- 1 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (229 opinii)
- 2 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (106 opinii)
- 3 Napad na bank czy głupi żart? (87 opinii)
- 4 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (709 opinii)
- 5 Pomorze za 36 lat: kobiece i... stare (64 opinie)
- 6 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (109 opinii)
Kret wyszedł z tunelu pod Martwą Wisłą. Pierwsza nitka wydrążona
Maszyna TBM rozpoczęła drążenie tunelu z szybu położonego nieopodal ul. Kujawskiej 3 czerwca tego roku.
Nieco ponad pół roku wykonawcy zajęło wydrążenie przy użyciu maszyny TBM pierwszej - południowej - nitki tunelu pod Martwą Wisłą. W sobotę oficjalnie zakończono operację - maszyna pokonała 1072,5 metrów podwodnej przeprawy.
Zobacz wnętrze tunelu po wydrążeniu 462 m.
Inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa i Węzła Ku Ujściu (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.
Film promocyjny GIK z przebiegu budowy pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą.
To jednak nie koniec prac. Kolejną operacją będzie wyprowadzenie maszyny na konstrukcję stalową, tzw. kołyskę, ustawioną na płycie fundamentowej. Proces ten - od zatrzymania TBM do momentu demontażu konstrukcji - potrwa co najmniej kilkanaście dni.
Czy prace przy drążeniu drugiej - północnej - nitki też potrwają pół roku? Wykonawca wielokrotnie przekonywał, że drugi otwór tunelu powinien wydrążony zostać znacznie szybciej, bowiem doskonale będzie znana geologia gruntów, przez które maszyna już przecież raz podążała przy drążeniu pierwszej nitki.
Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości, maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy. Po wydrążeniu drugiej nitki oba tunele zostaną połączone siedmioma przejściami, które mają pełnić rolę wyjść ewakuacyjnych.
Gdańska Damroka, czyli maszyna drążąca, została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech w firmie Herrenknecht. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku. Tarcza ważącej ponad 2 tys. ton ma 12,56 m średnicy.
Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera).
Zakończenie prac przy budowie tunelu zaplanowano na październik 2014 r. Samochody pojadą tam nie szybciej niż w połowie 2015 r.
Miejsca
Opinie (264) 2 zablokowane
-
2013-12-01 12:14
To nie jest kret!!!! Kreta macie na półce z chemią. To jest dżdżownica, wy ślepe kiszki!
Dżdżownica połyka ziemię, przepuszcza przez swoje bebechy i wypuszcza drugą stroną. Tym zainspirowali się wynalazcy tego cacka.
Kret rozdrapuje ziemię pazurami i przesuwa obok siebie za tyłek. Nic cech wspólnych z TBM.- 7 1
-
2013-11-30 16:35
Biedny Budyń (1)
nie zdąży przed wyborami
- 21 11
-
2013-12-01 11:46
dobre... :)
- 1 1
-
2013-12-01 11:28
smiech na sali
szkoda ze na co dzień nie pokazuja jaki burdel panuje na tej budowie,warunki tragiczne a panowie inzynierowie to nie wiem z jakiego castingu sa wzieci, smutna rzeczywistosc
- 4 6
-
2013-12-01 11:03
Już zgłosiłem działalność gospodarczą: Przewożenie rowerzystów na drugą stronę tunelu. Mam busik z przyczepą i będę jeździł co 10 minut.
- 8 1
-
2013-11-30 17:51
sprytny reporter (2)
Wiadomość ekstra, ale transmisja przemówień zamiast pokazania końcówki wiercenia to zwykłe d*polizuzostwo. Pardon, ale właśnie tak wyszło...
- 18 8
-
2013-12-01 10:49
Kpiną to jest pisanie o tym, żeby
pokazać coś czego nie można było pokazać. U nas ze względu na grunt nie było takiego widowiskowego przebicia ostatniej warstwy.
- 3 0
-
2013-12-01 10:02
Nie było czego pokazywać. Kret przewiercił się w środę to po pierwsze. Po drugie nie było go widać - był zasłonięty stalowym zamknięciem.
- 2 1
-
2013-12-01 10:18
a ja sie pytam gdzie jest dodatkowy pas dla grajacych w kapsle?
czy turlających beret w tunelu?
- 7 2
-
2013-12-01 09:55
Ty chyba zespołów projketowych nie widziałeś
jakby np. w Lotosie/Orlenie robiono takie projekty z takim poślizgiem, nieprzewidzeniem tylu rzeczy, to paliwo dziś miałbyś po 8 zeta/litr.
także nie pisz o olbrzymiach projektach na dużą skalę, jak współpracowałeś z gikiem i jestes zadowlony z poslizgu. ww. firmach projekty sa CO DO DNIA I GODZINY!!! mowie o miedzynarodowych kontraktach na rozbudowe danych instalacji.
urzedu miasta w ogole nie porownuje, to nie jest w ogole jakakolwiek liga, takze darujmy sobie.
grudzien 2015?- 7 2
-
2013-12-01 00:23
A gdzie bursztyn wydobyty podczas drążenia???????????????????? (1)
Podobno miał trafić do MUZEUM, gdzie jest ile go wydobyto????????????????
- 5 2
-
2013-12-01 09:27
dziki kot ze stogów już go zajął !
- 3 1
-
2013-12-01 09:04
genialna inwestycja!
szkoda, ze jednoczesnie rujnuja swoimi wizjami na targ sienny i rakowy srodmiescie Gdanska...
- 5 4
-
2013-11-30 16:06
Super ! (2)
Bardzo się cieszę, bo tunel skróci dojazd do pracy o jakieś 7 km i nie będę już się przepychał przez Plac Solidarności, Hucisko i Podwale Przedmiejskie. Martwi mnie tylko to, że kiedy rozpoczynano wiercenie, mówiono o zakończeniu prac i oddaniu do ruchu na koniec 2014 roku, dziś rano w tv mówiono już o styczniu 2015, a teraz trójmiasto pisze o połowie 2015.
- 106 6
-
2013-12-01 01:25
(1)
Cóż ...w GIKu też ludzie chcą żyć, przypominam, pierwotnie spółka celowa na Euro 2012.
- 4 2
-
2013-12-01 08:48
GIK to jedna z lepszych rzeczy jakie powstały dzięki Euro2012
Jako osoba, która miała okazje współpracować z GIKiem, powiem, że różnica pomiędzy ludźmi tam pracującymi, a urzędnikami z UM to jest niebo a ziemia. Małe zespoły, całkiem sprawnie koordynujące olbrzymie projekty. Serio prywatne firmy budowlane nie powstydziłyby się takiego zarządzania a mam spore porównanie. To w dużym stopniu tajemnica tego przyspieszenia inwestycyjnego w Gdańsku. Ja bym raczej mocno ograniczył wszelkie Biura Rozwoju i referaty w samym UM, a GIK zostawił.
Nie na darmo najbardziej ich nie lubią ludzie ze starych struktur w UM, bo GIK jest namacalnym dowodem, że to samo da się zrobić 2x szybciej, 4x lepiej i w dodatku z 1/10 zatrudnienia.- 28 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.