• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krzewy między pasami na obwodnicy sposobem na kierowców-gapiów?

Maciej Naskręt
13 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Obwodnica Trójmiasta w Gdyni. Obwodnica Trójmiasta w Gdyni.

Część kierowców uwielbia przyglądać się skutkom wypadków czy stłuczek na obwodnicy. zobacz na mapie Gdańska, czym spowalniają ruch i powodują korki. Czy posadzenie krzewów między jezdniami obwodnicy, które uniemożliwiłyby takie zerkanie, rozwiązałoby problem? Sprawdzamy to.



Żywopłot między jezdniami na obwodnicy?

Niedawno informowaliśmy o tym, że Obwodnica Trójmiasta jest trzecią najmniej bezpieczną ekspresówką w Polsce. Dochodzi do niej do 40 kolizji i wypadków tylko na jednym kilometrze drogi w ciągu roku. Stąd też czytelnicy zgłaszają kolejne pomysły na poprawę bezpieczeństwa i usprawnienia ruchu. Ponad miesiąc temu opisywaliśmy pomysł wykonania znaków poprzecznych zachęcających do zachowania odległości między pojazdami.

Pora teraz na kolejny pomysł - posadzenie krzewów między jezdniami obwodnicy, w tzw. pasie zieleni. Bujna roślinność, jakaś forma żywopłotu, ograniczyłaby ciekawskim kierowcom możliwość przyglądania się skutkom wypadku i kolizji na równoległej jezdni. W efekcie nie zwalnialiby i nie tamowali ruchu, jadąc cały czas płynnie, nie stwarzając zagrożenia kolejnymi kolizjami.

Postanowiliśmy udać się z tym pomysłem do gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza obwodnicą.

Żywopłot między barierami rozdzielającymi jezdnie na autostradzie w Sacramento w USA. Żywopłot między barierami rozdzielającymi jezdnie na autostradzie w Sacramento w USA.

GDDKIA: nie ma takiej możliwości



- Utrzymywanie krzewów w pasie rozdziału jest interesującym pomysłem, ale nie do przeprowadzenia na Obwodnicy Trójmiasta, bo zwyczajnie nie ma tam na to miejsca. Jest tam miejsce wyłącznie na bariery i nic więcej - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Ewentualne wprowadzenie podobnego pomysłu w polskich realiach byłoby trudne.

Drogowcy podkreślają, że nie ma wytycznych dotyczących sadzenia i utrzymywania takich krzaków w pasie rozdziału jezdni. Na etapie przygotowania dokumentacji trzeba by przewidzieć takie miejsce i zaprojektować, jak ma ono wyglądać (kwestia odwodnienia, minimalnych szerokości za barierą itp.).

- Droga ekspresowa to nie działka czy ogród, wzdłuż którego sadzimy żywopłot. Potrzebne są jasne regulacje w wielu aspektach, takich jak powierzchnia niezbędnego miejsca, zalecanych gatunków roślin, a także sposobu ich przycięcia - wylicza Michalski.

Sól drogowa dużym problemem, ale do pokonania



Z krzewami byłby jeszcze jeden problem. Nie wiadomo, czy przetrzymałyby zimę. Ilość soli, która trafia na obwodnicę, mogłaby doprowadzić do ich szybkiego uschnięcia. Choć są gatunki krzewów, które poradziłyby sobie z tym wyzwaniem.

- Pas zieleni między jezdniami to teren, na którym należałoby sadzić rośliny wieloletnie i mało wymagające - odporne na susze i jałową ziemię. Musiałyby być to rośliny o gładkich liściach, by kurz z drogi na liściach po jednym deszczu łatwo spłynął. Szczelną przesłonę na obwodnicy mogłyby stworzyć róża dzika i pomarszczona, oliwnik srebrzysty i wąskolistny, a także rokitnik pospolity, złotlin chiński, ałycza, czyt też berberys koreański - mówi Alina Dahlems ze Szkółki Ogrodniczej A.K. Dahlems.
Zdaniem eksperta raz w roku należałoby też przycinać krzewy.

Miejsca

Opinie (305) 5 zablokowanych

  • To jest niezbędne! (3)

    Takie żywopłoty stosowane są na drogach szybkiego ruchu na całym świecie, bo spełniają szereg innych funkcji (przeciw zjawisku olśnienia, filtrują część zabieczyszczeń, zmniejszają prędkość bocznych wiatrów, są zwyczajnie atrakcyjne i przyjemniej się jedzie), a w Polsce zwraca sie tylko uwagę na koszt utrzymania i problem, bo łatwiej walnąć plastik (standardowa przesłony używana nawet na obwodnicy) zamiast roślin. Takie rozwiązania nazywane są zieloną infrastrukturą, bo są niezbędne a nie tylko dodatkiem do inwestycji.

    • 17 4

    • zimo zielone

      Sadzić zimo zielone.

      • 0 0

    • Żwopłoty stosowane na drogach szybkiego ruchu.

      Dziękuję za umieszczenie racjonalnego wykładu dotyczącego pasa drogowego i roli zieleni. Jako wieloletni projektant terenów zieleni uważam, że jest to temat, który powinien być stosowany przy kształtowaniu krajobrazu. Moje projekty zieleni /Warszawa - Zakroczym, objazd m. Miłomłyn, m. Świecia/ posiadały rozwiązania w przedmiocie temacie. W tym odległym czasie można było w trasach szybkiego ruchu wprowadzać krzewy w pasie rozdzielczym /chroni, broni, informuje i zabezpiecza/. Dlaczego żywy organizm /krzewy, drzewa/ jest eliminowany przez różnorodne sztuczne ekrany, które nie pochłaniają lecz tworzą zlewnie nieczystości i pogłosy. Szerokiej drogi i zrozumienia tematu.

      • 4 0

    • Pytanie czy to co jest u nas spełnia ich kryteria drogi

      szybkiego ruchu;)

      • 0 0

  • pomysł dobry

    dodatkowy plus, to możliwość jazdy w nocy na światłach drogowych dużo częściej niż teraz

    • 1 0

  • tylko reklamy!

    nisko zawieszone billboardy skutecznie osłoniłyby przeciwległe jezdnie a i tak nikt nie zwraca na nie uwagi. A reklamodawcy zapłacą

    • 1 1

  • Sposób na bezpieczeństwo.

    Jest tylko jeden sposób. Odcinkowy pomiar prędkości na całej długości obwodnicy. Przykladne kary dla mistrzów wyobraźni prostego odcinka. Wówczas wszyscy ,,mrugajacy" długimi przy 160/h może zrozumieją że dres i 20 letnia bryka nie uprawnia ich do niebezpiecznej jazdy.

    • 2 2

  • A nie mozna zamontowac na calej dlugosci obwodnicy zamiast poronionego pomyslu krzewow ekranow np na wysokosc samochodu ciezarowego to duzo miejsca chyba niepotrzebuje.

    • 0 0

  • Problem w tym, że trzeba to póżniej pielęgnować. (2)

    Przycinać jak się rozrośnie itd.

    • 20 1

    • (1)

      są odpowiednie urządzenia do pielęgnacji żywopłotu, obsługuje je jedna osoba kierowca pojazdu ze specjalnym urządzeniem

      • 1 0

      • Hehe

        Ty wyobraźni nie masz to przytnij tym pojazdem krzaki tak żeby nie blokować szybkiego pasa ruchu do wyprzedzania

        • 1 0

  • Krzaki i co

    Wystarczy założyć drobną siatkę plastikową na 2 m wysoką. Nie trzeba ciąć a brud sam się zmyje, jadąc z naprzeciwka nie będzie nic widać i światła samochodów nie będą razić.

    • 1 0

  • Więcej Polici

    Więcej Policji i częściej karać bo teraz to lenie same tam jeżdżą tymi radiowozami.

    • 0 1

  • (2)

    Przebudowa ZOT do 2x3 oraz budowa Trasy Kaszubskiej zamiast budowy niepotrzebnej OMT.
    Przy okazji przebudowy ZOT przy odpowiednim zaangażowaniu można by się pokusić o roślinki w pasie rozdziału. Mi osobiście pomysł się podoba :)
    Ale przy obecnym podejściu urzędników jest on nierealizowalny. :(

    • 5 2

    • Normalnie kur....a fachowiec hahaha

      • 0 1

    • OMT jest potrzebna, chociażby jako alternatywa dla ZOT w czasie przebudów.

      • 1 0

  • Kto za to zapłaci?

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane