Fakty i opinie

Krok w stronę bezpiecznych przejść przez tory na Oruni

Najnowszy artukuł na ten temat

Pociąg hamował przed autem na przejeździe kolejowym

Taki i podobne przejazdy przez linię kolejową Gdańsk - Warszawa mają zostać zastąpione przez przejścia bezkolizyjne.
Taki i podobne przejazdy przez linię kolejową Gdańsk - Warszawa mają zostać zastąpione przez przejścia bezkolizyjne. fot. DRMG

Jest pięciu chętnych na zaprojektowanie trzech tuneli dla pieszych i jednego przejazdu dla aut przez tory kolejowe na Oruni i św. Wojciechu. Tylko jedna z ofert mieści się w miejskim budżecie.



Czy nowe przejścia poprawią bezpieczeństwo pieszych i zmotoryzowanych na Oruni?

tak, na pewno 67%
bezpieczeństwo nie, ale komfort na pewno tak 15%
obawiam się, że ludzie i tak będą przechodzić przez tory na przełaj 18%
zakończona Łącznie głosów: 536
Nowe tunele i przejazdy mają zastąpić istniejące kolizyjne przejazdy w poziomie torów. Zamiast nich, mieszkańcy mają zyskać trzy bezpieczne przejścia podziemne pod torami wraz z dojściem do przystanków SKM i PKP oraz tunel lub wiadukt dla aut.

Pierwszy tunel dla pieszych powstanie w ciągu ul. SandomierskiejMapka.

Budowę drugiego tunelu przewidziano w ciągu ul. Dworcowej i ul. SmętnejMapka. Będzie on w przyszłości stanowił dojście na przystanek PKP Gdańsk - Orunia.

Z kolei do stacji PKP Gdańsk - Lipce poprowadzi podziemne przejście dla pieszych w ciągu ul. NiegowskiejMapka.

Ponadto opracowanie ma ująć budowę bezkolizyjnego przejazdu dla aut pomiędzy ul. Dworcowa/Smętna, a ul. Niegowską. W projekcie uwzględniony zostanie montaż monitoringu i elementów małej architektury.

W tych miejscach powstaną nowe, bezkolizyjne przejścia dla pieszych przez tory kolejowe.
W tych miejscach powstaną nowe, bezkolizyjne przejścia dla pieszych przez tory kolejowe. graf. Trojmiasto.pl
Na opracowanie dokumentacji miasto zaplanowało ok. 1,15 mln zł. Wpłynęło pięć ofert od biur projektowych, ale tylko jedna mieści się w tym budżecie.

  1. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A - 949 560 zł
  2. Mosty Gdańsk Sp. z o.o. - 1 665 420 zł
  3. PBW INŻYNIERIA Sp. z o.o. - 1 943 400 zł
  4. Konsorcjum, Lider: Pracownia Projektów MID - 1 197 159 zł
  5. Europrojekt Gdańsk S.A. - 2 846 653, 76 zł


- Oferty są obecnie analizowane pod względem formalno-prawnym - informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Dokumentacja projektowa ma powstać do końca maja 2021 r.

Przejścia i przejazd przez tory mają zostać sfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Gdańsk będzie starał się o dofinansowanie tego projektu w ramach środków funduszu europejskiego "Łącząc Europę" (CEF - Connecting Europe Facility).

Opinie (84)

  • (4)

    Dla pieszych powinien być drugi mniejszy szlaban otwierany częściej, tak jak kiedyś było. A nie że pieszy czeka 5 minut i żaden pociąg nie jedzie, bo zawiadowca nie otwiera szlabanu bo boi się że ciężarówka wjedzie.

    • 39 13

    • (3)

      Szlabanu nie otwiera zawiadowca. Od szlabanów jest dróżnik, ale to zawód zanikający. Teraz częściej robi to nastawniczy lub dyżurny z nastawni. Coraz częściej szlabany zamyka też automat.

      • 11 0

      • (2)

        Ktokolwiek, byle były dwa szlabany

        • 6 0

        • a nie bezpieczniej to zbudować kładkę dla pieszych nad torami (1)

          • 1 0

          • Proponuję parkingi na 3 piętrze ze schodami w dół

            Może wtedy kierowcy by zrozumieli, że kładka nie jest wcale fajna dla jej użytkowników.

            • 0 0

  • (4)

    500 metrów dalej zrobili tubel podziemny żeby teraz obok robić następny,)))

    • 23 21

    • caly czas zaszczany i zas... nie idzie wytrzymac jak sie przechodzi (2)

      • 7 2

      • To po co

        Tam lejesz i s

        • 6 3

      • Orunia....
        Czemu hamie sikasz w brami widnial napis kolo sklepu na Rejtana

        • 5 1

    • Oszczany,obrzygany straszny syf tam jest.

      • 0 1

  • Bezpieczeństwo jest wtedy gdy (5)

    Sami o nie zadbamy ! Jeśli nie będziemy ostrożni to nikt i nic nie zapewni Nam bezpieczeństwa. Gdziekolwiek się nie znajdziemy.

    • 26 4

    • Dokładnie. (4)

      Ponadto to strata pieniędzy!!!

      Przejścia na Oruni SĄ bezpieczne - nie było tu żadnego śmiertelnego wypadku.
      NIGDY.

      Tylko samobójstwa.

      A codziennei ludzie przechodzą pod barierkami - i będą przechodzić nawet jak klauni z rządu zbudują 15 tuneli :)

      Przejazd samochodowy niech zbudują bo czasem stoi się po 40 minut :'/

      • 11 7

      • I oczywiście to, że marnujesz 40 minut życia to nie jest wina tego, że jedziesz samochodem. (2)

        Tylko wszystkiego dookoła :)

        • 5 7

        • (1)

          Dlaczego uważasz że masz prawo mówić komuś czym mam jeździć ?

          • 0 1

          • A jeździj czym chcesz

            Tylko nie masz prawa rządać dostosowania reszty ludzi pod siebie.

            Więc dlaczego uważasz, że masz prawo mówić komuś na co ma wydawać pieniądze?

            • 0 0

      • Nie było wypadku. To prawda.

        Zgadza się, tam dobrze wszystko widać i można się 3 razy rozejrzeć i przejść pod barierkami. Sam tak robię i szczerze powiem bardziej boję się SOKistów wyskakujących jak pajacyki z tej budki gdzie babcia szlabanowa siedzi niż pociągu. SOKiści zrobili sobie z tego szlabanu maszynkę do produkowania mandatów, siedzą schowani u babci szlabanowej, a jak ktoś przechodzi, to wyskakują jak królik z kapelusza i cyk 100 złotych mandacik i takich frajerów łapią po 30 dziennie. Tak PKP dba o bezpieczeństwo, a raczej reperuje swój budżet.

        • 6 1

  • (2)

    No jak na Oruńską skalę to się coś dzieje! Ruszył remont pobliskiego pięknego budynku ratusza, teraz zmiany z przejazdem kolejowym i budowa tuneli dla pieszych, do tego plany renowacji zasr*nego i zapełnionego butelkami parku znajdującego się obok, proszę państwa kręci się! Remont ratusza pobudził koniunkturę we wszystkich pobliskich sklepach monopolowych. Rekordy pobiła sprzedaż harnasia, wiadomo bowiem, ze na standardowej budowie na dzień roboczy przypada z 6 piw na osobę. Może okoliczni mieszkańcy pójdą za ciosem wiatru zmian i zaczną płacić czynsz;)

    • 35 11

    • Oj, błysnąłeś poezją zaczerpniętą z pensjonatu na Kurkowej.

      • 4 1

    • Ojojoj

      Okoliczni mieszkańcy mają dosyć przyjezdnych w parku Makumbo. Zjedź do zajezdni...

      • 2 1

  • Skala zapóźnień inwestycyjnych na Oruni jest przerażająca (4)

    Doszło do tego, że ludzie się zwyczajnie wynoszą stantąd

    • 38 10

    • (1)

      Niech najpierw zaczą czynsz płacić;)

      • 12 4

      • zacznij lepiej od siebie...

        ogolnikowe pierdzenie kto co czego nie robi...

        • 2 2

    • Orunia

      Od zawsze dla gdańszczan była patologią. Tam mieszkali pijacy i kryminaliści. Komu się udało to się wzniósł do normalnej dzielnicy.

      • 4 8

    • Zaraz wszystko wyburzą i postawią piękne apartamentowce.

      • 0 0

  • (6)

    Oruni to tak za bardzo nie znam. W południowych dzielnicach Gdańska na tych nowych osiedlach sytuacja z przejściami naziemnymi jest dość dobra.
    Na nowych osiedlach jest dużo bardziej komfortowo jak na starszych. Przy większości wjazdów stoją szlabany, co niestety utrudnia to wjazd służbom, ale przejdźmy do rzeczy. Osiedla nowe są wyposażone w kamery, różnego rodzaju czujniki, żaden intruz tam nie wejdzie. Przy nich ulice są dużo bardziej spokojne niż we Wrzeszczu czy innej Żabiance.
    Wolałbym wydać trochę więcej i kupić mieszkanie na Ujeścisku lub "Wielkich Ogrodach" niż w falowcu czy bloku na Żabiance typu M-26. Taka moja opinia.

    • 15 22

    • taaaak taaak taaak;) (5)

      Szczególnie przemyślane w inwestycjach deweloperskich są tylko chwytliwe nazwy osiedli;) Pozostałe, można powiedzieć- nieco mniej istotne (z punktu dewelopera) sprawy, np zieleni oraz miejsc parkingowych to prowizorka. Jednego i drugiego nie ma. Budowy okno w okno, jak najwięcej i najgęściej, byle taniej i więcej sprzedać. W przypadku miejsc postojowych dostaniesz je, oczywiscie pod warunkiem dopłaty 50.000;) Naprawdę niezwykle to przemyślane żeby.... zarabiać na łosiach, bez dbania o komfort. Tym bardziej, ze czesto odbywa się to kosztem mieszkańców okolicznych ulic, gdzie "zmuszeni" są parkować mieszkańcy tych pięknych deweloperskich inwestycji zamieszkujący "apartamenty" 30m2. Przykłady to chociażby to co dzieje się na parkingu cmentarza łostowickiego... ;)

      • 14 2

      • Porównaj to z sytuacją parkingową pod falowcami... (4)

        W nowym budownictwie jest narzucone 1.2 miejsca na mieszkanie.
        W starym jest ile? 0.2?
        Gdyby była przepisowa ilość miejsc, parkingi zajęłyby całe osiedla i nie zostałoby miejsca na bloki :)

        • 0 7

        • (1)

          Falowce z lat 70 budowano w czasach gdy mało kto miał samochód. W obecnych czasach inwazji szrotów z zachodu większość osób ma jedno, niektórzy po 2 auta(np. jedno męża, drugie żony). Tymi osobami są klienci deweloperów którzy kupują mieszkania! Pazerni deweloperzy zamiast standardowo zapewniać miejsca parkingowe, chociażby po 1nym na lokal, to żądają za nie dopłaty po 30/40 tysi. Jest to żałosne, tym bardziej w czasach gdy ża 30 metrowe klitki żyłują od konsumentów po 400.000zł. No i ludzie kombinują, często kosztem sąsiadów z innych ulic. Tak, wole planowanie z czasów PRL.

          • 6 0

          • Był tu artykuł, jak jeden deweloper zmuszał klientów do zakupu miejsca parkingowego.

            I oczywiście wszyscy w komentarzach krzyczeli, że jak tak można...

            Najgorsze jest to, że statystyczny Polak w ogóle nie wiąże parkingu z kosztem posiadania samochodu.

            Co do cen - w ogłoszeniach tutaj jest do sprzedania klitka 30m w falowcu za 300k...
            Ot, nie ma żadnej inflacji...

            • 2 0

        • falowiec falowcowi nierówny, (1)

          pod falowcem przy Kołobrzeskiej zawsze znajdziesz wolne miejsce parkingowe

          • 0 0

          • Przestań, bo padnę ze śmiechu :D

            Kupiłem jakiś czas temu szafkę od gościa z falowca. Dygałem z nią 500m do samochodu :D

            Dobrze, że mała była...

            • 0 0

  • A nie wystarczy wprowadzić priorytet pieszego? Niech posiągi stają! (6)

    Tir jest niewiele lżejszy od szynobusu a musi na przejścou ustąpić pieszemu. Nagminnie likwiduje się tunele na rzecz przejść naziemnych na drogach a tu chcą budować przejścia podziemne? Ciągły hejt że człowiek nie szczur żeby w tunelach chodził tutaj nie działa czy jak?

    • 24 21

    • (1)

      porażka systemu edukacji w jednym poście...

      • 12 3

      • brak poczucia humoru, wyczucia sarkazmu..... brawo

        • 3 7

    • Nie wiem nawet jak to skomentować.....;)
      Tam kursują zarówno pociągi towarowe jak i regio, czy inne relacje pasażerskie realizowane przez PKP. Wyobrażasz sobie, ze wszystkie pociągi mialyby się tam zatrzymywać? Hałas i te sprawy...? Wystarczy, ze regio zatrzymuje się na pobliskim peronie (przystanek Orunia). Czuje frustracje Tirowca, ze nie dość, ze nie moze rozjeżdzać pieszych, jezdzić pijany, to jeszcze jeżdzić przełodowanym tirem, czy uderzać we wiadukt przy ul. Hallera;)

      • 11 5

    • (1)

      Taki trolling to ja rozumiem...

      • 5 2

      • Pozdrawiam, mam nadzieję, że dziś nie ma na obiad mielonych:)

        • 2 0

    • Tu tunele ok,bo miejscy komunisci,tzn aktywisci

      nienawidza tylko samochodow. Do pociągow nie czuja odrazy,wiec nie musza ich blokowac setkami przejsc naziemnych.

      • 2 1

  • O Ludzie! (1)

    Jak bywam u swoich znajomych to widzę kątem oka co się tam dzieje. To przechodzi ludzkie pojęcie.

    • 16 4

    • To napisz coś co widziałeś, bo taka ciekawa jestem?

      • 2 0

  • nareszcie - tylko przejścia bezkolizyjne (2)

    zarówno na liniach kolejowych jak i na jezdniach w centrum półmilionowego miasta

    • 16 9

    • No to teraz bierz wózek z dzieckiem i noś po schodach.

      A jak nie masz dziecka to pożycz sobie od kogoś wózek, włóż tam 20kg i podchodź sobie tak po mieście przez tydzień.

      • 3 4

    • No to co, rampa i ślimaczek piętro niżej dla samochodów pod przejściami?

      • 4 1

  • ależ czemu (2)

    przecież radni Gdańska twierdzą, że najbezpieczniejsze przejścia dla pieszych to przejścia naziemne!

    • 22 8

    • Trzeba zwalczać przyczynę a nie łagodzić skutki.

      Wszycy spadać z pasa drogowego, bo Janusz będzie jechał "szybko, ale bezpiecznie"?

      • 4 4

    • A umiesz rozróżnić pociąg od samochodu?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.