- 1 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (57 opinii)
- 2 Andrzej Duda dziękował strażnikom granic (238 opinii)
- 3 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (226 opinii)
- 4 Pełno usterek i pustostanów na dworcu (149 opinii)
- 5 Nowy, 20. punkt widokowy w Gdańsku (17 opinii)
- 6 Do czerwca skażona ziemia zniknie z Gdańska (107 opinii)
Kret wyszedł z tunelu pod Martwą Wisłą. Pierwsza nitka wydrążona
Maszyna TBM rozpoczęła drążenie tunelu z szybu położonego nieopodal ul. Kujawskiej 3 czerwca tego roku.
Nieco ponad pół roku wykonawcy zajęło wydrążenie przy użyciu maszyny TBM pierwszej - południowej - nitki tunelu pod Martwą Wisłą. W sobotę oficjalnie zakończono operację - maszyna pokonała 1072,5 metrów podwodnej przeprawy.
Zobacz wnętrze tunelu po wydrążeniu 462 m.
Inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa i Węzła Ku Ujściu (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.
Film promocyjny GIK z przebiegu budowy pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą.
To jednak nie koniec prac. Kolejną operacją będzie wyprowadzenie maszyny na konstrukcję stalową, tzw. kołyskę, ustawioną na płycie fundamentowej. Proces ten - od zatrzymania TBM do momentu demontażu konstrukcji - potrwa co najmniej kilkanaście dni.
Czy prace przy drążeniu drugiej - północnej - nitki też potrwają pół roku? Wykonawca wielokrotnie przekonywał, że drugi otwór tunelu powinien wydrążony zostać znacznie szybciej, bowiem doskonale będzie znana geologia gruntów, przez które maszyna już przecież raz podążała przy drążeniu pierwszej nitki.
Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości, maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy. Po wydrążeniu drugiej nitki oba tunele zostaną połączone siedmioma przejściami, które mają pełnić rolę wyjść ewakuacyjnych.
Gdańska Damroka, czyli maszyna drążąca, została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech w firmie Herrenknecht. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku. Tarcza ważącej ponad 2 tys. ton ma 12,56 m średnicy.
Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera).
Zakończenie prac przy budowie tunelu zaplanowano na październik 2014 r. Samochody pojadą tam nie szybciej niż w połowie 2015 r.
Miejsca
Opinie (264) 2 zablokowane
-
2013-11-30 18:56
znowu jest powód do chlania, super
- 4 5
-
2013-11-30 18:59
Ah joo... (1)
Tery w druga mańka! Wiśta wiśta! Ihahaha!
- 6 1
-
2013-11-30 19:25
Będzie w tę samą mańkę, tylko wiertło trzeba zurick
na drugą (a właściwie pierwszą) stronę
- 1 0
-
2013-11-30 19:16
Adamowicz to ci nie pomoze
- 8 7
-
2013-11-30 19:17
no to Adamowicz zalatwil kolejne mieszkanko....
- 8 8
-
2013-11-30 19:38
a ja się boję tuneli :(
więc sobie raczej nim nie pojadę ehh...
- 5 2
-
2013-11-30 19:40
7 dni w tygodniu
Tez ten okrag robilem snil mi sie po nocach a te kor..... swietuja i nawet premi nie dali pedaly
- 3 4
-
2013-11-30 20:33
Czy studzienki w tunelu będą zapadnięte ?
- 10 4
-
2013-11-30 20:42
Wiadamość z Gdańska - "Kret wyszedł z tunelu"
Wiadomość z Gdyni - "Szczurek z tunelu jeszcze nie wyszedł". Pytanie - w którym tunelu widać już światełko ?
- 13 0
-
2013-11-30 20:50
Ktoś chce promu oprócz tunelu ?
A tak proszę bardzo, ale wyłącznie odpłatnego aby pokrywać koszty eksploatacji.
- 3 4
-
2013-11-30 20:50
panie macieju
nareszcie pan się postarał i z przyjemnością przeczytalem panski artykuł, proszę trzymać poziom, powodzenia
- 7 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.