• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto ma pierwszeństwo na dwuetapowych przejściach dla pieszych?

Maciej Korolczuk
18 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Policja przypomina, że przejście dwuetapowe traktuje się jako dwa odrębne przejścia. Pieszy znajdujący się na wysepce ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się na jezdni. Policja przypomina, że przejście dwuetapowe traktuje się jako dwa odrębne przejścia. Pieszy znajdujący się na wysepce ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się na jezdni.

Jesień to szczególnie trudny czas dla kierowców i pieszych. Przez nieuwagę, ale też przez ograniczoną widoczność i niestety nieznajomość przepisów prawa o ruchu drogowym, dochodzi do wielu niebezpiecznych sytuacji w obrębie przejść dla pieszych - także tych dwuetapowych, na których piesi nie pamiętają albo nie wiedzą, że to nie oni mają tam pierwszeństwo.



Czy uczestniczyłe(a)ś w zdarzeniu z udziałem pieszych na przejściu dla pieszych?

- Czy moglibyście przypomnieć, jakie zasady obowiązują na dwuetapowych przejściach dla pieszych? Piesi często nie wiedzą albo nie pamiętają, że wchodząc albo stojąc na tzw. wysepce, wcale nie mają pierwszeństwa przed jadącym autem. Problem narasta zwłaszcza jesienią, gdy widoczność jest ograniczona i na pieszych w obrębie przejść kierowcy powinni zwracać baczniejszą uwagę - napisał do nas pan Michał.
Do wypadków z udziałem pieszych dochodzi w Gdańsku średnio dwa razy w tygodniu, o czym na bieżąco informują nasi czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta. W ostatnich dniach do potrącenia na przejściu dla pieszych doszło m.in. na dwuetapowym przejściu w ciągu ul. Obrońców Wybrzeża na Przymorzu.

17:53 4 LISTOPADA 19 (aktualizacjaakt. 18:06)

Potrącenie pieszego na ul. Obrońców Wybrzeża (28 opinii)

Pieszy został potrącony na ul. Obrońców Wybrzeża, przy Leclerku na Przymorzu. Karetka na lewoskręcie w ul. Chłopską.
Pieszy został potrącony na ul. Obrońców Wybrzeża, przy Leclerku na Przymorzu. Karetka na lewoskręcie w ul. Chłopską.


Co mówi ustawa?


Na początek zaglądamy do przepisów. Podczas poruszania się po przejściu dla pieszych zastosowanie mają artykuły 13 i 14 Ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Treść tych przepisów dotyczy też przejść dwuetapowych, gdy występuje wysepka, tzw. azyl. Zgodnie z ustawą przejście dwuetapowe traktuje się jako dwa odrębne przejścia i pieszy znajdujący się na wysepce (azylu) ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się na jezdni (chyba że występuje sygnalizacja świetlna, wówczas mają zastosowanie odrębne przepisy).

Przejście dwuetapowe stosuje się zazwyczaj na drogach dwujezdniowych jednokierunkowych w celu umożliwienia pieszemu bezpiecznego zatrzymania się i upewnienia, czy nie nadjeżdża pojazd z prawej strony.

- Należy pamiętać, że kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, ma obowiązek zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu - przypomina nadkom. Magdalena Ciska, rzecznik prasowy Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Z drugiej zaś strony fakt korzystania z wyznaczonego przejścia nie upoważnia pieszego do wchodzenia na jezdnię bez upewnienia się, czy nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu, a przede wszystkim jego życia i zdrowia. Nie można bezkrytycznie korzystać z przejść dla pieszych. Tu także wymagana jest szczególna ostrożność.
Warto pamiętać, by w porze jesienno-zimowej, gdy szybciej zapada zmierzch, a widoczność mogą ograniczać opady lub mgły, mieć na sobie odzież z elementami odblaskowymi. W innym przypadku pieszy dostrzegany jest przez kierowcę z dużym opóźnieniem.

- Stosowanie elementów odblaskowych w różnej formie - zawieszki, opaski, kamizelki, torby na zakupy z elementami odblaskowymi - zwiększają szansę pieszego na uniknięcie potrącenia w czasie złej widoczności. Prawidłowo noszone odblaski powinny być umieszczone w takim miejscu, aby znalazły się w polu działania świateł samochodowych i były zauważalne dla kierujących nadjeżdżających z obu kierunków - z tyłu i z przodu - podkreśla Magdalena Ciska.
Przejście przez ul. Mickiewicza choć może wydawać się przejściem dwuetapowym, to takim nie jest. W tym przypadku piesi mają pierwszeństwo na całej "zebrze". Przejście przez ul. Mickiewicza choć może wydawać się przejściem dwuetapowym, to takim nie jest. W tym przypadku piesi mają pierwszeństwo na całej "zebrze".


Najważniejsze przepisy, o których powinni pamiętać piesi podczas korzystania z drogi:

  • Dziecko w wieku do 15 lat, poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, jest zobowiązane używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu.
  • Pieszy idąc po jezdni, ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa nadjeżdżającemu pojazdowi.
  • Z pobocza piesi mogą korzystać tylko wówczas, gdy nie ma chodnika lub drogi dla pieszych. Na drodze, która nie ma pobocza, pieszy może korzystać z jezdni. Jeśli idzie po jezdni, jest zobowiązany do zajmowania miejsca najbliżej jej krawędzi i ustępowania pierwszeństwa nadjeżdżającemu pojazdowi.
  • Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 metrów. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 metrów od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu. Jednakże poza przejściem pieszy może pokonać jezdnię pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy ustępuje wówczas pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi obowiązany jest iść drogą najkrótszą.
  • W przypadku gdy przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za odrębne.
  • Pieszy znajdujący się na przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem.


Wideo archiwalne



Co mówi statystyka?


Co roku wypadki drogowe z udziałem pieszych stanowią około 30 proc. wszystkich wypadków drogowych na terenie Gdańska. Jak wskazują statystyki, prawie jedną trzecią wypadków, w których poszkodowanymi są piesi, powodują oni sami, a najczęstsze przyczyny takich zdarzeń to wejście na jezdnię na czerwonym świetle lub nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem lub zza pojazdu czy przeszkody.

Jednak sprawcami zdecydowanej większości zdarzeń z pieszymi są kierujący, a do najczęstszych przyczyn wypadków z winy kierujących zalicza się nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych, przy skręcaniu w drogę poprzeczną lub w innych okolicznościach.

- Piesi muszą mieć świadomość, że przejście dla pieszych to miejsce szczególnej ostrożności. Ale nigdy nie będzie to lokalizacja, która da im stuprocentową gwarancję bezpiecznego przedostania się na drugą stronę jezdni. Zawsze warto się upewnić, czy nic nam nie grozi nawet w tym miejscu. Piesi też nie mogą dawać podstaw do stwarzania niebezpiecznych sytuacji. Wybieganie zza pojazdu, przechodzenie poza miejscem wyznaczonym, chodzenie po niewłaściwej stronie jezdni nie powinny mieć miejsca. Pamiętajmy także o wspomnianych już elementach odblaskowych - dodaje Ciska.
Jak podkreśla, duża odpowiedzialność spoczywa także na kierowcach.

- Odpowiedzialny kierowca to taki, który posiada zdolności do przewidywania sytuacji na drodze. Przygotowanie na potencjalne sytuacje sprawia, że koncentracja jest na wysokim poziomie. To z kolei przekłada się na szybką reakcję kierowcy. Dlatego warto mieć przekonanie, że bezpieczna jazda powinna być wynikiem troski o losy innych uczestników ruchu drogowego, a nie strachu przed mandatem czy utratą prawa jazdy - kończy nadkomisarz.

Opinie (345) ponad 20 zablokowanych

  • Czas na Zielone fale (1)

    Dla pieszych!!!

    • 8 3

    • Żarty na bok

      Są takie miejsca w Gdańsku, gdzie przejście na drugą stronę, vide skrzyżowanie Łostowickiej z aleją Armii Krajowej, zajmuje nawet 5 minut.

      • 4 0

  • "Miałem pierwszeństwo.' (1)

    To dobry cytat do wykucia na nagrobku.

    • 14 9

    • wolisz takie: "zabiłem człowieka"?

