• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korytarz Gdański - za jaką cenę ?

W.W, Z.K
13 października 2004 (artykuł sprzed 19 lat) 

Długo zastanawialiśmy się dlaczego Pan Prezydent upiera się przy tym, żeby Trasa Lęborska (TL) przebiegała przez Osowę. W końcu było pięć innych wariantów. Jaka była przyczyna "trzęsienia ziemi" w UM i Biurze Rozwoju Gdańska gdy okazało się, że Rada Miasta nie odrzuciła naszych protestów? Trasa Lęborska stanowi przysłowiowy czubek góry lodowej.



Chodzi najprawdopodobniej o Wielofunkcyjną Halę Widowiskowo-Sportową, ukochane dziecko Pawła Adamowicza oraz Jacka Karnowskiego. Najnowocześniejsza w Polsce, na 15 tys. widzów, ma zostać oddana do użytku wiosną 2007 roku.

Czy taka hala jest Gdańskowi potrzebna ? Jeden z radnych powiedział nam: "... Hala to taki barejowski Miś epoki późnego postkomunizmu. Wie Pan ile ludzi i firm się na tym dorobi ? Adamowicz odejdzie, ale megalityczny pomnik jego władzy pozostanie."

Zamiast tej hali można by zbudować 26 basenów, dwa razy tyle zwykłych hal sportowych, albo ze 200 boisk i pewnie tyle samo parków. Czy Olivia i Hala AWF pękają w szwach ? Czy ktoś się zastanowił ile będzie nas kosztować utrzymanie tego kolosa ? To pójdzie z naszych podatków... Skoro dotychczasowe obiekty nie są w pełni wykorzystywane, po co budować kolejny obiekt, który nie zarobi na swoje utrzymanie.

Jaki ma to związek z TL? Tej wielkości obiekt widowiskowo- sportowy wymaga dogodnego dojazdu. Hala bez drogi jest jak samolot bez lotniska. Odgrzebano więc koncepcję Trasy Zielonej (TZ), dwupasmowej autostrady biegnącej od granicy z Sopotem, brzegiem Żabianki, przecinającej Jelitkowo, Przymorze, Brzeźno, tereny postoczniowe aż do mostu wantowego. Most wantowy wreszcie się na coś przyda

Z punktu widzenia regionu TZ jest marginalna. Aglomeracja Trójmiejska z faktu swego kształtu, potrzebuje porządnej trasy średnicowej. Taka była właśnie idea drogi czerwonej, którą zarzucono.

Trasa Zielona stanowić będzie najkrótsze połączenie pomiędzy węzłem Wysoka i Olszynka. Fundusze na wykonanie Trasy Zielonej będą pochodzić w większości z Uni. Zapewne łatwo udało się je pozyskać gdyż lobby niemieckie jest wysoce zainteresowane w stworzeniu korytarza transportowego VIA HANZEATICA (tranzyt zachód-wschód). Za sfinansowanie realizacji Trasy Zielonej władze zgodziły się na przeprowadzenie korytarza tranzytowego w bezpośrednim sąsiedztwie terenów mieszkaniowych i rekreacyjnych.

Podłączenie Via Hanzeatica do węzła Wysoka spowoduje iż ciężki ruch samochodowy zostanie wprowadzony do miasta. Bezpowrotnej degradacji ulegną ekologiczne tereny pasa nadmorskiego, jedyne miejsce rekreacji dla setek tysięcy mieszkańców Gdańska.

Realizacja TZ jest bardzo zaawansowana. Gotowe i uchwalone są wszystkie szczegółowe plany zagospodarowania przestrzennego w pasie przebiegu tej trasy. Nota bene duże połacie Gdańska planów zagospodarowania nie posiadają. W budżetach lat 2004-2008 zarezerwowano gigantyczne środki na realizację tej inwestycji.

Z drugiej strony zamknięcie Wielkiej Ramy komunikacyjnej Gdańska ma stanowić obwodnica południowa łącząca węzeł w Straszynie z węzłem Olszynka. W chwili obecnej plany zagospodarowania zostały zawieszone. Nie przeznaczono żadnych środków w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym (WPI) To mocny dowód na to, że głównym korytarzem VIA HANZEATICA ma być Trasa Zielona!

W tej tak ważnej dla Gdańska sprawie nie przeprowadzono żadnych konsultacji społecznych. Prawdopodobnie mało który z mieszkańców zagrożonych dzielnic jestem świadom faktu, że lada moment nastąpi rozpoczęcie budowy. Osowa jest ostatnim brakującym ogniwem dla realizacji tej błędnej naszym zdaniem koncepcji. Dlatego tak zależy Panu Adamowiczowi na zamknięciu sprawy !
W.W, Z.K

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (161)

  • wolański
    koko dżambo i do przodu
    olej te kołtuńskie ryje
    pewnie zostaniesz pedofilem
    masz na dysku hard core??
    schowaj sie w mysią nore.....

    • 0 0

  • I co z tego że powstał Renk, przecież gdyby nie sprzedał części terenu Selgrosowi, to już dawno by upadł. Tam nie ma żadnego handlu, kilka stoisk zamierających.
    Zeby ratować finanse wprowadzili opłątę za wjazd.

    PS. Brawo pan Wolański!
    PS.Adamowicz niech najpierw dokończy Słowackiego.
    Rozgrzebana Kartuska, rozgrzebana Spacerowa, zatkana Słowackiego.

    • 0 0

  • Aferzysta

    Wszyscy chca sie dorobic - i to w dodatku niemcy załatwili :) Człowieku - na terenach nadmorskich gdzie twoim zdaniem tysiące polakow rekreuje się ;) to można co najwyżej po ryju dostać. Nie wyskakuj z artykułami jak piszesz takie idiotyzmy. A najlepiej zrób blokadę przejścia dla pieszych przed swoim domem - moze do tv trafisz.........

    • 0 0

  • a ja, korzystając z rozgrzanej publiczności chciałem w tym miejscu obrazić kartofla i idiotę posła strąka - żeby mnie pozwać wystarczy poprosić w redakcji portalu o nr telefonu do mnie.

    strąk - jesteś kartoflem i idiotą.

    • 0 0

  • Osowa bez cenzury

    http://gdansk-osowa.mojeosiedle.pl/

    • 0 0

  • Osowa

    Tłumy na tej nie cenzurowanej osowie.... :-P :-P

    • 0 0

  • Gdańszczanie musza zapłacić za błedy wladzy

    Kilka lat temu władze UW i samorząd wybudowali Renk, mimo nakazów handlu (w nim), dalej świeci pustkami. Gmina Gdańsk i Sopot zobowiązała się do wybudowania hiperhali sportowej. Poniesiono już ogromne koszty z dokumentacją i powołano spółke, aby zatrudnić kolesiów podpisano porozumienie i zawarto klauzulę gwarantującą zwrot kosztów w razie wycofania się z umowy. Wykonano i dostarczono plany, a samorząd początkowo protestował na te inwestycję, ale po kilku wycieczkach zagr.i innych zachętach, przestał. Mimo uznanania,że hala jest za droga, a w planach są błędy a do tego ludzie zajmujący sie tym tematem nie mają żadnego przygotowania merytorycznego (teoretycznego ani praktycznego). Samorząd z Prezydentami Gdańska i Sopotu postanowił rozpocząć budowę, ignorując własne zobowiązania wynikające z ustawy samorządowej i tam przypisanych mu zadań. Tu na tym portalu podnosiłem sprawe logistyki, zaplecza, wykorzystania i zarządzania tymi obiektami, ale to wszystko na nic. Władza wie lepiej i więcej. Teraz probuje się zanieczyści pośrednie ujęcia wody pitnej i tereny rekreacyjne od Łazienek w Sopocie, aż po Brzeżno. Wyłączając całkowicie tereny ze spacerów i niedawno wybudowane molo na Zaspie. Przy tych teraenach powstaje stacja bezynowa(przedostatnia kość niezgody TVG).Pytanie do Radnych Zaspy-Przymorza, Brzeźna, Żabianki i Sopotu, za ile srebników sprzedajecie nasze zdrowie i ludzi przyjeżdzających tu na wypoczynek? Dlaczego Gdańszczanin musi być madry po szkodzie? Dlaczego nasze dzieci i wnuki muszą płacić za Waszą głupote?

    • 0 0

  • Kontakt

    Wek - bardzo proszę cię o kontakt !

    namiary do nas znajdziesz na tym oszołomskim, cenzurowanym portalu osowa.com.

    Zakładka kontakt

    • 0 0

  • Wek

    Wyjaśnij mi jaki masz problem z nową stacją benzynową na Zaspie i dlaczego nie masz problemu z już istniejącą przy Jagiellońskiej.

    • 0 0

  • bez argumentow

    Po pierwsze WEK wasze dzieci i wnuki wyjada stad jak dalej bedziecie hamowali rozwuj tego miasta bo nie beda mialy tu pracy.
    Po drugie Pan Wolanski oskarzyl mlodych ze sa funkcjonalnymi analfabetami i nie maja argumentow. Tymczasem na tym formum ci mlodzi podali mu strone na ktorej jest planowany terminaz budowy drog w okolicach Gdanska, ktory przeczy jego teorii. Na te argumenty poza obrazaniem przeciwnikow Pan Wolanski nie ma rzeczowych argumentow. Moze wiec powinienem nazwac Pana Wolanskiego wtórnym analfabetą.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane