• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kosztowny kolejowy objazd z Trójmiasta na Kaszuby

Michał Brancewicz
17 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nowe przystanki na trasie PKM oraz fragment bajpasu kartuskiego, który pozwoli zachować kursowanie pociągów w czasie elektryfikacji linii 201. Nowe przystanki na trasie PKM oraz fragment bajpasu kartuskiego, który pozwoli zachować kursowanie pociągów w czasie elektryfikacji linii 201.

O niemal 35 mln zł droższa, niż zakładali kolejarze z Warszawy, jest najniższa oferta przygotowania projektu i przeprowadzenia remontu 15-kilometrowego odcinka linii kolejowych 234 i 229 z Gdańska Kokoszek do Glincza. Tzw. bajpas kartuski będzie stanowił trasę objazdową na Kaszuby podczas przyszłej elektryfikacji linii PKM i 201. Z kolei na początku przyszłego roku poznamy dwie koncepcje rewitalizacji brakującego fragmentu linii 234, który połączy się z linią PKM oraz budowy przystanku Karczemki, za których realizację odpowiada Pomorska Kolej Metropolitalna.



Jak często jeździsz pociągami?

Bajpas kartuski to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Kokoszki i Starą Piłę w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Według zapowiedzi miałaby ona powstać do końca 2021 roku.

Dzięki temu pociągi będą mogły nadal kursować z Trójmiasta na Kaszuby podczas przygotowywanej przez PKP PLK elektryfikacji i budowy drugiego toru na linii Gdynia - Kościerzyna oraz trzeciego toru między Gdańskiem Osową a Gdynią Główną.

Prace przy bajpasie kartuskim będą się składać z dwóch etapów: modernizacji ok. 15-kilometrowego odcinka istniejącej linii Gdańsk Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą realizować będą Polskie Linie Kolejowe oraz odbudowy niespełna 1,5 km toru na odcinku Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki, realizowanej przez spółkę PKM przy współpracy z miastem Gdańsk.

Bajpas kartuski - oferty od 250 do 400 mln zł



Kolejarze z Warszawy otworzyli niedawno koperty z ofertami na zaprojektowanie i wykonanie prac na swoim odcinku. Zgłosiły się trzy podmioty:

Oferty w zakresie podstawowym:

  • Konsorcjum Roverpol 1 (Warszawa) i Roverpol 2 (Walencja, Hiszpania) - 250,3 mln zł (277,5 mln zł po rozszerzeniu o opcje)
  • Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe (Gdańsk) - 357,7 mln zł (360,7 mln zł po rozszerzeniu o opcje)
  • Trakcja PRKiI (Warszawa) - 400,3 mln zł (413,8 mln zł po rozszerzeniu o opcje)

Problem w tym, że PLK zamierzało wydać na ten cel 216,8 mln zł. To oznacza, że najniższa oferta jest i tak o blisko 35 mln zł wyższa, niż zakładali kolejarze, co może spowodować konieczność powtórzenia postępowania.

Zgodnie z zapisami przetargowymi, wykonawca będzie miał na realizację zadania 27 miesięcy, czyli dwa lata i trzy miesiące. To oznacza, że nawet gdyby wkrótce udało się podpisać umowę z którymś z oferentów, to prace i tak przeciągną się do 2022 roku.

Na razie nie będzie przystanku PKM Karczemki



Swoją część tego przedsięwzięcia przygotowuje też PKM. Na finiszu są prace polegające na opracowaniu dwu wariantowej koncepcji przebiegu fragmentu toru, który połączy linię PKM z linią 234. Prace przewidują również powstanie jednokrawędziowego peronu PKM Karczemki. Koszt dokumentacji to 978 tys. zł.

- Potem zostanie ogłoszony przetarg w formule zaprojektuj i zbuduj - zapowiada Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Jednak na razie wyłącznie dla torowiska, peron powstanie w późniejszym terminie.

Projekt elektryfikacji PKM w lutym 2020



Najpóźniej w lutym 2020 roku powinien być gotowy projekt elektryfikacji całej linii PKM oraz budowy dodatkowego przystanku Firoga, między Matarnią a lotniskiem. Opracowanie dokumentacji pochłonie ponad 2,5 mln zł.

Na ukończeniu jest też projekt elektryfikacji linii 201 między Gdynią a Kościerzyną wykonywany na zlecenie PLK.

- Przygotowujemy materiały do przetargu na modernizację trasy z Somonina do Gdyni Głównej. Zaplanowano dobudowę drugiego toru na odcinku Somonino - Gdańsk Osowa i dobudowę trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Główna oraz modernizację i elektryfikację linii - mówił latem tego roku Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Prace na tym odcinku będą mogły ruszyć dopiero po powstaniu wspomnianego wcześniej bajpasu kartuskiego, czyli objazdu dla pociągów.

Elektryfikacja obu tras ma się zakończyć w 2023 roku, chociaż dotrzymanie tego terminu, szczególnie dla linii 201, może okazać się trudne.

Opinie (135) ponad 20 zablokowanych

  • Kiedy PKM na północ Gdyni? (10)

    • 87 18

    • (3)

      W grudniu po południu.

      • 17 5

      • (2)

        Oo to już dziś!! Napisz jeszcze z którego peronu odjeżdża, bo wyświetlacze standardowo nie działają, a w biurze Nie odbierają telefonów

        • 18 0

        • peron 9 i 3/4

          • 0 0

        • AD 2150

          • 7 0

    • Jak gryzoń wyjedzie do usa

      • 6 0

    • Fajnie, mogliby jeszcze zadbać o porządne węzły przesiadkowe w Redłowie i na Zaspie.

      • 0 0

    • Nigdy (1)

      Zbuduj za swoje to będziesz miał

      • 2 5

      • Za swoje? To miasto jest zbudowane z kradzieży ziem za komuny i to często wielkości całej dzielnicy w zamian dając marne mieszkanko właśnie w okolicach północnej Gdyni. I to wszystko po to żeby teraz taki pajac mówił żeby ktoś sobie sam wybudował. Żeby jeszcze się nie okazało że będziesz sam musiał wyp.... do swoich podlasi.

        • 8 2

    • 31 lutego o 15:37 (1)

      • 14 0

      • przecież nie ma takiej daty

        • 3 4

  • Super pomysł (2)

    Kolej jest przyszłościowa. 20 lat temu ktoś wpadł na pomysł likwidacji jak największej liczby połączeń kolejowych, ot po prostu. Tak jak myslano, że kino nie ma przyszłości bo jest video. Tak naprawdę dzisiaj nie jest tajemnicą, że komunikacja publiczna jest lepsza niż indywidualna. Pieniądze nie mają tu żadnego znaczenia. Szybko się zwrócą.

    • 6 1

    • "ktoś wpadł na pomysł likwidacji..."

      Na ten pomysł wpadli ludzie z obecnej ekipy zarządzającej województwem (samorząd).
      Najbardziej gorliwy bryknął do senatu, zostawiając "kolegów" z wyborczymi obietnicami...

      • 1 0

    • Komunikacja publiczna jest bardzo drogą formą transportu

      • 1 1

  • (1)

    Konsorcjum Roverpol 1 (Warszawa) i Roverpol 2 (Walencja, Hiszpania)

    wzbudzają zaufanie i cena taka niska - ja bym się chwili nie zastanawiał

    • 3 2

    • Czy chodzi o Landrover

      Czy o zwykły rower polski?

      • 0 0

  • PKM na południe Gdańska!! (2)

    • 14 3

    • i północ Gdyni...

      ...

      • 1 1

    • Napisz gdzie mieszkasz ok

      • 1 2

  • król jest nagi

    nie stać nas na dobrą komunikację zbiorową.
    Podobnie jak na inne atrybuty rozwiniętego społeczeństwa.

    • 6 2

  • za kasę która idzie na prywatną telewizję, działania promocyjne itd (3)

    Mogłaby powstać kolej na południe Gdańska i mogłaby łączyć się z tą linią.

    • 40 22

    • Tylko którędy mondralo (1)

      • 0 0

      • Przez jasień

        • 0 0

    • Miasto buduje linie kolejowe?

      Nawet trollowanie ci nie wychodzi w życiu. Najgorzej być przegrywem. :(

      • 0 0

  • Skandal (12)

    277 mln złotych na budowę odcinka który nie ma sensu. Na czas remontu lini 201 należy wprowadzić komunikacje zastępcza autobusowa. A za te 277 mln można przedłużyć WZ do Zukowa. Takie rzeczy tylko w Polsce

    • 63 144

    • Gdyby oceniać ten pomysł to by nie wystarczyło skali

      bo nawet "bardzo zły pomysł" to za mało.