      • 4 3

  • Pierwszeństwo dla pieszych to więcej wypadków. (2)

    Tak się składa, że w przypadku zderzenia pieszego z autem, pieszy zawsze będzie bardziej poszkodowany niż kierowca w aucie. Poza tym pieszy nigdy nie może być pewnym tego, czy kierujący pojazdem, który zbliża się do przejścia dla pieszych ma w ogóle uprawnienia do kierowania pojazdem, jest trzeźwy lub czy nie jest naćpany. Kierowca może też zasłabnąć, zamyślić się i.t.d. To zaś może doprowadzić do wypadku. Do wypadków dochodzi też (i to bardzo często), gdy pieszy ma "zielone". Tyle, że zielone światło, to nie tarcza ochronna. Jak dojdzie do wypadku, to pieszy a nie kierujący pojazdem dozna największych obrażeń. Dlatego ja jestem przeciwny nie tylko pierwszeństwu dla pieszych na przejściu / przed przejściem, ale piesi nawet jak mają zielone powinni mieć obowiązek upewnienia się, że auta hamują /zatrzymały się. Dopiero wówczas nie będzie dochodzić do wypadków. Dodam jednak, że jestem za jak największą liczbą kamer monitorujących przejścia dla pieszych, bo wjazd na nie na czerwonym świetle powinien zawsze kończyć się dla kierującego mandatem lub grzywną dla właściciela pojazdu, jeśli nie wskaże komu w danym czasie samochód pożyczył.

    • 19 22

    • a ja jestem przeciwny żebys Ty miał prawo jazdy

      • 1 3

    • pytanie kto kierofczyków tak rozpuścił że sobie na wszytsko pozwalają.

      • 7 8

  • Proponuję dać pieszym bezwzględne pierwszeństwo. Nawet przed pociągiem.

    • 7 5

  • Kocham sytuacje gdy widzę pieszego przy przejściu, zatrzymuję się by mógł bezpiecznie przejść a ten sobie stoi dalej, gapi się w telefon albo nagle się odwraca i idzie w drugą stronę, a człowiek wychodzi na pajaca bo drugi pajac jednak chciał sobie po prostu postać przy przejściu...

    • 11 6

  • Połowę przejść dla pieszych powinno się zlikwidować.

    3 przejścia dla pieszych na odcinku 100m to duża przesada. A takich ulic z tak dużą ilością przejść jest niemało.

    • 6 15

  • Jestem dumny z tego narodu. Pod każdym artukułem w internecie o pieszych są setki komentarzy zatroskanych kierowców

    To się nazywa postawa obywatelska! Kierowcy bardzo dbają o bezpieczeństwo pieszych! Każą im ubierać się w odblaski żeby byli lepiej dla szybko jadących kierowców widoczni. A wiadomo, jak jadą szybko to i ekologicznie. I tak my, piesi, każdemu ekologicznemu kierowcy, który nie zatrzymał się przed zebrą powinniśmy krzyczeć gromkie: Dziękuję! Wszak to w trosce o nasze dobro. Porady, że cmentarze są pełne pieszych którzy mieli pierwszeństwo to też wyraz troski, przemawiające do rozsądku. Zresztą, wiadomo, kierowca to bogaty Pan, sól tej ziemi, on jedzie załatwić ważne interesy. A my biedapiesi, możemy przecież zaczekać, mamy mniej ważne sprawy. Oczywiście, musimy edukować nasze głupie dzieci i głupich starców, żeby przypadkiem nie zrobili zamachu na szybko jadące auto. A już złotem są plany budowy tuneli dla pieszych, gdzie tylko się da. Wszak chodzi tu tylko o nasze, biedapieszych, bezpieczeństwo i nie ma nic wspólnego z ich podwyższonym komfortem. I jeszcze raz znaznaczam - piesi są nieekologiczni! Proszę dawać kierowcom możliwość ekologicznej jazdy, zwłaszcza tym co mają wycięte te głupie filtry DPF.

    • 13 4

  • Po komentarzach tutaj widać, że nie ma możliwości pieszych nauczyć czegoś co jest oczywiste. Niech giną skoro chcą.

    • 7 9

  • Należy wprowadzić obowiązek dla kierowców zatrzymywania się przed każdym przejściem

    • 6 10

  • Nareszcie (2)

    Ktoś przypomniał pieszym, ze nie są "świętą krową" na drodze. Dziękuję

    • 22 22

    • przypomniał za to że to kierowcy nimi są.

      • 3 4

    • Rozumiem, że ty nigdy nie bywasz pieszym? Tak, tak, ciebie pustaku też to dotyczy.

      • 7 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane