• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W niedzielę Mevo nie będzie działać

Michał Stąporek, Rafał Borowski
30 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 22:09 (30 marca 2019)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy. Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy.

Nieco ponad 200 sprawnych rowerów było dostępnych w systemie Mevo w sobotę ok. godz. 13. Powinno być ich 1224. To oznacza, że gotowych do jazdy mogło być raptem 15 proc. rowerów. Przedstawiciel firmy Nextbike - która zarządza Mevo - informuje, że zwiększono już liczbę załóg, które zajmują się ładowaniem rowerowych baterii, a problem niesprawnych jednośladów zostanie szybko zredukowany.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Którym danym dotyczącym dostępności Mevo wierzysz?

Aktualizacja, godz. 22:08 W sobotę późnym wieczorem operator systemu Mevo poinformował, że w niedzielę system nie będzie działał.

"Popularność Mevo zaskoczyła. Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni.

To pozwoli na naładowanie wszystkich baterii w rowerach i zbudowanie zapasu, by w kolejnych dniach podobne sytuacje się nie powtórzyły.

Głównym problemem na pierwszym etapie wdrażania systemu były niedobory energii w bazach ładujących. Biorąc pod uwagę niespotykany dotąd tak wysoki wskaźnik wypożyczeń szybko okazało się, że punkt ładowania w Gdańsku jest niewystarczający. W piątek uruchomiony został dodatkowy punkt ładowania w Gdyni. Niestety, podczas ładowania wszystkich baterii naraz, w obydwu bazach w nocy z piątku na sobotę nastąpiły przeciążenia sieci, co na kilka godzin przerwało ładowanie.

- Trudności z dostarczeniem mocy to podstawowy problem w rozwoju polskiej elektromobilności, niestety natknęliśmy się na niego w praktyce - mówi rzecznik Nextbike Polska, Marek Pogorzelski.




70 w Gdańsku, 37 w Gdyni, 7 w Sopocie - tylko tyle dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście wskazywała po godz. 13 w sobotę strona Monitor-Mevo. Jak działa? Nie wiemy, prawdopodobnie pobiera dane z oficjalnej aplikacji systemu Mevo, ale pewności nie mamy. Powstała ona oddolnie i nie ma związku z firmą NextBike, która zarządza systemem rowerów miejskich w Trójmieście i na Pomorzu.

Nie ma więc pewności, że prezentowane przez nią dane są rzeczywiste i prawidłowe.

Oficjalna aplikacja Mevo nie pokazuje, ile rowerów jest dostępnych łącznie na terenie działania systemu. Trzeba by przejrzeć osobno wszystkie stacje Mevo, by to policzyć. Tak właśnie prawdopodobnie działa aplikacja amatorska.

Po kilku dniach korzystania z systemu Mevo wiadomo już jednak, że dane z oficjalnej aplikacji należy traktować z dystansem. Bywało, że aplikacja pokazywała pustą stację, a tymczasem stały na niej gotowe do jazdy rowery. Zdarzały się także sytuacje odwrotne.

Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście. Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście.
Dowodzą tego także głosy naszych czytelników, którzy od sobotniego poranka zasypują nas informacjami o braku dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście.

Niewykluczone więc, że pierwszego wolnego od pracy dnia działania systemu, w słoneczną sobotę, jedynie co piąty rower Mevo jest sprawny. We wtorek, 26 marca, gdy system ruszał, oficjalnie poinformowano, że w 14 miastach Pomorza udostępniono 1224 rowery.

Co się stało? Nextbike, czyli firma, która zarządza systemem Mevo, nie radzi sobie z wymienianiem zużytych baterii w rowerach. Pierwsze problemy z rozładowanymi bateriami pojawiły się w czwartek koło południa, a więc około 48 godzin po uruchomieniu systemu.

Tłumaczono wówczas, że mamy do czynienia z wyjątkową sytuacją, gdy wszystkie baterie rozładowały się w tym samym czasie - ponieważ wszystkie rowery zostały udostępnione jednocześnie. To z tego powodu naładowanie wszystkich baterii w krótkim czasie miało być wyjątkowo trudne.

Pojawiły się uspokajające komentarze, że na miasto ruszają ekipy, które będą wymieniać baterie. Część rowerów faktycznie "ożyła" i stała się dostępna, ale znakomita większość stała bezczynnie w swoich stacjach, czekając na naładowanie.

W sobotę sytuacja wyglądała jeszcze gorzej.

Baterie rozładowują się szybciej, niż zakładano



O wyjaśnienie tego problemu zwróciliśmy się do firmy Nextbike. Jej przedstawiciel nie ukrywa, że głównym winowajcą całego zamieszania jest zbyt szybkie rozładowywanie się baterii w rowerach Mevo. Warto pamiętać, że w pełni naładowana bateria umożliwia jazdę na dystansie ok. 60 km.

- Nie widziałem wcześniej strony, która rzekomo zlicza nasze dostępne rowery. Wiarygodne informacje o ich dostępności można znaleźć w aplikacji Mevo lub na stronie rowermevo.pl. Zapewniam, że rowerów Mevo jest tyle, ile powinno być, czyli 1224 sztuki. Te, które są niewidoczne na mapie, są zarezerwowane przez użytkowników albo mają rozładowane baterie. Nie ukrywam, że baterie rozładowują się szybciej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Każda bateria po pełnym załadowaniu umożliwia przejechanie co najmniej 60 km, może to się zmieniać w zależności od sposobu użytkowania - komentuje Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy firmy Nextbike.
To wersja oficjalna. Można w nią wierzyć lub nie. Wydaje się jednak, że bardziej prawdopodobnym wytłumaczeniem paraliżu Mevo jest to, że NextBike nie ma wystarczającej liczby baterii na wymianę. I dlatego działa tak mało rowerów.

Zwiększono liczbę załóg ładujących rowery



Wszystko wskazuje na to, że poziom zainteresowania rowerami Mevo po prostu przerósł najśmielsze oczekiwania zarządcy. Najlepiej obrazują to statystyki dotyczące wypożyczeń jednośladów. Nasz rozmówca zapewnia, że w związku z tym zwiększono liczbę załóg zajmujących się ładowaniem baterii, a problem powinien - nomen omen - rozładować się w ciągu najbliższych dni.

- Do wczoraj do północy odnotowaliśmy 38 tys. wypożyczeń rowerów, co przekłada się na ponad 10 tys. wypożyczeń na dobę. To ok. ośmiu wypożyczeń na jeden rower, czyli bardzo dużo i sporo więcej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Dążymy do tego, aby jak najszybciej zwiększyć nasze moce przerobowe, by szybciej wymieniać rozładowane baterie. Zwiększyliśmy już liczbę załóg, przez całą dobę jeżdżą po mieście i wymieniają rozładowane baterie. Mam nadzieję, że już niebawem ten problem zostanie rozwiązany i baterie będą szybciej ładowane - uzupełnia Pogorzelski.

Rozładowane rowery Mevo na jednej ze stacji w Chyloni

22:06 30 MARCA 19

PILNE! Rowery Mevo będą niedostępne w niedzielę (72 opinie)

- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo.
- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo. Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (1234) ponad 20 zablokowanych

  • Zróbcie coś z Dworcem Głównym bo wstyd gości odbierać

    W d......e mam wasze mevo

    • 12 3

  • Jeszcze kilka miesięcy i się okaże że Mevo to ogromny przewał.

    Patrząc na to jakie są Opóźnienia, jaki start rozwiązania i jakie problemu to nie zdziwi mnie fakt, że za kilka miesięcy okaże się że Mevo to ogromny przekręt i pranie kasy.

    • 18 0

  • Przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia? :) (3)

    Do kogo skierowany jest ten bełkot? Widza tvn?

    • 31 9

    • Raczej (1)

      Dla ciemnego ludu z TVPiS

      • 2 1

      • Młockarnia+

        Nawet prosta baba ze wsi wie, że jak podłączy piekarnik, pralkę i zmywarkę jednocześnie to korki padną.

        • 0 0

    • Raczej TV Republika

      • 10 9

  • Hmm (1)

    Kolejny projekt który przerósł możliwości intelektualne i kompetencje urzędników i Januszy polskiego biznesu.
    Widać że i jedni i drudzy nigdy nie robiło żadnego projektu zgodnie z jakimkolwiek podejściem systemowym.

    • 13 2

    • Czy nie wstyd wam?

      Myślę, że przerósł także dostępne IQ i wątpliwą wiedzę gdańskich środowisk rowerowych. Tym gorzej, że mają ogromne parcie na świat polityki, a nawet kształtowanie innych niż rower, systemów komunikacyjnych.

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Rozładowane rowery Mevo w Chyloni

    Zamontować ładowarki do aku/rowerowych (1)

    w komunikacji miejskiej. A nawet w SKM-kach.
    I problem rozwiązany.

    • 2 2

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Rozładowane rowery Mevo w Chyloni

      mam prosbe

      nie cpaj dalej

      • 1 2

  • Proponuje podniesc abonament na 30 zł bo to wina mieszkanców ze sie nie wyrabiają :) :) :) (1)

    Gdyby ludzie nie byli tak zachłanni to by firma się w wyrobiła. :) Według tej firmy to mieszkańcy są odpowiedzialni za ten burdel bo powinni tylko patrzeć na stojące rowery by się nie rozładowały :)

    Wiedziałem ze tak będzie bo taki burdel jest ze wszystkim w Gdańsku !! Jak kupie abonament to tylko wtedy jak już będzie tych rowerów 4tysiace i jak zamiast zer na stacjach będą się wyświetlać minimum 5 .

    • 14 3

    • Miernik

      Rower stojący też się rozładowuje. gps, gsm i WiFi ciągną swoje miliampery.

      • 1 1

  • MEVO

    Nextbike jest pionierem najbardziej niedziałających rowerów w całej europie:)

    • 22 0

  • Ekolodzy przesiedli się na ekologiczne rowery

    Które wymagają setek/tysięcy kilometrów przejechanych spalinowym samochodem serwisowym żeby działać....

    Ukraść wagon wódki, sprzedać i kupić wódkę....

    • 19 0

  • uwaga, uwaga, mam pomysł (3)

    Dać każdemu zarejestrowanemu użytkownikowi baterię. W nocy ładuje, rano przychodzi na stację, wkłada swoja baterię i jedzie. To rozwiąże problem ładowania baterii i przeciążenia sieci - rozproszony system ładowania. A za naładowana baterię uzytkownik dostaje od NextBike bonifikatę.

    • 28 1

    • aha, dać ładowarkę i baterię (1)

      a użytkownik ma chodzić z baterią...
      może jeszcze dorzucą łańcuch aby wszystko razem imitowało wisiorek czy inną biżuterię

      • 6 0

      • Plus koło od roweru

        Worek pszenicy jako kaucję

        • 3 0

    • Super pomysl

      • 7 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Rozładowane rowery Mevo w Chyloni

    W Warszawie od kilku lat (2)

    działa z powodzeniem system Venturilo i posiada 5200 rowerów.
    Rowerów ze wspomaganiem elektrycznym jest chyba tylko 100 sztuk ale i w tych rowerach baterie ładowane są w stacjach dokujących. A i w "stolicy" nie ma i nie bylo jeszcze w 2012 roku takiego szaleńczego zainteresowania jednośladami. Nie ma chętnych na inhalowanie się spalinami w centrum miasta, a po za centrum większość warszawiaków i tzw.słoików" ma własny rower, rekreacyjnie biegają, ćwiczą na powietrzu albo leża "bykiem" pijąc colę i wcinając chipsy....

    • 3 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Rozładowane rowery Mevo w Chyloni

      (1)

      Raz jechałem rowerem w Warszawie, kierowca autobusu po prostu zepchnął mnie poza jezdnię... Bo wielki Warszawiak co mu ktoś będzie rowerem po mieście jechał.

      • 0 1

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Rozładowane rowery Mevo w Chyloni

        Bo w Warszawie SĄ autobusy

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane