• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korytarz Gdański - za jaką cenę ?

W.W, Z.K
13 października 2004 (artykuł sprzed 19 lat) 

Długo zastanawialiśmy się dlaczego Pan Prezydent upiera się przy tym, żeby Trasa Lęborska (TL) przebiegała przez Osowę. W końcu było pięć innych wariantów. Jaka była przyczyna "trzęsienia ziemi" w UM i Biurze Rozwoju Gdańska gdy okazało się, że Rada Miasta nie odrzuciła naszych protestów? Trasa Lęborska stanowi przysłowiowy czubek góry lodowej.



Chodzi najprawdopodobniej o Wielofunkcyjną Halę Widowiskowo-Sportową, ukochane dziecko Pawła Adamowicza oraz Jacka Karnowskiego. Najnowocześniejsza w Polsce, na 15 tys. widzów, ma zostać oddana do użytku wiosną 2007 roku.

Czy taka hala jest Gdańskowi potrzebna ? Jeden z radnych powiedział nam: "... Hala to taki barejowski Miś epoki późnego postkomunizmu. Wie Pan ile ludzi i firm się na tym dorobi ? Adamowicz odejdzie, ale megalityczny pomnik jego władzy pozostanie."

Zamiast tej hali można by zbudować 26 basenów, dwa razy tyle zwykłych hal sportowych, albo ze 200 boisk i pewnie tyle samo parków. Czy Olivia i Hala AWF pękają w szwach ? Czy ktoś się zastanowił ile będzie nas kosztować utrzymanie tego kolosa ? To pójdzie z naszych podatków... Skoro dotychczasowe obiekty nie są w pełni wykorzystywane, po co budować kolejny obiekt, który nie zarobi na swoje utrzymanie.

Jaki ma to związek z TL? Tej wielkości obiekt widowiskowo- sportowy wymaga dogodnego dojazdu. Hala bez drogi jest jak samolot bez lotniska. Odgrzebano więc koncepcję Trasy Zielonej (TZ), dwupasmowej autostrady biegnącej od granicy z Sopotem, brzegiem Żabianki, przecinającej Jelitkowo, Przymorze, Brzeźno, tereny postoczniowe aż do mostu wantowego. Most wantowy wreszcie się na coś przyda

Z punktu widzenia regionu TZ jest marginalna. Aglomeracja Trójmiejska z faktu swego kształtu, potrzebuje porządnej trasy średnicowej. Taka była właśnie idea drogi czerwonej, którą zarzucono.

Trasa Zielona stanowić będzie najkrótsze połączenie pomiędzy węzłem Wysoka i Olszynka. Fundusze na wykonanie Trasy Zielonej będą pochodzić w większości z Uni. Zapewne łatwo udało się je pozyskać gdyż lobby niemieckie jest wysoce zainteresowane w stworzeniu korytarza transportowego VIA HANZEATICA (tranzyt zachód-wschód). Za sfinansowanie realizacji Trasy Zielonej władze zgodziły się na przeprowadzenie korytarza tranzytowego w bezpośrednim sąsiedztwie terenów mieszkaniowych i rekreacyjnych.

Podłączenie Via Hanzeatica do węzła Wysoka spowoduje iż ciężki ruch samochodowy zostanie wprowadzony do miasta. Bezpowrotnej degradacji ulegną ekologiczne tereny pasa nadmorskiego, jedyne miejsce rekreacji dla setek tysięcy mieszkańców Gdańska.

Realizacja TZ jest bardzo zaawansowana. Gotowe i uchwalone są wszystkie szczegółowe plany zagospodarowania przestrzennego w pasie przebiegu tej trasy. Nota bene duże połacie Gdańska planów zagospodarowania nie posiadają. W budżetach lat 2004-2008 zarezerwowano gigantyczne środki na realizację tej inwestycji.

Z drugiej strony zamknięcie Wielkiej Ramy komunikacyjnej Gdańska ma stanowić obwodnica południowa łącząca węzeł w Straszynie z węzłem Olszynka. W chwili obecnej plany zagospodarowania zostały zawieszone. Nie przeznaczono żadnych środków w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym (WPI) To mocny dowód na to, że głównym korytarzem VIA HANZEATICA ma być Trasa Zielona!

W tej tak ważnej dla Gdańska sprawie nie przeprowadzono żadnych konsultacji społecznych. Prawdopodobnie mało który z mieszkańców zagrożonych dzielnic jestem świadom faktu, że lada moment nastąpi rozpoczęcie budowy. Osowa jest ostatnim brakującym ogniwem dla realizacji tej błędnej naszym zdaniem koncepcji. Dlatego tak zależy Panu Adamowiczowi na zamknięciu sprawy !
W.W, Z.K

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (161)

  • pewne watpliwosci

    Nie znam Wolanskiego i chyba nie mam ochoty go poznac. Mam tylko jedna watpliwosc. Autor artykulu pisze o Trasie Zielonej z Sopotu na Olszynke. Po drodze jest port, gdzie trzeba byloby wybudowac tunal pod kanalem. Tymczasem na stronie GDDKiA jest zapis chatu ze Skowronskim. Pada pytanie o tunele pod rzekami i bezposrednie o tunel w Gdansku. Na oba pytania Skowronki odpowiada negatywnie. GDDKiA nie ma takich inwestycji nawet w planach. Z tego wniosek, ze TL troche trudno bedzie polaczyc z TZ i hala. Caly wywod jest wiec chyba niezla konfabulacja.

    • 0 0

  • Ktoś rzucił chasło hura na Wolańskiego.....

    A ja uważam, że p.Wolański ma zdecydowanie rację.

    Puszczać ciężki ruch samochodowy przez granicę
    Sopotu, Żabianki, Przymorza, koło dojścia do mola
    w Brzeżnie to zbrodnia !!
    Jedyne tereny rekreacyjne w tej części Gdańska
    zmarnowane!!

    Czemu nie zrobić Via Hanzeatyki istniejąca już obwodnicą
    do Straszyna a od Straszyna tz Obwodnicą Południową do
    Olszynki.Najlepsze to rozwiązanie bo najmniej
    szkodliwe dla środowiska Gdańska, najtańsze/odpada
    budowa tunelu pod kanałem portowym w Nowym Porcie/.

    Pan Wolański udowodnił w swoim artykule, ze
    prezydent Gdańska odstąpił niestety od koncepcji
    Obwodnicy Południowej/najlepszego rozwiązania/
    ponieważ nie ma na nia zarezerwowanych środków
    finansowych w najbliższych planach inwestycyjnych.

    Zdecydowanie popieram pana Wolańskiego choć nie
    znam go i nigdy go nie widziałem na oczy.
    Tak mi podpowiada zdrowy rozsądek jedynie.

    • 0 0

  • szczury?

    Czy pan Wolański to ten sam, który przed kilku laty,
    w związku z budową rynku spożywczego w Owczarni groził, że
    Osowę zaleje plaga szczurów i prostytucji?

    • 0 0

  • I nie mieszkam w Osowej lecz w Gdyni.

    • 0 0

  • korytarz gdański? Ach tak

    Wszyscy jesteśmy za budową nowych dróg, strasznie się złoscimy gdy przychodzi nam stać w korkach. Kiedy jednak trzeba podjąć jakąś wiążącą decyzję, nagle większość jest przeciw. Wzrostu ilości samochodów nie zahamujemy i tylko należy się cieszyć, że jest jakieś światełko w tunelu, jakaś nadzieja na poprawienie tej sytuacji.
    Dlaczego autor artykułu świadomie wprowadza czytelników w błąd? Przecież wystarczy wejść na stronę www.gdansk.gddkia.gov.pl, następnie w odnośnik inwestycje i przeczytać charmonogram budowy dróg w woj.pomorskim. Otóż inwestorem tzw trasy lęborskiej, a także płd obwodnicy Gdańska jest GDDKiA. Termin budowy obwodnicy południowej to lata 2006-2008, zaś trasy lęborskiej 2008-2013, na jakiej podstawie pan Wolański straszy nas katastroficznymi wizjami? Przecież wyraźnie widać, że zanim wkopana zastanie pierwsza łopata koło Osowej, obwodnicą południową śmigać będą samochody. Powiem więcej obwodnica południowa w większości przebiegać będzie poza granicami Gdańska (od węzła Straszyn do węzła Lipce oraz od węzła Lipce do Koszwał terenami gminy Pruszcz Gdański). Dobrze by było gdyby nasz bohater pierw zaznajomił się z faktami, a następnie wzywał do kolejnych lokalnych wojenek.
    Panie Wolański - książek o panu dzieci czytać nie będą...

    • 0 0

  • szary nikt nie odstąpił od koncepcji budowy obwodnicy południowej

    Co więcej w tej chwili realizowany jest projekt inwestycji, a w budżecie państwa zagwarantowane są nań środki w wysokości 225 mln. Lata realizacji 2006-2008.
    Powtarzam, może p.Wolańskiemu nie podoba się koncepcja tzw ramy komunikacyjnej, ale ona jest koniecznością.

    • 0 0

  • uderz w stół...

    Dawno przestałem się przejmować się pomyjami jakie wylewa się na mnie przy okazji Trasy Lęborskiej. Autorami większości z nich są przeważnie młode osoby, niezdolnej w swojej większości do rzeczowej dyskusji tzw. analfabeci funkcjonalni.

    Rzucają zasłyszana hasła, dogmaty a gdy przychodzi do rzeczowej, merytorycznej dyskusji to chowają ogon pod siebie.
    Przykładem niech będzie mój tekst o tym czy TL odciąży ulicę Kielnieńską. Jakoś nikt nie podważył przedstawionych przeze mnie faktów, wielcy obrońcy Kielnieńskiej jakoś poznikali....

    Pisząc ten i poprzednie artykuły, przekopaliśmy się przez tony dokumentów urzędowych. Wykonaliśmy dziesiatki rozmów z fachowcami.

    Notabene 21 października prawdopodobnie będziemy spierać się na powyższe tematy z Panem Adamowiczem w programie Kość Niezgody w TVP3

    ps. Ja ani Pan Cagara nie handlujemy działkami.
    ps2. Do tej pory zebraliśmy ponad 500 podpisów pod naszym protestem.
    ps3. Nie próbujcie wysyłać mi wirusów bo nie wiem co to jest windows ;-)

    • 0 0

  • Alaszek

    no to kto mówi prawdę?
    P.Wolański udowadnia, że nie ma pieniędzy
    w najbliższych latach na Obwodnicę Południową?

    A puszczanie ciężkiego ruchu samochodowego
    przez Żabiankę, Przymorze, dojście do mola
    w Brzeżnie to nie ZBRODNIA ?
    Tak mi się widzi.

    • 0 0

  • Jak na razie to pan wolański niczego nie udowodnił

    To jest jego punkt widzenia, zależny od punktu siedzenia. O ramie komunikacyjnej Gdańska mówi sie od lat
    Pan Wolański zrywa się z choinki i snuje katastrofy ekologiczne, ale zaraz zaraz przecież jemu wadzi droga koło domu, a teraz nagle wszystko mu przeszkadza
    Może starczy tego populizmu, gdyby nie ten typ ludzi juz dawno mielibyśmy zrobioną ulicę Wodnika. Był inwestor i chciał budować. Jak ktoś słusznie przypomniał straszono nas tonami sęmieci, gryzoniami i tirówkami i co? I to że Renk powstał a mieszkańcy Osowej nadal toną w błocie. Do tego prowadzi ludzkie kołtuństwo

    • 0 0

  • O.K. panie Wolański, nie chce pan trasy lęborskiej

    Ale dlaczego pisze pan nieprawdę o odstąpieniu od planów budowy obwodnicy południowej?
    Proszę zasięgnąć opini u źródeł, a nie opierać się na własnych domysłach. Proszę np porozmawiać z dyr.Rogowiczem z GDDKiA.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane