• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę gdyńskiego waterfrontu. Nauta porozumiała się z miastem

Patryk Szczerba
10 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Osiem nowych budynków nad samym morzem
Na terenie, którego chce się pozbyć Stocznia Nauta, ma powstać m.in. centrum handlowe z parkingiem i pełnym zapleczem. Na terenie, którego chce się pozbyć Stocznia Nauta, ma powstać m.in. centrum handlowe z parkingiem i pełnym zapleczem.

Przebudowa układu drogowego przy Molo Rybackim zobacz na mapie Gdyni w Gdyni ma pozwolić na przekształcenie przemysłowych terenów należących do stoczni Nauta w osiedle mieszkaniowe z obiektami handlowymi. Stocznia i Gdynia właśnie podpisały porozumienie w tej sprawie.



Wygrała koncepcja architektoniczna Jacka Droszcza. Zdaniem architekta to powrót do planów z 1926 roku.  Wygrała koncepcja architektoniczna Jacka Droszcza. Zdaniem architekta to powrót do planów z 1926 roku.
Podobne porozumienie zostało zawarte z miastem przez przedstawicieli Polskiego Holdingu Nieruchomości w maju. Wspólne działania przedsiębiorstw i Gdyni mają objąć przebudowę ul. Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni i jej przedłużenie do ul. Węglowej zobacz na mapie Gdyni oraz poszerzenie jezdni do czterech pasów ruchu. O wiele istotniejsza jest jednak budowa ul. Nowej Węglowej. Droga połączy ul. Waszyngtona z ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni. Inwestycja zakłada także przebudowę torowiska kolejowego na terenie Zarządu Morskiego Portu Gdynia zobacz na mapie Gdyni oraz kolidującej infrastruktury naziemnej. Pojawi się także tunel drogowy pod magistralą kolejową z dojazdami.

Czy zagospodarowanie terenu po Stoczni Nauta przyniesie Gdyni korzyści?

- To dla nas bardzo ważne, zwłaszcza z punktu widzenia atrakcyjności projektu dla inwestorów, ale też od strony marketingowej. Nasza współpraca z miastem daje im bowiem gwarancje, że sprawy związane z infrastrukturą będą zawczasu załatwione, co znacznie zmniejsza ich ryzyko. Oczywiście będziemy też partycypowali bezpośrednio w kosztach budowy dróg - wyjaśnia Paweł Matwiejko-Demusiak, wiceprezes zarządu Nauty.

Umowa z miastem dotyczy terenu, który Nauta zajmowała do końca 2012 roku przez Nautę, zanim przeniosła swoją produkcję na ul. Czechosłowacką. Chodzi o obszar o łącznej powierzchni ok. 174 tys. m. kw. Według założeń część mieszkaniowa powstanie na 28 tys. m kw., część handlowa - 45 tys. m kw., usługowo-biurowa - 23 tys. m kw., hotelowa - 8 tys. m kw., magazynowa - 35 tys. m kw. Na parkingi przeznaczono 35 tys. m kw.

Teraz Nauta szuka inwestorów, chcących budować na tym terenie. Przypomnijmy, że będą oni musieli się zastosować do tworzonego właśnie planu zagospodarowania przestrzennego, który przewiduje stworzenie w tym miejscu Gdyńskiego Waterfrontu oraz Nadmorskiej Strefy Prestiżu.

Na razie inwestowaniem w tym miejscu zainteresowanych jest dziewięć firm. Pięć z nich prowadzi rozmowy w sprawie części komercyjnej, natomiast pozostałe chcą inwestować przy budowie mieszkań. Termin składania listów intencyjnych mija 26 lipca, a pierwsze oferty, na razie wstępne, powinny trafić do zarządu Nauty do 31 lipca.

Czasu jest niewiele, ponieważ Nauta potrzebuje pieniędzy na wykup swoich obligacji od Agencji Rozwoju Przemysłu, które wyemitowała, aby uzyskać środki na zakup części majątku Stoczni Gdynia. Firma miała wykupić je do końca listopada 2011 roku za pieniądze uzyskane właśnie ze sprzedaży nieruchomości przy ul. Waszyngtona. Nie udało się to ze względu na brak zmian w planie zagospodarowania przestrzennego. Wybrano ugodę, która przedłuża spłatę do listopada 2013 roku.

Szybkiej sprzedaży ma pomóc stworzenie w listopadzie dwóch spółek celowych: Nauta Północ i Południe.

- Dzięki temu tereny będące formalnie pod nadzorem administracyjnym Zarządu Portu Morskiego mogą zostać sprzedane bez obowiązujących przy takich transakcjach obostrzeń. Port nie będzie miał prawa pierwokupu, nie będziemy musieli konsultować się z Urzędem Morskim, ani prosić o zgodę Skarbu Państwa na dokonanie transakcji - wylicza Denusiak.

By wszystko mogło zostać pozytywnie zakończone potrzebne jest też uchwalenie planu zagospodarowania terenu. Prace wciąż trwają. W ostatnim czasie włączył się do nich Wojewódzki Konserwator Zabytków.

- Rozmawiamy na temat naszej koncepcji. Jest jej przychylny, dlatego liczymy, że ostatecznie zostanie ona zaaprobowana i będzie realizowana, oczywiście bez uszczerbku dla ważnych z punktu widzenia architektury nieruchomości - zaznacza.

Teraz w kolejce do podpisania listu intencyjnego czeka firma deweloperska Swede Center, która przymierza się do budowy 11-kondygnacyjnego biurowca i 9-kondygnacyjnego hotelu Marriott Courtyard. Budynki powstaną przy Basenie Prezydenta w Gdyni.

- To dobrze, że podmioty chcą współpracować. Liczymy, że dołączą się kolejni, w tym także PKP, gdzie jest nowa kadra menedżerska, dużo bardziej otwarta na rozmowy na temat chociażby Międzytorza - podsumowuje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Opinie (167) 5 zablokowanych

  • jeszce sie okaze, ze Gdyni uda sie szybciej zagospodarowac srodmiescie niz Gdanskowi (2)

    wyspe spichrzow, targ rakowy i sienny oraz pozostale dziury. gratuluję. pozdrowienia z Gdańska.

    • 10 4

    • tak bedzie

      Gdynia mniej wizualizuje a wiecej robi.

      • 2 2

    • deadhead

      Dziś zabetonowanie każdego skrawka ziemi nie stanowi żadnego problemu. Jest tylko kwestia czasu. Większym wyzwaniem jest zachowanie zieleni w miastach.

      • 7 1

  • be ton

    • 4 0

  • rozp.eprzać tereny przemysłowe to głupota!

    • 13 1

  • kiedy dogadacie sie żeby całkiem zasypać port w Gdyni (2)

    będzie więcej miejsca nad woda dla deweloperów ,przed aktualnym falochronem usypać prywatna plaże !!! .
    nie zdziwcie sie jak bez portu i stoczni Gdynia zostanie wioska lub dzielnica będzie to pierwsza w polce wioska z sołtysem w randze prezydenta

    • 40 4

    • Słaba szydera,wydrwigrosiku. (1)

      • 0 13

      • jesteś MISZCZ a nie

        mistrz....

        • 2 0

  • (2)

    Oooj dajcie już spokój, dobrze, że miasto się rozwija i otwiera się na ludzi o wyższym statusie społecznym niż dotychczas. Kto wie, może kiedyś naprawdę odżyje i ludzie z większym majątkiem nie będą wyjeżdżać do innych miast.

    • 1 16

    • A może tak postawić na turystykę i wybudować hotele.

      • 1 0

    • K

      Przecież deweloperka dziś wyłącznie realizuje cele ludzi o wyższym statusie społecznym, choć ja bym nazwał to, o wyższym statusie materialnym. Jakoś nie widzę powodu, aby Gdynia miała odżywać, skoro przecież żyje w najlepsze. No chyba, że ciebie rajcuje rozwój betonu w stylu chińskim.

      • 3 1

  • Jakbyście przestali wreszcie tyle biadolić i mieli pomysł na siebie to by was było potem na to stać, o !

    • 1 7

  • water...

    Budowniczowie portu, dumy narodowej Prawdziwej Polski zapewne przewracają się w swoich grobach. Eeech!!!

    • 23 1

  • heuheuheu jakaś burżuja nam się tu odzywa

    • 1 0

  • Sen o potędze a rzeczywistość (5)

    Ten wiceprezes "Nauty" Denusiak to, jak widać z artykułu, nie wie o czym gada, albo autor artykułu nie wie, o czym pisze.
    Stworzenie jakichś spółek nie spowoduje, że Zarząd Morskiego Portu Gdynia S. A. nie będzie miał prawa pierwokupu terenów leżących w granicach portu morskiego. Może to zrobić jedynie Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Zrobi to, jeżeli przedłoży interesy deweloperów nad interes portu.
    Wielokrotnie na tym forum wyrażałem swoją opinię na temat szkodliwych działań wobec portu w Gdyni. Systematyczne odbieranie portowi gdyńskiemu terenów rozwojowych w końcu zmarginalizuje jego znaczenie dla Polski, a jego rolę będzie przejmował port gdański.
    Natomiast Gdynia wcale nie będzie szczycić mrzonkowym "waterfrontem" i stanie się powiatowym sypialnianym zapleczem Gdańska. Ten proces stopniowej degradacji Gdyni daje się już zauważyć.

    • 31 1

    • no i co postawicie barak i wynajmiecie (4)

      spółce z zagranicy, wliczając w czynsz utrzymanie portowych biurokratów? A oni będą nam niszczyli miejska infrastrukturę za free. Tu prezydent stawia jasno sprawę i to mnie cieszy.

      • 2 8

      • Twoja ignorancja jest nieuleczalna, a wiedza zastąpiona służalczym słowotokiem.

        Tyle wystarczy. Więcej ci odpisywać nie warto.

        • 4 1

      • Bezstronny (2)

        A czy jedyną alternatywą dla betonu mają być baraki i portowi biurokraci?

        • 5 0

        • zapytaj o to "m" (1)

          bo ja mam na ten temat własne zdanie. Choć Jarosiński i tak się stara:))

          • 0 8

          • Ale to ty piszesz o barakach

            Więc jak: Czy jedyną dla betonu są baraki i portowi biurokraci?

            • 6 0

  • tak, zamiencie port i stocznie w Gdyni w jedna wielka marine (1)

    a nabrzeza oddajcie deweloperom, na pewno sie uciesza, "warszawka" takze, tylko gdzie potem bedzie praca? co z gospodarka morska? odwracamy sie od morza, a Gdynia kiedys byla oknem na swiat...

    • 45 2

    • Oczywiście świat od tamtej pory się nie zmienił:

      Ludziska dalej emigrują tysiącami na amerykańskie prerie i pampasy sadzić kukurydze, śląski węgiel grzeje pół Europy, a Chińczycy i Koreańczycy nie maja czasu pracować, bo albo piją,albo się biją, albo palą opium. A statek jest najlepszym i najbezpieczniejszym środkiem transportu.

      • 1 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane