• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok do budowy Trasy Kaszubskiej. Decyzja środowiskowa w połowie maja

Maciej Naskręt
6 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

120-stronicowa decyzja środowiskowa dla Trasy Kaszubskiej czeka na podpis szefowej Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku. Dokument miał ujrzeć światło dzienne najpóźniej pod koniec marca, ale procedury znów się przedłużyły. Teraz połowa maja to termin ostateczny.



W grudniu ubiegłego roku, gdy do siedziby Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku trafił uzupełniony raport środowiskowy budowy Trasy Kaszubskiej, urzędnicy zapowiadali, że decyzja środowiskowa ujrzy światło dzienne po upływie około trzech miesięcy. Niestety terminy przeciągnęły się. 30 marca ukazał się komunikat o tym, że RDOŚ o kolejne 30 dni wydłuża termin wydania decyzji. Podobny komunikat pojawił się ponownie, tym razem niedawno - 30 kwietnia.

Czy to oznacza, że inwestycja znowu utknęła w urzędzie? Pierwotnie - w 2012 r. - złożony raport środowiskowy zdaniem gdańskiej RDOŚ nie mógł być podstawą do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (decyzji środowiskowej). Dokument jest niezbędny do uzyskania pozwolenia na budowę drogi.

Spór był na tyle poważny, że pół roku temu w Warszawie na wniosek Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku odbyło się posiedzenie krajowej komisji ds. ocen oddziaływania na środowisko przy Generalnym Dyrektorze Ochrony Środowiska. Komisja zajęła się oceną prawidłowości raportu oddziaływania na środowisko sporządzonego dla Trasy Kaszubskiej, czyli drogi ekspresowej S6 na odcinku Lębork-Obwodnica Trójmiasta.

Powodem, dla którego sprawa raportu trafiła pod obrady komisji ds. ocen oddziaływania na środowisko, była znacząca różnica zdań co do jakości dokumentacji przedłożonej przez gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w ramach procesu uzyskiwania decyzji środowiskowej, którą ma wydać RDOŚ. Komisja, do której sprawa trafiła, jest ostatnim organem, który proceduralnie i merytorycznie osądza różnice i decyduje o dalszym sposobie postępowania.

W tym przypadku uznano, że GDDKiA musi dopełnić formalności i uzupełnić raport środowiskowy. Drogowcy niezwłocznie zwrócili się do firmy DHV, która opracowywała raport, o aktualizację dokumentów.

Czy oczekujesz rozpoczęcia budowy Trasy Kaszubskiej?

Na co czeka RDOŚ?

Co stoi na przeszkodzie, by podpisać decyzję dla Trasy Kaszubskiej? - Wydłużyliśmy termin wydania decyzji z dwóch istotnych powodów. Po pierwsze planowane przez drogowców przedsięwzięcie posiada szeroką materię, którą trzeba było przeanalizować. Po drugie musimy wypełnić wymogi ustawowe dot. udziału społeczeństwa przy wydawaniu tej decyzji - mówi Hanna Dzikowska, dyrektor gdańskiego RDOŚ.

- Decyzja środowiskowa, która liczy ponad 120 stron jest już gotowa i czeka na podpisanie. Potrzebujemy informacji zwrotnej dotyczącej wywieszenia obwieszczeń o prowadzonej przez nas procedurze - dodaje dyrektor.

Niemniej urzędnicy, których zadaniem jest troska o środowisko naturalne, przekonują, że decyzja środowiskowa trafi do podpisu na biurko w połowie maja tego roku.

Odwołania przeciągną procedurę środowiskową?

Wydanie decyzji to będzie krok naprzód. Wtedy też mieszkańcy będą mogli składać odwołania. Tych jednak nie powinno być wiele, bo jak zapewniają urzędnicy, decyzja została przygotowana w dużej mierze z uwzględnieniem społeczności z terenów, przez które Trasa Kaszubska przechodzi.

Podczas prac nad decyzją mieszkańcy Kaszub - pasa, w którym ma przebiegać droga, wysyłali swoje liczne uwagi do raportu środowiskowego urzędników RDOŚ. Wpływ kolejnych odwołań spowoduje, że będą one rozpatrywane w Warszawie, w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, a to niewątpliwie przełoży się na wydłużenie terminu do uprawomocnienia się decyzji gdańskiego RDOŚ.

Trasa Kaszubska - drzwiami Pomorza na zachód

Trasa Kaszubska, zwana też Trasą Lęborską, to dwujezdniowa droga o długości ok. 61 kilometrów, która miałaby powstać między węzłem Wielki Kack na Obwodnicy Trójmiasta a  Bożympolem Wielkim w powiecie wejherowskim, nieopodal Lęborka. Koszt budowy trasy szacowany jest na ponad 4,1 mld zł. To najdroższa droga przeznaczona do budowy według rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. W przyszłości droga ma być przedłużona do Obwodnicy Słupska.

Obecnie kierowcy, którzy zmierzają m.in. do Słupska muszą kierować się do Rumi, Redy i Wejherowa drogą krajową nr 6. Z tego powodu nadkładają ok. 25 km drogi i niekiedy tracą cenną godzinę.

Miejsca

Opinie (96) 4 zablokowane

  • Ale którego maja? 2015, 2016, 2027?

    Jest koniec maja i stolec.

    • 0 0

  • Tania inwestycja !

    4,1 mld za 61 km to --- 67.213.114,75 zł/km czyli 15.630.956,92 euro/km - taniocha ! Jak oni to robią , ci planiści.

    • 2 1

  • Masakra, miała być już decyzja do końca kwietnia (3)

    Rozpędźcie ten prywatny folwark Dziowskiej na trzy wiatry. Urzędnik ma zap... a nie jaja sobie robią, ciekawe co za wydział robi trase kaszubską.

    PROKURATURA zapraszam do RDOŚ Gdańsk.

    • 60 13

    • Dla nich ważniejsza jest zabka, konik plony albo drzewko (1)

      niż życie i zdrowie ludzi.

      • 18 9

      • Ale za co masz do nich wąty?!

        Oni właśnie po to powstali aby dbać o ochrone przyrody. O te "żabki, koniki polne i drzewka". Ta instytucja ma za zadanie właśnie hamować takie popędy "autostradowych wariatów" jak Ty przykładowo. I nie mówie tego z przekąsem ale na spokojnie...
        GDDKIA zrąbała dokumentacje i to tylko ich wina.. nie spełnima wymogów, a Pani z RDOŚ Gdańsk tylko i wyłącznie respektuje prawo... i licząc że lobby drogowe jest mocne to ma krzepe kobita, że sie stawia..;)
        oczywiście fajnie że droga ma sie budować.. ale wszystko po kolei i wg porządku, a nie "po łebkach" ;)

        Chodzi o to żeby budować mądrze i dla wszystkich, a nie byle jak i na "krzywy ryj".. mówiąc brzydko.

        • 1 1

    • Lepiej niech samochody ciężarowe jeżdżą koło przedszkoli, szkół i osiedli

      niż wyciąć pare starych drzewek i wybudować obwodnice

      • 11 0

  • az mi sie plakac chce jak slysze o jakis srodowiskowych pajacach

    mamy XXI wiek a jezdzimy po gorszych drogach niz Niemcy porzed wojna. Poza tym np na A2 od granicy do wawy 7 punktow poboru oplat i kilomentrowe korki. Kpina. Jak bedziemy w takim systemie i tempie budowac drogi to moze lepiej poczekac na air-cars i bedzie po problemie.

    • 6 3

  • (1)

    jeżeli ta trasa ma być pseudoautostradą otoczoną ekranami "dzwiękochlonnymi" i ma być pozbawiona normanych zjazdów i skrzyzowaniań to nalezy wprost powiedzieć jej NIE

    bo bedzie z niej więcej szokody niż pożytku

    • 15 6

    • dokladnie

      Dosyc dyktatu drog ekspresowych bez skrzyzowan, biegnacych w szczelnych tunnelach ekranow.
      1) bardzo skutecznie dziela tereny i utrudniaja przedostanie sie na druga strone ludziom i zwierzynie
      2) jesli juz ekrany to przezroczyste aby byly punkty odniesienia na trasie przejazdu...

      • 1 2

  • zamiast przebudować porządnie S6 (9)

    To robią trasy żeby lanserzy ze wsi mogli w swoich Golfach jeździć po 150km/h w weekendy do trójmiejskich galerii handlowych.

    • 64 117

    • Masz na myśli wyjazdy grillowe na Kaszuby (1)

      Po piwku i karkówce ile fabryka dała

      • 30 7

      • w służbowych skodach i fordach bo na własne nie stać

        • 10 1

    • karambol spowodowała idiotka co sie zatrzymała na lewym pasie autostrady!! (1)

      skoro takie idiotki zdają egzaminy na prawo jazdy to żadna autostrada nie bedzie bezpieczna

      • 15 1

      • to nie jej wina!

        ta płeć po prostu ma inne uzdolnienia. prowadzenie samochodu to dla nich stres przekraczający możliwości psychofizyczne.
        odpowiedzialność ponosi debil który zaliczył jej egzamin i ta banda przestępców która zezwala na prowadzenie samochodów przez kobiety

        • 11 3

    • OPAT chyba OPADŁ

      Przebieg tej drogi do kompletna porażka, moim zdaniem w jednym wariancie, można by wybudować drogę klasy S, spełniającą jednocześnie funkcje OPAT-u i trasy Kaszubskiej za podobne, lub niewiele większe pieniądze. GDDKiA ładuje się zawsze tam gdzie największe nasypy trzeba będzie robić ;-) i najwięcej $ się wyda ;-)

      • 5 3

    • Powinieneś się cieszyć (2)

      dzięki nim masz w tej galerii pracę

      • 29 7

      • ? Przecież wy przyjeżdżacie tylko na wystawy popatrzeć. (1)

        • 11 9

        • jednak wiekoszosc cos jednak kupuje, a tu wychodzi jednak szydlo z wora ze za malo kupuja a za duzo patrza na ciebie przez szybe.

          • 8 3

    • masz jakies kompleksy, bo cie nawet na golfa nie stac?

      • 21 11

  • do autora atrykułu

    to nie jest tylko krok od budowy trasy leborskiej ale jeszcze 100 mil

    • 5 0

  • leborska+metropolitalna

    Lęborska nie bedzie spełniała skuteczne swej roli bo trasa metropolitalna jest zablokowana przez kilka podmiotów, których siedziby znajduja sie na planowanym przebiegu i nie rma szans na szybkie zakonczenie postepowan w sprawie wydania decyzji srodowiskowych
    Budowa tych tras to póżne lata trzydzieste 21 wieku

    • 1 4

  • komentarz

    to trasa nie powstanie, jak czyta sie argumenty dyrektora RDOS
    5 lat trwa wydanie decyzji srodowiskowej
    to juz jest bardzo chore

    • 9 0

  • Czemu nie ma samego "NIE" w ankiecie? (4)

    Czemu po prostu nie ma "nie"?! Bo nie komplikuje mi ona życia, nie wiem ilu ludzi na nią czeka ... ale ja nie czekam, bo nie będę używał. Prawie zawsze ankiety na trojmiasto sa takie, że jest pewien tendencyjny kierunek w nich. Na zasadzie, "Czy to prawda, że przestał Pan bić żonę? Odpowiedz tak lub nie."

    • 56 22

    • Ty głupi samolubie. (2)

      Bo ty nie używasz to nie budować. Nawet nie pomyślałeś, że jak część samochodów zniknie z innych dróg na inną nową, to tobie może się poprawić jazda cymbale.

      • 14 27

      • jeżeli tą drogą ma jeździć taka "kultura" jak autor posta powyżej (1)

        może niech ta trasa nigdy nie powstanie /troll

        • 22 7

        • racja - powinni na bramkach jakieś testy porobić

          zrobiłoby się luźniej na drodze

          • 3 1

    • Zgadzam się co do ankiet. Beznadziejne.

      Jeśli chodzi o drogę jestem ZA.

      • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane