- 1 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (187 opinii)
- 2 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (216 opinii)
- 3 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (61 opinii)
- 4 15 lat temu otwarto powiększoną galerię Klif (106 opinii)
- 5 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (461 opinii)
- 6 Dwa osiedla obok siebie bez wspólnej drogi (10 opinii)
Korytarz Gdański - za jaką cenę ?
Długo zastanawialiśmy się dlaczego Pan Prezydent upiera się przy tym, żeby Trasa Lęborska (TL) przebiegała przez Osowę. W końcu było pięć innych wariantów. Jaka była przyczyna "trzęsienia ziemi" w UM i Biurze Rozwoju Gdańska gdy okazało się, że Rada Miasta nie odrzuciła naszych protestów? Trasa Lęborska stanowi przysłowiowy czubek góry lodowej.
Chodzi najprawdopodobniej o Wielofunkcyjną Halę Widowiskowo-Sportową, ukochane dziecko Pawła Adamowicza oraz Jacka Karnowskiego. Najnowocześniejsza w Polsce, na 15 tys. widzów, ma zostać oddana do użytku wiosną 2007 roku.
Czy taka hala jest Gdańskowi potrzebna ? Jeden z radnych powiedział nam: "... Hala to taki barejowski Miś epoki późnego postkomunizmu. Wie Pan ile ludzi i firm się na tym dorobi ? Adamowicz odejdzie, ale megalityczny pomnik jego władzy pozostanie."
Zamiast tej hali można by zbudować 26 basenów, dwa razy tyle zwykłych hal sportowych, albo ze 200 boisk i pewnie tyle samo parków. Czy Olivia i Hala AWF pękają w szwach ? Czy ktoś się zastanowił ile będzie nas kosztować utrzymanie tego kolosa ? To pójdzie z naszych podatków... Skoro dotychczasowe obiekty nie są w pełni wykorzystywane, po co budować kolejny obiekt, który nie zarobi na swoje utrzymanie.
Jaki ma to związek z TL? Tej wielkości obiekt widowiskowo- sportowy wymaga dogodnego dojazdu. Hala bez drogi jest jak samolot bez lotniska. Odgrzebano więc koncepcję Trasy Zielonej (TZ), dwupasmowej autostrady biegnącej od granicy z Sopotem, brzegiem Żabianki, przecinającej Jelitkowo, Przymorze, Brzeźno, tereny postoczniowe aż do mostu wantowego. Most wantowy wreszcie się na coś przyda
Z punktu widzenia regionu TZ jest marginalna. Aglomeracja Trójmiejska z faktu swego kształtu, potrzebuje porządnej trasy średnicowej. Taka była właśnie idea drogi czerwonej, którą zarzucono.
Trasa Zielona stanowić będzie najkrótsze połączenie pomiędzy węzłem Wysoka i Olszynka. Fundusze na wykonanie Trasy Zielonej będą pochodzić w większości z Uni. Zapewne łatwo udało się je pozyskać gdyż lobby niemieckie jest wysoce zainteresowane w stworzeniu korytarza transportowego VIA HANZEATICA (tranzyt zachód-wschód). Za sfinansowanie realizacji Trasy Zielonej władze zgodziły się na przeprowadzenie korytarza tranzytowego w bezpośrednim sąsiedztwie terenów mieszkaniowych i rekreacyjnych.
Podłączenie Via Hanzeatica do węzła Wysoka spowoduje iż ciężki ruch samochodowy zostanie wprowadzony do miasta. Bezpowrotnej degradacji ulegną ekologiczne tereny pasa nadmorskiego, jedyne miejsce rekreacji dla setek tysięcy mieszkańców Gdańska.
Realizacja TZ jest bardzo zaawansowana. Gotowe i uchwalone są wszystkie szczegółowe plany zagospodarowania przestrzennego w pasie przebiegu tej trasy. Nota bene duże połacie Gdańska planów zagospodarowania nie posiadają. W budżetach lat 2004-2008 zarezerwowano gigantyczne środki na realizację tej inwestycji.
Z drugiej strony zamknięcie Wielkiej Ramy komunikacyjnej Gdańska ma stanowić obwodnica południowa łącząca węzeł w Straszynie z węzłem Olszynka. W chwili obecnej plany zagospodarowania zostały zawieszone. Nie przeznaczono żadnych środków w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym (WPI) To mocny dowód na to, że głównym korytarzem VIA HANZEATICA ma być Trasa Zielona!
W tej tak ważnej dla Gdańska sprawie nie przeprowadzono żadnych konsultacji społecznych. Prawdopodobnie mało który z mieszkańców zagrożonych dzielnic jestem świadom faktu, że lada moment nastąpi rozpoczęcie budowy. Osowa jest ostatnim brakującym ogniwem dla realizacji tej błędnej naszym zdaniem koncepcji. Dlatego tak zależy Panu Adamowiczowi na zamknięciu sprawy !
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (161)
-
2004-10-12 23:37
" z przykrościa musze dodać że na stronie tej panuje cenzura"
z przykrością bez zgłębiania sie w temat
załóz swoją strone cieciu
a jak nie umiesz i nie potrafisz
bedziesz wąchał spaliny
i odczuwał dziwne drganie
ake nie w organie...- 1 0
-
2004-10-12 23:45
Gallux chłopcze, masz abonament na osowa.com? Chłopcze nie mów o rzeczach, o których nie masz pojęcia.(Niby taki stary a mentalność niedorozwiniętego nastolatka).
- 0 1
-
2004-10-13 00:10
jestem za budową tzw ramy komunikacyjnej
W skład której wejdzie fragment wspomnianej drogi zielonej i bardzo proszę niech pan autor artykułu nie wypowiada się w moim imieniu. Wystarczy że grupka 20 osób trzęsie całą Osową.
- 0 0
-
2004-10-13 00:11
Sam, chłopiec do ktorego się zwracasz ma 52 lata, więc już jest dość starszawym chłopcem. Chodzi oczywiście o jego biologiczny wiek, bo pod względem psychiki jest baaaardzo małym chłopcem:)
- 0 0
-
2004-10-13 00:21
to jakieś brednie
czy duzo w gdańsku takiego kaznodziejstwa jak pan wolański
przeciez to wyznawca teorii spiskowych- 0 0
-
2004-10-13 00:30
obwodnica
a czy to nie ma byc tak, ze z trasy leborskiej wjedzie sie na obwodnice w kierunku pruszcza, w pruszczy na planowana obwodnice poludniowa w kierunku trasy numer 7, tam na trase i mamy cala gdans objechany bez wjezdzania do niego! a poza tym nie tylko niemcy jedza droga via hanseatica, ja tez czasem i mnie szlag trafia na to aby przejachac tak krotki dystans do leborka. niech idioci protestujacy pomysla jak to ozywi region!
- 0 0
-
2004-10-13 00:31
Cóż za moblizacja...
...Frontu Obrony Adamowicza... Panie Wojtku, niech Pan dalej uderza w ten stół, "nożycami" nie warto sie przejmować. Może w końcu przewietrzy się ta zatęchła salonowa atmosfera Gdańska?
- 1 0
-
2004-10-13 00:47
Taaa. Najlepiej przedstawić inwestycję jako fanaberię Adamowicza
Nie wiem, kim jest wspomniany pan Wolański i czy artykuł powstał z jego inspiracji, ale wartość merytoryczna tekstu jest żadna, głównie z uwagi na mieszanie faktów z osobistymi odjazdami w kierunku prezydenta...
Co do TL to jest to rozsądne rozwiązanie, dodatkowo odciążające już istniejącą i rozjeżdżaną ponad miarę drogę przez Osowę... ale wiadomo, że jak władze wykazują choć cień wątpliwości i próbują konsultować cokolwiek z mieszkańcami, to ich reakcja może być tylko jedna: nie zgodzić się! Wprawdzie nie mamy dróg i stoimy w korkach, ale nowa droga kilkaset metrów od domu? Nigdy!
Wniosek z tego taki, że nie ma co pytać ludzi o zdanie, tym bardziej, że jeden przeciwny czemuś krzykacz potrafi zdziałać więcej niż 10 fachowców argumentujących 'za'. A tu akurat władze powinny być konsekwetne... skoro droga była od lat w planie zagospodarowania przestrzennego to nie ma, że boli. Nie ma, że 'moja kilkuset metrowa posesja straci na wartości'. Było zajrzeć najpierw do planów...- 0 0
-
2004-10-13 01:25
DAreck
chociaż zasmucony wzdycham do komuny
cós nie na rąsię??
jakies problemy??
ZOMO za morde i wywłaszczony
wyższe względy
szkoda że nam nasi dobroczyńcy odcieli pepowinę od PRL-u
nie wszystko było złe
jednostaka mogła se poszczekać
po cichu:))- 0 0
-
2004-10-13 03:37
nie dla autostrady
ten co chce budowac porywa sie z motyka na slonce. jedynie co niemcy "wybudowali" w czasie wojny bylo ok. niech zajma sie budowanie fabryk
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.