      Trzeba stworzyć alternatywę dojazdu do miasta dla samochodu. Inaczej wszyscy będziemy pół życia spędzać w korkach, a w mieście się nie będzie dało żyć.

      • 1 1

    • Nie masz pojęcia o czym mówisz (5)

      Nie masz pojęcia o czym mówisz, mnóstwo ludzi jedzie z Kaszub codziennie pkm, autobusu utkną w korkach, a jak zabraknie pociągu to ludzie
      Wrócą do samochodów i będzie codziennie paraliż komunikacji. Robią objazd bo bardzo dużo ludzi korzysta z pociągu

      • 52 7

      • 2000 osób dziennie wsiada na przystankach na Kaszubach (3)

        2000 osób dziennie to około 10 autobusów. To są bardzo małe wartości jak na remont za 350 mln złotych.

        • 7 21

        • Chyba 9 000 osób dziennie (1)

          • 2 2

          • Ta z rumuni i wejcherowa

            • 2 2

        • to około 40 autobusów.
          Miejsc stojących nie liczę, patrz wypadek autobusu w Kokoszkach 20 lat temu

          • 9 5

      • kiedyś 14tysięcy kaszubów dzień w dzień na 3 zmiany tylko do samej stoczni gdańsk dowożono

        gdy samochodów osobowych było 1 na 100 rodzin albo i mniej

        • 15 7

    • (1)

      Z tych Kaszub do Gdańska to pewnie 5 osób na krzyż będzie jeździć, inwestowanie w połączenia które nie mają sensu. A na Gdańsk-Południe dla setek tysięcy ludzi podróżujących codziennie nic oprócz autobusu i samochodu nie ma NIC!!!!

      • 3 12

      • Nie przy wawelskiej te ci*le przez małomiejską nigdy

        • 0 0

    • Oczywiście lepiej wydłużyć ulicę

      Żeby ludzie mogli jeździć w pojedynkę w ogromnym samochodzie i truć ludzi, niszczyć klimat niż poprowadzić kolejkę mieszczącą dużo więcej osób i produkującą o wiele mniej CO2/osobę :))

      • 7 2

    • Zgadzam się. Lepiej przeznaczyc te pieniadze na bombelki

      • 10 6

    • Objazd za 350 mln

      Jak dodamy koszt części która finansuje Marszslek to za objazd zapłacą 350 mln. I tyle wyleci budżetu z jednego powodu. Tu nie chodzi o udrożnienie lini bo ta da się załatwić autobusami jeżeli PKM zamknie się na dwa lata remontu to PKM nie spełni wymogów z wniosku dotacyjnego. Za taka kasę to każdemu podróżnemu z Kartuz lepiej nowe auto kupić.

      • 18 23

  • Dlaczego nie wykonano elektryfikacji przy budowie PKM? (2)

    Teraz byłoby znacznie łatwiej

    • 8 8

    • (1)

      Bo tym zajmuje się niedasięPoko.

      • 3 3

      • Bo po tych torach i tak nie mogłyby jeździć od początku pociągi elektryczne.

        A w sprawie "niedasię", zacytuję panią Szydło "Wystarczy nie kraść". Dziwnym trafem PiS do tej pory niczego nie zbudował, a pieniądze z budżetu znikły.

        • 4 0

  • Gdańsk Południe (1)

    priorytetem powinna być komunikacja w rejonie Pruszcza i dzielnic Poludniowych Gdańska. Moze autobusy pośpieszne na obwodnicy Trójmiasta?

    • 7 4

    • Ta drony czekają

      • 1 0

  • A przedłużenie SKM do Pruszcza i kolejna para torów do Wejherowa kiedy? (1)

    W przypadku Pruszcza mówiło się o wykorzystaniu linii towarowej koło Równej i cisza? A druga para torów do Wejherowa? Też cisza, rewitalizacji linii Pruszcz-Stara Piła podobnie

    • 23 1

    • Nie da się POKO. Teraz są ważniejsze sprawy - OTUA, wolne sądy, a nie tam jakiś plebs i jego problemy z dojazdami...

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane