- 1 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (235 opinii)
- 2 8 godzin opóźnienia i lądowanie w Poznaniu (261 opinii)
- 3 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (54 opinie)
- 4 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (145 opinii)
- 5 Kredkami w kierowców przy przejściu (47 opinii)
- 6 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (60 opinii)
Kret wyszedł z tunelu pod Martwą Wisłą. Pierwsza nitka wydrążona
Maszyna TBM rozpoczęła drążenie tunelu z szybu położonego nieopodal ul. Kujawskiej 3 czerwca tego roku.
Nieco ponad pół roku wykonawcy zajęło wydrążenie przy użyciu maszyny TBM pierwszej - południowej - nitki tunelu pod Martwą Wisłą. W sobotę oficjalnie zakończono operację - maszyna pokonała 1072,5 metrów podwodnej przeprawy.
Zobacz wnętrze tunelu po wydrążeniu 462 m.
Inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa i Węzła Ku Ujściu (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.
Film promocyjny GIK z przebiegu budowy pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą.
To jednak nie koniec prac. Kolejną operacją będzie wyprowadzenie maszyny na konstrukcję stalową, tzw. kołyskę, ustawioną na płycie fundamentowej. Proces ten - od zatrzymania TBM do momentu demontażu konstrukcji - potrwa co najmniej kilkanaście dni.
Czy prace przy drążeniu drugiej - północnej - nitki też potrwają pół roku? Wykonawca wielokrotnie przekonywał, że drugi otwór tunelu powinien wydrążony zostać znacznie szybciej, bowiem doskonale będzie znana geologia gruntów, przez które maszyna już przecież raz podążała przy drążeniu pierwszej nitki.
Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości, maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy. Po wydrążeniu drugiej nitki oba tunele zostaną połączone siedmioma przejściami, które mają pełnić rolę wyjść ewakuacyjnych.
Gdańska Damroka, czyli maszyna drążąca, została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech w firmie Herrenknecht. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku. Tarcza ważącej ponad 2 tys. ton ma 12,56 m średnicy.
Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera).
Zakończenie prac przy budowie tunelu zaplanowano na październik 2014 r. Samochody pojadą tam nie szybciej niż w połowie 2015 r.
Miejsca
Opinie (264) 2 zablokowane
-
2013-11-30 17:25
jeny, myślałem,że to ten Kret z telewizji gdzieś wylazł
- 2 7
-
2013-11-30 17:20
Tytuł artykułu brzmi jak wyznania pacjenta szpitala psychiatrycznego
- 4 8
-
2013-11-30 16:54
a ten jeszcze nie siedzi?
a myslalem ze za falszywe zeznania ten budyn juz siedzi ? ohoho ten widac ma znajomosci wszedzie ze go nie posadzili jeszcze.
- 16 16
-
2013-11-30 16:24
To teraz czekamy na decyzje związane... (1)
... z brakującym odcinkiem między al. Legionów i al. Hallera.
- 35 4
-
2013-11-30 16:45
Za brak odcinka odpowiada bojanowski
- 9 2
-
2013-11-30 16:22
Ah jo!
Witaj kreciku. :)
- 17 3
-
2013-11-30 16:21
Tunel
Wspaniała sprawa - tylko że niepotrzebnie słyszę głos szulera Budynia
- 18 17
-
2013-11-30 15:55
To bardzo dobre wiesci ale jak widze tego calego Adamowicza i slysze jego oblesne wywody to mi sie drobne nie zgadzaja.Precz z kombinatorem i aferzysta!Urzad umoczony a on jeszcze u wladzy...smiech na sali:)
- 62 50
-
2013-11-30 15:45
Rewelacja
Super.
Teraz drugi tunel i będzie jeszcze lepiej.- 79 6
-
2013-11-30 15:42
Hhhhhhhhhhhhhuuuuuuuuuuuurrrrrrrrrrrrrraaaaaaaaaaaaaa
- 118 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.