogadał się z UG i tysiące ludzi dalej mogą docierać do swoich miejsc pracy. Kilka lat temu nie było tam tego chodnika, ludzie brodzili po kostki w błocie. Obecnie wciąż nie ma np. oświetlenia (co jest problemem zwłaszcza w zimie, gdy ciemno robi się na długo przed końcem pracy "korposzczurów").

Koszt? Kilkadziesiąt tysięcy złotych?

Autobusy



Przystanek Hala Olivia pamięta czasy budowy samej hali. W ostatnim roku przeprowadzono remont al. Grunwaldzkiej na odcinku od ul. Opackiej do ul. Abrahama. Kierowcy aut zyskali nową nawierzchnię, ale zatoka autobusowa pozostała dziurawa, wykonana z siermiężnej trylinki. Próżno szukać tam wiaty przystankowej (która wydawałaby się oczywistą zachętą dla ludzi z reguły elegancko ubranych) czy systemu informacji pasażerskiej. Zresztą sam przystanek - gdyby usunąć drugi plan na zdjęciu - wygląda jak z głębokiego przedmieścia. Dojeżdża tam jedna linia autobusowa jeden raz na godzinę, krótki autobus mogący pomieścić ok. 80 osób (przypominam - pracuje tam 20 tys. ludzi).

Przystanek autobusowy przy kompleksie biurowców, w którym pracuje co najmniej 20 tys. osób. Przystanek autobusowy przy kompleksie biurowców, w którym pracuje co najmniej 20 tys. osób.
Gdy zapytałem odpowiednie osoby, dlaczego przystanek nie został wyremontowany podczas remontu al. Grunwaldzkiej, odpisano mi, że ten "znajdował się poza zakresem opracowania". Aha.

Koszt przywrócenia stanu przystanku do wymogów XXI wieku? Kilkadziesiąt tysięcy złotych?
 

SKM



Czy SKM jeździ częściej niż 10 lat temu przed budową tych wszystkich biurowców? Nie. Czy składy są nowsze? Nie. Kolejarze wolą protestować w "obronie miejsc pracy", jakby nie rozumieli, że miejsca pracy obronią, jak będą mieli klientów, a pasażerów zdecydowanie odstrasza np. zejście z peronu Przymorze-Uniwersytet, które nie było odmalowane od co najmniej kilkunastu lat. Z wiszącymi kablami, zapisane graffiti. Schody - można sobie rozerwać na nich nogę, dawno zostały wytarte przez tysiące ludzi korzystających z tego przystanku. Do tego stopnia, że sterczą z nich pręty zbrojeniowe.

Koszt odnowienia zejścia z peronu? Kilkanaście tysięcy złotych?

  • Tunel prowadzący na przystanek kolejowy SKM Przymorze Uniwersytet, z którego korzystają pracownicy biurowców zlokalizowanych przy al. Grunwaldzkiej w Oliwie. Dla wielu jego stan jest do zaakceptowania.
  • Tunel prowadzący na przystanek kolejowy SKM Przymorze Uniwersytet, z którego korzystają pracownicy biurowców zlokalizowanych przy al. Grunwaldzkiej w Oliwie. Dla wielu jego stan jest do zaakceptowania.
  • Tunel prowadzący na przystanek kolejowy SKM Przymorze Uniwersytet, z którego korzystają pracownicy biurowców zlokalizowanych przy al. Grunwaldzkiej w Oliwie. Dla wielu jego stan jest do zaakceptowania.
  • Tunel prowadzący na przystanek kolejowy SKM Przymorze Uniwersytet, z którego korzystają pracownicy biurowców zlokalizowanych przy al. Grunwaldzkiej w Oliwie. Dla wielu jego stan jest do zaakceptowania.
  • Tunel prowadzący na przystanek kolejowy SKM Przymorze Uniwersytet, z którego korzystają pracownicy biurowców zlokalizowanych przy al. Grunwaldzkiej w Oliwie. Dla wielu jego stan jest do zaakceptowania.

Rower



Niby tutaj jest dobrze: droga rowerowa wzdłuż al. Grunwaldzkiej istnieje, wzdłuż ul. Wita Stwosza również. Tylko szkoda, że są to drogi rowerowe biegnące wzdłuż SKM albo wzdłuż linii tramwajowych. Kiedy jednak chcemy pokonać trasę poprzeczną, gdzie nie ma alternatywy, zaczynają się schody. Zapewne masa ludzi chciałaby dojechać do biura z Przymorza/Zaspy. Na ul. Kołobrzeskiej mamy jednak cztery pasy ruchu dla samochodów, parkingi, pasy rozdziału i brak drogi rowerowej. Ul. Piastowska - również brak drogi rowerowej. Ul. Bażyńskiego - brak drogi rowerowej. Ul. Abrahama - brak drogi rowerowej.

Konkluzja



Zastanówcie się, zanim następnym razem napiszecie, żeby "korposzczury dojeżdżały se komunikacją, a nie białymi SUV-ami w leasingu". A jeżeli chodzi o włodarzy miasta, to prośba o rozsądek z inwestycjami i pomnikami za kilkaset milionów złotych, podczas gdy mieszkańcy potrzebują zaledwie kilkuset tysięcy złotych na realne potrzeby, które pomogą im w codziennym życiu.

Marcin Uske, rzecznik prasowy firmy Torus, dewelopera Alchemii:
Mówiąc o SKM warto dodać, że funkcjonuje też drugi tunel wiodący z peronu SKM Przymorze-Uniwersytet, bezpośrednio na teren inwestycji Alchemia. Wygląd tego tunelu jest zupełnie inny, znajduje się on pod stałą opieką firmy Torus, która w całości sfinansowała jego budowę.

Co więcej, w ramach Alchemii powstało już ponad 1 tys. miejsc parkingowych dla rowerów (docelowo będzie ich ponad 1,4 tys.), a w budynkach znajdują się szatnie z infrastrukturą sanitarną.

W ramach budowy drugiego etapu Alchemii Torus wybudował także dwie zatoki autobusowe - powstały tam przystanki obsługiwane przez 3 linie (umiejscowione one są bliżej Castoramy). Z kolei w ramach trzeciego etapu Alchemii powstała zatoczka dla taksówek.

Przy realizacji inwestycji, Torus stara się zawsze modernizować i usprawniać komunikację wokół budynków oraz tworzyć dodatkową infrastrukturę transportową.


Olivia Business Centre: Pomagamy, jak możemy

Zdajemy sobie sprawę, jak wygląda komunikacja miejska w otoczeniu zespołu biurowców w Oliwie. Rozumiejąc wagę problemu, staramy się wyjść naprzeciw potrzebom pracowników naszego kompleksu biurowego. Stąd pomysł i realizacja linii autobusowej Olivia Bus, która cieszy się wielkim zainteresowaniem. To również projekt Olivia Carpooling, która po uruchomieniu aplikacji ma cały czas rosnącą liczbę użytkowników dojeżdżających wspólnie do pracy. Przygotowaliśmy też strefy dla taksówek, wydzielone z parkingów należących do kompleksu OBC.

Dagmara Rybicka, Olivia Business Centre
Jan Kowalski

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (685) ponad 20 zablokowanych

  • NIE MA 1 biletu (1)

    więc Gdańskie Autobusy i Tramwaje Nie interesują Mnie!

    • 11 2

    • A toruńskie Cię interesują?

      • 3 3

  • Z mego oliwskiego pktu widzenia, na jeżdżenie samochodem w tej okolicy większy wpływ ma poranny korek SUVów madek poleg odwożących ich niepełnosprytne dzieci do szkoły jakże sportowej 35, niż wszystkie te biurowce wzdłuż Grunwaldzkiej ;-(

    • 9 0

  • (4)

    a z pod alchemii jedzie 199 który dojeżdza do dworca pkp prze suchanino i jedzie tam godzinę.
    A ten 122 to do galerii bałtyckiej, chyba że ktoś mieszka gdzieś pod lotniskiem. Tramwaj jest do Bażyńskiego, ale że zamknęli przejście PKP - PKS, to trzeba chodzić na około, albo przesiadać się na inny tramwaj. Gdyby jeździła tam 11, nie byłoby problemu, ale lepiej było ją zabrać i walnąć bezużyteczną 5. Tak wiem, 11tka jedzie ze strzyża pkm, ale skomunikowana jest z innymi praktycznie wcale.

    • 7 5

    • 5 jest skomunikowana z 9 (2)

      • 3 1

      • (1)

        Mnie 9tka nie interesuje, bo nie jedzie na dworzec PKS. A chodziło mi właśnie o tę stacje, gdyż 11tka tam kursowała ale potem zostało to zmienione (została zastąpiona 5tką, a 11tka została przeniesiona na strzyza PKM), a utrudnienie na przejściu pkp-pks istnieje i będzie istnieć co najmniej pół roku.

        • 1 1

        • A co to za priorytetowy kierunek z tego PKSu jedzie, że potrzebuje bezpośredniego połączenia?

          75% PKSów i tak ma postoje przy Locie (dojazd 6 i 12), więc mało sensowne są te żale

          • 1 1

    • tak jak 5 i 3 z brzeżna do opery bałtyckiej autobus 115 który żadko

      jest punktualny a pozatym też 5 z brzeżna p przystanek miszewskiego p rzez wrzeszcz nie jest dobrana na autobus 199 z przystanku matejki w kierunku suchanina i centrum i linia autobusowa 149 też kierunek wrzeszcz pkp z przystanku nowa gdańska

      • 0 2

  • Braun jak Kononiwicz

    Jak dojdzie do władzy to nie będzie niczego

    • 9 5

  • Opis na poziomie gościa dojeżdżającego tam białym SUVem (6)

    Spokojnie. Sam tam pracuję i czasem przyjeżdżam białym vanem. Ale rzadko, bo miejsc wolnych właściwie nie ma. Nawet o 7 rano.
    Najczęściej dojeżdżam rowerem. Ktoś kto dojeżdża rowerem musi wiedzieć że właśnie w tym roku przybędzie mnóstwo ścieżek rowerowych w tej okolicy. M.in. wzdłuż Kołobrzeskiej, a także kawał nowej ścieżki przy Grunwaldzkiej która pozwoli wreszcie nie przejeżdżać na drugą stronę ulicy przy Wojska Polskiego. Rowerem dojazd jest bardzo dobry, będzie jeszcze lepszy.
    SKM jest ok. Przystanek nie jest najgorszy i jest bardzo blisko.
    Z tramwajem uważam że nie jest najgorzej, ale miasto powinno pomyśleć o puszczeniu tramwaju wzdłuż Grunwaldzkiej.
    Tragedia jest z autobusem - jest ich tu strasznie mało! Zdecydowanie miasto musi wprowadzić nowe linie - coś co pojedzie z przynajmniej Jasienia, przez Morenę, prosto tutaj, bez przesiadek. A co dopiero mają powiedzieć dalsze dzielnice południowe? W tej chwili jeździ tu tylko rzadko jakiś 122 z lotniska,199 z Głównego przez Suchanino, Do tego bezużyteczny 139 z Wrzeszcza! Musi być więcej!

    • 7 3

    • Bez przesiadek? (3)

      LOL. Ostatnim hobby władz Gdańska jest budowanie węzłów przesiadkowych. Droga do pracy bez dwóch przesiadek po drodze to rzadkość.

      • 3 2

      • (2)

        Jakby te przesiadki były jeszcze jakoś skomunikowane ... A tak chcąc jechać na dworzec PKP autobusem np. z przystanku biblioteka UG , możemy co najwyżej dojechać do Wrzeszcza pkp (199 też tam jedzie, ale nie uwGledniam że jedzie do PKP bo jest to za długo) , wsiąść w inny autobus dojechać do uniwersytetu medycznego, znowu wysiąść i tam jeszcze przesiąść się na inny ... Parodia

        • 4 0

        • (1)

          Bez przesady - 199 czy też 139 do Al. Wojska Polskiego i tam przesiadka na tramwaje linii 6/11/12 i można dojechać do Dworca Głównego

          • 3 1

          • Po co mam się przesiadać, skoro mam tramwaj którym pojadę bezpośrednio ?
            Poza tym, 11 jedzie że strzyża PKM teraz.

            • 2 0

    • Wystarczy jak puszczą coś na wzór 199 tylko prosto, a nie przez suchanino, tyle wystarczy.
      A tramwaj przez grunwaldzką byłby nieporozumieniem, bo znowu byłby tam utrudniony ruch

      • 2 0

    • Wynajmij sobie miejsce w hali i po problemie

      Albo zmuś do tego pracodawce

      • 2 0

  • Komuna (1)

    Typowo komunistyczne podejście.
    Tyle ile miejsc pracy tyle miejsc parkingowych. A nie biurowca na 200tys osob I realnie 1tys miejsc parkingowych dla prezesikow I vipow

    • 3 5

    • Jakby mieli tyle miejsc parkingowych robić to miałby chyba ze 50 pięter

      • 2 1

  • No dobra

    Wynik ankiety 45% samochodem, co akurat pokrywa się z badaniami mobilności (tam było 42%).

    • 6 1

  • Pozostało

    powietrze , wielkie stuosobowe helikoptery co 6 minut i o ptokach.

    • 3 1

  • 122 czesciej (1)

    i skrocic mu trase bo puszczając na lotnisko to największy blad- powinien jezdzic do wrzeszcza jak reszta autobusow, zacznijcie robic jaies sondaże wśród jezdzacych czy dane polaczenia maja wogole sens

    • 6 3

    • no właśnie więcej ludzi jeżdzi z Oliwy na Złotą Karczmę niż z Wrzeszcza do Sopotu

      tak więc niestety, jesteś w mniejszości

      • 2 1

  • Moje zdanie jest takie, ze jak sobie pobudowali

    To niech teraz się martwią. Zresztą kto dał pozwolenie by w centrum miasta zapchac komunikację wracajacymi ludźmi z jednego miejsca. A reszta wracajacych i zmęczonych pracowników ma wysiadac by mogli inni wsiąść w Oliwie. I dlaczego ktoś jest taki Cwany i pisze pod publikę by sobie lapki umyć od swoich inwestycji! Ja widzę to tak, skoro Hestia ma zniżki na traffik cary i mają załatwione dodatkowe autobusy to i Oliwa Gate i inne twory mogły by iść po rozum do głowy i wymyslec coś kreatywnego a nie sięgać do kieszeni miasta.

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane